صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۲۸۵۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 20 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بدانید آینده‌ این کشور و آینده‌ ایران اسلامی از گذشته‌ آن به مراتب بهتر و درخشان‌تر است. بدانید اگر چنانچه با این روحیه‌ای که امروز شما دارید و نشان می‌دهید، این ملّت پیش برود و حرکت بکند، تردیدی نیست که در آینده‌ نه‌چندان دوری خواهد توانست به اوجی در دنیا برسد که در تعاملات جهانی، همیشه دست برتر را داشته باشد.(1397/8/12)

▼ حرف روز
سی‌ونهمین امضا!
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه اقدامات ضد ایرانی خود، برای سی‌ونهمین بار فرمان اجرایی برقراری وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد. این قانون را تمام رؤسای‌جمهور آمریکا که پس از انقلاب اسلامی روی کار آمده‌اند، (از سال ۵۸ تا الان) برای براندازی در ایران هر سال امضا کرده‌اند. امضای این قانون به نوعی آغاز یک جنگ روانی علیه ایران در آبان هر سال است و بیش از آنکه اثر واقعی و محسوس داشته باشد، صرفاً در صدد آن بوده است که به مسئولان آمریکایی روحیه بازگشت و تقابل با ایران را بدهد.
کلکسیون امضا فرمان تقابل با ایران نه تنها نتوانسته است سبب تضعیف موقعیت و قدرت نفوذ جمهوری اسلامی ایران و محدودیت جغرافیای انقلاب شود؛ بلکه آنها اکنون به تشکیل بسیج جهانی تحت فرماندهی ایران اعتراف می‌کنند.
مؤسسه واشینگتن با بیان اینکه؛ «اعتمادبه‌نفس ژئوپلیتیک ایران» برای مقابله با آمریکا افزایش یافته است، می‌نویسد: «بسیج جهانی اسلام» تحت رهبری ایران است، اما ترکیب آن روزبه‌روز ماهیت چندملیتی بیشتری پیدا می‌کند؛ بنابراین هر سازمانی که وابسته به این بسیج باشد می‌تواند منافع ضد آمریکایی تهران را در افغانستان، سوریه، یمن و دیگر کشورهای مهم استراتژیک پیش ببرد؛ حتی بدون آنکه نیازی به حضور میدانی چشمگیری از جانب ایران داشته باشد.» در ماه‌های گذشته شایعه‌های متعددی درباره قحطی در ایران، سقوط نظام یا براندازی و... از سوی رسانه‌ها و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی وابسته به آمریکا و ضد انقلاب مطرح شد، اما اکنون که این روند بدون کوچک‌ترین حادثه‌ای در 13 آبان پایان یافته آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا اعتراف کرده‌اند که هیچ نشانه‌ای از اینکه حکومت ایران در حال فروپاشی باشد وجود ندارد؛ بلکه با حکومتی مواجه هستند که مانند سال‌های گذشته شرایط را در کنترل خود دارد.
این خبر برای مسئولان آمریکایی سخت و گران تمام شد و آنان انتظارات دیگری برای پسا ۱۳ آبان داشتند؛ البته آمریکا در جنگ روانی چند ماهه گذشته نتایج کم‌رنگی را به دست آورد، به نوعی که بسیاری از مردم به خرید مازاد بر نیاز خود تحریک شدند (که البته این جمعیت اکنون به آمریکا بی‌اعتمادتر شده‌اند) و متأسفانه مسئولان اجرایی و رسانه‌ای ما در این جنگ روانی کم‌ظرفیت ظاهر شدند؛ زیرا نتوانستند این قشرهای متأثر از بیگانه را اقناع کنند که نظام اسلامی بسیار قدرتمندتر از طرح‌ها و نقشه‌های آمریکا جلو می‌رود.

▼ گزارش روز
تضاد منافع!
سعید شریعتی، فعال اصلاح‌طلب از فعالان شناخته شده دوران فتنه در روزنامه اصلاح‌طلب آرمان می‌نویسد: «تاکنون سال سختی را پشت سر گذاشتیم و گمان می‌کنم که سال ۹۸ نیز به همین ترتیب سال سخت‌تری برای ملت ایران باشد؛ لذا مسئولان باید بتوانند این مسئله را با هماهنگی کامل و صادقانه با مردم در میان بگذارند. اینکه به مردم در باغ سبز نشان دهیم و کشور گل و بلبل نشان داده شود، واقعی نیست. کشور دچار مشکلات است، تحریم‌ها، عدم ارتباط با اقتصاد جهانی، کاهش فروش نفت، کسادی بازار، کسادی صنعت، کاهش درآمدهای مالیاتی، تعطیلی کسب‌وکارها، افزایش معوقات حقوق کارمندان و کارگران مشکلاتی هستند که نمی‌شود از آنها فرار کرد. همان‌طور که قبلاً هم موکداً گفتیم و نوشتیم با بحران فراگیر بی‌اعتمادی در جامعه مواجهیم که جنبه‌های مختلف دارد.» اما در مقابل در آن «ان‌بی‌سی» به نقل از برخی مقامات آمریکایی اذعان می‌دارد نهادهای اطلاعاتی آمریکا نشانه‌ای از اینکه حکومت ایران در حال فروپاشی باشد، نیافته‌اند؛ بلکه کنترل شرایط چون گذشته در اختیار نظام است. این رسانه آمریکایی می‌نویسد؛ مقامات اطلاعاتی این کشور اعلام کرده‌اند؛ «آنچه یک اپوزیسیون قابل دوام در برابر حکومت ایران خوانده شده، وجود خارجی ندارد.» اما آنچه در این میان مورد توجه و سؤال قرار می‌گیرد این است که چه موضوعی و چه مسئله‌ای در این میان وجود دارد که شاهدیم در حالی که رسانه‌های آمریکایی و دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکایی‌ها اعتراف و اذعان می‌کنند نتوانسته‌اند ایران را تحت فشار قرار دهند و به شکست تحریم‌ها و سیاست‌های ضد ایرانی دولت آمریکا معترفند، رسانه‌ها و چهره‌هایی در داخل کشور هستند که با اظهارات عجیب و غریب خود مدام سعی در خالی کردن دل مردم، سعی در فشار بر دولت و مسئولان کشور با هدف عقب‌نشینی و کوتاه آمدن از منافع ملی و مصالح ایرانیان دارند! آیا منافع این افراد و این رسانه‌ها جدا از منافع ایران اسلامی و مردم است که مدام در صدد تخریب امید، انکار موفقیت‌های کشور و ارائه تصویری سیاه و ناامیدکننده از آینده ایران اسلامی هستند!

▼ اخبار ویژه              
خرید کارخانه‌ها از سوی اتباع بیگانه
به دنبال رکود پیش آمده در حوزه صنعت و تولید در طول چند سال اخیر و ناتوانی برخی از واحدهای تولیدی از ادامه فعالیت و پرداخت اقساط بانکی خود، به تازگی برخی از بانک‌ها نسبت به توقیف این واحدهای تولیدی اقدام کرده و در ادامه دستگاه‌ها و تجهیزات موجود در آن را به اتباع بیگانه واگذار می‌کنند که در همین راستا بانک صادرات با تشکیل شرکت اقماری با عنوان «سپهر ماندگار» اقدام به توقیف شرکت صدرا شیمی فریمان و فروش آن به یک تبعه افغانی کرده است، به طوری که تجهیزات و دستگاه‌های این کارخانه به صورت شبانه جمع‌آوری شده و احتمال خروج آنها از کشور متصور است. از دیگر موارد و مصادیق در این زمینه می‌توان به واگذاری کارخانه سنگ‌بری داورزن اشاره کرد. با توجه به اینکه شرکت‌ها و کارخانه‌ها جزء زیرساخت‌های هر جامعه محسوب می‌شوند؛ لذا در صورت بروز مشکلات مالی و ناتوانی مسئولان از پرداخت اقساط و... نحوه تملک کارخانه از سوی بانک نباید به کلیت کارخانه صدمه‌ای وارد کند؛ ‌بلکه می‌تواند با تغییر مدیریت، ادامه‌دهنده تولید در شرکت‌ها و کارخانه‌ها باشد.

حضور اتباع بیگانه در بخش مرکزی شهرستان ساوه به ویژه روستاهای سقانلیق، هریسان، غازم‌آباد، اوجان و باغشیه شهرستان ساوه افزایش یافته که این حضور نارضایتی بسیاری از روستاییان را به همراه داشته است. در روستای اوجان و هریسان افاغنه مجاز و غیر مجاز افزایش داشته است، به طوری که می‌توان گفت، جمعیت افاغنه در روستاهای هریسان با جمعیت اهل روستا برابر شده است.

▼ اخبار
1ـ آخوندی با ابهامات مدیریتی مجبور به استعفا شد
قربانعلی قائمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو سابق شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به گزینه‌های نهایی تصدی شهرداری تهران گفت: در بحث انتخاب شهردار قاعدتاً باید شاخص‌ها و معیارهای مدیریتی ملاک قرار داده شود و مابقی مسائل، از جمله رفاقت‌ها، دوستی‌ها و طیف‌بندی‌های سیاسی کنار گذاشته شود. وی افزود: فردی می‌تواند مدیریت کلان‌شهر تهران را بر عهده بگیرد که علاوه بر تجربه بالا، از مقبولیت مردمی و مقبولیت در ارکان حاکمیتی برخوردار باشد، اما متأسفانه شاهد هستیم افراد محدودی در ارتباط با انتخاب شهردار دور هم جمع می‌شوند و بدون مشورت با صاحب‌نظران تصمیماتی اتخاذ می‌کنند که به منافع شهروندان تهرانی آسیب می‌زند. این عضو سابق حزب اعتماد ملی درباره حضور آخوندی میان گزینه‌های نهایی شهرداری تهران گفت: در صورتی که اعضای شورای شهر،‌ شخصی را که به‌ دلیل سؤالات و ابهامات مدیریتی، مجبور به استعفا از وزارت راه و شهرسازی شد به‌عنوان شهردار جدید تهران انتخاب کنند، قطعاً تخلفی بر تخلفات قبلی خود اضافه کرده‌اند.

2ـ رونمایی از معامله قرن تا چهار ماه آینده
شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از «جیسون گرینبلات»، نماینده ویژه کاخ سفید در مسائل غرب آسیا مدعی شده طرح دولت آمریکا برای سازش میان رژیم صهیونیستی و فلسطین که به «معامله قرن» مشهور شده به زودی منتشر خواهد شد. گرینبلات این سخنان را در کنفرانسی در لندن مطرح کرده و شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی آن را به نقل از منابع حاضر در این کنفرانس گزارش داده است. براساس این گزارش، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در دیداری که ۲۶ سپتامبر با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نیویورک داشته گفته این طرح را بین دو تا چهار ماه آینده منتشر خواهد کرد. این به آن معناست که طرح معامله قرن، تا آغاز دسامبر منتشر خواهد شد. گفتنی است، معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه رژیم صهیونیستی با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی‌ـ صهیونیستی است.

3ـ نگاهی به وضعیت آمریکا بیندازید!
مت آگوریست، عضو سابق تفنگداران دریایی ارتش آمریکا و مأمور اطلاعاتی سابق «آژانس امنیت ملی» درباره اهمیت و تأثیرگذاری انتخابات در آمریکا در پایگاه تحلیلی «پروژه تفکر آزاد» نوشته است: حتی اگر رأی بدهید، یا ندهید و حزب شما پیروز شود، یا نشود، دولت پلیسی همچنان تداوم خواهد داشت. رأی دادن دائم به «بد»ها به شکل‌گیری چرخه اجتناب‌ناپذیری منجر شده است که در آن، دولت قدرتمندتر می‌شود و مردم فقیرتر می‌شوند. با این حال، لازم نیست [صرفاً] حرف من را در این‌باره باور کنید؛ بلکه کافی است نگاهی به وضعیت کنونی آمریکا بیندازید. «۵۰ درصد از کل کارگران آمریکایی کمتر از 30/533 دلار در سال درآمد دارند. این در حالی است که خواص سیاسی وصل به سیستم که یک درصد [از جمعیت] را تشکیل می‌دهند، طی سال گذشته، ثروت خود را بیش از یک تریلیون دلار افزایش داده‌اند.»

4ـ مهار رشد نقدینگی گام اول تقویت پول ملی
کامران ندری، عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی درباره راهکارهای تقویت ارزش پول ملی ایران گفت: کنترل رشد نقدینگی نخستین راهکار برای تقویت ارزش پول ملی است، وقتی بی‌محابا پول چاپ می‌شود، بدیهی است با افزایش عرضه اسکناس، ارزش پول با کاهش مواجه شود، بنابراین اولین قدم برای حفظ ارزش پول ملی مدیریت نقدینگی است و باید رشد نقدینگی از سوی ناظر بازار پولی کشور مدیریت و مهار شود. وی افزود: افزایش جاذبه‌های گردشگری در ایران و تقویت جذب توریست، مدیریت نقدینگی، تقویت اقتصاد کلان و افزایش تولید و فروش کالاهایی که قابلیت عرضه در جهان را داشته باشند، می‌توانند از جمله اهرم‌های لازم برای تقویت ارزش پول ملی مطرح شوند.

▼ اخبار کوتاه
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار تصویری از نیوزویک که در آن به نقل از مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا آمده است؛ «اگر ایران می‌خواهد مردمش غذا داشته باشند،‌ باید به آمریکا گوش کند»، در توئیتی نوشت: «ما هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم که پمپئو وزیر خارجه آمریکا آشکارا و در تلاشی ناامیدانه برای اعمال توهمات آمریکا بر ایران، مردم ایران را به گرسنگی، که جنایتی علیه بشریت است، تهدید می‌کند.» وی افزود: «همچون اسلاف خود، او هم خواهد آموخت که برخلاف تلاش‌های آمریکا، ایران نه تنها به حیاتش ادامه می‌دهد؛ بلکه بدون قربانی کردن حق حاکمیتش، به پیشرفت ادامه خواهد داد.»
مجتهد، فعال رسانه‌ای سعودی، در پیام توئیتری فاش کرد: سلمان‌بن‌عبدالعزیز شاه سعودی سفر دوره‌ای داخلی خود به مناطق مختلف این کشور را به دلیل کسالت قطع کرد و به پایتخت عربستان بازگشت. وی افزود: شاه سعودی در بیمارستان تخصصی به سر می‌برد و بازگشت او به ریاض برنامه‌ریزی شده نبود؛ زیرا قرار بود که از منطقه حائل به منطقه الجوف عزیمت کند و پس آن از مناطق دیگری بازدید داشته باشد، اما محمدبن‌سلمان فرزندش تصمیم گرفت که پدرش را پس از بروز کسالت، به ریاض بازگرداند. گفتنی است، پس از آن بن‌سلمان خود سفرها را ادامه می‌دهد.
فرزانه رجایی‌سلماسی، مدیر مبارزه با پولشویی با اشاره به خروج چهار بانک و مؤسسه مالی از فهرست تحریم‌های ثانویه، گفت: چند روز پس از اعلام تغییری که در فهرست تحریم‌های آمریکا اعمال شد، گفته شد اشتباهی به وجود آمده و آمریکا بانک‌های «خاورمیانه»، «حکمت ایرانیان»، «قرض‌الحسنه مهر ایران» و مؤسسه مالی «توسعه» را از فهرست تحریم‌های ثانویه خارج کرد و تحریم‌ها از آنها برداشته شد.
راویش کومار، سخنگوی وزارت خارجه هند اعلام کرد: دهلی‌نو در حال بررسی جزئیات معافیت از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران است. ما از معافیت‌های اعطا شده استقبال می‌کنیم؛ زیرا این معافیت‌ها برای تضمین امنیت انرژی هند بسیار اهمیت دارد. گفتنی است که دولت هند به تازگی سفارش خرید 9 میلیون بشکه نفت از ایران را به ثبت رسانده است.
طی دوره پنج ساله از خرداد 1392 تا خرداد 1397 بدهی بانک‌‌ها به بانک مرکزی از 53 هزار میلیارد تومان به 140 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. روند پُر شتاب استقراض بانک‌‌ها از بانک مرکزی سبب افزایش سهم بدهی بانک‌‌ها به بانک مرکزی به بیش از 50 درصد در سال‌‌های اخیر شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات