صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۱۲۸۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 22 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): حرف شهدا، اقدام‌شان، حرکت‌شان، خاطره‌شان، همه بیدارکننده است. ما این پیام‌ها را درست نمی‌شنویم؛ اگر به ما بشنوانند این پیام‌ها را، دیگر این گرایش به شرق و به غرب و به دشمن و به کفر و الحاد و مانند اینها، از بین ما رخت بر خواهد بست.(1397/8/14)

▼ حرف روز
خیانت به ایران به گواه تاریخ!
مراسم یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول در حالی با حضور شماری از مقامات جهانی در پاریس برگزار شد که جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین غایب این مراسم به شمار می‌رود. رهبران 70 کشور جهان به دعوت پاریس در این مراسم شرکت کرده‌اند. برخی از کشورهای شرکت‌کننده هیچ ارتباطی نه از دور و نه از نزدیک با جنگ جهانی اول ندارند؛ ولی جمهوری اسلامی ایران خاطره تلخی از این جنگ داشته و دارد و به شدت از آن متأثر شده است. حضور نیروهایی از سه کشور انگلیس، روسیه و عثمانی در ایران در جریان جنگ جهانی اول(1917م) وضعیتی را به وجود آورد که سبب قحطی سراسری در کشور شد. محمدقلی مجد، پژوهشگر ایرانی مقیم آمریکا بر اساس اسناد وزارت خارجه این کشور، آمار قربانیان این قحطی را 8 تا 10 میلیون نفر برآورد می‌کند. حال این پرسش مطرح می‌شود که اگر جنگ جهانی اول به قولی 18 میلیون کشته داشت و ایران به تنهایی 10 میلیون کشته داده است، چرا در نشست پاریس حضور ندارد؟ در پاسخ باید گفت:
1ـ ایران در آن دوره به طور کامل تحت سلطه دو قدرت وقت جهان‌، یعنی انگلیس و روسیه‌ بود. امضای قراردادهای متعدد و یک‌طرفه با دو قدرت جهانی مطرح شده نشان از وابستگی کامل ایران به آن کشورها دارد. از سوی دیگر، احمدشاه قاجار با شروع جنگ جهانی اول اعلام بیطرفی کرد. با این حال باز هم انگلیسی‌ها به مردم ایران خیانت می‌کنند و سبب مرگ نصف جمعیت ایران می‌شوند. رفتار خباثت‌آمیز غربی‌ها در طول تاریخ معاصر نشان می‌دهد، این کشورها نه تنها با جمهوری اسلامی ایران، بلکه با هویت ایرانی مشکل دارند. جدا شدن بخش‌های مهم و استراتژیک از ایران با توطئه و حیله انگلیس‌ها همگی نشان از این دارد که غربی‌ها همواره درصدد تضعیف ایران و ایرانی هستند.
2ـ امروز که جمهوری اسلامی ایران توانسته است دست مستکبران جهانی را از کشور قطع کند، مورد هجمه و هجوم آنها قرار گرفته است. به گواه تاریخ معاصر، دشمنی غربی‌ها به ویژه انگلیس در پشت صحنه و آمریکا در ظاهر، به دلیل پیشرفت‌ها و استقرار حکومت مقتدر و غیر وابسته است. بر اساس این شواهد و قراین به صراحت می‌توان گفت، اگر رسانه‌های غربی می‌کوشند دشمنی‌ها و تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را ناشی از استقرار حکومت اسلامی معرفی کنند، دروغ می‌گویند. 

▼ گزارش روز
کمتر از 40 دقیقه
نیروهای مقاومت فلسطینی در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی به خان‌یونس که به شهادت هفت نفر از نیروهای مقاومت در جنوب نوار غزه منجر شد، طی عملیاتی شهرک‌های حومه نوار غزه را هدف حملات راکتی و خمپاره‌ای خود قرار دادند. در این عملیات که کمتر از 40 دقیقه به طول انجامید، بیش از ۱۰۰ راکت و خمپاره از غزه به سمت شهرک‌های «سدیروت»، «نتیفوت» و «حوف اشکلون» در نزدیکی غزه شلیک شدند. شبکه «العربیه» سعودی که این روزها بیش از همیشه به تل‌آویو نزدیک است و احتمالاً سعی در کوچک کردن شکست‌ صهیونیست‌ها و پیروزی‌ مقاومت دارد، اذعان کرده است در این عملیات ۱۰ نفر از شهرک‌نشینان صهیونیست زخمی شده‌اند که وضعیت جسمانی یکی از آنها وخیم است. همچنین یک نظامی صهیونیست کشته و ۱۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند؛ اما نکته مهم که می‌تواند در معادلات میدانی و نظامی منطقه و تقابل نیروهای مقاومت و صهیونیست‌ها حائز اهمیت ویژه باشد، اقرار سران رژیم غاصب صهیونیستی به ناکارآمدی سامانه گنبد آهنین است؛ چنانکه سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی به طور رسمی پس از پایان یافتن حملات موشکی نیروهای مقاومت اعلام کرد سامانه گنبد آهنین تنها 30 درصد کارایی داشته است(!) که این نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی با وجود هزینه هنگفت و تبلیغات گسترده برای این سامانه دفاع موشکی نتوانسته است مانع از فرود آمدن عمده موشک‌های شلیک شده در شهرک‌های صهیونیستی شود! بی‌تردید این اتفاق برای این رژیم شکستی بزرگ‌تر از حملات موشکی اخیر بوده و هیمنه پوشالی صهیونیست‌ها را بیش از پیش از بین خواهد برد و در مقابل اعتماد به نفس و امید به پیروزی‌های بزرگ‌تر را در دل نیروهای مقاومت تقویت خواهد کرد! اتفاقاتی که مجموع آن را می‌توان نشانه‌هایی دیگر از نزدیک بودن پایان رژیم صهیونیستی و نابودی این رژیم جعلی دانست که به زودی محقق خواهد شد. ان‌شاءالله

▼ اخبار ویژه
ادعای یک چهره اصلاح‌طلب درباره چرایی افزایش نرخ ارز
علی صوفی، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای ‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مدعی نقش برخی از چهره‌های دولتی در ماجرای افزایش نرخ ارز شده و گفته است: «دولت و سایر قوا باید در این شرایط استثنایی بیش از همیشه پناه مردم باشند. برخی اعضای دولت غفلت‌های زیادی به ویژه در رابطه با گرانی ارز داشته‌اند که به نظر می‌رسد امری خودخواسته بوده است. دولت در موضوع ارز کوتاهی کرده و عملکرد درستی در مقابل فشار اقتصادی بر مردم نداشته است.»

◄ علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس و از چهره‌های نزدیک به دولت و اصلاح‌طلبان به تازگی طی اظهاراتی در مرکز الگوی اسلامی‌ـ ایرانی پیشرفت گفته است: «از پنج، شش سال گذشته باید تلاش می‌کردیم وضعیت به اینجا نرسد. الآن کار سخت شده است. اگر عربستان و کشورهای اسلامی با ما بودند، مگر آمریکا می‌توانست ما را این‌طور تحقیر کند؟!» تعجب‌انگیز و شگفت‌آور است که نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی مدعی شده کشورمان از سوی آمریکایی‌ها تحقیر شده؛ در حالی که دستگاه اطلاعاتی و رسانه‌ای آمریکایی به دست برتر جمهوری اسلامی در معادلات منطقه و شکست برنامه‌های آمریکا و حامیانش اذعان دارد و سیاست‌مداران غربی و شرقی از تنها ماندن آمریکا در مقابل ایران و همراهی نکردن جامعه جهانی با تحریم‌های ضد ایرانی جز چند کشور وابسته و حقیر، مانند رژیم صهیونیستی و  شاهزادگان سعودی سخن می‌گویند.

▼ اخبار
1ـ اظهارات عجیب یک چهره اصلاح‌طلب!

ابراهیم اصغرزاده، از چهره‌های اصلاح‌طلب گفت: «در مذاکرات برجام پیروزی اخلاقی و دیپلماتیک بزرگی نصیب ایران شد.» وی با انتقاد از سیاست گرایش به اروپا به جای آمریکا اظهار داشت: «اعتمادسازی با اروپا و دیگر کشورها نمی‌تواند خلأ ناشی از تعامل اصولی با آمریکا را پر کند. حتی کشورهای دوست و نزدیک به ایران هم برای حمایت از ما نیازمند تعامل ما با آمریکا هستند.» گفتنی است، اصغرزاده و همفکران او که مدعی بودند با «فتح‌الفتوح برجام»! تحریم‌ها به تاریخ می‌پیوندد و مشکلات رکود، بیکاری، گرانی و آب خوردن مردم رفع شده و سرمایه خارجی به کشور سرازیر می‌شود و شکوفایی اقتصادی رخ می‌دهد، حالا با طلبکاری می‌گویند ما در برجام پیروزی اخلاقی به دست آوردیم و این اتفاق بزرگی است! پرسشی که در افکار عمومی شکل می‌گیرد، این است که آیا ما در رآکتور اراک بتن ریختیم تا از برجام کاپ اخلاقش نصیب ما شود؟!

2ـ اعضای شورا هر چه سریع‌تر استعفا دهند!
سیدناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و رئیس کمیسیون قضایی مجلس ششم گفت: اگر امروز از روستاییان درباره عملکرد آقای آخوندی در این شش سال بپرسید، به شما می‌گویند در این مدت حتی یک فرغون آسفالت در جاده‌های روستایی ریخته نشده است. من نمی‌دانم شورای شهر تهران چرا به این راحتی در حال از بین بردن سرمایه اصلاح‌طلبی است. اگر واقعاً اعضای شورای شهر توان انتخاب یک شهردار را ندارند، بهتر است هرچه زودتر از سمت خود استعفا دهند تا بیش از این برای جریان اصلاحات هزینه‌تراشی نکنند. وی همچنین با اشاره به اینکه فهرست شورای شهر با پشتیبانی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات پیروز شد، با انتقاد از فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان افزود: وقتی آقای عارف در رأس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان باشد، نمی‌توان انتظار بیشتری داشت.

3ـ آمریکا تنها مانده است
وبگاه دولتی چین در گزارشی تحت عنوان «دور جدید تحریم‌های پوچ علیه ایران» اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را بررسی کرد و نوشت: تحریم‌های جدید قبل از شروع مرده‌اند. به نوشته این وبگاه، آخرین تحولات در این زمینه نشان می‌دهد، آمریکا در تحریم ایران تنها مانده و قدرت‌های بزرگ تصمیم به ادامه تجارت با ایران دارند. برای نمونه، اتحادیه اروپا چنین تصمیمی را گرفته؛ زیرا هیچ‌گونه نقض تعهدی از سوی تهران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم نیافته است. در این راستا، اتحادیه اروپا برای جلوگیری از ضرر شرکت‌ها ناشی از تحریم‌های شدید آمریکا قصد دارد یک نظام پرداخت جدید را که «سازوکار ویژه مالی» نام دارد، برای انطباق و اجتناب از تحریم مؤسسات بانکی و مالی خود از سوی آمریکا توسعه دهد که این به یقین شروع استقلال مالی اروپا از مقررات آمریکا است.

4ـ باید با وحدت و اقدام جمعی از مشکلات عبور کنیم
مسعود پزشکیان با اشاره به ضرورت یک عزم ملی برای عبور از مشکلات، گفت: ما در یک جنگ اقتصادی قرار داریم و فرصت اینکه در مجلس بنشینیم، مقرراتی تدوین و به دولت ابلاغ کنیم و بعد هم دولت بخواهد خود را هماهنگ کند، نداریم. در کشوری که مورد تهاجم قرار می‌گیرد باید ستادی تشکیل شود که یک صدای واحد از آن بیرون بیاید. تصمیمی که در آن ستاد اخذ می‌شود، باید مدنظر قرار گیرد. همچنین قوای مجریه، مقننه و قضائیه و نیروهای گوناگون دیگر اعم از فرهنگی، سیاسی و  اجتماعی همه باید در صحنه حضور پیدا کنند. اکنون در این جنگ اقتصادی قرار داریم و تصور آمریکا و صهیونیست و دوستان منطقه‌ای‌شان براندازی است. ما  باید برای عبور از این مرحله مردم را وارد صحنه کنیم؛ چرا که این مردم هستند که اگر به صحنه بیایند، می‌توانند کنترل کنند.

▼ اخبار کوتاه
علی ربیعی، در مراسم تودیع خود از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «خوشحالم که با جهانگیری آمدم و با جهانگیری هم می‌روم. او سنگ زیرین است و دوران تلخی را می‌گذراند و با سختی کار می‌کند و سرمایه اجتماعی‌اش را به میدان آورده است. در اوضاع پر از شایعه، تهمت، افترا زدن و له کردن و هول دادن، آنها که بمانند و بایستند، بسیار ارزشمند است.» گفتنی است این اظهارات، شایعه جدا شدن جهانگیری از دولت دوازدهم را که این روزها مطرح است، بیش از پیش قوت می‌بخشد.
شرکت فرودگاه‌ها جدیدترین آمارها از پروازهای انجام شده در مهر ماه سال ۹۷ را اعلام کرده که این آمار در قیاس با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد. طبق اطلاعات ارائه شده در مهر ماه سال جاری، ۲۹ هزار و ۶۱۵ پرواز انجام شده و این در حالی است که آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد در مهر ۹۶ تعداد پروازهای انجام شده در فرودگاه‌های کشور به بیش از ۳۷ هزار و ۵۰۰ پرواز رسیده بود.
علی‌قلی ایمانی، رئیس بنیاد گندم‌کاران ایران درباره نامه سرگشاده گندمکاران به رئیس‌جمهوری توضیح داد: دولت باید برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم نرخ تورم، شرایط و هزینه‌های تولید را در نظر بگیرد. بنابراین باید نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم 30 تا 35 درصد افزایش یابد تا تولید برای کشاورزان توجیه اقتصادی داشته باشد.
طبق گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در شش ماهه امسال بر اساس عملکرد بودجه عمومی، دولت 168 هزار و 600 میلیارد تومان درآمد (نفت و فرآورده‌ها، دارایی‌های مالی و...) کسب کرده است که از این میزان 50 هزار و 340 میلیارد تومان آن درآمد مالیاتی و 13 هزار و 120 میلیارد تومان آن مربوط به دیگر درآمدها است.
تازه‌ترین آمار اقتصادی منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد، نقدینگی در شهریور ماه نسبت به ماه قبل با رشد همراه شده است. گفتنی است، حجم نقدینگی در پایان شهریور ماه سال جاری به هزار و 672 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به شهریور ٩٦ معادل 20/3 درصد رشد را نشان می‌دهد.
محمدرضا باهنر، با بیان اینکه عباس آخوندی با دولت اختلاف‌نظر جدی دارد، اظهار داشت: دولت به صورت مستقیم و غیرمستقیم مخالفت خود را به شورای شهر رسانده که ما با شهردار شدن آخوندی مخالف هستیم. وی در ادامه افزود: با این شرایط، انتخاب آخوندی خیلی به مصلحت نبود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات