صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۱۲۸۹۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 23 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): از نخبگان باید در برنامه‌ریزی برای مسائل کشور استفاده کرد. برخی نخبگان به همراه فکر بلند، قدرت مدیریت هم دارند که باید از آن استفاده بشود. اگر از لحاظ علمی پیشرفت نکنیم، تهدید دشمنان تمدنی ما دائمی خواهد بود.(1397/7/25) * فرارسیدن سالروز شهادت امام حسن‌ عسگری(ع) را تسلیت می‌گوییم *

▼ حرف روز
سپردن امور به مديران جوان
تصويب قانون ممنوعيت به‌کارگيري بازنشستگان و اجرايي کردن آن بار ديگر مبحث قديمي جوانگرايي در مديريت کشور و اعتماد به جوانان و سپردن امور اجرايي به آنها را زنده کرده است. واقعيت آن است شاید برخي جابه‌جايي‌ها در روند کارها اخلال ايجاد کرده و انتخاب فرد جايگزين دردسرساز باشد؛ اما به نظر مي‌رسد بايد اين ماجرا را به مثابه فرصتي براي تحقق آرماني دانست که شايد مدت‌هاست از سوی دلسوزان انقلاب اسلامي مطرح شده است. براي اجرايي شدن اين قانون بايد به نکات زير توجه کرد:
1‌ـ متأسفانه، فضاي سياسي کشور به نحوي شکل گرفته که هر سوژه‌اي ظرفيت تبديل شدن به اختلاف و دوقطبي شدن را دارد. به ویژه آنکه اين دوگانگي بر رقابت‌هاي سياسي- جناحي نيز تطبيق يابد! آنگاه بايد منتظر باشيم کار ابتر مانده و فرصت‌هاي زيادي در کشور به هدر رود! حال که موضوع جوانگرايي در مديريت به قانوني اجرايي بدل شده است، اين موضوع نبايد به قطبي‌سازي موافقان و مخالفان بينجامد و چالشي جديد در جامعه به‌وجود آورد. اختلاف‌نظرها بايد با زبان گفت‌وگو دنبال شود و در نهايت آنچه در قانون  مدون شده است شاخص عمل قرار گيرد.
2ـ استفاده از تجربه مديران گذشته، ملاحظه جدي ديگري است که در اين فرايند بايد براي آن تدبيري انديشيد. اين تجربه به مثابه سرمايه ارزشمندي است که محصول ساليان سال عقلانيت و تجربه و علم‌آموزي است که بايد در خدمت مديريت کشور قرار گيرد. در هيچ جاي جهان چنين گنجينه ارزشمندي را به سادگي به هدر نمي‌دهند. براي اين کار بايد اتاق‌هاي فکر و تيم‌هاي مشاوره‌اي منسجم و مستمر تشکيل داد و از تجربيات مديران گذشته استفاده کرد و آن را در خدمت مديران جوان قرار داد.
3ـ طراحي سازوکاری براي چرخش نسلي و تربيت مديران جوان ضروري است. به واقع، بايد فرايندي مدت‌دار و نهادينه شده را طراحي کرد که هر مديري پیش از رسيدن به پايان مدت اشتغال و خط بازنشستگي، در کنار خود مديران جوان کارآزموده و آماده به کاري را تحويل نظام مديريتي کشور دهد تا با خيال راحت بتوان جايگزيني را براي وي انتخاب کرد. لازمه اين کار تصويب قوانيني معطوف به تحقق اين مهم و پيگيري جدي و عملياتي کردن آن در سازمان‌هاي گوناگون است. اگر اين اتفاق بيفتد، بدون شک بخش مهمي از مشکلات ناشي از تغيير مديريتي کشور حل شده و با گسست مديريتي در کشور مواجه نخواهيم بود.

▼ گزارش روز
معادله ساده!
پس از پاسخ کوبنده نیروهای مقاومت به حملات رژیم صهیونیستی با شلیک 200 راکت به شهرک‌های صهیونیست‌نشین، مقامات رژیم صهیونیستی با واسطه قرار دادن مصر تلاش خود را برای برقراری آتش‌بس میان طرفین آغاز کردند که آخرین خبرها نشان از برقراری آتش‌بس در سرزمین‌های اشغالی با پذیرش شروط نیروهای مقاومت دارد. حملات موشکی ارتش یمن به مواضع متجاوزان سعودی و خسارات و تلفات گسترده ارتش رژیم سعودی‌ـ که تنها در آخرین نمونه آن بر اساس اعلام «یحیی سریع» سخنگوی ارتش یمن و انصارالله به واسطه آن تنها در 12 روز اخیر بیش از ۸۶۷ نفر از مزدوران سعودی کشته و بیش از ۲۱۵۰ مزدور دیگر زخمی، ۱۲۷ خودروی زرهی، ۱۸۴ خودروی نظامی و ۷ بولدوزر نظامی ائتلاف سعودی منهدم شده‌اند‌ـ حالا سران عربستان و کاخ سفید را به فکر پایان دادن به جنگ یمن فرو برده است و در هفته‌های اخیر به طور مکرر مقامات کاخ سفید و حتی برخی از چهره‌های نزدیک به ولی‌عهد عربستان از ضرورت حل مسئله یمن و پایان جنگ سخن می‌گویند؛ چنانکه مایک پمپئو، وزیر خارجه و پس از آن جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در دو نشست جداگانه اعلام کردند، زمان پایان جنگ یمن فرا رسیده است. حال فرض کنید نیروهای مقاومت در  نوار غزه و ارتش و نیروهای مقاومت در یمن از توان دفاع موشکی بی‌بهره بودند و توان پاسخگویی به متجاوزان را نداشتند! آن‌وقت سرنوشت معادلات چه می‌شد؟ یمن و نوار غزه اکنون در چه شرایطی به سر می‌بردند؟ آیا از یمن و از نوار غزه چیزی باقی مانده بود؟ معادله بسیار ساده است، این واقعیت و اتفاقات پیش روی ما، ثابت می‌کند جهان امروز، جهان موشک و توان نظامی و داشتن قدرت است، نه دنیای گفتمان! اگر قوی شدی، اگر توان دفاع داشتی آنگاه است که می‌توانی در میز مذاکره هم حقت را بگیری؛ وگرنه اصلاً مذاکره‌ای وجود نخواهد داشت.

▼ اخبار ویژه           
تمجید محکوم فتنه 88 از خاندان پهلوی!
«محسن صفایی‌فراهانی» از محکومان فتنه ۸۸ در اظهاراتی عجیب و البته خلاف واقع در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» از حکومت پهلوی تمجید کرده و گفته است: «دوران شکوفایی اقتصادی ایران به سال‌های ۴۲ تا ۵۲ باز می‌گردد؛ با بدنه قوی کارشناسی و روی کارآمدن مدیران توانمند در رأس وزارت اقتصاد و وزارت دارایی و بانک مرکزی، سازمان برنامه ایران در طول ۱۰ سال توانست رشد اقتصادی مستمر بالای ۱۱ درصدی و تورم زیر ۵ درصد را تجربه کند که در دنیای آن زمان بسیار حیرت‌انگیز بود.» این در حالی است که بر اساس آمار بانک جهانی، ۴۶ درصد مردم ایران در سال ۱۳۵۶ زیر خط فقر بودند و ضریب جینی در ایران پیش از انقلاب بیش از ۴۵ بوده است و اسناد تاریخی و آرشیو رسانه‌ها نشان می‌دهد در آن سال‌ها شرایط نابسامان اقتصادی و تورم لجام‌گسیخته در کشور نارضایتی عمومی را در پی داشته است.

حكم وحيد مظلومين و محمداسماعيل قاسمي كه به جرم افساد في‌الارض به اعدام محكوم شده بودند، سحرگاه امروز اجرا شد. مظلومین با اینکه مجوز خرید و فروش سکه و ارز را نداشته است، با ایجاد یک باند سازمان‌یافته بزرگ‌ترین شبکه اخلال ارزى و خرید و فروش بدون مجوز سکه را تشکیل داده و محمداسماعیل قاسمی معروف به محمد سالم نیز یکى از اعضای این شبکه بوده است که تراکنش مالی وی در این شبکه چهار هزار و هشتصد و سی‌ و چهار میلیارد تومان بوده است.
 
▼ اخبار
1ـ بولتون و آرزوهای خام ضد ایرانی!
به گزارش خبرگزاری «رویترز» یک هفته پس از اجرای دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و در حالی که مقامات واشنگتن مدعی هستند اقدامات بشردوستانه را از قانون تحریم‌ها استثنا کرده‌اند، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: «باید آنقدر به ایرانی‌ها فشار بیاوریم تا مثل لیمو آب‌شان درآید.» بولتون در حالی از فشار بر ایران سخن می‌گوید که نگرانی از افزایش قیمت نفت و بازگشت بومرنگ تحریم‌های ایران به اقتصاد آمریکا سبب شده واشنگتن از سیاست صفر کردن صادرات نفت ایران عقب‌نشینی کند. رویترز در ادامه نوشت: اصطلاحی که جان بولتون درباره ایرانی‌ها به کار برده است، ۱۰۰ سال پیش از این از سوی اریک کیدز، سیاستمدار انگلیسی در سال ۱۹۱۸ استفاده شده بود. کیدز این اصطلاح را پس از جنگ جهانی اول برای پرداخت غرامت از سوی آلمان به متفقین به کار برد و گفت: «باید آنقدر به آلمانی‌ها فشار بیاوریم که مثل لیمو آب‌شان درآید.» جالب اینجاست که بولتون در ادامه سخنان خود مدعی شد: «همین الآن هم ایرانی‌ها راه‌هایی را پیدا کرده‌اند تا تحریم‌های نفت و سازوکارهای مالی را کنار بزنند.»

2ـ هادیان سیاسی نقش خطیری در روشنگری دارند
امیرسرتیپ حاتمی در هشتمین همایش هادیان و مسئولان سیاسی نیروهای مسلح که به میزبانی معاونت سیاسی سازمان عقیدتی‌ـ سیاسی وزارت دفاع برگزار شد، مسئولان و هادیان سیاسی نیروهای مسلح را فرماندهان و افسران جنگ روشنگری در عصر حاضر دانست و اظهار داشت: رساندن یک پیام واقعی و صحیح و روشنگری در این فضا به کاری بسیار سخت و پیچیده مبدل شده است و هادیان سیاسی در این حوزه نقش خطیری را بر عهده دارند. وزیر دفاع با اشاره به دستاوردهای دفاعی کشور در وضعیت تحریم 40 ساله تأکید کرد: پیشرفت‌های صنعت دفاعی و نیروهای مسلح در شرایط کنونی با تدابیر حکیمانه فرمانده معظم کل قوا، اتکا بر ظرفیت‌های داخلی و توان دانشمندان متخصص صنعت دفاعی محقق شده است و این در حالی است که دیگر بخش‌های کشور شرایطی به مراتب آسان‌تر از شرایط دفاعی و نظامی را دارند و می‌توانند با توجه به بهره‌برداری صحیح از ظرفیت‌های عظیم کشور بر مشکلات فائق آیند.

3ـ محور مقاومت، کابوس آمریکا و هم‌پیمانانش
اندیشکده آمریکایی «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل» در گزارشی به قلم «برایان کتز» با اذعان به شکست واشنگتن در برابر محور مقاومت در منطقه، می‌نویسد: محور مقاومت، امروز بیش از آنکه شبیه به یک رابطه «حامی و نیروی نیابتی» باشد، یک اتحاد به رهبری ایران با محوریت امنیت جمعی و بازدارندگی گسترده است. ایران نفوذ و جای پای خود در عرصه‌های کلیدی خاورمیانه را تضمین کرده و حمایت گسترده را در سراسر منطقه در میان ملت‌ها فارغ از آنکه دولت‌های حاکم در کشورها چگونه می‌اندیشند، به دست آورده است. در بخش دیگری از این گزارش آمده است: طلوع محور مقاومت، آزمونی دشوار برای استراتژی آمریکا در خاورمیانه، تهدیدی مستقیم برای متحدان و منافع منطقه‌ای واشنگتن و چالشی کلیدی برای سیاست‌گذاران در کاخ سفید است که در حال از دست دادن منافع و پایگاه خود در خاورمیانه هستند.

4ـ شکست آمریکا در ایجاد اجماع بر سر تحریم‌
حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلستان در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» با بیان اینکه آمریکا در محدود کردن کشورمان شکست ‌خورده است، گفت: معافیت‌هایی که آنها برای بسیاری کشورها صادر کرده‌اند، به این معنا است که ایالات متحده در ایجاد اجماع میان کشورها برای اعمال متحد تحریم‌ها علیه ایران شکست خورده است. وی در پاسخ به پرسش «کریستین امان‌پور» مبنی بر اینکه آیا ایران شروط پمپئو را برآورده خواهد کرد، گفت: «البته که خیر، زیرا اینها ادعا هستند، آنها اتهامات بی‌اساسی‌اند که ایالات متحده علیه ایران مطرح می‌کند.»

▼ اخبار کوتاه
پس از تکرار انتقادهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از ایده امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش برای تشکیل یک ارتش متحد اروپایی، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در مقام حمایت از مکرون ظاهر شد. مرکل که در استراسبورگ با اعضای مجلس اروپا نشستی مشترک داشته، به آنها گفته است: «باید روی دیدگاه تشکیل یک ارتش اروپایی واقعی کار کنیم. روزهای تکیه بی‌قید و شرط روی دیگران، به سر رسیده است.» خبرنگاران حاضر در محل سخنرانی گفته‌اند، پس از بیان این سخنان اعضای مجلس اروپا به وجد آمده‌اند و به صورت ممتد برای وی کف زده‌اند.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در جمع متقاضیان مسکن مهر و ساکنان مسکن مهر پردیس گفت: در مقام نماینده عالی دولت در وزارت راه و شهرسازی در وهله نخست از همه مردمی که به دلیل برخی مشکلات و وضعیت به وجود آمده دچار مشکل شدند، عذرخواهی می‌کنم. با این حال خوشحالم که در یک جمع دوستانه مشکلات شما عزیزان مطرح شد تا به امید خدا و کمک و همکاری یکدیگر بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم.
«ناثان سلز» هماهنگ‌کننده امور مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا در اندیشکده «سیاست‌های واشنگتن برای خاور نزدیک» در راستای ایران‌هراسی گفت: «لازم است ما کارهای بیشتری برای تغییر محاسبات حکومت ایران و پایان دادن حمایت آن از تروریسم انجام دهیم.» وی‌ با اشاره به ناتوانی آمریکا در همراه کردن جامعه جهانی با برنامه‌های ضد ایرانی این کشور، مدعی شد: «ما شریکان بین‌المللی‌مان را برای مقابله با تروریسم تحت حمایت ایران بیشتر تحت فشار گذاشته‌ایم!»
وزیر کشور در آخرین نشست استانداران با ۱۴ استاندار کشور که بازنشسته هستند، خداحافظی کرده است. استانداران آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، سیستان‌وبلوچستان، فارس، قم، همدان و یزد بازنشسته هستند و باید از سمت خود کناره‌گیری کنند.
علی خدایی، نماینده کارگران در تشریح جزئیات نشست شورای عالی کار گفت: این نشست همان طور که از پیش مطرح شده، در زمینه آثار شرایط اقتصادی بر وضعیت بازار کار و معیشت کارگران بود که درباره افزایش دستمزد بحث‌های جدی انجام شد، اما به نتیجه نهایی نرسیدیم.
محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: بازار 10 میلیارد دلاری را ما به سختی به دست آوردیم و اگر با این وضعیت این بازار را رها کنیم، دوباره پس گرفتن آن بسیار سخت است. دولت باید زودتر ورود کند تا صادرکنندگان این بازار را از دست ندهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات