صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۱۲۹۳۱

از بی‌رحمی ترامپ تا نجات بن‌سلمان

1ـ تحریم‌های ضد ایرانی در مسیر شکست قطعی
پایگاه خبری «بیزینس‌اینسایدر» نوشت: «تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، که بیش از ۷۰۰ نهاد، فرد، هواپیما و کشتی ایرانی را شامل می‌شود، هنوز از نظر تأثیرگذاری نتوانسته است فشاری را که برای آن طراحی شده بود، اعمال کند و در حال شکست قطعی هستند؛ چراکه ارز ملی ایران هفته پس از تحریم‌ها در ۱۲ نوامبر تقویت شد. بورس سهام تهران هم نشانه‌های مشابهی از زندگی را از خود نشان داد. شاخص کل بورس تهران در ۴ نوامبر ۱۸۲ هزار و ۹۱۸ واحد بود و یک هفته بعد در ۱۲ نوامبر، این شاخص در ۱۸۲ هزار و ۲۱۱ واحد ایستاد که نشان می‌دهد تنها با افت اندک 0/4 درصدی مواجه شده است؛ اما از نظر ارزش دلاری، این شاخص در واقع ۷ درصد هم رشد کرده است. تهران راهی برای دور زدن تحریم‌های نفتی کشف کرده است. این کشور حالا نفت را در پلت‌فرم بورس انرژی بی‌نام به مشتریانی می‌فروشد که هویت آنها مخفی باقی می‌ماند. یکی از تحولاتی که شاید اهمیت بیشتری دارد، این است که حالا سعودی‌ها به دنبال کاهش تولید نفت هستند.»

2ـ جان کری: آمریکا وجهه مضحکی پیدا کرده است
«جان کری» وزیر خارجه پیشین آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «گاردین» با اشاره به تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از توافق آب‌وهوایی پاریس، گفت: «مردم به دلیل تصمیمی که ترامپ گرفت می‌میرند. فرزندان و نوه‌های من با شرایط بدی مواجه خواهند شد و دلیل آن هم تصمیمی است که ترامپ گرفته است.» وی گفت: «سیاست سخت است و در آن فراز و نشیب وجود دارد و اگر به آن جنبه شخصی داده شود، نمی‌توان از آن گذر کرد.» کری همچنین با اشاره به حاضر نشدن ترامپ در گورستان جنگ جهانی اول به بهانه بارش باران هم گفت: «لحظه ناراحت‌کننده‌ای برای کشور ما و ریاست‌جمهوری بود. رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در مراسمی حاضر نشد؛ آن هم به این دلیل که باران می‌بارد. سربازان در باران، برف و گل و لای کشته شدند و به نظر من احترام نگذاشتن به آنها بی‌رحمی است.»

3ـ تلاش ترامپ برای نجات بن‌سلمان
شبکه «الجزیره» اعلام کرد: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ولی‌عهد سعودی را مسئول اصلی قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار سعودی منتقد سیاست‌های آل‌سعود می‌داند. این منبع ترکیه‌ای افزود: «نتایج تحقیقات سیا این است که شخص «بن‌سلمان»، مسئول قتل جمال خاشقجی است.» ساعتی پیش از اظهارات این منبع ترکیه‌ای، «باب کورکر»، رئیس کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا نیز گفت: «همه شواهد دال بر این است که بن‌سلمان آمر قتل خاشقجی است. او از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خواست پیش از آنکه دیر شود و بن‌سلمان متهمان ادعایی را اعدام کند، آمر اصلی قتل خاشقجی را تعیین و اعلام کند.» این در حالی است که ترامپ ارزیابی سیا را «بسیار خام» دانسته و همچنان تلاش می‌کند ولی‌عهد سعودی را از این اتهام تبرئه کند.

4ـ عملکرد اصلاح‌طلبان تعریفی ندارد
پایگاه اصلاح‌طلب «انتخاب» درباره آخرین وضعیت سیاسی اصلاح‌طلبان نوشته است: عملکرد اصلاح‌طلبان در طول پنج سال اخیر که با رأی مردم بار دیگر به صحنه قدرت بازگشته‌اند، چندان تعریفی ندارد ‏و چه بسا با ادامه این وضعیت بار دیگر شاهد رویگردانی مردم از اصلاح‌طلبان و ردّ دعوت آنها به حضور در پای صندوق‌های رأی باشیم. ‏دولت حسن روحانی و سهم زیادی از عملکرد آن در نتیجه انتخابات سال ۹۲، قطعاً به پای اصلاح‌طلبان ‏نوشته خواهد شد؛ حتی اگر اصلاح‌طلبان موضوع عدم حضور با کاندیدای اختصاصی خود و نیز در اختیار نداشتن پست‌های ‏کلیدی کابینه را پیش بکشند، افکار عمومی رأی خود را به خاطر دعوت این جریان سیاسی دانسته و طبیعتاً از آنها انتظار ‏پاسخگویی دارد. ‏به علاوه آن عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس و شورای شهر نیز نتوانسته انتظارات را برآورده کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات