صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۲۹۵۳

حرف روز / فرصت‌طلبی از یک قتل

ماجرای قتل پرحاشیه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی سبب شد محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان با بحران بزرگی روبه‌رو شود[...]
پایگاه بصیرت / محمدرضا بلوردی
یادداشت: ماجرای قتل پرحاشیه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی سبب شد محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان با بحران بزرگی روبه‌رو شود؛ اما همزمان با این بحران روند دیگری هم با شدت بیشتر در حال دنبال شدن است که همان عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی از سوی کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس است. یکی از رخدادهای مرتبط با موضوع عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی، دیدار هیئتی از مسیحیان انجیلی آمریکایی حامی رژیم صهیونیستی با محمدبن‌سلمان در هفته‌های اخیر بود که می‌توان گفت حاوی پیامی با این مضمون از سوی بن‌سلمان است که برای برداشتن گام‌های بیشتر به سمت رژیم صهیونیستی آمادگی دارد.
روند تحولات مربوط به ارتباطات بین کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس با رژیم صهیونیستی که بخشی از آن تحت تأثیر کشته شدن جمال خاشقجی شدت بیشتری هم پیدا کرده، با سفر چندی پیش نتانیاهو به عمان و ملاقات با سطان قابوس نشان داد تلاش‌های غرب و برخی کشورهای عربی برای احیای روند سازش ادامه دارد. هرچند از نگاه صهیونیست‌ها متوقف بودن موضوع سازش با فلسطینیان چندان اهمیتی برای روابط روزافزون بین آنها با عربستان سعودی ندارد و نسل جدید حاکمان در کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس دیگر ترسی از برقراری رابطه با تل‌آویو ندارند و مدت‌هاست از کانال‌های غیررسمی این رابطه را دنبال می‌کنند.
پایان سخن اینکه مهم‌ترین نقطه تلاقی منافع رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی موضوع ایران است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که پس از شکست از نیروهای مقاومت دچار بحران داخلی است، به دنبال این است که با عادی‌سازی روابط بین این رژیم و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و تقویت پیوندهای اطلاعاتی، نظامی و امنیتی، دشمن مشترک خود (ایران) را تحت فشار قرار دهد. این در حالی است که محمدبن‌سلمان هم به دنبال این است که ضمن همراهی با صهیونیست‌ها در وهله اول به هدف مشترک در قبال ایران برسد و در مرحله دوم هم از چالشی که ماجرای جمال خاشقجی برای او به وجود آورده، عبور کند؛ موضوعی که صهیونیست‌ها هم او را کمک خواهند کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات