صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۱۲۹۶۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 30 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دستگاه‌های نظارتی با قدرت و چشم باز باید در میدان باشند؛ مجلس، قوه‌ قضائیه و آحاد مردم مؤمن باید احساس وظیفه کنند. راه‌های فساد را باید بست. در همین قضیه ارز و سکه، اگر مقابله با فساد بود، راه فساد بسته می‌شد.(1397/5/22)

▼ حرف روز
زیست‌ بسیجی
هفته بسيج اول آذر ماه هر سال فرا مي‌رسد و يادآور حماسه بزرگ‌مرداني است که روزگاري نه چندان دور در طول هشت سال دفاع مقدس حماسه آفريدند. آنچه از آن مجاهدان راه خدا به يادگار مانده، سبک زندگي است که در زمانه ما نيز همچنان مي‌تواند به مثابه الگويي براي جوانان و آينده‌سازان کشور به کار آيد. در اين الگو بسيجي، انسان صاحب‌اختياري است که در مسير زندگي خود با دغدغه‌مندي و پذيرش مسئوليت‌ها و قرار گرفتن در آزمون‌ها و امتحان آبديده مي‌شود و اوج مي‌گيرد. نقطه‌ مقابل اين تفکر نيز به تعبير رهبر معظم انقلاب «حالت احساس بي‌مسئوليتي»، «ولش کن»، «برو خوش باش»، «به خودت بپرداز» و... است، که آدمي را به سستي و تنبلي و بي‌تفاوتي مي‌کشاند.
بسيجي تلاش مي‌کند از دغدغه‌هاي نازل و کم‌بها عبور کرده و دردهاي بزرگ را در جان خود بپروراند و با رهاشدن از تعلقات فردي خود را در خدمت ارزش‌ها و دغدغه‌هاي اسلامي و انساني قرار دهد. اين به آن معنا نيست که بسيجي به فکر خانواده و فرزند و عيال خود نيست؛ بلکه به معنای آن است که دغدغه‌هايش در حوزه فردي و خانوادگي خلاصه نمي‌شود؛ بلکه او افقي فراتر از آن را نيز مي‌بيند و دلسوز جامعه و بشريت است و اين درس بزرگي است که از مکتب اهل بيت(ع) آموخته است.
بسيجي همان‌طور که خودسازي فردي را مهم‌ترين دغدغه خود دارد، به تربيت فرزند و خانواده‌اش نيز مي‌انديشد و همزمان دغدغه اصلاح جامعه و امر به معروف دارد و در خط مقدم دفاع از انقلاب اسلامي نيز همواره حاضر است، شب را بدون دغدغه ملت مظلوم فلسطين، لبنان، سوريه، عراق و يمن صبح نمی‌کند و از رنجي که مستضعفان عالم از شرق دور تا آفريقاي محروم و از آنجا تا اقصی نقاط آمريکاي جنوبي به واسطه استعمار جنايتکار غربي مي‌برند، در عذاب است. همين دردها و دغدغه‌هاي متعالي است که از بسيجي انساني ممتاز و آبديده و متفاوت ساخته است. امروز نظام اسلامي نيازمند تربيت چنين فرزنداني است و نهادها و دستگاه‌هاي فرهنگ‌ساز کشور وظيفه خطير فرهنگ‌سازي در اين زمينه را دارند. به واقع، بايد خروجي مجموعه‌هايي چون آموزش و پرورش، دانشگاه و مؤسسات عالي، حوزه‌هاي علميه، مراکز آموزشي، فرهنگسراها، مساجد و هيئات مذهبي و ديگر مجموعه‌هاي فرهنگي و هنري تربيت «جوان مسئول و بصير» باشد تا به این شکل سلامت آينده کشور تضمين شود.

▼ گزارش روز
پیام منفی یک انتصاب!
وزیر سابق اقتصاد و دارایی دولت حسن روحانی که در روزهای ابتدای شهریور ماه با ۱۳۷ رأی موافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی برکنار شده بود، حالا با حکمی جدید  به دولت بازگشته است! مسعود کرباسیان 65 ساله درست در روزهایی که براساس قانون مصوب مجلس برای کنار رفتن بازنشستگان از مناصب دولتی مدیران پیر در حال خداحافظی با صندلی‌های خود هستند و درست در روزهایی که تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی ایران شدت و حدت بیشتری به خود گرفته است، با حکمی از سوی بیژن نامدار رنگنه به عنوان عضو اصلی هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران منصوب شد! موضوعی که پرسش‌ها و البته نگرانی‌هایی را برای جامعه و افکار عمومی به وجود می‌آورد! آقای زنگنه امروز باید پاسخ دهد آیا فردی با کارنامه ناموفق و عملکرد ضعیف در وزارت اقتصاد و دارایی، فردی که نمایندگان فقط چند هفته پیشتر وی را به دلیل ناتوانی در مدیریت امور و حل و فصل مسائل از دولت کنار گذاشتند، با چه استدلال و با تکیه بر کدام رزومه کاری و عمکرد موفق به دولت بازگردانده است! وزیر نفت دولت اعتدال باید به مردم و رسانه‌ها توضیح دهد چطور ممکن است در حالی که مدیران خسته و بازنشسته بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و بر اساس مصلحت کشور باید کنار گذاشته شوند، فردی مانند آقای کرباسیان را به شرکت ملی نفت بازگرداند! آیا این نوعی بی‌اعتنایی به قانون و مجلس شورای اسلامی نیست؟ اما موضوع و نکته مهم‌تر از آنچه گفته شد، پیامدهای روانی و پیامی است که انتصاب‌هایی از این دست می‌تواند به جامعه القا کند! انتصاب آقای کرباسیان با فاصله کوتاهی از استیضاحش امید جامعه برای تغییر رویکرد دولت و رهایی از سستی و تنبلی را به ناامیدی بدل خواهد کرد و اعتماد مردم را به دولت کاهش خواهد داد! 

▼ خبر ویژه
پشت پرده‌ نزدیکی جریان انحرافی با اصلاح‌طلبان
طبق برخی گزارش‌ها، بسامد دیدارهای طیف احمدی‌نژاد و نزدیکان سیدحسن خمینی در هفته‌های اخیر بالاتر رفته است و از شکل‌گیری خطوط جدیدی در سیاست ایران خبر می‌دهد. علاوه بر این، باید به فعال شدن «مهدی خزعلی» فرزند مرحوم آیت‌الله خزعلی‌ـ که در اواخر حیات از این فرزندش ابراز برائت کرد‌ـ اشاره کرد. وی یکی از آن اصلاح‌طلبان دوآتشه محسوب می‌شود که بعضاً نوع اقداماتش از سنخ ضد انقلاب قسم خورده است. او روابط بسیار نزدیکی با مدیر کانال تلگرامی ضدایرانی «آمدنیوز» دارد و با تشکیل محافلی چون «سرای قلم»، به فعالیت‌های ضد امنیتی دست می‌زند. خبرها از رفت‌وآمد مکرر همین فرد با طیف احمدی‌نژاد حکایت دارد و «عبدالرضا داوری»‌ـ از اطرافیان احمدی‌نژاد که داستان پرونده مالی او در دوران ریاست بر صندوق بازنشستگی مس هم حکایتی خواندنی است‌ـ چند باری در کانال تلگرامی خود از دیدارهای خود با خزعلی خبر داده است. از سوی دیگر، حدود سه هفته پیش، برخی کانال‌های تلگرامی از دیدار سه ساعته مهدی خزعلی با محمود احمدی‌نژاد در دفتر رئیس‌جمهور پیشین در ولنجک خبر داده‌اند، خبری که از سوی احمدی‌نژاد، مهدی خزعلی یا هواداران احمدی‌نژاد تکذیب نشد. در جریان علم کردن ماجرای قتل یا خودسوزی فردی به نام مرحوم «فرشید هکی»، طیف اطرافیان احمدی‌نژاد، به ویژه شخص عبدالرضا داوری با همراهی مهدی خزعلی در اقدامی بسیار خائنانه و ضد میهنی، تلاش کردند این قتل را به نظام اسلامی منتسب کنند و با قتل فجیع خاشقجی مقایسه کرده تا عربستان سعودی که زیر فشار افکار عمومی جهانی بر سر این ماجرا در حال له شدن بود، فرصتی برای بازیابی و تنفس پیدا کند.

▼ اخبار
1ـ نامزد اصلاح‌طلبان برای 1400 کیست؟

«الیاس حضرتی» با بیان اینکه اصلاح‌طلبان نسبت به دولت گله‌مند شده‌اند، گفت: «ضمن حمایت کلی و کلان از دولت، در مباحث و تصمیمات مختلف به دولت نقد‌های جدی دارند و این نقد‌ها را در برخی مواقع به ‌صورت علنی می‌گویند.» وی افزود: «بنده معتقدم دولت انگیزه، تحرک و تلاش لازم را از خودش نشان نمی‌‌دهد و به یک دولت بی‌حس تبدیل شده است، برای نمونه، چهار وزیری که به تازگی به مجلس معرفی شدند و رأی اعتماد هم گرفتند، برخی‌شان نمی‌توانند بار سنگین وزارتخانه‌ها را به‌دوش بکشند و در حد دولتمرد نیستند.» قائم‌مقام حزب اعتماد ملی درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در انتخابات 1400 گفت: «آقای لاریجانی یک انسان شایسته و لایق و توانمند است؛ ولی باید دید در آن زمان چه اتفاقی می‌افتد. روند کلی این است که اصلاح‌طلبان کاندیدای خودشان را خواهند داشت. تا آنجایی که من خبر دارم، آقای عارف مصمم است در انتخابات 1400 کاندیدا شود، آقای جهانگیری قاعدتاً باید بیاید و علاوه بر اینها نفرات دیگری هم هستند.»

2ـ به آمریکا تفهیم کردیم در برابر ایران نمی‌ایستیم
«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق اعلام کرد: عراق اجازه هیچ دیکته‌ای از سوی آمریکا درباره هر پرونده‌ای از جمله تحریم‌ها علیه ایران را نمی‌دهد. وی گفت: آمریکا می‌خواهد تحریم اعمال کند. این به خودش مربوط است. تصمیم‌هایی که آمریکا گرفته است سازمان مللی نیست و ما بخشی از این منظومه نیستیم. عادل عبدالمهدی اعلام کرد: توانستیم به آمریکا موضع خود را تفهیم کنیم که به هیچ کشوری گزند نمی‌رسانیم. به طرف آمریکایی گفتیم اگر آنها طرح و برنامه‌ای دارند، این امکان برای شما وجود دارد که این طرح را با عراق بررسی کنید؛ اما در عین حال به اطلاع طرف آمریکایی رساندیم که خواهشا به ما دستور ندهید، چرا که مخالف دیکته‌های شما هستیم و دیکته‌های شما را نمی‌پذیریم. عراق قدرتی مانند آمریکا ندارد؛ اما ضعیف و تسلیم شده نیز نیست. 

3ـ سفیر دانمارک فردا به تهران باز می‌گردد
«آندره سامئولسن» وزیر خارجه دانمارک روز گذشته اعلام کرد سفیر این کشور در راستای تقویت دیپلماسی و همکاری نزدیک با شرکای اروپایی به تهران بازمی‌گردد. دانمارک چندی پیش جمهوری اسلامی ایران را به برنامه‌ریزی برای ترور اعضای گروهک الاحوازیه در خاک این کشور متهم کرد. سرویس امنیتی دانمارک در همین زمینه نیز یک تبعه ایران را دستگیر کرد. دانمارک سپس سفیر ایران در کپنهاگ را احضار کرد و سفیر خود در تهران را برای مشاوره به کشور فرا خواند. این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این مسئله گفته بود ایران نیز خواستار روشن شدن پرونده حمله تروریستی در دانمارک است و این آمادگی را دارد که با مقامات امنیتی دانمارک در این زمینه همکاری کند.

4ـ حمایت از بن‌سلمان برای آمریکا مضر است
«لیندزی گراهام»، سناتور ارشد جمهوریخواه در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «به سود منافع امنیت ملی ما نیست که از قتل فجیع آقای جمال خاشقجی چشم‌پوشی کنیم. قویا معتقدم حمایت دو حزبی گسترده‌ای برای تحریم سعودی‌ها وجود دارد.» وی با تأکید بر اینکه به احتمال زیاد برخی از اعضای خاندان سلطنتی آل‌سعود نیز جزء افرادی هستند که تحریم خواهند شد، توضیح داد: «این اقدام وحشیانه تمام معیارهای مدنی را نقض کرده است.» این سناتور ارشد آمریکایی افزود: «با اینکه عربستان سعودی یک متحد استراتژیک (برای واشنگتن) است؛ اما رفتار ولی‌عهد سعودی (محمدبن‌سلمان) در موضوعات گوناگون، نشان داده او احترامی به این رابطه نمی‌گذارد و از نظر من او را به عاملی بسیار مضر تبدیل کرده است.»

▼ اخبار کوتاه
علی افشاری از چهره‌های ضد انقلاب فراری که به ادعای خودش سابقه 20 سال مبارزه علیه جمهوری اسلامی را دارد، طی یادداشتی در «رادیو فردا» دلایل تأثیر نداشتن تحریم‌ها بر نفوذ منطقه‌ای ایران را تشریح کرده و قدرت فعلی انقلاب اسلامی را قابل قیاس با دوره اقتدار صفویه معرفی کرده است. او معتقد است تا زمانی که نیروهای همسو با جمهوری اسلامی در موازنه قوای کشورهای هدف، جایگاه قدرتمندی داشته باشند، خواسته غرب‌ـ براندازی جمهوری اسلامی‌ـ اتفاق نخواهد افتاد.
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در کمیسیون اقتصادی نشست مشترکی با حضور دژپسند، وزیر اقتصاد و مدیران ارشد نظام بانکی و اعضای کمیته ضد تحریم کمیسیون برگزار شد. تشکیل اتاق مدیریت ضد تحریم در وزارت امور اقتصادی و دارایی برای رصد اقدامات آمریکایی‌ها در حوزه بانکی و اقدامات برای تقویت نظام بانکی در این نشست بررسی و مقرر شد اتاق مدیریت ضد تحریم تشکیل شود.
محمدرضا رضایی‌کوچی، نماینده مردم جهرم در مجلس اظهار داشت: هم اکنون در حال جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هستیم. وی افزود: انتخاب‌های سیاسی و ناکارآمد در دانشگاه‌ها و کاهش کیفیت علمی دانشگاه‌ها، حذف برخی دانشگاه‌ها و تجمیع دانشگاه‌های مؤثر، بی‌توجهی به توسعه دانشگاه‌ها و ضعف مدیریتی از دیگر محورهای استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است.
جمشید قسوریان‌جهرمی، مدیرعامل سازمان اموال تملیکی بیان کرد: با بررسی‌های انجام شده ۱۱ هزار کانتینر بلاتکلیف و متروکه در گمرکات شناسایی شد که حدود چهار هزار کانتینر به صاحبان استرداد داده شد و بخشی از آن در فرایند ترخیص قرار گرفته‌اند. بخش دیگری قابل استرداد و ترخیص نبود و در اختیار سازمان قرار گرفته تا ارزش‌گذاری شود.
لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: کارگروه مشورتی، دولت، مجلس و شورای نگهبان برای تعامل و رفع ابهام‌های لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم تشکیل شده است؛ اما چون همه اعضا مکلف شده‌اند درباره جزئیات چیزی نگویند، نمی‌توانم درباره جزئیات آن صحبت کنم.
بانک مرکزی چین اعلام کرد، قرارداد سوآپ ارزی دوجانبه‌ای به ارزش 28/81 میلیارد دلار بین چین و اندونزی منعقد شده است. این قرارداد سه ساله با هدف تسهیل دادن تجارت دوجانبه، تقویت سرمایه‌گذاری‌های متقابل و حفظ ثبات بازار مالی انجام گرفته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات