صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۱۲۹۹۱

از ذره‌بین کنگره آمریکا تا منطق عجیب ایالات متحده

1ـ روابط مالی ترامپ و آل‌سعود زیر ذره‌بین کنگره آمریکا
واشنگتن‌پست به نقل از «آدام شیف» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نوشت، کمیته اطلاعات این مجلس قصد تحقیق درباره روابط دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور با عربستان و سیاست وی در قبال ریاض دارد. شیف همچنین تأکید کرد که کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا درباره ارزیابی سازمان مرکزی اطلاعات این کشور (سیا) مبنی بر اینکه محمد‌بن‌سلمان ولی‌عهد عربستان آمر به قتل خاشقچی بوده نیز تحقیق می‌کند. به گفته شیف، ترامپ باید درباره اینکه چرا از نتیجه ارزیابی سیا چشم‌پوشی کرده و روابط با عربستان و حمایت از بن‌سلمان را ادامه داده، پاسخگو باشد. در واقع، قصد کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان از تحقیق در این موضوعات این است که مشخص شود آیا ترامپ در راستای امنیت ملی آمریکا رفتار کرده یا خیر؟ روابط مالی ترامپ با سعودی‌ها و اینکه آیا این روابط به نوع واکنش وی شکل می‌دهد، یکی دیگر از موضوعات تحقیق این کمیته در دوره جدید مجلس نمایندگان آمریکاست.

2ـ دولت روحانی، دولت اصلاح‌طلبان است
پرویز سروری از شخصیت‌های اصولگرا با اشاره به اظهارات اخیر عده‌ای از اصلاح‌طلبان که سعی در برائت از دولت روحانی دارند، اظهار داشت: دفاع اصلاح‌طلبان، دفاعی تاکتیکی نبود؛ بلکه به گونه‌ای بود که انگار از عالم غیب، ودیعه‌ای به ملت ایران رسیده و چنانچه این ودیعه را ارج ننهیم، نهایتاً عذاب الهی بر ما نازل خواهد شد. چطور می‌شود قبول کرد کسانی که آنچنان از دولت آقای روحانی دفاع و حمایت کردند و از عملکرد چهار ساله آن یک بهشت به تصویر کشیدند، امروز بیایند و بگویند که آن وضعیت جهنم بود و ما به دلیل ملاحظاتی، نتوانستیم اظهارنظر کنیم. سروری تصریح کرد: با نزدیک شدن به انتخابات آینده، اصلاح‌طلبان قصد دارند به دلیل ناکارآمدی دولت، سبد خود را از آن جدا کنند، اما من فکر می‌کنم دیگر دیر شده و آقایان بسیار دیر از خواب بیدار شده‌اند. هیچ تردیدی وجود ندارد که آقای روحانی و دولت او، محصول و مولود اصلاح‌طلبان است.

3ـ دلار‌های خانگی به کف بازار می‌آید
به گفته فعالان بازار، دارندگان ارز خانگی دیگر تمایلی به نگهداری ارز ندارند؛ بنابراین، تعداد فروشندگان نسبت به خریداران افزایش یافته است. فعالان بازار معتقدند ادامه این روند این نوید را می‌دهد که در هفته‌های آینده روند کاهشی قیمت ارز ادامه پیدا کند و به‌ گفته آنها اگر اتفاق خاصی روی ندهد، این انتظار می‌رود که بازیگران اصلی بازار حس کنند روند صعودی پایان گرفته است و از موقعیت خرید خارج شوند تا ارز خود را در سقف قیمت‌ها عرضه کنند که این امر خود سبب به‌وجود آمدن زمینه‌ای برای خرید در قیمت‌های پایین‌تر می‌شود. یکی از نشانه‌هایی که موجب می‌شود معامله‌گران فنی احساس کنند قیمت به سقف رسیده است، آرامش بازار پس از افزایش‌های شدید و ناتوانی از عبور از کانال ۱۲ هزار تومانی است.

4ـ منطق آمریکا درباره حضور ایران در سوریه عجیب است
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به موضع‌گیری اخیر وزارت خارجه آمریکا که ادعا کرده بود حضور ایران در سوریه تلاش‌ها برای شکست داعش را تضعیف می‌کند، واکنش نشان داد و آن را رد کرد. به نوشته ایتارتاس، لاوروف گفت: «آمریکا حضور خود در سوریه را با لزوم مبارزه با داعش توجیه می‌کند و می‌گوید شکست داعش تا زمانی که بشار اسد و ایران در آنجا حضور دارند، ممکن نیست.» لاوروف که در نشست سالیانه گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای سخنرانی می‌کرد، در ادامه تصریح کرد: «این منطقی عجیب است و امیدوارم شما با آن هم‌نظر نباشید. امیدوارم همه به این اصل که مردم سوریه خودشان باید سرنوشت‌شان را تعیین کنند، متعهد باشند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات