صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۱۳۰۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 5 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ملت ایران ۴۰ سال است که مقاومت می‌کند و تبدیل به یک درخت تناور شده است. امروز آمریکا و رژیم‌ صهیونیستی غلط می‌کنند که ملت ایران را تهدید کنند تا امروز شکست خورده‌اند و تحریم هم به برکت مقاومت شکست خواهد خورد.(1397/9/4)

▼ حرف روز 
دو نگاه، دو نتیجه
یک‌ـ رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز در دیدار مسئولان نظام، میهمانان شرکت‌کننده در سی‌ودومین کنفرانس وحدت اسلامی با اشاره به برخی کشورهای منطقه که به جای تبعیت از اسلام و قرآن از آمریکا پیروی می‌کنند، خاطرنشان کردند: «آمریکا بنا بر طبع استکباری خود، این کشورها را تحقیر می‌کند و همان‌گونه که همه دیدند، رئیس‌جمهور یاوه‌گوی آمریکا، حکام سعودی را به «گاو شیرده» تشبیه کرد.»
دو‌ـ امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) با اشاره به شکست سیاست‌های تهدید و تحریم آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران، گفتند: «ملت ایران به برکت مقاومت و در سایه‌ ایمان به خداوند و اعتقاد به وعده‌های الهی، در برابر همه توطئه‌ها همچون کوه ایستاد و امروز، نظام اسلامی و ملت ایران شجره‌ طیبه‌ای است که روزبه‌روز بر پیشرفت و توانایی آن افزوده می‌شود و این، یک نسخه‌ پیشرفت برای دنیای اسلام است.»
دو فراز فوق از سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان‌کننده دو نگاه حاکم در منطقه است که یکی برخلاف داشتن ثروت‌های کلان حاصل از ذخایر نفتی و البته با ساختار قبیله‌ای و پادشاهی دیکتاتورمآبانه، با سرسپردگی کامل به آمریکا و غرب، به آلت دست قدرت‌هایی تبدیل شده که با سوءاستفاده از وضعیت حاکم بر این کشورها آنها را به بازاری برای فروش تسلیحات خود تبدیل کرده‌اند. قدرت‌هایی که به تعبیر رئیس‌جمهور کشورمان در کنفرانس وحدت اسلامی حتی از بیان احترام ظاهری به کشورهایی، همچون عربستان سعودی که عامل سیاست‌های آنها در منطقه هستند، ابا دارند.
نگاه دوم تفکر حاکم بر انقلاب اسلامی است که با ایمان و اراده مردم و جوانان انقلابی و ایستادگی و مقاومت آنان در طول 40 سال گذشته در مسیر خودکفایی، پیشرفت و سازندگی کشور گام برمی‌دارد و با وجود دشمنی‌ها و سنگ‌اندازی‌های پیاپی دشمنان انقلاب و در رأس آنها آمریکا دستاوردهای بزرگی داشته و همه دشمنی‌های دشمنان به دلیل عصبانیت آنها از مسیری است که ملت بزرگ ایران در حال طی کردن آن هستند و به حول و قوه الهی در پرتو این روحیه، قدرت و عظمت جمهوری اسلامی روز به روز تقویت خواهد شد. همان قدرتی که به واسطه آن رهبر معظم انقلاب دیروز با قاطعیت گفتند: «آمریکا و رژیم صهیونیستی غلط می‌کنند که ملت ایران را تهدید کنند.» که این شجاعت و صراحت نشان‌دهنده استقلال و قدرت ایران اسلامی است.

▼ گزارش روز
بازی با کلمات
چه نامی می‌توان برای رویکرد تازه شورای شهر تهران و رسانه‌های حامی آن برای سر پوش گذاشتن بر دو سال ناکارآمدی در مدیریت تهران انتخاب کرد جز «بهانه‌ای تازه برای پنهان کردن ناتوانی!» شورای یکدست اصلاح‌طلب تهران پس از دو انتخاب اشتباه، ناکارآمد و پرحاشیه برای شهرداری پایتخت و کاندیدا کردن چهره‌ای چون عباس آخوندی برای تصدی شهرداری تهران بزرگ که بیش از پنج سال حضور او در وزارت راه و شهرسازی تقریباً هیچ دستاورد قابل توجهی برای کشور در حوزه راه، مسکن، حمل‌ونقل و... نداشت و تنها سبب ایجاد حواشی سیاسی برای دولت ‌شد، حالا بازی با کلمات و طرح موضوع خیالی «دولت پنهان» و ساخت دوقطبی‌های دروغین را با این هدف که ذهن‌ها را از مسائل اصلی تهران منحرف کرده و پرسش‌های پایتخت‌نشینان درباره عملکرد دو ساله خود را به حاشیه ببرد! آغاز کرده است؛ آنها اکنون نیز به جای انتخاب یک چهره موجه و کارآمد برای شهرداری تهران با انتخاب فردی که نگرانی‌هایی درباره آن وجود دارد، سعی در وارونه‌انگاری در زمینه «نگرانی‌های امنیتی درباره منتخب جدید شورا» دارند تا راهی دیگر برای فرار از پاسخگویی بیابند. در همین راستا، «آذر منصوری» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در صفحه شخصی خود در فضای مجازی می‌نویسد: «حناچی، شهردار منتخب اکنون با ۱۷ رأی معنادار سرپرست شهرداری تهران است؛ اما پروژه زمین زدن شورای پنجم هر بار به یک بهانه و با قوت هرچه تمام‌تر ادامه دارد. در واقع این عرض اندام «دولت پنهان» است که دانسته یا ندانسته درصدد القای این باور به جامعه است که «میزان رأی ملت نیست» و حسن رسولی، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر نیز از مردم تهران عذرخواهی کرده که شورای شهر نتوانسته در برابر فشارهای خارج از شورا مقاوم باشد! و اظهارات مشابه دیگر که این روزها در رسانه‌های اصلاح‌طلب به چشم می‌آید و از زبان چهره‌های این جریان شنیده می‌شود! این در حالی است که عملکرد دو انتخاب قبلی شورای پنجم و عملکرد شورای اول اصلاح‌طلبان در برابر مردم قرار دارد و قضاوت درباره توان اجرایی اصلاح‌طلبان کار دشواری نیست!

▼ اخبار ویژه
گندم وارد کنیم بهتر است!
محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و یکی از ناظران مجلس در شورای اقتصاد در زمینه نرخ خرید تضمینی گندم اعلام شده و دلیل پایین بودن این نرخ گفت: نظر دولت و البته شخص خود رئیس‌جمهور این است که نرخ خرید تضمینی گندم را افزایش ندهند؛ چرا که این افزایش نرخ خرید تضمینی گندم هزینه زیادی را به دولت تحمیل میکند. وی افزود: دولت میگوید من میتوانم گندم را با قیمت پایینتر وارد کنم و این سبب میشود از نظر بودجهای صرفه‌جویی صورت گیرد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: محاسبات دولت در زمینه صرفه‌جویی در بودجه درست نیست و دل بستن به واردات گندم به جای تولید داخلی آن به دلیل به صرفه بودن واردات کار اشتباهی است؛ چرا که دولت به واردکنندگان گندم یارانه ارزی می‌دهد. از طرفی نمیتوان در برخی محصولات استراتژیک، مانند گندم به خارجیها دل ببندیم و به آنها وابسته باشیم.

نادر فتوره‌چی، فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب در توئیتی خطاب به اپوزیسیون خارج‌نشین نوشت: «یک بار هم شما اعتراض کنید، ما قول می‌دهیم اگر پلیس کانادا یا بریتانیا یا آمریکا شما را بازداشت کرد، برای‌تان هشتگ «فری فلانی» را ترند کنیم.» به تازگی در فضای مجازی، برخی کاربران از ضدانقلاب خارج‌نشین خواسته‌اند به جای تهییج مردم برای تجمع در داخل کشور، یک بار هم مقابل منزل افرادی، همچون خاوری تجمع کرده و خواهان بازداشت و بازگرداندن وی به ایران شوند.

▼ اخبار
1ـ اعتدالیون دیگر به اصلاحطلبان نیازی ندارند!

عبدالله ناصری، از چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب گفت: برخلاف تصوری که معتقد است اصلاح‌طلبان بیشتر برای گسست ائتلاف با اعتدالیون لحظه‌شماری می‌کنند، این حزب اعتدال و توسعه است که دیگر به همراهی با اصلاح‌طلبان نیازی نمی‌بیند. وی همچنین درباره نگاه حزب اعتدال و توسعه به ائتلاف با جریان اصلاحات گفت: با اخبار و گزارش‌هایی که می‌رسد و نقل‌‌ قول‌هایی که از آقای واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور مطرح می‌شود، به نظر نمی‌آید نگاه تأییدی به ماندن در این ائتلاف داشته باشند. بنابراین در یازدهمین دوره انتخابات مجلس رویکرد دیگری را دنبال خواهند کرد. مشاور رئیس دولت اصلاحات در ادامه می‌افزاید: آقای واعظی سال 94 در دهمین دوره انتخابات مجلس نگاه محتاجانه و نیازمندی به اصلاح‌طلبان و جریان اصلاحات داشت؛ اما پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 که آقای روحانی 23 میلیون رأی کسب کرد، دیگر به آن شکل به همراهی با اصلاح‌طلبان احساس نیاز ندارد.

2ـ گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی از بازار تهران
خبرنگار ارشد مسائل دیپلماتیک شبکه خبری «بی‌بی‌سی» با سفر به ایران و حضور در بازار تهران، نظر مردم را درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران جویا شده که در این گزارش ویدئویی مردم کشورمان بر ایستادگی در برابر تحریم‌ها تأکید کرده‌اند و نشانی از فشاری که آمریکا می‌کوشد با استفاده از تحریم‌ها بر مردم تحمیل کند، دیده نمی‌شود. خبرنگار بی‌بی‌سی از بازار تهران گزارش داده است: «در اینجا متوجه نمی‌شوید ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد.» یک مرد میانسالی به «جیمز لاندیل» خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی می‌گوید: «ما بیش از ۳۵ سال است که تحت تحریم قرار گرفته‌ایم.» فرد دیگری نیز معتقد است، این تحریم‌ها موضوع جدیدی نیست و چیزی تغییر نکرده است. این خبرنگار تجارت را در بازار تهران سرپا و سرزنده توصیف کرده و افزوده است، اینجا به نظر می‌رسد تجارت در حال رونق گرفتن است و متوجه نمی‌شوید این بخش از جهان تحت «شدیدترین تحریم‌های آمریکا» قرار دارد.

3ـ عصبانیت نتانیاهو از مواضع محکم رئیس‌جمهور
به نوشته وبگاه روزنامه «جروزالم‌پست»، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به سخنان «حسن روحانی» رئیس‌جمهور کشورمان در جریان سی‌ودومین نشست بین‌المللی وحدت اسلامی با شعار «قدس، محور وحدت امت» مدعی شد: «اسرائیل [رژیم صهیونیستی] به خوبی می‌داند که چگونه از خود برابر رژیم قاتل ایران دفاع کند»(!) نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در ادامه گفت: «سخنان نفرت‌برانگیز حسن روحانی درباره نابودی اسرائیل دوباره ثابت می‌کند که چرا کشورهای جهان باید در مسیر تحریم علیه رژیم تروریست ایران که آنها را نیز تهدید می‌کند، به هم بپیوندند.» حسن روحانی در این نشست گفته بود: «بعد از جنگ جهانی دوم غده سرطانی در منطقه به نام رژیم صهیونیستی تشکیل شد و تلاش کرده‌اند با این رژیم جعلی منافع‌شان را در منطقه تأمین کنند.»

4ـ افزایش قیمت اقلام خوراکی از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد
گزارش رسمی مرکز آمار ایران حاکی است، تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی و آشامیدنی در آبان ماه امسال از ۴۰ تا 99/9 درصد در نوسان بوده است. مرکز آمار ایران در حالی تورم نقطه‌ای آبان ماه سال جاری در مقایسه با آبان سال گذشته را 34/9 درصد اعلام کرد که متوسط تورم در اقلام خوراکی و آشامیدنی در آبان ماه امسال به 48 درصد افزایش یافته است. بررسی جدول تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی و آشامیدنی در گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، افزایش قیمت انواع گوشت بالای 50 درصد، ماهی‌ها بالای 60 درصد و میوه و خشکبار بالای 70 درصد بوده است. بر اساس این گزارش، نرخ تورم نقطه‌ای محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده هم به مرز 100 درصد رسیده است.

▼ اخبار کوتاه
حسینعلی حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه جمعی از نمایندگان طرح استیضاح محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه را تدوین کرده‌اند، اظهار داشت: امضاهای لازم برای این طرح به منظور تقدیم به هیئت‌رئیسه مجلس جمع‌آوری شده است. نماینده شاهین‌شهر در مجلس تصریح کرد: وزیر امور خارجه در چند روز گذشته در مصاحبه با یکی از پایگاه‌های خبری مدعی وجود پولشویی گسترده در کشور شده بود که نمایندگان برای روشن شدن این موضوع طرح استیضاح آقای ظریف را تدوین کرده‌اند.
حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران از سرمایه‌گذاری سالیانه حدود 120 میلیارد تومان برای نوسازی شبکه توزیع برق به منظور کاهش تلفات برق تهران خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های مهم صنعت برق همین موضوع است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار شده است میزان تلفات شبکه توزیع برق تهران به 6/4 درصد برسد. همچنین برای مدیریت مصرف تعویض پنج میلیون لامپ دستگاه‌های دولتی با لامپ‌های ال‌ای‌دی برنامه‌ای در نظر گرفته شده است.
خبرگزاری «اسپوتنیک» نوشت: محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی در تلاش برای کاهش فشارها بر خود و کشورش، به شش کشور عربی سفر می‌کند. وی در همین راستا به زودی به دعوت محمدباجی قائدالسبسی، رئیس‌جمهور تونس به این کشور سفر خواهد کرد. گفتنی است، تونس یکی از کشورهای حامی بن‌سلمان در ماجرای قتل خاشقجی بود و فقط با محکوم کردن این قتل، تأکید کرد این ماجرا نباید دلیلی برای هدف قرار دادن ثبات و امنیت عربستان سعودی باشد.
هادی قوامی با ردّ این موضوع که دولت قصد حذف یارانه نقدی را دارد، گفت: از سال 89 تاکنون حدود 320 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شد، که باید دید این میزان یارانه چقدر سبب افزایش رفاه مردم و خانواده‌ها شده است؛ زیرا ضریب جینی را می‌توان از این طریق مشخص کرد. در دو سال ابتدایی، پرداخت یارانه ضریب جینی را بهبود بخشید؛ این در حالی است که پس از آن سال تأثیر مثبتی در این زمینه نداشته است.
مجتهد، افشاکننده اسرار درونی آل‌سعود در توئیتی اعلام کرد: محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان دستور تدابیر امنیتی ویژه‌ای را صادر کرده است. وی اعلام کرد: بن‌سلمان نیروهای گارد شاهی در الشرقیه و الغربیه را به ریاض فرا خوانده است تا مانع بروز کودتا شود. این در حالی است که برخی منابع قبلاً از احضار نیروهای گارد شاهی از دمام در شرق عربستان و جده در غرب این کشور برای حفاظت از ملک‌سلمان خبر داده بودند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات