صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۱۳۰۲۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 7 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): جنگ نرم همه‌جانبه‌ دشمن، امروز قابل انکار نیست. با این‌حال، برخی آن را انکار می‌کنند و این خود نیز بخشی از جنگ نرم است. در این جنگ، هنرمندان و اهالی فکر و نظر، در حکم نیروهای مسلّح در جنگ سختند.(1397/9/6) ***روز نیروی دریایی بر پاسداران مرزهای دریایی جمهوری اسلامی ایران گرامی باد***

▼ حرف روز
امنيت سرزميني و فراسرزميني
38 سال پيش درست در روزهاي ابتدايي تجاوز دشمن به پهن‌دشت ايران زمين، شاهد حماسه بزرگ دلاوران نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در آب‌هاي نيلگون خليج‌فارس بودیم. نيروي دريايي از همان ابتدا با تسلط کامل بر منطقه، عراق را به نوعي در محاصره دريايي قرار مي‌دهد و هرگونه فعاليت نظامي اين متجاوز را غيرممکن می‌کند. اوج اين حماسه به حوادث آبان و آذر ماه سال 1359 تعلق دارد که نیروی دریایی کشورمان با سلسله عملیات‌هایی، نیروی دریایی عراق را به طور کامل فلج کرده و از صحنه مبارزه خارج می‌کند. در این حماسه بزرگ، ناوچه پیکان در عملیات مروارید پس از نابودی هشت فروند شناور و چهار فروند هواپیمای شکاری عراقی خود نیز در قعر آب‌های خلیج‌فارس آرام می‌گیرد و این روز، روز «نیروی دریایی» نام‌گذاری می‌شود.
نیروی دریایی پس از دفاع مقدس با سرعت کم‌نظیری فرایند روزآمد دست‌یابی به قابلیت‌ها و آمادگی‌های همه‌جانبه برای مواجهه موفق با مقتضیات و الزامات فراروی را سپری کرده و در تعامل همه‌جانبه‌ مؤثر و مستمر توام با نیروی دریایی سپاه، پیدایش قدرت نوظهور در عرصه امنیت‌افزایی برای مرزهای آبی را به «واقعیت» تبدیل کرده است. امروز نیروی دریایی جمهوری اسلامی با اقتدار تأمین امنیت آب‌های سرزمینی و فراسرزمینی را بر عهده گرفته است و ناوگان‌های‌شان سراسر اقیانوس هند را تحت نظارت و سیطره خود دارند و امنیت تجاری کشتی‌های ایرانی را تأمین می‌کنند.
امروز حضور آمریکا در خلیج‌فارس با ترس و اضطراب آمیخته است و ناوهای آمریکایی از آرایش دفاعی جمهوری اسلامی به شدت واهمه دارند. قدرت نیروی دریایی جمهوری اسلامی به ابزار مؤثری برای چانه‌زنی‌های دیپلماتیک تبدیل شده است. این اقتدار تا آنجاست که سیاسیون و دیپلمات‌ها به سادگی از امکان بستن تنگه هرمز در صورت افزایش فشارهای سیاسی‌ـ اقتصادی دشمن سخن می‌گویند.
البته آنچه نیروی دریایی جمهوری اسلامی را به یکی از قدرتمندترین نیروهای منطقه تبدیل کرده، توکل به خداوند متعال و روحیه مجاهدت و ایستادگی و خودسازی انقلابی و بصیرت و هوشیاری انقلابی است که در وجود تک‌تک سربازان انقلاب اسلامی در نیروهای مسلح موج می‌زند و حفظ این مؤلفه‌های معنوی رمز تداوم و افزایش اقتدار نظامی جمهوری اسلامی و رعب روزافزون دشمنان ملت ایران خواهد بود.

▼ گزارش روز
بازگشت به درون
«هنوز نتایج ملموسی را مشاهده نکرده‌ایم»؛ این جمله را علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برای آغاز اخطارهای جدی‌اش به طرف اروپایی در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» انتخاب کرده است. اخطارهایی که با جمله «در صورتی که نتوانیم نفت‌مان را بفروشیم و از مبادلات مالی بهره‌مند شویم، در آن صورت گمان نمی‌کنم که پایبندی به توافق (برجام) دیگر برای ما سودمند باشد.» آغاز می‌شود و با عبارت «فکر می‌کنم زمان صبوری برای مردم ما در حال محدود و محدودتر شدن است... زمان‌بندی مورد نظر (توسط اروپا) که در حد چند ماه بود، رو به اتمام است.» ادامه می‌یابد! این اظهارات را اگر در کنار توئیت‌های وزیر امور خارجه و همچنین اظهارات عباس عراقچی، معاون او بگذاریم که گفته بود بهره‌گیری از برجام در شرایط کنونی تقریباً صفر است! آن وقت می‌توان به این جمع‌بندی رسید که نه تنها در عمل، بلکه در کلام، در نشست‌های دوجانبه، پشت درهای بسته و مکاتبات محرمانه و... هم چندان شرایط مطابق با آنچه اروپایی‌ها وعده داده بودند پیش نمی‌رود! و چشم‌انداز تحقق وعده‌های قاره سبز برای زنده نگه داشتن برجام آنقدر ناامیدکننده است که اصلی‌ترین حامیان برجام و مسئولانی که راهبرد گرایش به سمت اروپا به جای آمریکا را طراحی کرده بودند نیز هم اکنون امید چندانی برای رسیدن به نتیجه ندارند! موضوعی که پس از هشدارها درباره قابل اعتماد نبودن آمریکا و بی‌نتیجه بودن مذاکره با سران کاخ سفید برای بار دوم رویکرد دل بستن به خارج از مرزها را با شکست مواجه کرد! اما تعجب‌برانگیزتر از این عده که در گذشته هشدارها را نمی‌پذیرفتند، این است که همچنان مسئولان و تصمیم‌گیرانی هستند که با علم به بی‌فایده بودن چشم دوختن به دست خارجی‌ها برای حل مشکلات، در بازگشت به درون و اتکا به قدرت درون کشور برای عبور از مشکلات تعلل می‌کنند و سیاست‌های درون‌گرا، مانند اقتصاد مقاومتی را معطل نگه داشته‌اند!  

▼ خبر ویژه                 
نظرسنجی آمریکا از روستاهای ایران!
در حالی که آمریکا به اهداف خود در زمینه براندازی نرسیده، ‌اقدام به نظرسنجی در روستاهای ایران کرده است. برابر اخبار رسیده، طی هفته اخیر فردی ناشناس با پیش شماره 001 متعلق به کشور آمریکا اقدام به اخذ تماس تلفنی با خطوط ثابت تعدادی از اهالی روستای چاهشک شاندیز، از توابع خراسان جنوبی با مدت زمان حدود 45 دقیقه کرده و پرسش‌هایی را درباره نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده که آن عبارتند از؛ 1ـ آیا به رهبری علاقه‌مند هستید؟ 2ـ رئیس‌جمهور را دوست دارید یا خیر؟ 3ـ سردار سلیمانی را دوست دارید یا خیر؟ 4ـ مسجد می‌روید؟ اگر می‌روید به جماعت نماز می‌خوانید یا فرادا؟ 5ـ حرم امام رضا(ع) برای زیارت می‌روید یا خیر؟ 6ـ با گرانی موافقید یا خیر؟ 7ـ با موشک‌هایی که به تازگی به سمت تروریست‌ها پرتاب شد، موافقید؟ 8ـ برنج، گوشت و لبنیات می‌توانید بخرید؟ چه مقدار در منزل دارید؟ 9ـ آیا اهل بیت(ع) را دوست دارید؟ 10ـ از امنیت کشور راضی هستید؟ 11ـ آیا خود یا خانواده‌تان اعتیاد دارید؟ در پایان تماس گیرنده گفته است، چنانچه رئیس‌جمهور ایران از اوضاع مملکت بی‌خبر باشد، شما برای برون‌رفت از مشکلات و با خبر کردن ایشان چه خواهید کرد؟ در پاسخ به این پرسش هر کجا که مخاطب بیان داشته تظاهرات می‌کنیم نامبرده مخاطب را تشویق کرده و گفته فکر بسیار عالی است. با توجه به مدل پرسش‌های فرد تماس‌گیرنده، به نظر می‌رسد ضد انقلاب به دنبال تماس تلفنی مستقیم با افراد به ویژه اقشار ضعیف جامعه با هدف ایجاد نارضایتی اجتماعی و دعوت افراد به ایجاد تجمعات اعتراض‌آمیز است.
 
▼ اخبار
1ـ باید افسار شاهزاده سرکش را کشید
«فارن افرز» نشریه وابسته به اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در یادداشتی به نوشته ماداوی الرشید، کارشناس مرکز خاورمیانه دانشکده اقتصاد لندن می‌نویسد: «باید افسار شاهزاده سرکش را کشید؛ چرا که اعتبار و وجهه عربستان در سراسر جهان خدشه‌دار شده است. حتی کشورهایی همچون فرانسه، آلمان و انگلیس که شراکت و روابط نزدیک با عربستان را مایه مباهات می‌دانستند و هرگز به صورت علنی از سرکوب داخلی این کشور انتقاد نمی‌کردند، پس از قتل خاشقجی صدای‌شان درآمده و خواستار تحقیقات شفاف و صادقانه شده‌اند. در کنار این اشتباه حیاتی و ناکامی عربستان در نیل به اهدافش در تحریم قطر و جنگ ظالمانه علیه مردم یمن که در حال حاضر به یک فاجعه انسانی تبدیل شده، این اشتباه را بیش از پیش در برابر افکار عمومی و دیدگان جامعه بین‌الملل قرار داده است و به دلیل اینکه خانواده سلطنتی به حاشیه رانده شده‌اند و کاری از دست‌شان برنمی‌آید، این آمریکاست که باید ابتکار عمل را در پیش بگیرد و از ادامه این روند جلوگیری کند.

2ـ دولت نتوانسته به وعده‌های خود و مطالبات مردم عمل کند
روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان امروز» در مطلبی با انتقاد بی‌سابقه از عملکرد دولت یازدهم نوشت: «رویکردها و عملکردهای دولت در حوزه‌های مختلف به حدی ضعیف و ناامیدکننده بوده که اگر از کسی در این ارتباط پرسش شود همه دولت روحانی را مقصر وضع فعلی جامعه می‌دانند. به طور مشخص دولت نتوانسته است به وعده‌های خود و مطالبات مردم عمل کند. همین امر موجب شده موجی از نارضایتی میان بیش از ۹۰ درصد مردم از دولت به ‌وجود آید. چه اینکه به گفته برخی از فعالان سیاسی اگر همین فردا انتخابات برگزار شود، شاید رئیس‌جمهور دو میلیون رأی نیاورد. اوضاع روابط روحانی با سرمایه اجتماعی خود به حدی بحرانی است که دیگر مردم حرف دولتمردان را باور ندارند. جریان حامی، یعنی اصلاح‌طلبان نیز کم‌کم در حال جدا کردن کاسه خود از دولت هستند و جدایی از دولت و اعتدالیون را بر قرار مقدم می‌دانند؛ چرا که انتخابات ۹۸ نیز در پیش است.»

3ـ حامیان سرسخت اروپا هم ناامید شده‌اند!
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «درباره حمایت اروپا از ایران» نوشت: «هفت ماه پس از اعلام آنکه اروپا موفق به ساخت مؤسسات مالی مستقل از ایالات متحده خواهد شد، وزیر اقتصاد فرانسه «برنولومر»، ناگزیر به اعتراف به این واقعیت است که اروپایی‌ها متأسفانه قادر نخواهند بود ارباب سرنوشت اقتصادی خود باشند یا آزادانه بتوانند با هرکس که می‌خواهند تجارت کنند... واقعیت این است که اروپا ابزار لازم را برای ایستادن در مقابل ایالات متحده ندارد. هدف از این وضعیت انفعالی اروپا، وادار کردن ایران به نشستن پای میز مذاکره به منظور مورد بحث قراردادن شرایط توافقی جدید است... بزرگ‌ترین آرزوی واشنگتن.» گفتنی است، عملکرد اروپا در ماه‌های اخیر آنقدر کند و بی‌رمق بوده که حتی حامیان جدی گرایش به اروپا برای مقابله با آمریکا نیز از سران اروپایی ناامید شده‌اند.

4ـ صهیونیست‌ها متوهم هستند!
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در مقاله‌ای به‌قلم «روگل آلفر» روزنامه‌نگار صهیونیست نوشت: «در اسرائیل[رژیم صهیونیستی] تنها سیاستمداران و ژنرال‌ها نیستند که به ‌دنبال جنگ‌افروزی‌اند، بلکه خود اسرائیلی‌ها هستند که نمی‌توانند بدون جنگ زندگی کنند. آنها ایمان کورکورانه به قدرت ارتش اسرائیل در پیروزی در جنگ‌ها دارند، این در حالی است که این ایمان با هیچ تجربه‌ای عجین نشده، ‌بلکه به‌ عکس، ارتش اسرائیل طی 50 سال گذشته تقریباً در تمامی جنگ‌های خود نتوانسته نتیجه قطعی را به‌نفع خود رقم بزند. اسرائیلی‌ها حافظه کوتاه‌مدتی دارند و این موضوع نشانه‌ای از حماقت آنها است. آنها در دنیایی زندگی می‌کنند که خودشان برای خود اختراع کرده‌اند، دنیایی که ارتباط کمی با واقعیت دارد.»

▼ اخبار کوتاه
یوسف‌نژاد، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: درخواست سؤال از آقای لاریجانی 27 امضا داشته، ولی در حال حاضر به 20 امضا کاهش پیدا کرده و چون از نصاب (25 امضا) افتاده است، دیگر قابل بررسی نیست. گفتنی است، 27 نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به هیئت‌رئیسه مجلس خواستار این شده بودند که رئیس مجلس توضیح دهد چرا لوایح پالرمو و مبارزه با پولشویی، به منزله دو لایحه مرتبط با کارگروه ویژه اقدام مالی FATF، پیش از تصویب در مجلس، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده است.
به گزارش وبگاه مغربی «لکم» بن‌سلمان سفر به مغرب را در دستور کار خود قرار داده بود؛ اما مغرب با سفر وی مخالفت کرد و بن‌سلمان نیز مجبور شد مغرب را از برنامه سفر دوره‌ای خود حذف کند. طبق این گزارش، «رباط» همچنین خواستار به تعویق افتادن نشست کمیته عالی مشترک مغرب و عربستان شد. همچنین دیده‌بان حقوق بشر با تسلیم شکایتی علیه ولی‌عهد عربستان، از مقامات قضایی آرژانتین خواست او را در زمان حضورش در خاک آرژانتین برای شرکت در نشست سران گروه ۲۰  تحت پیگرد قرار دهند.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پیام توئیتری نوشت: رسیدن به صلح با فلسطینیان به نوبه خود هدف خوبی است و شکی نیست که احراز پیشرفت در این زمینه به روابط اسرائیل با کشورهای عربی کمک می‌کند؛ ولی این صلح ادامه روابط‌مان را تضمین نمی‌کند. وی افزود: اسرائیل و کشورهای میانه‌رو در جهان عرب و دنیای اسلام بیش از گذشته در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند و روابط ما امروز فقط به صورت پنهانی نیست.
حمیدرضا ذوالانواری، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف ایران گفت: شرکت‌های چینی و هندی که در بازارهای جهانی رقیب ما هستند، با توجه به افزایش ارزش دلار برای تهیه مواد اولیه به بازار ایران حمله‌ور شدند. وی افزود: صادرات مواد اولیه در زمینه پشم مرغوب ایرانی، فرصتی بزرگ برای رقیبان ما در تولید این کالای اصیل به شمار می‌رود و برای بازار ایران یک تهدید بسیار جدی است.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی درباره برنامه‌های انتخاباتی حزب متبوعش گفت: برخی بحث‌های انتخاباتی انجام شده و پس از کنگره تحرکات بیشتر خواهد شد. حمیدرضا ترقی در پاسخ به پرسشی در زمینه برنامه‌های انتخاباتی این حزب اظهار داشت: برخی بحث‌ها انجام شده؛ ولی جمع‌بندی در این زمینه پس از کنگره انجام می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات