تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۱۳۱۰۲
نگاهی به عملیات «سپر شمال»

جابجایی زمین جنگ آینده با تونل های حزب الله+تصاویر

به گفته یکی از فرماندهان حزب، اسرائیل می ‌داند دوره‌ ای که حمله می ‌کرده و ابتکار عمل و انجام حملات در اختیارش بود، گذشته است و مقاومت امروز می ‌تواند با هرگونه حملات اسرائیل مقابله کرده و جنگ را به داخل خاک این رژیم کشانده و خسارت ‌های جبران ناپذیری به آن وارد کند. برخی تحلیلگران صهیونیست هم این مسئله را تایید کرده و گفته اند این تونل ها نشانه کشیده شدن میدان جنگ به سرزمین های اشغالی در جنگ آینده است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / فرزان شهیدی

جابجایی زمین جنگ آینده با تونل های حزب الله+تصاویرارتش رژیم صهیونیستی بامداد سه ‌شنبه 13 آذرماه با صدور بیانیه‌ ای از آغاز یک عملیات نظامی برای انهدام تونل‌ های حزب ‌الله لبنان در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی خبر داد.

بنا بر اعلام ارتش رژیم صهیونیستی این عملیات که عملیات «سپر شمال» نام دارد، داخل اسرائیل انجام خواهد شد و نیروهای ارتش اشغالگر وارد لبنان نمی ‌شوند.

این عملیات در شمال سرزمین‌های اشغالی و امتداد مرزها با لبنان آغاز شده و هدف از آن کشف تونل ‌هایی است که اسرائیل مدعی است حزب ‌الله در این مناطق حفر کرده تا به واسطه آن ها به داخل اراضی فلسطن اشغالی نفوذ کند.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی کشف تونل هجومی حزب الله لبنان در منطقه جنوب کفرکلا شده و تاکید کرد ارتش این رژیم اقدام به مسدود کردن آن خواهد کرد. آویخای ادرعی ادعا کرد این تونل به داخل اسرائیل راه یافته بود، اما تهدید جدی برای ساکنان منطقه نبود.

ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا اقدام به ایجاد خاکریزهایی در راستای دیوار مرزی در منطقه معبر فاطمه مقابل شهرک کفرکلا کرده است. گفته می شود طول این خاکریزها به پنج متر می ‌رسد.

ارتش اسرائیل فیلمی از عملیات خودروهای سنگین با بیل‌های مکانیکی در مرز با لبنان منتشر کرده که مشغول عملیات مهندسی هستند. این در حالی است که در جلسه کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی، دولت خواستار آن شده است که جزئیات عملیات «سپر شمال» فاش نشود.

از سوی دیگر، فرماندهی نیروهای یونیفل تحت نظارت سازمان ملل، ضمن تاکید بر حفظ آرامش در منطقه، اعلام کرده است که این نیروها اوضاع را تحت کنترل دارند.

تاکتیک کارآمدی به نام تونل

در جنگ‌ های پیشین، رژیم صهیونیستی معمولا در برابر عملیات ‌هایی که نیروهای مقاومت ـ چه در غزه و چه در لبنان ـ با استفاده از تونل طراحی کرده بودند، آسیب ‌پذیر ظاهر شده و ضربات سختی دریافت کرد. اوج این ضربات در جنگ 22 روزه بود، زمانی که اسرائیل دریافت جنبش های حماس و جهاد اسلامی از طریق تونل های عمیق و طولانی حفر شده در مرزهای غزه، دست به عملیات های نفوذی زده و در عین حال به واسطه این تونل ها اقدام به نقل انتقال نیرو، مهمات، تسلیحات و مواد لجستیکی می کنند.

پس از آن رژیم صهیونیستی یگان ویژه‌ ای را در ارتش ایجاد کرد که به شکل خاص به مقابله با تونل‌ ها بپردازد. اسرائیل برای کشف و مقابله با تونل ها از تجهیزات و فن آوری های پیشرفته استفاده کرد، با این حال هنوز موفق به کشف همه تونل ها نشده و هر از گاهی از این تاکتیک مقاومت ضربه می خورد.

نکته قابل توجه آن است که در بیانیه اخیر رژیم صهیونیستی، ایران به حمایت و پشتیبانی مالی از ساخت پروژه‌ های تونلی حزب ‌الله لبنان متهم شده و ارتش لبنان را سرزنش کرده و گفته است وجود این تونل ‌ها نشانگر عمل نکردن ارتش لبنان به مسئولیت‌ هایش است!

شایان ذکر است حفر تونل هر چند کار دشوار و زمانبری است، اما نیاز به پشتیبانی مالی و تجهیزات زیادی ندارد. برای مثال تونل های غزه عمدتا با وسایل ابتدایی و توسط افراد عادی ساخته شده است.

تحرکات دیپلماتیک

رژیم صهیونیستی در کنار تحرکات میدانی، وارد جوسازی علیه حزب الله لبنان شده است.وزارت خارجه رژیم اشغالگر اعلام کرد که قصد دارد به خاطر تونل‌های منتسب به حزب الله، اعتراض کتبی خود را به دبیرکل سازمان ملل متحد ارائه کند

در این حال بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائیل در دیدار اخیر خود با مایک پمپئو،‌ وزیر خارجه آمریکا در بروکسل پیامی را به وی داده مبنی بر این که فعالیت‌های حزب‌ الله را متوقف کنید و الا اسرائیل خود حزب ‌الله لبنان را متوقف خواهد کرد.

این دیدار که رسانه های اسرائیلی ‌ها آن را فوری و فوق ‌العاده توصیف کردند در ادامه موضع‌گیری ‌های پیشین اسرائیل است که حدود دو ماه پیش به واسطه فرانسه پیام ‌هایی به بیروت ارسال کرده بود. اسرائیل در آن زمان تهدید کرد اگر دولت لبنان به مقابله با حزب الله نپردازد و مانع افزایش توانمندی نظامی آن نشود، دست به حمله نظامی می‌ زند.

اسرائیل سعی دارد از طریق دیپلماتیک‌ تاکید کند که تونل‌های منتسب به حزب الله یک اقدامی تهاجمی و به مثابه نقض حاکمیت تل‌ آویو و همچنین ناقض قطعنامه‌های 1559 و 1701 سازمان ملل متحد است.

اما به نظر می آید قصد واقعی رژیم صهیونیستی آن است که با شیوه‌ های دیپلماتیک و رسانه ‌ای در پی توجیه تحرکات فعلی و نیز هر گونه عملیات احتمالی ارتش خود علیه حزب الله می باشد.

گرچه اسرائیل اعلام کرده که عملیات «سپر شمال» یک عملیات هجومی نیست اما کارشناسان پیش می کنند بعید نیست با یک اشتباه یا ماجراجویی نظامیان اسرائیلی، منجر به یک درگیری گسترده با حزب ‌الله شود.

آخرین جنگ اسرائیل و حزب‌الله لبنان در تابستان سال ۲۰۰۶ پس از به اسارت درآمدن یک سرباز اسرائیلی در مرز دو کشور رخ داد. این نبرد پس از ۳۳ روز با شکست رژیم صهیونیستی پایان یافت.

واکنش حزب الله

تهدیدات اسرائیل و واکنش های حزب الله تبدیل به یک روند روتینی شده است. هفته گذشته به دنبال حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مواضع حزب الله در سوریه، حزب الله یک نوار ویدئویی را در رسانه ها منتشر کرد که در آن اهداف حملات موشکی حزب الله در اسرائیل در جنگ آتی علیه رژیم صهیونیستی مشخص شده است.

این ویدئو حاوی پیام مهمی از سوی حزب الله لبنان به رژیم صهیونیستی بود که جنگ آتی علیه این رژیم به کلی با جنگ های گذشته متفاوت بوده و اگر رژیم صهیونیستی به اقدامات حملات و اقدامات خود ادامه دهد متحمل پرداخت بهای بسیار سنگینی خواهد شد. درهمین حال، نگرانی اسرائیل از افزایش توان نظامی حزب الله لبنان در جبهه شمالی و تصمیم راهبردی سید حسن نصرالله برای گشایش جبهه جولان روبه افزایش است.

آن گونه که رسانه های صهیونیستی بیان کرده اند معمولا وقتی سید حسن نصرالله تهدیدی علیه اسرائیل می کند، راست می ‌گوید و اسرائیلی ها آن را جدی می گیرند. بر اساس تازه ‌ترین نظرسنجی 80 درصد از اسرائیلی ‌ها سخنان دبیرکل حزب الله لبنان را باور می ‌کنند، اما به اظهارات مقامات تل‌آویو اعتماد ندارند. تهدیدات نصرالله معمولا ساده، کوتاه و در عین حال رسا و کوبنده است، مانند این تهدید که بارها خطاب به اسرائیلی ها گفته است: «جهّزوا ملاجئکم» (پناهگاه های خود را تجهیز کنید)!

به همین علت است که از زمان جنگ 33 روزه در سال 2006 تا کنون، ارتش اسرائیل هیچ گونه تعرض نظامی علیه لبنان نکرده است، زیرا از واکنش حزب الله بیم دارند.

حزب‌الله لبنان در واکنش به تهدیدات و تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد، مقاومت در حالت آماده ‌باش و هوشیاری کامل و مراقبت شدید از همه اقدامات دشمن در همه جبهه ‌هاست.

به گفته یکی از فرماندهان حزب، اسرائیل می ‌داند دوره‌ ای که حمله می ‌کرده و ابتکار عمل و انجام حملات در اختیارش بود، گذشته است و مقاومت امروز می ‌تواند با هرگونه حملات اسرائیل مقابله کرده و جنگ را به داخل خاک این رژیم کشانده و خسارت ‌های جبران ناپذیری به آن وارد کند. برخی تحلیلگران صهیونیست هم این مسئله را تایید کرده و گفته اند این تونل ها نشانه کشیده شدن میدان جنگ به سرزمین های اشغالی در جنگ آینده است.

جمع بندی و دورنما

تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی علیه حزب الله لبنان را ـ که البته بی سابقه نیست ـ می توان به پای ضعف و ناکامی های مکرر این رژیم در برابر جبهه مقاومت قلمداد کرد. در آخرین رویداد، شکست اخیر در ماجراجویی و جنگ دو روزه غزه، از ضعف مفرط رژیم غاصب پرده برداشت. به همین دلیل سران تل اویو سعی دارند در چهارچوب یک سناریوی تازه که بیشتر در قابل عملیات روانی و تبلیغاتی می گنجد، به اعاده هیبت پوشالی خود نزد افکار عمومی داخل بپردازند.

افزایش نگرانی از تقویت بنیه نظامی و دفاعی حزب الله و نیز توانمندی های مقاومت در سوریه و احتمال گشایش جبهه جدیدی در جولان، اسرائیل را بر آن داشته تا با تهدید نظامی و جنجال دیپلماتیک، به زعم خود به مهار محور مقاومت و خصوصا حزب الله بپردازد.

گرچه با توجه به شرایط فعلی و خصوصا قدرت بازدارندگی حزب الله، برافروختن جنگی فراگیر توسط اسرائیل علیه حزب الله بعید به نظر می رسد، اما برخی کارشناسان از التهاب اوضاع سخن گفته و احتمال درگیری سنگین بین دو طرف را داده اند.

حتی در صورت بروز جنگ، تجارب گذشته نشان داده است، اسرائیل با توجه به شکنندگی در داخل، معمولا قادر به ادامه جنگ طولانی نبوده و مطابق معمول نهایتا دست تسلیم را بالا خواهد برد.


تصاویری از عملیات رژیم صهیونیستی برای کشف و انهدام تونل های حزب الله در شمال سرزمین های اشغالی

جابجایی زمین جنگ آینده با تونل های حزب الله+تصاویر

جابجایی زمین جنگ آینده با تونل های حزب الله+تصاویر

جابجایی زمین جنگ آینده با تونل های حزب الله+تصاویر

جابجایی زمین جنگ آینده با تونل های حزب الله+تصاویر
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات