سیاسی >>  مجلس >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۱۳۱۰۵
بررسي نظرات نمايندگان مجلس درباره احتمال استيضاح ظريف

ادعاي پولشويي و ايستادن در جايگاه پاسخگويي

محمد عزيزي نماينده مردم ابهر: موضوع استيضاح ظريف هنوز فراکسيوني نشده است و همچنين نظر فراکسيون ولايي نيست. قبل از اين‌که موضوع استيضاح مطرح شود بايد در مجلس يک جلسه غيرعلني برگزار شود تا حرف‌هاي ظريف شنيده شود.
پایگاه بصیرت / گفتگو با نمایندگان مجلس

اظهارات محمدجواد ظريف در مورد وجود پولشويي گسترده در کشور با استقبال رسانه هاي بيگانه همراه بود. وي چندي پيش در مصاحبه‌اي اعلام کرده بود که «در ايران خيلي‌ها از پولشويي منفعت مي‌برند و آنجاهايي که هزاران ميليارد پولشويي انجام مي‌دهند، حتماً آن‌قدر توان مالي دارند که ده‌ها يا صدها ميليارد هزينه تبليغات و فضاسازي در کشور، عليه قوانين ضدپولشويي ايجاد کنند»

طرح اين ادعا و واکنشهاي موجب شد تا پاي وي براي پاسخگويي به سوالات و انتقادات نمايندگان به مجلس باز شود. تا حدي که زمزمه استيضاح وي از پايان آبان ماه شنيده شود. بر همين اساس خبرنگار سايت بصيرت نظرات برخي از نمايندگان را در خصوص استيضاح ظريف پرسيده است که در ادامه ارائه مي‌گردد.

تضعيف جايگاه ظريف

علي اکبري نماينده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه از مخالفان استيضاح ظريف بوده و معتقد است: «آنچه که در سطح جامعه عموميت دارد و مردم در کوچه و بازار اعتقاد دارند اين است که در صحنه ديپلماسي، ظريف در جبهه اول گفتگو با کشورهاي غربي که طرف دعواي ما هستند قرار دارد. بنابراين اين‌که يک اقليتي به يک‌باره طرح استيضاح را مطرح مي‌کنند به دنبال تضعيف جايگاه ايشان هستند.»

عضو کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي در به خبرنگارسايتن بصيرت مي‌گويد: «اگر احساس شود که کوتاهي در انجام وظايف ايشان آن‌قدر روشن و محرز است، مثل ساير وزرا طرح سوال و استيضاح صورت مي‌گيرد. چون سوال کردن و استيضاح حق نمايندگان مجلس است و طبيعتا بايد به وظايف خود عمل کنند. اما آنچه که پيداست برخي از افراد ذي نفوذ در فراکسيون‌ها معتقدند که اين استيضاح خيلي فايده‌مند و ضروري در اين برهه نيست، چون جو مجلس نشان دهنده اين است که استيضاح راي نمي‌آورد»

11 دليل براي استيضاح

محمدعلي پورمختارعضو کميسيون حقوقي و قضايي مجلس اما نگاه ديگري دارد. وي در گفت‌وگو با خبرنگار بصيرت به شرح دلايل استيضاح ظريف پرداخته و مي‌گويد: «جريان نيروهاي انقلاب و دلسوز بعد از بررسي‌هاي مفصل از نا کارآمدي وزيرخارجه به اين نتيجه رسيدند که وي توانايي اداره وزارت‌خانه بسيار مهم و استراتژيک ندارد. در اين زمينه 11 دليل براي طرح استيضاح ارائه شد که برخي از آنها عبارتند از:

1- ضعف شديد در سفارت‌خانه ها: چون سفارت‌خانه‌هاي ما فعال نيستند به نوعي رکود خيلي شديدي در آنجا حاکم است.

2- ضعف در مراودات بين‌المللي: اين‌که در بسياري از کشورهاي مختلف که با ما از لحاظ سياسي همراه هستند نتوانستيم آنها را مانند دولت ما قبل مخصوصا در آمريکاي‌جنوبي در بخشي از آفريقا و آسيا حفظ کنيم و هيچ‌گونه سفري از طريق وزارت خارجه براي رئيس‌جمهور نمي‌بينيم که با هماهنگي صورت گرفته باشد.

3- در حوزه مسائل تحريم‌ها: نزديک به 25 کشور داريم که آنها تحت تحريم‌هاي آمريکا هستند، طبيعتا وجوه مشترکي را با جمهوري اسلامي ايران دارند و مي‌توانيم براي ايجاد يک اتحاد و اتفاق‌نظر بين کشورهاي تحريم شده پيش‌قدم باشيم و باشگاه تحريم‌ها را تشکيل دهيم و با رايزني‌هاي گسترده بتوانيم بر تحريم‌هاي آمريکا غلبه کنيم.

4- دستگاه خارجه و مسايل اقتصادي: آقاي ظريف بعد از بحث اخذ راي اعتماد ادعا کرد اين موضوع را بسيار فعال خواهيم کرد، البته در اين زمينه معاونت اقتصاد را درست کرد، ولي متاسفانه معاونت اقتصادي هيچ کارآمدي نداشته است. وي در کميسيون امنيت ملي در پاسخ به سوال در اين زمينه گفته بود هميشه در معاونت اقتصادي همراه بنده تجار و بازرگانان حضور پيدا مي‌کنند. ولي اين موضوع کفايت نمي‌کند چون وي با اين همه گرفتاري‌هايي که دارد به طور قطع و يقين نمي‌تواند در اين زمينه کار مهمي را انجام دارد به خاطر همين معاونت‌ها در اين قضيه ضعيف هستند.

5- ادعايي در مورد موضوع پولشويي گسترده باعث شد اين حرف، تبليغي منفي عليه نظام شود. وقتي يک مقام بلند پايه بدون هيچ مستندات و دلايلي اين چنين موضوعي را اذهان کند تبليغ منفي عليه نظام و حاکميت مي باشد.

6- آثار برجام به اذهان معاونان وي براي کشورهاي ما در حد صفر شده و هيچ‌گونه ارزشي ندارد و اين مورد را هم بايد توضيح دهد که چرا برجام براي ما هيچ‌گونه دستاوردي ندارد. انتظار ما از نمايندگان و مجلس اين است که با نگرش بر مسائل و مشکلاتي که در کشور وجود دارد و مسئوليت قانوني و تاريخي که بر عهده دارند به حل و فصل مسائل و مشکلات کشور فارغ از مسائل سياسي بپردازند. نماينده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شوراي اسلامي، تصريح کرد: بحث استيضاح ظريف به هيچ وجه سياسي نيست. حالا ممکن نمايندگاني که بحث استيضاح را امضاء کرده باشند از يک فراکسيوني باشند اما تصميم بحث استيضاح فراکسيوني نبوده که رئيس فراکسيون اعلام کرد.

بايد موقعيت شناس بود

محمد قميدر گفت‌وگو با خبرنگاربصيرت گفت: در اين شرايط حساس که وزارت خارجه ما و نظام جمهوري اسلامي مشغول جنگ اقتصادي و سياسي با دنيا و در راس آن با آمريکا است، بايد افسران جبهه مقدم اين جنگ تقويت شوند. البته موضوع سوال و استيضاح حق نمايندگان مجلس مي‌باشد اما بايد موقعيت شناس هم باشيم. در حال حاضر ظريف و تيم همراه ايشان با استکبارجهاني در حال جنگ مي‌باشند. اين‌که در اين شرايط بياييم چنين موضوعي را مطرح کنيم و باعث تضعيف شويم از نظر سياسي و عقلايي کار نابخردانه مي‌باشد. عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در مورد مسئله پولشويي که از طرف ظريف گفته شده اظهار داشت: موضوع مطرح شده تا حدي واقعيت دارد. متاسفانه در بعضي جاها عمل پولشويي انجام مي‌شود مانند بازار سکه و دلار يکي از مصاديق مي‌باشد.

استيضاح، فراکسيوني نشده است

محمد عزيزي نماينده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانيه در مجلس شوراي اسلامي عنوان کرد: موضوع استيضاح ظريف هنوز فراکسيوني نشده است و همچنين نظر فراکسيون ولايي نيست. قبل از اين‌که موضوع استيضاح مطرح شود بايد در مجلس يک جلسه غيرعلني برگزار شود تا حرف‌هاي ظريف شنيده شود. وي اظهار داشت: در اين شرايط همبستگي و اعتقاد بين همه نيروها يک اصل بايد باشد و مسائلي در خصوص پولشويي بايد در يک جلسه غير علني طرح موضوع شود تا راهکارهاي موجود ارائه گردد.

استيضاح تقريبا صفر

محمدعلي وکيلي، سياست‌مدار اصلاح طلب، دبير هيئت رئيسه مجلس دهم، نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس و عضو هيئت نظارت بر مطبوعات در دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و صاحب امتياز و مدير مسئول روزنامه ابتکار است خاطرنشان کرد: استيضاح حق هر نماينده است، ثانيا هيچ وزيري ديوار مصونيتي ندارد. از منظر حقوق مردم و وظايف هيچ وزيري مصون از نظارت نيست. در اين شرايط با استيضاح ظريف، شرايط برجام، رابطه ما با اروپا و جنگ تمام عياري که آمريکايي راه انداختند در هاله اي از ابهام قرار مي‌گيرد. در اين شرايط اگر سربازان خط مقدس ديپلماسي را استيضاح کنيم اعتماد به نفس‌شان را پايين مي‌آوريم و مشروعيت رفتارشان در ديپلماسي رزم کاهش مي‌يابد و به نفع حاکميت و مردم نيست. اما به اين معنا نيست که نمايندگاني که به دنبال استيضاح هستند خائن يا دشمن باشند، حتما از سر دلسوزي اين کار را مي‌کنند به يک جمع بندي رسيدند. اما در اين شرايط با توجه به فضايي که در مجلس وجود دارد نظرشان را قبول ندارم و احتمال استيضاح ظريف تقريبا صفر است.

فرصتي براي شفاف سازي

محمد محمودي شاهنشين نماينده مردم شهرستان‌هاي قدس، ملارد و شهريار در مجلس گفت:استيضاح يک فرصت براي استيضاح شوندگان و همچنين يک فرصت براي مردمي است که پاسخ‌هايشان را شفاف تر بگيرند. اينکه براي استيضاح ظريف جريان يا تنوع امضاء‌کنندگان وجود داشته چنين برداشتي ندارم. استيضاح ظريف در شرايط کنوني مانند تمام وزيران که استيضاح مي‌شوند بحراني را براي کشور ايجاد نمي‌کند و امري طبيعي و قانوني است. با استيضاح ظريف در شرايط کنوني فرصت را به معاندين و غيره خواهيم داد که در داخل بين مسئولين اختلاف سياسي وجود دارد. بالاخره ظريف سخناني را مطرح کرده است. وي اعتقاد داشت در اين بخش ضمانت اجرايي نداريم و اصلاح قانون پولشويي يک ضمانت‌هاي اجرايي گذاشته است. اما چون نوع بيان ظريف به نحوي بود که تبديل به موضوعي جهاني شد و ظرفيت سوء استفاده در دنيا را به وجود آورد گويا که ايران بهشت پولشويي است! طبيعي است اين موضوع بايد باز شود تا ذهنيت مردم برطرف گردد و کساني که تعبير کردند و متاسفانه اين عمل را به بعضي نهادهاي ما سرايت دادند، بگويند چنين خبري نيست. ما هيچ نهاد دولتي و شبه دولتي نداريم که در کشور پولشويي کند چون نظارت‌هاي مختلف در کشور وجود دارد. در مجموع همه بايد دست به دست هم دهيم تا مشکلات و کسري‌هاي داخل حل شود.

مصاحبه از سعيد قاسمي


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات