صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۳۱۵۰

حرف روز/ نگاه واقع‌بینانه به همسایگان

تحلیل دقیق و دوراندیشانه رهبر معظم انقلاب اسلامی از برجام و اینکه اعتماد به آمریکا و اروپا یک خطاست، بار دیگر نشان داد زعیم انقلاب در مدیریت کلان امور و در مواجهه با موضوعات گوناگون داخلی و خارجی بسیار دقیق و هوشمندانه ارزیابی و عمل می‌کنند[...]
پایگاه بصیرت / اکبر معصومی
یادداشت: تحلیل دقیق و دوراندیشانه رهبر معظم انقلاب اسلامی از برجام و اینکه اعتماد به آمریکا و اروپا یک خطاست، بار دیگر نشان داد زعیم انقلاب در مدیریت کلان امور و در مواجهه با موضوعات گوناگون داخلی و خارجی بسیار دقیق و هوشمندانه ارزیابی و عمل می‌کنند.
امروز که بیش از هفت ماه از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد، بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، بهره‌مندی کشورمان از مزایای اقتصادی برجام را تقریباً به صفر رسانده است. دولت‌های اروپایی از همان لحظات اولیه با تجلیل چندین باره از پایبندی ایران به برجام، با صدور بیانیه‌های گوناگون بیان کردند، در پی بررسی سازوکار مالی مشخصی برای تسهیل فرآیند مبادله اقتصادی و مالی با ایران هستند؛ اما با گذشت بیش از هفت ماه هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است و بحث ایجاد سازوکار مالی جدا از سوئیفت تنها در حد حرف باقی مانده است. وعده‌های بی‌پایان سه کشور اروپایی و امروز و فردا کردن‌های آنها به منظور عملیاتی کردن سازوکار مالی تحت عنوان SPV در حالی است که ماه‌ها پیش از این رهبر معظم انقلاب طی سخنانی تأکید کردند: «من به این سه کشور هم اعتماد ندارم و می‌گویم به اینها هم اعتماد نکنید... اینها گاهی در حال لبخند، خنجر را در سینه طرف مقابل فرو می‌برند و با تعریف و تمجید ظاهری و اینکه ما می‌دانیم شما قرارداد را به هم نمی‌زنید، اهداف خود را دنبال می‌کنند.»
ما بنای دعوا با اروپا را نداریم؛ اما این سه کشور اروپایی نشان داده‌اند در حساس‌ترین مواقع، با آمریکا همراهی می‌کنند؛ از این رو نباید بیش از این منتظر وعده سه کشور اروپایی ماند؛ زیرا زمان آن رسیده است که با نگاهی واقع‌بینانه و با ارزیابی دقیق ظرفیت‌های موجود، اقتصاد کشور را بازسازی و شکوفا کنیم. بنابراین دستگاه سیاست خارجی دولت باید مسیر و گزینه‌های دیگری را در زمینه شکوفایی اقتصادی در پیش بگیرد. بدون شک، نگاه به همسایگان و تقویت دیپلماسی اقتصادی با 15 کشور همسایه بسیار پرسود خواهد بود. برای نمونه، میزان درآمد ارزی که از طریق تجارت با عراق عاید کشورمان می‌شود، به اندازه سه برابر 28 کشور اروپایی است. از سوی دیگر تقویت سیاست نگاه به همسایگان سبب خواهد شد سیاست آمریکا برای منزوی نگاه داشتن جمهوری ایران به شکست بینجامد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات