صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۳۱۹۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 26 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): از نخبگان باید در برنامه‌ریزی برای مسائل کشور استفاده کرد. برخی نخبگان به همراه فکر بلند، قدرت مدیریت هم دارند که باید از آن استفاده بشود. اگر از لحاظ علمی پیشرفت نکنیم، تهدید دشمنان تمدنی ما دائمی خواهد بود. امروز دانش بشر یک مرزهایی دارد؛ نخبگان ما باید در جلو بردن مرزهای دانش سهیم باشند.(1397/7/25)

▼ حرف روز
استیفای حق با استعفا!
آقای لاریجانی، رئیس مجلس دیروز از نماینده مردم بوشهر به دلیل غیبت ۱۸ نماینده مستعفی اصفهان در جلسه علنی مجلس تذکر گرفت و قول پیگیری این موضوع را طبق آیین‌نامه داخلی مجلس در هیئت‌رئیسه داد. موضوع استعفای دسته‌جمعی نمایندگان استان اصفهان به حذف ردیف‌های بودجه آب‌رسانی این استان از بودجه سال آینده برمی‌گردد. به همین دلیل، 18 نماینده استان اصفهان نیز در نامه‌ای به هیئت‌رئیسه مجلس و در اعتراض به این تصمیم دولت، چهارشنبه (14 آذر) استعفای خود را اعلام کرده‌‌اند؛ اما طبق آیین‌نامه داخلی مجلس تا تعیین تکلیف نهایی، این نمایندگان باید در جلسات مجلس و کمیسیون‌های مربوطه شرکت کنند؛ اما در جلسه علنی دیروز(یک‌شنبه، 25 آذر) در پارلمان حضور نیافتند و به دیدار مسئولان استانی، از جمله امام جمعه رفتند تا ابعاد موضوع بیشتر بررسی شود.
اینکه در اصفهان مشکل آب جدی است و مردم استان مدت مدیدی است که با مشکل آب در حوزه‌های شرب، کشاورزی و صنعتی دست و پنجه نرم می‌کنند و تاکنون نیز خسارات زیادی به بخش میراث طبیعی، گردشگری، کشاورزی و صنعتی این استان پردرآمد برای کشور وارد آمده، شکی وجود ندارد و اقدام نمایندگان اصفهان با رویکرد دفاع از حقوق موکلان خود اقدامی دموکراتیک و محترم به شمار می‌آید؛ اما این سؤال جدی وجود دارد که آیا در وضعیت کنونی کشور تنها راه پیگیری همین بوده و همه راه‌های دیگر برای خواسته معقول و منطقی و بحق مردم اصفهان و دیگر حوزه‌هایی که با مشکل مشابه مواجهند، طی شده است؟ آیا نمایندگان دیگر نیز باید همین راه را برای رسیدن به خواسته‌های محلی و بومی خود بروند و هر از گاهی ساختار یک قوه را با مشکلی از این جنس مواجه کنند؟
لازم است مشکل آب شرب اصفهان به صورت ریشه‌ای، قانونی و مرضی‌الطرفین فیمابین چند استان درگیر در این موضوع حل شود و دولت به وعده‌های داده شده در این زمینه جامه عمل بپوشاند. البته همان طور که نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان در دیدار با نمایندگان مستعفی اعلام کرد، انتظار این بود که هیئت‌رئیسه مجلس فعال‌تر در این موضوع ظاهر می‌شد و حداقل با نمایندگان تماس می‌گرفت یا حتی می‌شد در مجلس به راهکاری قانونی به صورت طرحی جدید برای مطالبه از دولت می‌اندیشید تا بدعتی تازه ایجاد نشود که نتوان از پیامدهای آتی آن جلوگیری کرد.

▼ گزارش روز
درس‌آموزی عملی
 بخش قابل توجهی از اظهارات محمدجواد ظریف در حاشیه نشست بین‌المللی دوحه به ماجرای تقابل ایران و آمریکا و پرسش‌هایی درباره احتمال مذاکره مجدد در وضعیت فعلی اختصاص داشت. وی که پیشتر گفته بود: «آمریکا مرکز جهان نیست و نیازی به مذاکره با آمریکا نداریم.» در قطر نیز گفت: «ما هرگز با کشوری که برای ما 12 شرط تعیین کرده، آن هم پس از نقض قطعنامه شورای امنیت که خودش هم آن را تأیید کرده بود، وارد مذاکره نخواهیم شد. اگر قرار بر عمل به یک سری شروط باشد، این ما نیستیم که باید شروطی را رعایت کنیم؛ بلکه خود آنها (آمریکایی‌ها) هستند که باید به یک سری شروط پایبند باشند، آن هم با کمتر بی‌قانون بودن. هیچ دلیلی برای مذاکره بیشتر وجود ندارد آن هم در شرایطی که نتایج یک دوره نسبتاً طولانی و مذاکرات سخت که در گذشته انجام گرفته، روی هواست. آمریکا به طور فعال در تلاش است تا این نتایج را تضعیف کند، اقدامی که تمام جامعه بین‌المللی به جز انگشت‌شماری که به خاطر گرفتن منافع بیشتر از آمریکا، با آن مخالفت کرده‌اند.» سخنان و مواضع منطقی و دقیق وزیر امور خارجه کشورمان در این روزها این پرسش را به وجود آورده است که چرا آقای ظریف و... واو به واو این کلمات و تعاریف و تعابیری از این دست را که امروز آقای ظریف به زبان می‌آورند، هنگام مذاکرات از منتقدان نمی‌پذیرفتند؟! آیا اساساً آمریکا پیش و پس از مذاکره تفاوتی کرده است؟! آیا سیاست‌های کلان آمریکا تغییر کرده است یا در میزان دشمنی کاخ سفید با انقلاب اسلامی تفاوتی حاصل شده است؟! البته عجیب‌تر اینکه چرا با وجود تجربه برجام در بی‌حاصل بودن امتیاز دادن به غرب امروز همان روش و اصول درباره موضوعاتی، چون FATF در حال تکرار است و حامیان رسانه‌ای و جریانی آقای ظریف حتی درباره ضرورت گفت‌وگو و مذاکره در زمینه برنامه دفاع موشکی کشورمان در رسانه‌های‌شان می‌نویسند؟! واقعیت این است که فراتر از کلام، تجربه برجام باید در عمل دستگاه دیپلماسی و سیاست‌گذاری‌ها و راهبردهای وزارت خارجه نمایان شود.

▼ خبر ویژه                 
اعتراف مقامات سعودی در خفا!
«نیکلاس کریستوف» ستون‌نویس روزنامه «نیویورک‌تایمز» که به تازگی به عربستان سعودی سفر کرده است، طی یادداشتی می‌نویسد: «تجربه سختی است که در یک حکومت پلیسی با مردم درباره شهوت رئیس کشورشان برای گرسنگی دادن به کودکان یمن، شکنجه زنان یا مثله کردن منتقدان مصاحبه کنیم. نتیجه چنین مصاحبه‌هایی اغلب خنده‌های عصبی یا وقفه‌های طولانی‌مدت در گفت‌وگوها است.» تحلیلگر نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از یادداشتش تصریح می‌کند: «من از منتقدان سرسخت ولی‌عهد مجنون عربستان سعودی بوده‌ام، بنابراین قدری شگفت‌زده شدم که به من ویزای سعودی داده شد، شاید هم دلیلش این بود که یکی از اعضای هیئت سازمان ملل بودم که از یمن برمی‌گشت.» در ادامه این مطلب آمده است: «دوستانم در آمریکا وقتی که در یمن بودم نگرانی کمتری درباره سلامتی‌ام داشتند تا وقتی که در ریاض بودم.» کریستوف با اذعان به اینکه سنجش افکار عمومی در یک حکومت پلیسی کار دشواری است، نوشته است: «مردم در ریاض از بن‌سلمان بابت برخی «پیشرفت‌های اجتماعی»[احتمالاً از ترس] اظهار رضایت می‌کنند.» او نوشته است: «[مقامات] ارشد سعودی در محافل خصوصی می‌پذیرند که محمدبن‌سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است، اما آنها تأکید می‌کنند که رابطه میان آمریکا و عربستان سعودی مهم‌تر از زندگی یک انسان است. آنها می‌گویند آمریکا به‌ دلیل حفظ ثبات در منطقه باید کنار عربستان سعودی بایستد.»

▼ اخبار
1ـ خرید نفوذ در واشنگتن با دلارهای نفتی
«اما اشفور» یکی از تحلیلگران برجسته آمریکا، در نشریه «نیو ریپابلیک» طی مقاله‌ای از تأثیر عربستان و امارات در واشنگتن ابراز نگرانی کرده و نوشته است: شیوه واضحی از تلاش‌های عربستان سعودی برای خرید نفوذ سرّی وجود دارد، چنانکه گزارش صادر شده از مرکز سیاست بین‌المللی (CIP) نشان می‌دهد، فشار عربستان بر واشنگتن، در سال‌های اخیر افزایش یافته و تنها در سال 2017، عربستان برای خرید نفوذ در واشنگتن، مبلغی بالغ بر 27/3 میلیون دلار هزینه کرده است؛ هزینه‌هایی که عموماً شامل خرید تسلیحات نظامی، پرداخت هزینه تفریحات و سفرهای ترامپ، سرمایه‌گذاری مشترک خانوادگی با رئیس‌جمهور آمریکا و... می‌شود. افزون بر این، مبالغ هنگفتی را نیز به گروه‌های فشار پرداخت کرده‌اند و مبالغی را برای مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها و دیگر مؤسسات فرهنگی اختصاص داده‌اند که تأثیر بسیاری در سیاست خارجی ایالات متحده دارند.

2ـ تنها کسی که دولت را موفق می‌داند
«میرمحمود موسوی» دیپلمات سابق در مصاحبه با روزنامه «اعتماد» گفت: «من مدت‌هاست به ‌جز سخنرانی‌های خود آقای روحانی، ندیده‌ام که کسی بگوید دولت موفق بوده است... ایشان (روحانی) وارد گود انتخابات شد؛ با این باور که می‌تواند این بار را بردارد و مشکلات را حل کند. اگر توانسته است که باید آن را مردم در سفره خود و در زندگی‌شان احساس کنند.» وی همچنین با انتقاد از جریان اصلاح‌طلبی گفت:‌ «در حال حاضر، ما هيچ تشكل يا شبه‌تشكلي به نام اصلاح‌طلب با اهداف و روش‌هاي اصلاح‌طلبي واقعي در جامعه نداريم؛ بلكه با مجموعه‌اي از افراد و تشكل‌هاي محافظه‌كار روبه‌رو هستيم. مواردي، مطلبي يا نكته‌اي از سوي آنها عمدتاً هم در فضاي مجازي مطرح مي‌شود؛ اما متأسفانه بايد گفت فقدان يك جريان اصلاح‌طلب واقعي فضا را براي برخي جريان‌های تندرو در خارج از كشور فراهم كرده است.»

3ـ نگرانی حکومت‌های استبدادی از تأثیر انقلاب اسلامی
مرکز مطالعات الجزیره در تحلیلی با اشاره به نگرانی حکومت‌های استبدادی منطقه از موجی که انقلاب اسلامی در منطقه ایجاد کرده است، نوشت: سران عرب معتقدند منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس، در معرض فوران آتشفشانی است که ایران فعّال کرده است؛ در این راستا تمرکز مقالات تحلیلگران سعودی، بر این نکته است که اعراب به این منظور که برای مقابله با ایران در منطقه، فراغت لازم را داشته باشند، چاره‌ای جز توافق با اسرائیل و امضای توافق صلح فراگیری با آن ندارند. در ادامه این تحلیل آمده است: در کنار این تلاش، رسانه‌های سعودی برای مقابله با نفوذ ایران از یک سو در پی ارائه تصویری منفی از نفوذ ایران در سوریه، یمن، عراق و لبنان هستند و از سوی دیگر تلاش می‌کنند این‌گونه نشان دهند که مردم ایران در رنج هستند تا در دل ملت‌های منطقه برای پیروی از ایران تردید ایجاد کنند.

4ـ نامه اعتراضی به دولت درباره بودجه دفاعی
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست‌ خارجی مجلس با اشاره به بودجه دفاعی کشور در سال 98 گفت: به تازگی آماری از میزان بودجه دفاعی کشور در سال آتی به کمیسیون رسیده بود که اخبار خوبی نبود؛ چرا که برای اولین‌بار سهم بودجه دفاعی از سال‌ قبلش کمتر شده بود. پیرو این اخبار، اعضای کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌ خارجی مجلس، نامه‌ای اعتراضی به دولت واصل کردند. در این زمینه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس با بیان اینکه در بودجه سال 98 با توجه به اسناد بالادستی سهم 5 درصدی حوزه دفاعی دیده نشده بود، افزود: پس از اعتراض اعضای کمیسیون به این تصمیم دولت، خبرهای خوبی به گوش می‌رسد و گویا دولت تجدید نظری در بودجه دفاعی داشته است.

▼ اخبار کوتاه
سردار قدرت‌الله منصوری، فرمانده قرارگاه ثامن‌الائمه(ع) نیروی زمینی سپاه، صبح یک‌شنبه ۲۵ آذر حین بررسی و تنظیف سلاح انفرادی خود از ناحیه سر دچار سانحه شد و به لقاءالله پیوست. فرمانده کل سپاه به همین مناسبت در پیامی تأکید کرد: او یک فرمانده خردمند، هوشمند و شجاع با نقش‌آفرینی‌‌های برجسته در عرصه‌های صیانت از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب و نظام، بر مسیر نورانی جهاد و شهادت و ولایت پای فشرد و سرانجام نیز با ردای مقدس جانبازی دوران مجاهدت و با داشتن دغدغه‌‌های زلال و مقدسی، همچون اسلام، انقلاب، امام و رهبری به دیدار حضرت حق شتافت.
دکتر احمد فضائلی در سی‌وپنجمین نشست «شنبه‌های انقلاب» گفت: سریع‌ترین نرخ رشد علمی جهان مربوط به ایران است که 11 برابرِ نرخ رشد میانگین جهانی است. تا پیش از انقلاب، ایران در هیچ المپیاد علمی شرکت نکرده است؛ اما پس از انقلاب از سال 1366 (1987) با ورود ایران به المپیاد‌های علمی تا سال 1396 (2017) 669 مدال کسب شده که با این تعداد مدال ایران جزء ده کشور اول جهان در المپیاد‌های علمی محسوب می‌شود. وی در ادامه افزود: فقط تولید علم در حوزه علوم پزشکی به 75 برابر زمان طاغوت رسیده‌ است.
«رودی جولیانی» وکیل شخصی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا احتمال گفت‌وگوی رو در روی «رابرت مولر» بازرس پرونده ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا با ترامپ را رد کرد. وی که با شبکه «فاکس‌نیوز» گفت‌وگو می‌کرد، در واکنش به تشدید فشارهای رسانه‌ای برای پاسخگویی مستقیم ترامپ به پرسش‌های مولر، گفت: «این اتفاق تنها در صورتی می‌افتد که از روی نعش من رد شوند.»
طبق یک بررسی و تحلیل جدید از سوی «مرکز کنترل و جلوگیری از مرگ و میر غیر عادی» طی یک سال گذشته نزدیک به ۴۰ هزار نفر در ایالات متحده بر اثر شلیک گلوله کشته شده‌اند که بالاترین میزان طی چند دهه گذشته به شمار می‌رود. در واقع، نرخ مرگ و میر از 10/3 نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۹۹۹ به ۱۲ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.
محمد دهقان، عضو کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه آثار مصوبه کمیسیون در زمینه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر بار دیگر بررسی شد، گفت: طبق آمار کارشناسان، تقلیل حکم اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر در برخی موارد موجب افزایش قاچاق در این حوزه شده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات