صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۳۲۰۵

حرف روز/ پیروزی دیگر

تحولات میدانی و پیروزی قطعی سوریه و متحدانش در مبارزه با تروریسم سبب تقویت و تثبیت محور مقاومت در منطقه شده است. حدود هفت سال پیش(نوامبر2011) وزرای خارجه اتحادیه عرب در اقدامی غیر دیپلماتیک، عضویت سوریه در اتحادیه عرب را به حالت تعلیق درآوردند[...]
پایگاه بصیرت / اکبر معصومی
یادداشت: تحولات میدانی و پیروزی قطعی سوریه و متحدانش در مبارزه با تروریسم سبب تقویت و تثبیت محور مقاومت در منطقه شده است. حدود هفت سال پیش(نوامبر2011) وزرای خارجه اتحادیه عرب در اقدامی غیر دیپلماتیک، عضویت سوریه در اتحادیه عرب را به حالت تعلیق درآوردند و سیاست خود را در جورچین آمریکایی‌ـ صهیونیستی چیدند. مسلح کردن داعش و جبهه النصره و امثال آنها در خاک سوریه و اخراج این کشور از اتحادیه عرب نشان می‌داد که آمریکایی‌ها سعی دارند سوریه را به طور کامل در انزوا نگه دارند. ازاین‌رو ایستادگی مردم سوریه و حمایت جمهوری اسلامی ایران از مقاومت سوریه سبب خنثی‌سازی تمام اهداف دشمنان محور مقاومت شد. سفر دیروز عمر البشیر رئیس‌جمهور کشور سودان به سوریه را می‌توان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای محور مقاومت در حوزه سیاسی ارزیابی کرد. درباره دیدار عمر البشیر با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در پشت درهای بسته چند نظر وجود دارد:
1‌ـ پیروزی محور مقاومت سبب شده است کشورهای عربی که خواستار براندازی نظام سوریه بودند، امروز خواهان احیای روابط سیاسی و اقتصادی با دولت سوریه باشند. از‌این‌رو عمر البشیر در این سفر احتمالاً حامل پیام دیگر کشورها برای برقراری رابطه با سوریه نیز بوده است. البته پیشتر کشورهای اردن و قطر به صورت آشکار خواستار از سرگیری رابطه با سوریه شده بودند.
2‌ـ به اعتقاد برخی کارشناسان، با توجه به وعده عربستان سعودی به سودان که سبب شد این کشور در جنگ علیه مردم یمن شرکت کند و در آخر نیز عمر البشیر با خلف وعده سعودی‌ها مواجه شد، موجب چرخش این کشور به سمت جبهه مقابل عربستان شده است. ازاین‌رو سفر به سوریه می‌تواند پیامی به ولی‌عهد نابخرد سعودی‌ها باشد.
3‌ـ تحلیل دیگری هم درباره سفر رئیس‌جمهور سودان وجود دارد که وی از طرف کشورهایی که درصدد مبارزه با محور مقاومت هستند، پیامی مبنی بر جداسازی سوریه از این محور به بشار اسد داده باشد که این کار ممکن است با پیشنهادهایی از جمله کمک مالی و عضویت دوباره سوریه در اتحادیه عرب همراه باشد.
در پایان باید گفت، سفر رئیس‌جمهور سودان به سوریه فارغ از هرگونه برداشتی که از این سفر صورت خواهد گرفت، بار دیگر به نتیجه رسیدن مقاومت را نشان داد و این کار سبب تقویت هر چه بیشتر سوریه و مردم این کشور در مبارزه با تروریست‌ها خواهد شد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات