تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۱۳۲۲۹

پنج سناریو درباره خروج آمریکا از سوریه

اعلام ناگهانی خروج آمریکا از سوریه، بدون شک با پیش بینی سناریوهای مختلف از جانب کاخ سفید بوده است. لذا محور مقاومت در منطقه باید با رصد و هوشیاری کامل، سناریوهای آمریکا را هرچند با پیچیدگی خاصی همراه باشد، خنثی نماید.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / اکبر معصومی

پنج سناریو درباره خروج آمریکا از سوریهدر حالی که ناظران و تحلیلگران از برنامه ریزی بلند مدت آمریکا برای حضور در سوریه خبر می دادند، اعلام غیرمنتظره خروج یکباره نظامیان ایالات متحده از سوریه، کارشناسان را به گمانه زنی درباره چرایی این اقدام وادار کرده است. در همین زمینه یک روزنامه مطرح آمریکایی اعلام نمود که واشنگتن به متحدین خود در شمال سوریه خبر داده است که قرار است به صورت فوری نیروهای آمریکایی را از مناطق مذکور خارج کند؛ مناطقی که این کشور مدعی بود برای مبارزه با تروریست ها در آنجا نیرو مستقر کرده است. حال این سؤال مطرح می شود که آیا آمریکا واقعا از سوریه عقب نشینی می کند؟ و این عقب نشینی احتمالی چه شرایطی را رقم می زند؟ در پاسخ به سؤالات چندین سناریو را می توان مطرح کرد:

1- اولین فرض این است که خروج آمریکا از سوریه به نوعی خون بهای قتل خاشقچی باشد. به این معنی که آمریکا با خروج از سوریه و خالی کردن پشت کردهای سوریه، امتیازی را به ترکیه داده باشد و در قبال آن ترکیه از فشار به سعودی و کوشنر دست بردارد. از این رو آمریکا می تواند با این سناریو متحدان منطقه ای خود را نیز نسبت به این موضوع متقاعد سازد.

2- فرض دوم این است که آمریکایی ها با این اقدامشان، فضا را برای مانور بیشتر ترکیه در شمال سوریه باز بگذارند. از این رو ترامپ با تصور اینکه عملیات و اقدامات بیشتر ترکیه در شمال سوریه باعث اختلاف بین ایران و روسیه با ترکیه خواهد شد و این عمل به شکست ائتلاف سه گانه این کشورها منجر خواهد شد. اختلافی که منجر به شکست مذاکرات آستانه وکمیته تشکیل قانون اساسی سوریه خواهد شد.

3- سومین فرض این است که آمریکا به طور کامل همه نیروهای خود را از سوریه بیرون نخواهد کرد. بلکه نیروهای ویژه آمریکا همچنان به حضور خود در سوریه ادامه خواهند داد. البته در این سناریو آمریکایی ها بدنبال مذاکره با بشار اسد خواهند بود که برخی کارشناسان نیز معتقدند سفر عمر البشیر به سوریه در چند روز گذشته اعلام این خبر به رئیس جمهور سوریه بوده باشد. بنابراین با توجه به اینکه آمریکایی ها با حضور نظامی خود نتوانستند در تصمیمات مقامات این کشور نفوذ و تأثیر گذار باشند، با خروج خود سیگنالی مبنی بر مذاکره و اینکه به تمامیت ارضی سوریه احترام قائل است را ه مقامات سوری بفرست.

4- سناریو چهارم بر این فرض استوار است که آمریکایی ها با همکاری رژیم صهیونیستی قصد انجام عملیات علیه نیروهای حزب الله و ایران را داشته باشند از این رو با خروج نیروهای عادی خود، پاسخ این دو بازیگر به حداقل ممکن برسانند.

5- فرض پنجم این است که آمریکایی ها با ترکیه و روسیه توافق پنهانی کرده باشند که با خروج نیروهایی آمریکایی از سوریه، ایران نیز باید از این خارج شود که در این زمینه باید روس ها به ایران حداکثر فشار بیاورند. در این مورد باید گفت حضور ایران در سوریه به دعوت دولت این کشور است و جمهوری اسلامی ایران تحت تأثیر هیچ کشوری قرار نخواهد گرفت.

به هر حال اعلام ناگهانی خروج آمریکا از سوریه، بدون شک با پیش بینی سناریوهای مختلف از جانب کاخ سفید بوده است. لذا محور مقاومت در منطقه باید با رصد و هوشیاری کامل، سناریوهای آمریکا را هرچند با پیچیدگی خاصی همراه باشد، خنثی نماید.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حسینشیرافکن
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
0
0
مطالب خوبی داره ستتون درد نکنه
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات