صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۳۲۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 1 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): کار آمریکا ایجاد ناامنی است؛ هرجا آمریکایی‌ها در این سال‌ها پا گذاشتند ناامنی ایجاد کردند. آن ‌که باید پایش قطع بشود از اینجا آمریکا است، نه جمهوری اسلامی. ما اهل اینجاییم، خلیج‌فارس خانه ما است، غرب آسیا خانه‌ ما است، شما بیگانه‌اید، شما می‌خواهید فتنه ایجاد کنید، شما باید بروید. و بدانید آمریکایی‌ها و بقیّه‌ کسانی که مثل آنها هستند از این منطقه پایشان قطع خواهد شد.(1397/2/10)

▼ حرف روز
خروج واقعی یا نمایشی؟!
روز چهارشنبه، ۲۸ آذر، ترامپ با توئیت خود از اعلام فرمانی ‌پیش‌بینی‌ناپذیر، مبنی بر خروج کامل و سریع نیروهای نظامی آمریکا از سوریه خبر داد. او در توئیت خود در روز پنج‌شنبه، بر این نکته تأکید کرد: «خروج از سوریه چیز عجیبی نیست. من سال‌ها برای آن کمپین کرده‌ام و شش ماه پیش علناً خواستار آن شدم... وقت آن است که به خانه بازگردیم و آن را بازسازی کنیم.»
فرمان ترامپ بازتاب‌های بسیاری را در محافل سیاسی جهان پدید آورد و در آمریکا مخالفت بسیاری را از هر دو حزب برانگیخت. بعدازظهر پنج‌شنبه، جیمز متیس، وزیر دفاع، در ملاقات با ترامپ، استعفانامه خود را تقدیم کرد. اندکی بعد برنامه ترامپ برای خروج حدود نیمی از نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان اعلام شد.
در واکنش به این رفتار ترامپ در بین تحلیلگران سیاسی فرضیه‌ای مطرح شد که بر اساس آن ترامپ، در یک اقدام تاکتیکی و نمایش تبلیغاتی در حال خارج کردن نیروهایش از منطقه آسیب‌پذیر سوریه است تا در مجالی مناسب به اقداماتی شدیدتر علیه مخالفان خود در منطقه دست بزند. نکته اساسی آن است که هر چند نباید از مکر آمریکایی‌ها غفلت کرد، ولی این فرضیه چندان معتبر به نظر نمی‌رسد؛ هم اکنون وضعیت منطقه به ضرر آمریکا تغییر کرده است؛ سوریه، یمن و عراق آوردگاه‌هایی است که آمریکا شکست خود را به چشم می‌بیند. از سویی دیگر، عربستان همکار آمریکا، پس از قتل خاشقجی آبرویی برایش نمانده و در یمن پایش در گل نشسته است و رژیم صهیونیستی نیز در وضعیتی استیصال‌گونه و در کمتر از دو روز شکست از غزه را می‌پذیرد. همچنین بنیاد دفاع از دموکراسی‌، که از لابی‌های ضد ایرانی رژیم صهیونیستی در واشنگتن است، در تیتر اصلی وبگاه خود فرمان ترامپ را «بزرگ‌ترین دستاورد برای ایران» خوانده و تبلیغات شدید را علیه آن آغاز کرده است. ضمن آنکه وضعیت ترامپ در داخل آمریکا نیز چندان رضایت‌بخش نیست. دلایل فوق و برخی عوامل دیگر نشان می‌دهد، ترامپ با چرخش ناگهانی و بازگشت به شعارهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ که از جمله پایان دادن به حضور نظامی در کشورهای دیگر «با پول آمریکاییان و به سود دیگران» را به رأی‌دهندگان آمریکایی وعده داده بود، به دنبال بازیابی سیاسی خود برای حضور در انتخابات2020 آمریکاست.

▼ چلچراغ/ سه
از رتبه آخر بهداشت تا قطب توریسم سلامت
نوستالژی دروغین روزهای پیش از پیروزی انقلاب، مهم‌ترین راهبرد رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته به دربار پهلوی است! نشان دادن چند خیابان در پایتخت و نمایش تصاویر سطح زندگی وابستگان به دربار و تعمیم دروغین آن سطح رفاه به کل مردم ایران، از جمله اقداماتی است که در این راستا انجام می‌شود؛ اما آمار و واقعیات تاریخی چیز دیگری می‌گویند. بر اساس گزارش وزارت بهداري خود رژیم پهلوی در سال ١٣٥٦ نه آمارها و نظرات منتقدان آن رژیم یا انقلابیون؛ در سال‌ ١٣٥٥ کشورمان از نظر خدمات بيمارستاني و نسبت تخت‌هاي بيمارستان به جمعيت، ایران پايين‌ترين نرخ را در منطقه خاورميانه [غرب آسیا] داشت. گزارشی که ايران را با كشورهاي صنعتي پيشرفته مقايسه نكرده بود؛ بلكه با كشورهاي ضعیف منطقه مقايسه كرده بود كه در اين قياس ايران رتبه آخر را به خود اختصاص داده بود و اين در شرايطي بود كه هر كمبودي داشتيم، كمبود ارز و ريال نداشتيم. اما حالا با همه دشمنی‌ها و کارشکنی‌ها، شاهد افزایش تعداد پزشکان از 15 هزار نفر به بیش از 111 هزار نفر و رفع کامل نیاز کشور به جذب پزشک خارجی و همچنین تغییر و تبدیل کشور به قطب منطقه‌ای توریسم سلامت و پذیرش و درمان بیماران خارجی با انواع بیماری‌ها و همچنین دستیابی به دانش کشت سلول‌های بنیادین، قرار گرفتن در ردیف کشورهای برتر پیوند کلیه و درمان بیماری‌های چشمی، کسب رتبه نخست تولید دارو در سطح خاورمیانه، تولید 97 درصد از داروهای مورد نیاز و صادرات دارو از جمله داروهای بیوتکنولوژی، خودکفایی در ساخت انواع واکسن، ریشه‌کنی فلج اطفال و دیگر بیماری‌های فراگیر، پوشش واکسیناسیون از30 درصد به 100 درصد، افزایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، توسعه بهداشتی کشور و موفقیت در اولویت قرار دادن پیشگیری بر درمان و در نهایت افزایش امید به زندگی از 57 سال به 74 سال تنها بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه است.
    
▼ اخبار ویژه                
درخواست امام جمعه جدید!
اختلاف و مناقشات لفظی سبب کم‌رنگ شدن حضور مردم در نماز جمعه شهر ملکشاهی از توابع استان ایلام شده است. خبرهای رسیده حاکی است‌، به منظور جلوگیری از تنش، تعدادی از نمازگزاران دو طایفه مهم شهر ملکشاهی که جمعیت زیادی دارند، در نماز جمعه شرکت نمی‌کنند! نکته جالب توجه این است که مردم در حال جمع‌آوری امضا برای معرفی امام جمعه در این شهرستان هستند که از سادات باشد. نبود امام جمعه ثابت در شهرستان ملکشاهی سبب یأس و ناامیدی نمازگزاران و مردم شده است و انتظار می‌رود هرچه زودتر امام جمعه شهرستان معرفی شود تا نمازهای جمعه شهرستان رونق قبلی خود را بازیابد.

قاچاق سوخت،‌ کمبود نان
با کاهش سهمیه سوخت در استان سیستان‌وبلوچستان و افزایش قیمت آن در آن سوی مرزها، به تازگی تعدادی از کامیون‌داران اقدام به فروش آزاد سهمیه سوخت کرده و حاضر به فعالیت در چرخه حمل‌ونقل نشده‌اند. به گزارش خبرنگار اخبار و تحلیل‌ها از زاهدان، این امر سبب تعطیلی نانوایی‌ها در برخی از شهرهای جنوبی استان به دلیل نرسیدن آرد شده،‌ تعداد 10 نانوایی در شهرستان سرباز و تعدادی در شهرستان خاش تعطیل شده‌اند و‌ برخی از آنها به صورت یک شیفته کار می‌کنند. برخی دیگر پخت نان خود را کاهش داده‌اند که این سبب طولانی‌تر شدن صفوف در دیگر نانوایی‌های این شهرستان شده است.
             
▼ گزارش روز
ساده‌انگاری!
روزنامه «دنیای اقتصاد»، مانند دیگر رسانه‌های اصلاح‌طلب در سال‌های اخیر و به ویژه در ماه‌های گذشته و پس از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام درباره عملکرد منطقه‌ای کشورمان تردیدهایی را مطرح و توصیه نزدیک شدن به رژیم آل‌سعود را تکرار کرده، می‌نویسد: «دو کشور (ایران و عربستان) و به ‌خصوص عربستان باید به این جمع‌بندی برسند که با نادیده گرفتن دیگری نمی‌توانند منافع خود را تأمین کنند... نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد این است، اکنون که ایران در صحنه نظامی و میدانی به پیروزی‌های راهبردی مهمی در سطح منطقه دست یافته است، لازم است از طریق دیپلماسی و مذاکره سیاسی با سایر بازیگران منطقه‌ای آنها را به دستاوردهای سیاسی و اقتصادی تبدیل کرده و تثبیت کند.» موضوعی که رگه‌هایی از آن در مواضع برخی از سیاسیون کشور نیز به چشم می‌خورد؛ چنانکه محمدجواد ظریف پیشتر در جملاتی عجیب با اشاره به تقابل تهران و ریاض، گفته بود: «ما برای مستثنا کردن یکدیگر و تبدیل شدن به قدرتمندترین در منطقه، منطقه را نابود کرده‌ایم»! اما سؤال این است که اختلاف موجود چگونه شکل گرفته است؟ مگر جز این است که عربستان سعودی با فراموشی آرمان‌های فلسطین، روابط پنهان و آشکار با رژیم صهیونیستی، سرکوب مردم بحرین، حمله وحشیانه به یمن، گروگان‌گیری سعد الحریری، تحریم قطر، حمایت جریان‌های تروریستی و تکفیری در منطقه، همراهی با تحریم‌های ظالمانه دونالد ترامپ و... نه تنها علیه ایران، بلکه علیه همه ملت‌های منطقه و دولت‌های مستقل و حتی مردم عربستان عمل می‌کند و به ابزاری در دست دشمنان آرامش، ثبات، امنیت و پیشرفت غرب آسیا تبدیل شده است. با این تفاسیر چطور برخی از جریان‌های سیاسی، افراد و حتی مسئولان با ساده‌انگاری خواهان دراز کردن دست دوستی به سوی شاهانی هستند که اکنون با تحقیرهای دونالد ترامپ و اقدامات جنایت‌بارشان در موضع ضعف قرار دارند! و آیا چنین رویکردی به نفع ماست یا ولی‌عهد مستبد و دیوانه سعودی؟

▼ اخبار          
1ـ نزدیکان به رئیس‌جمهور به پاسخگویی عادت ندارند!
تاجرنیا، عضو حزب منحله مشارکت با اشاره به ضعف اطلاع‌رسانی دولت، گفت: متأسفانه دولت از ابتدای تشکیل و حضورش حتی در دوره اول آنچنان که باید و شاید امکان پاسخگویی مناسب نداشت. وی افزود: بخش عمده این موضوع به نوع نگاه حلقه اول نزدیکان روحانی برمی‌گردد. آنها پیش از این عمدتاً در جایگاه‌هایی بودند که کمتر به مواجهه با افکار عمومی و پاسخگویی نیاز داشتند، به همین دلیل کمتر روحیه پاسخگویی در این حلقه وجود دارد. تاجرنیا گفت: احساس می‌شود دولت در حال حاضر در موضع منفعلانه قرار دارد. همین امر سبب می‌شود بسیاری از افراد زیر بار قبول کردن مسئولیت سخنگویی نروند.

2ـ اروپایی‌ها همچنان به دنبال وقت‌کشی هستند!
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری با اشاره به طولانی شدن زمان اجرای سازوکار مالی اروپا، اظهار داشت: هنوز اتفاق خاصی از سوی کشورهای اروپایی برای اجرای SPV نیفتاده است و خبر جدیدی هم در این باره وجود ندارد. رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با انتقاد از تعلل اروپایی‌ها در اجرای سازوکار مالی ویژه خود پس از خروج آمریکا از برجام، گفت: بارها دولت وعده داده است ظرف چند هفته آینده سازوکار جدید مالی اروپا عملیاتی می‌شود؛ اما وعده‌های چند هفته‌ای دولت برای اجرایSPV  از چند ماه هم گذشته و ما نگران هستیم این وعده‌ها به چند سال آینده کشیده شود!

3ـ نقش ایران، چین و روسیه در انتخابات آمریکا!
«دن کوتس» مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارشی کشورهای روسیه، چین و ایران را به تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا متهم کرد و نوشت: «روسیه و سایر قدرت‌های خارجی اعم از چین و ایران به منظور پیشبرد منافع راهبردی خودشان اقدام به راه‌اندازی فعالیت‌های نفوذ و کمپین‌های تبلیغاتی کردند.» گفتنی است، آمریکا در حالی کشورهای دیگر را به دخالت در انتخابات متهم می‌کند که خودش با روش‌های گوناگون، از جمله کودتا برای تخریب روند دموکراسی در دیگر کشورها و روی کار آوردن سیاستمداران همسو و دست‌نشانده اقدام کرده است.

▼ اخبار کوتاه
موسوی‌لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات و از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری دولتی «ایرنا» گفته است: «اینکه در بعضی موضوعات می‌گویند آقای روحانی چرا به وعده‌هایش عمل نکرده است، باید گفت در بخش‌هایی که در اختیار دولت بوده، قدم‌ها برداشته شده و بخش‌هایی که در اختیار نهادهای دیگر است، آقای روحانی نتوانسته است کاری انجام بدهد.» این موضع‌گیری‌های عجیب و غیر منطقی نشان می‌دهد، جریان اصلاحات با آگاهی از توفیق نیافتن در فاصله‌گذاری با دولت بر روی پروژه وجود «دولت پنهان» و برون‌سپاری تقصیرها از دولت حساب ويژه‌ای باز کرده‌ است!
سعدالله زارعی، کارشناس‌ارشد مسائل منطقه‌ای در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه مذاکرات چهارجانبه در ابوظبی نشانه شکست ائتلاف متجاوز در منطقه است، گفت: انصارالله موفق به باز کردن بنادر غربی یمن، یعنی الحدیده شد. وی افزود: ارسال کمک‌های دارویی، غذایی و غیر تسلیحاتی به رسمیت شناخته شد و کشتی‌ها بدون اینکه مورد تعارض قرار بگیرند، به یمن می‌روند. انصارالله در طول سال‌های گذشته خودش سلاح خودش را تأمین کرده و به ساخت موشک با برد بیش از 400 کیلومتر دست یافته است.
سعید جلیلی، عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: اگر وظیفه جریان انقلابی و آحاد جامعه آن است که منفعل نباشند، پس باید سایه به سایه مسائل کشور را در حد وسع خود و در چارچوب قانون دنبال کرد. در آنجایی که دیده می‌شود، یک کار خطایی در حال شکل‌گیری است، باید آن را تصحیح کرد. جلیلی افزود: برخی می‌گویند حرف صحیح نزنید و نسبت به آینده کشور منفعل باشید، چون ممکن است از این صحبت‌ها برداشت انتخاباتی شود؛ خب بشود!
با عدم توافق دولت و کنگره آمریکا بر سر لایحه بودجه موقت، دولت ایالات متحده به طور رسمی وارد وضعیت موسوم به تعطیلی شد. گفتنی است، ۹ وزارتخانه و ده‌ها اداره دولتی آمریکا تا زمان تصویب بودجه تعطیل خواهند بود و کارکنان آنها هم حقوق دریافت نخواهند کرد.
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه نسبت به استقرار محتمل سامانه‌های موشکی آمریکا در اروپا هشدار داد و گفت: موشک‌های آمریکا را که در اروپا مستقر می‌شوند، هدف قرار می‌دهیم.
دادستانی استان تهران اعلام کرد: «حمیدرضا باقری‌درمنی» که به جرم افساد فی‌الارض از طریق تشکیل شبکه کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء به اعدام محکوم شده بود، به دار مجازات آویخته شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات