تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۱۳۲۶۴

9 دی و حضور مردم در عبور از چالش‌ها

پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان
یکی از راه‌های تعیین رتبه و رنکینگ دولت‌ها و ملت‌ها، بررسی و سنجش مؤلفه اصلی قدرت آنهاست. از این منظر، برخی کشورها تکنولوژی پایه‌اند، برخی با قدرت نظامی و سخت‌افزاری شناخته می‌شوند و برخی نیز مردم‌پایه هستند. بدون تردید، از ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی ایران مردم‌پایه بودن آن است؛ یعنی همان‌طور که مردم در برآمدن انقلاب و نظام اسلامی نقش اصلی را داشتند، در حفظ، تداوم و تقویت قدرت و پایه‌های تحکیم آن و مقابله با موانع و چالش‌های آن وظیفه پاسداری از آن را برعهده دارند. 
صحنه‌های نقش‌آفرینی مردم ایران در بزنگاه‌های تاریخی، مانند اصل پیروزی انقلاب تا حضور در هشت سال دفاع مقدس، خنثی‌سازی تهاجم نابرابر و ناجوانمردانه فرهنگی و جنگ نرم و... به قدری زیاد است که اساساً تصور تداوم قدرت انقلاب و نظام بدون مردم ممکن نیست. حماسه تاريخي نهم دي 1388 که به تعبیر رهبر حکیم انقلاب نمايشگاه غيرت ملي ايرانيان در دفاع از نظام اسلامي بود، مصداق مطالعاتی شایسته‌ای برای ردیابی نقش مردم در عرصه‌های سرنوشت‌ساز ملی است. 
اگرچه فتنه 88 خسارات بسیاری اعم از جانی، مالی، حیثیت معنوی و وجهه بین‌المللی و جسارت‌یابی دشمنان و فراهم‌سازی زمینه اعمال فشارهای گوناگون که بخشی از آن را در حوزه هسته‌ای شاهد بودیم، به کشور و نظام جمهوری اسلامی وارد کرد، اما آثار و دستاوردهای داخلی و خارجی زیادی هم داشت که در رأس همه آنها شکل‌گیری حماسه 9 دی با حضور میلیونی و دشمن‌شکن مردم بصیر ایران بود. حضور مردم در 9 دی 88 نوعی حماسه بود؛ زیرا اولاً، رنگ انتخاباتی به خود نگرفت و با بصیرت زیر بار تحلیل و تزئین دشمن که می‌خواست کل فتنه 88 را دعوای انتخاباتی نشان دهد، نرفت. ثانیاً، خواستی ملی برای پایان منازعات سیاسی و تداوم نظام جمهوری اسلامی بود. 
دستاورد این حضور به نوبه خود، اقتدار و استحکام نظام و گفتمان انقلاب اسلامی را در نزد دوستان و دشمنان ما افزایش داد و به جهانيان ثابت کرد مردم و حكومت در ايران اسلامي در پرتو ولايت فقيه يك حقيقت واحد هستند و از چنان ریشه، ظرفیت و اقتداری برخوردارند که به راحتی هر توطئه را در نطفه خنثی می‌کنند. اگرچه حضور کمّی قابل توجه مردم در حماسه 9 دی جزء ذات این حماسه شده و صرف بررسی کمی و عددی آن نیز محل بالیدن است؛ اما آنچه در کنار کمیت و عدد، به این حضور وجه پنهان قابل تأمل می‌دهد کیفیت حضور مردم از روی بصیرت نافذ و دیدن عمق فتنه مورد اشاره امام جامعه است. با شکل‌گیری حماسه 9 دی به همه دیرباوران داخلی ثابت شد، ملت فهيم و آگاه ايران قادرند از ورای همه چهره‌آرایی‌ها، تزویرها و نقاب‌ها،  انقلابیون واقعی را از مدعیان دروغین، عافیت‌طلبان و مصلحت‌اندیشان بازشناسند و خط مبارزه را با همه تزئین‌ها گم نکنند. از قضا جامعه ما در وضعیت حساس کنونی به کارکرد الگویی و الهام‌بخشانه حماسه 9 دی برای برون‌رفت از چالش‌های پیش روی امروز کشور نیاز دارد و با نگاه درس‌آموز می‌تواند پشت صحنه امروز مشکلات داخلی را در فتنه‌آفرینی دشمنان بیرونی به ویژه آمریکا ببیند. آمریکا امروز با همه خدعه و عهدشکنی از برجام بیرون آمده و شعب ابی‌طالب‌های تحریم اقتصادی متعدد برای ملت ما رقم زده و خواهد زد. در چنین موقعیتی، به فهم کیفی از جنس 9 دی که مردم در پاسخ‌دهی لازم و محکم به زیاده‌خواهی‌ها و بدعهدی‌های آمریکایی‌ها و حمایت از جبهه مقاومت در تحولات منطقه‌ای خط را گم نکنند، نیاز مبرم داریم. به همین دلیل، پس از گذشت حدود 9 سال از وقوع فتنه 88، همچنان نیاز به یادآوری و بازخوانی آن حادثه احساس می‌شود. برخی با این بازخوانی مخالفند و به دروغ آن را موجب کاهش انسجام ملی می‌دانند؛ در حالی که اثبات مجدد جایگاه مردمی نظام و قدرت بسیج‌گری آن و اثبات مجدد دشمنی آگاهانه و مبتنی بر بینش سیاسی انقلابی با فرهنگ و نگاه سلطه‌طلبانه غربی در بطن حماسه 9 دی نهفته است و خود می‌تواند انسجام ملی در برابر دشمنی که نقش عمده‌ای در مشکلات امروز ایرانی‌ها دارد، ایجاد کند. حضور تمام‌کننده مردم در صحنه‌های چالشی با نظام سلطه برای دشمن رشک‌برانگیز است؛ از این رو زنجیره فتنه‌انگیزی آنها برای خارج کردن این قدرت از دست نظام اسلامی اگرچه بی‌نتیجه است، اما ادامه خواهد داشت.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات