صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۱۳۲۷۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 4 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): هدف اصلی در کشور ما و در نظام جمهوری اسلامی، عبارت از تأمین عدالت است و رونق اقتصادی و سازندگی، مقدمه‌ آن است.(1372/1/1)

▼ حرف روز
نشانه‌ای دیگر از افول شیطان
روند رو به افول آمریکا سبب شده است بیشتر اندیشکده‌های آمریکا در پی بررسی علل و چرایی افول کشورشان باشند. بررسی این اندیشکده‌ها در گذشته بیشتر در زمینه اقتصادی بوده است؛ چرایی تأثیر نگذاشتن آمریکا بر اقتصاد جهان همانند سال‌های گذشته، چرایی ناتوانی آمریکا در مدیریت اقتصادهای مستقل و نوظهوری مانند اقتصاد چین و...، از جمله نگرانی‌های اندیشکده‌های ایالات متحده بوده است. اما اکنون علاوه بر آن خروج یکباره همه نظامیان آمریکا از سوریه و نیمی از نظامیان این کشور از افغانستان سبب شده تا مراکز پژوهشگاهی آمریکا نسبت به این موضوع به شدت حساس باشند، به گونه‌ای که در آخرین اظهار نظرشان اعلام کردند آمریکا نه تنها از نظر اقتصاد نسبت به یک دهه گذشته به شدت افول کرده، بلکه این کشور از نظر نظامی نیز در سراشیبی افول قرار گرفته است. در چنین شرایطی توجه به نکات زیر اهمیت دارد؛
1ـ با توجه به اینکه آمریکایی‌ها پس از جنگ سرد تصور نمی‌کردند هیچ کشوری در جهان بتواند با قدرت نظامی این کشور به مقابله برخیزد؛ ولی برنامه‌های دفاعی مدرن و پیشرفته امروزی در روسیه و چین و  پیشرفت‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران به شدت آمریکا را شکننده کرده است و این کشور دیگر نمی‌تواند به تنهایی در جهان تأثیرگذار باشد که سوریه نمونه بارز این ادعاست.
2ـ خروج بخشی از نیروهای آمریکایی نشان می‌دهد این کشور درصدد است در رویکرد جدید با کاهش نقش مستقیم و فیزیکی خود در منطقه، بحران‌ها را از طریق هم‌پیمانان خود در کشور‌های عربی همچون امارات و عربستان سعودی، گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی و همچنین شرکت‌های خصوصی پیش ببرد. چنگ زدن آمریکا به ریسمان عربستان و امارات همانند فردی است که در یک باتلاق گیر کرده است و هر چه دست و پا بزند زودتر نابود خواهد شد. بنابراین، گره زدن امنیت آمریکا به کشورهای مرتجع عربی نشان دیگری از افول آمریکاست.
3ـ در پیش گرفتن یک سیاست عقلانی در منطقه از سوی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند علت اصلی کوچ‌ آمریکا از منطقه باشد. شکست آمریکا در سوریه و عراق در مقابل محور مقاومت، به نتیجه نرسیدن معامله قرن، شکست آل‌سعود و به تبع آن ایالات متحده آمریکا در یمن، از جمله دلایل دست و پا زدن آمریکا در منطقه است.

▼ چلچراغ/6
رکوردهای بالا در سرانه درآمد ملی ایرانیان
برخی مشکلات اقتصادی امروز در کنار تصویرسازی‌های دروغین بعضی از جریان‌ها برای برخی از بخش‌های جامعه این تصور غلط را به وجود آورده که نظام اسلامی در حوزه اقتصاد دستاورد نداشته یا پیش از انقلاب اوضاع اقتصادی بسامان‌تر از امروز بوده است؛ اما واقعیت کاملاً خلاف این امر را نشان می‌دهد، چنانکه ناصر کاتوزیان درباره وضعیت آن دوران می‌نویسد: «آنچه در ایران رخ داد نه پیشرفت اجتماعی و اقتصادی بود و نه مدرنیسم،‌ بلکه شبه مدرنیسمی بود که عواید نفت آن را تسریع کرد. به همین شکل تغییرات ساختاری اقتصاد نیز نه به علت شهر‌نشینی که به واسطه شهرزدگی بود. حمل‌و‌نقل شهری در همه جا به ویژه تهران به قدری خراب بود که غیر‌قابل توصیف است. وضع مسکونی جز برای وابستگان دولت و جامعه تجار ‌یا وحشتناک بود یا مشکلی هولناک. اغلب شهرهای کوچک و بزرگ از جمله تهران فاقد سیستم فاضلاب کار‌آمد بودند،‌ خدمات درمانی و بهداشتی برای اغنیا بسیار گران و نامطمئن بود و برای فقرا گران و خطرناک.» اوضاع آنقدر بد بود که بسیاری از تحلیلگران که از بیرون و از دور با شاخصه‌های مادی خود انقلاب ایران را تحلیل می‌کردند، ناکارآمدی اقتصادی رژیم پهلوی را علت اصلی سقوط این رژیم دانسته‌اند. چنانکه بر اساس آمار بانک جهانی، سرانه درآمد ناخالص ملی‌ـ که از تقسیم مجموع درآمد ناخالص ملی یک کشور بر تعداد جمعیت آن به دست می‌آید‌ـ در دوران پهلوی بین ۲۶۰ تا ۲۲۰۰ دلار بوده است؛ اما پس از انقلاب با وجود دو سه برابر شدن جمعیت کشور، جنگ هشت ساله، تحریم‌های روزافزون و محدودیت‌های فراوان سرانه درآمد ملی ایرانیان به رکوردهای بالاتر از ۷۰۰۰ دلار هم رسیده است که نشانه افزایش چند صد درصدی نسبت به پیش از انقلاب است. تولید ناخالص داخلی نزدیک به دو برابر شده است و در مقابل ضریب جینی(شاخصه شکاف طبقاتی)، یعنی نسبت هزینه دهک دهم (ثروتمندترین) به دهک اول (فقیرترین) از 33/75 به 12/65 رسیده است و... .

▼ اخبار ویژه
تقلب در انتخابات امکان‌پذیر نیست
«سعید شریعتی» عضو ستاد انتخاباتی «میرحسین‌موسوی» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ درباره احتمال «تقلب» در انتخابات گفته است: «تا جایی که من مطلع هستم در هیچ انتخاباتی هیچ‌وقت آرا جابه‌جا نشده یا اگر شده تا این اندازه تأثیرگذار نبوده است که نتیجه انتخابات را عوض کند.» عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در ادامه با انتقاد از مهدی کروبی و مرحوم هاشمی‌رفسنجانی برای طرح موضوع جابه‌جایی آرا در انتخابات 84 گفت: «من معتقدم یک فرد سیاسی وقتی ادعای تقلب در انتخابات می‌کند که به اندازه کافی مستند داشته باشد و به طرق پذیرفته‌ شده قانونی بتواند اثبات کند.» وی همچنین تأکید کرد:  برگزاری کنفرانس خبری موسوی در واپسین ساعات انتخابات ۸۸ تصمیم شخصی این نامزد انتخابات بوده است و مشاوران  موسوی موافق برگزاری آن نبودند!

هماهنگی امارات و مصر برای نقش‌آفرینی بیشتر در افغانستان
طی ماه‌های اخیر، سفرای امارات و مصر در کابل، سلسله ملاقات‌هایی با یکدیگر داشته و در راستای تعمیق نفوذ و ارتقای سطح نقش‌آفرینی خود در افغانستان، توافقاتی انجام داده‌اند. از جمله اعزام مبلغان اماراتی به افغانستان، همکاری اطلاعاتی برای رصد حضور داعش در شرق افغانستان، راه‌اندازی شعبه دختران مدرسه وابسته به الازهر مصر در کابل و... .
 
▼ گزارش روز
فرار از پاسخگویی با تهدید!

شاید در هیچ جای دیگر از جهان یافت نشود که یک جریان سیاسی در حالی که بیشترین سهم از قدرت اجرا و تقنینی کشور را در اختیار دارد، به دلیل مشکلاتی که از قضا مسئول رسیدگی و حل آنها نیز همان دستگاه‌ها و پست‌ها و منصب‌های در اختیار آن جریان سیاسی است، کلیت یک نظام سیاسی را تهدید کند که اگر این مشکلات حل نشود، مردم به خیابان خواهند آمد و شورش خواهد شد؛ اما جریان اصلاح‌طلبی در ایران همین قدر غیر قابل باور و عجیب عمل می‌کند! در جدیدترین نمونه محمدتقی فاضل میبدی، فعال اصلاح‌طلب و از اعضای تشکل موسوم به مجمع محققین و مدرسین حوزه گفته است: «اگر مردم به خیابان‌ها نمی‌آیند به معنای رضایت از وضع موجود نیست و نباید مشکلات اقتصادی را از یاد ببریم. اگر اصلاحات اساسی در کشور انجام نشود و اعتماد مردم بیشتر نشود، ممکن است مقاومت مردم بشکند.» به آقای میبدی باید گفت، اگر نارضایتی در جامعه و در بین مردم وجود دارد دقیقاً به دلیل عملکرد جریان مطلوب شما و کارنامه منتخبان مورد حمایت جریان شما در دولت، مجلس و شورای شهر است! نه می‌توانید با ساختن کلیدواژه‌هایی، چون «اصلاحات اساسی» از پاسخگویی نسبت به عملکرد جریان اصلاحات فرار کنید و نه می‌توانید با طرح چنین مباحثی مردم را در مقابل نظام اسلامی قرار داده و فتنه‌ای دیگر ایجاد کنید! و نه موفق خواهید شد از این راه امتیازی برای جریان مطبوع خود کسب کنید! تنها نتیجه این اظهارات بی‌اعتمادی بیشتر افکار عمومی به جریان اصلاح‌طلب و روشن شدن عدم مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی این جریان خواهد بود.

▼ اخبار
1ـ دولت باید باور کند که برجام تمام شده است

روزنامه «سازندگی» در یادداشتی نوشت: «هر چند اروپا پس از تصمیم ایالات متحده برای خروج از برجام نشان داده است که از توافق حمایت می‌کند؛ اما نتوانسته تعهد خود را به توافقی که امضا کرده، به انجام برساند. امروز فقط یک کشور به صورت عملی پایبند به توافق بوده است؛ ایران.» این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «امروز دولت نیازمند آن است که باور کند برجام به پایان رسیده... اکنون جواب مشخص است، خروج از برجام و بازگذاشتن راه مذاکره با کسانی که قدرت عمل به تعهدات‌شان را دارند، این گزینه بهتر از ماندن در توافق یکجانبه، تحمل تحریم‌های سخت‌تر از پیشابرجام و دلخوش کردن به اقدامات نمادین اروپا است.»

2ـ نرخ سود بانکی ماه‌شمار شد
محاسبه سود حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت از بهمن ماه به جای روزشمار، براساس ماه‌شمار محاسبه خواهد شد و بالاترین نرخ سود آن نیز ۱۰ درصد خواهد بود. بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار «معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی از روزشمار به ماه‌شمار تغییر می‌یابد، به گونه‌ای که حداقل مانده حساب در ماه مبنای محاسبه سود سپرده‌های مزبور باشد.» همچنین مقرر شده است «یک ماه پس از تاریخ ابلاغ مصوبه و تمهید مقدمات و زیرساخت‌های لازم در شبکه بانکی کشور طی آن مقطع زمانی، مراتب در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی به اجرا درآید.»

3ـ چاره‌ای جز صحبت با ایران نداریم
در حالی که فشارها بر رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل تصمیم وی برای خروج دو هزار نظامی این کشور از سوریه و همچنین خروج هفت هزار نظامی از افغانستان ادامه دارد، «رند پال» سناتور جمهوریخواه یکی از حامیان این اقدام گفت: «روسیه یک بازیگر بزرگ است و اگر ما با روسیه درباره سوریه حرف نزنیم، هرگز به یک راه‌حل دست نخواهیم یافت. ایران هم یک بازیگر است و ما با ایران هم باید درباره سوریه حرف بزنیم، اسد هم بازیگر است و ما نمی‌توانیم بگوییم که اسد باید برود، او جنگ را پیروز شده؛ اما بعضی‌ها سرشان را در برف فرو کرده‌اند و فقط می‌خواهند دو هزار نظامی به آنجا بفرستند.»

▼ اخبار کوتاه
«سورابح کومار» سفیر هند در ایران درباره جدیدترین قرارداد‌های نفتی میان دو کشور و ایجاد کانالی برای مبادلات مالی گفت: از روپیه برای این منظور استفاده خواهد شد. وی افزود: خرید نفت هند از ایران متوقف نشده و این کشور به طور میانگین 1/25 میلیون تن در ماه نفت از ایران خریداری می‌کند و مطمئناً این روند ادامه پیدا خواهد کرد.
امارات متحده عربی اعلام کرد: یک بسته کمک مالی ۱۱ میلیارد درهمی معادل ۳ میلیارد دلار به اسلام‌آباد خواهد داد تا بحران تراز پرداخت پاکستان را کاهش دهد. این موضوع سبب می‌شود پاکستان برای مذاکره توافق دریافت وام ۱۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول در اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی در وضعیت بهتری قرار گیرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با «المیادین» با اشاره به برجام گفت: اروپایی‌ها در اجرای تعهدات خود درباره توافق هسته‌ای «کُند» هستند، منتظر آنها نخواهیم ماند جز زمانی که گام‌های عملی اتخاذ کنند. ما پس از کناره‌گیری آمریکا از توافق هسته‌ای، چندین گزینه داریم و اگر منافع ملی ایجاب کند، آنها را به کار خواهیم گرفت.
رسول منتجب‌نیا، فعال اصلاح‌طلب گفت: نمایندگانی که در فهرست امید هستند، قابل تکیه و امید نیستند، کما اینکه در شوراها نیز همین‌گونه است. ما باید آب رفته را به جوی برگردانیم. وی همچنین گفته است: رئیس‌جمهور بسیاری از کارها را می‌توانست انجام دهد؛ اما ظرف این مدت انجام نداد.
آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از طی یک دوره بیماری، به لقاءالله پیوست. بیت آن مرحوم ضمن تسلیت این ضایعه به محضر امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب و مردم ایران اعلام کرد: مراسم تشییع آن مرحوم، فردا صبح در تهران و بعدازظهر در قم برگزار می‌شود.
فرمانده قرارگاه سازندگی با بیان اینکه در فاز یک طرح «ناب» سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی از بحران کم‌آبی خارج می‌شوند، گفت: تکمیل پروژه آبرسانی غدیر در خوزستان ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.

شصت‌وپنجمین شماره فصلنامه روز منتشر شد
در شماره تابستان و پاییز 97 می‌خوانید؛
بررسي مسائل و مناقشات جريان انحراف/ بررسي علل روانشناختي انحراف سياسي/ شاخص خط نفاق در قرآن/ خط نفوذ و انحراف در دهه اول انقلاب اسلامي/ نسبت عدالت و ولايت/ نرماليزاسيون و پيامدهاي آن بر روند تکاملي انقلاب اسلامي/ نقش نهادهاي سياسي در اعتمادسازي در جامعه و...
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات