تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۱۳۲۹۶
بررسی دلایل انحلال پارلمان رژیم اسرائیل

قمار نتانیاهو با انتخابات زودهنگام

نتانیاهو در وضعیت بسیار پیچیده ای قرار گرفته و فشارهای داخلی و منطقه ای وی را در آستانه شکست بزرگ سیاسی قرارداده اند. در واقع بحران های داخلی و منطقه ای باعث شده تا نتانیاهو مدعی شود که از انتخابات زودهنگام در فرودین ماه استقبال کرده و این مسئله را به عنوان نوعی راه حل برای فرار از مشکلات کنونی تعبیر کند. اما این وضعیت برای وی به مثابه نوعی قمار سیاسی است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / مهدی نوری

قمار نتانیاهو با انتخابات زودهنگامروزگار رژیم اسرائیل و به ویژه بنیامین نتانیاهو در بدترین حالت ممکن به سر می برد. بحران های داخلی و منطقه ای باعث شده تا رژیم صهیونیستی با نوعی تهدید وجودی بیش از هر زمان دیگری مواجه شود. تقویت قدرت مقاومت فلسطین و لبنان در کنار چالش های داخلی، نتانیاهو را در وضعیتی شکننده قرارداده و اکنون وی برای رهایی از این وضعیت به قمار خطرناکی دست زده است. البته این قمار ابتکار نتانیاهو نبوده و در واقع بر وی تحمیل شده است اما نتانیاهو سعی دارد آن را نوعی کُنش از سمت خود معرفی کند. سرانجام پس از چند ماه بحث و بررسی در مورد تداوم پارلمان فعلی اسرائیل یا انحلال آن رأی به انحلال پارلمان داده شد. در پی نشست روز دوشنبه سران ائتلاف کابینه رژیم صهیونیستی و عدم توافق آن‌ها به حفظ ائتلاف کابینه فعلی «بنیامین نتانیاهو»، انتخابات زودهنگام در فلسطین اشغالی برگزار خواهد شد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که در پی این عدم توافق، کابینه و پارلمان این رژیم منحل شده و انتخابات پارلمانی زودهنگام در ماه آوریل سال ۲۰۱۹ (اواسط فروردین ۱۳۹۸) برگزار می‌شود. انتخابات پارلمانی اسرائیل در روال عادی خود باید در ماه نوامبر ۲۰۱۹ برگزار می‌شد. در ادامه به مهمترین دلایل انحلال پارلمان اسرائیل خواهیم پرداخت.

1.عوامل داخلی

1.1.لایحه استخدام یهودیان ارتدکس افراطی

رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند احزاب موجود در ائتلاف دولت رژیم صهیونیستی در جلسه هفتگی خود پس از آنکه در خصوص تصویب قانون سربازی اجباری حریدی‌ها به توافق نرسیدند، همگی به انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات پیش از موعد رأی دادند. مسئله سربازی حریدی ها که مذهبی های تندرو و افراطی ساکن فلسطین اشغالی هستند، از زمان اشغال فلسطین و تأسیس رژیم صهیونیستی مسئله تمام دولت های این رژیم بوده است. حریدی ها براساس اعتقادات افراطی یهودی معتقدند نباید به سربازی اجباری بروند این مسئله علاوه بر حریدی ها در خصوص دانشجویان مدارس مذهبی یهودی نیز مطرح است. اینکه همه اقشار یهودی ساکن در فلسطین اشغالی باید به سربازی اجباری بروند مورد اهتمام صهیونیست ها است چرا که رژیم صهیونیستی یک رژیم ارتش پایه است و همه امور در این رژیم روی پاشنه ارتش می چرخد. حال که صهیونیست ها در خصوص ارتش به مشکلاتی برخورده اند مسئله سربازی اجباری حریدی ها و دانشجویان مدارس مذهبی یهودی کم کم به یک امر حیاتی بدل شده است. در واقع دلیل ظاهری انحلال پارلمان در جلسه اخیر این مسئله بوده است.

1.2.قانون«دولت-ملت یهود»

در عرصه داخلی رسانه‌های اسرائیل یکی از دلایل فروپاشی کابینه فعلی نتانیاهو را اختلاف بر سر تصویب قانون نژادپرستانه موسوم به «دولت-ملت یهود» دانسته‌اند. نتانیاهو ساعاتی قبل‌تر گفته بود اگر سران کابینه نمی‌توانند بر سر تصویب یک قانون توافق کنند، پس همان بهتر که انتخابات زودهنگام برگزار شود. کنست اسرائیل چند ماه پیش لایحه جنجالی موسوم به «دولت-ملت یهود» را برای تحکیم اشغالگری خود بر اراضی اشغالی فلسطین به تصویب رساند. این قانون در تلاش است فلسطین اشغالی را به‌عنوان «کشور قوم یهود» معرفی کند. این مسئله باعث فشار زیادی از سوی چپ ها به نتانیاهو شد.

1.3.فساد نتانیاهو

اما شاید بتوان مهمترین عامل داخلی انحلال پارلمان اسرائیل را فشارهای وارد شده بر نتانیاهو در زمینه فساد وی و همسرش دانست. نتانیاهو و همسرش مظنون به استفاده شخصی از خزانه دولت شده‌اند. پلیس اسرائیل روز یکشنبه ۱۱ آذر (دوم دسامبر) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مدارک و شواهد کافی علیه بنیامین نتانیاهو در دست دارد که نشان می‌دهد او و همسرش در پرونده فساد مالی موسوم به "چهار هزار" متهم هستند. این مسئله بارها باعث ایجاد تجمعات علیه نتانیاهو شده و مخالفان خواستار برکناری و محاکمه وی شده‌اند. کارشناسان می‌گویند تصمیم ناگهانی نتانیاهو برای برگزاری انتخابات زودهنگام احتمالا با هدف مانع تراشی در برابر مسیر دادستانی صورت گرفته؛ زیرا پیروزی دوباره و احتمالی او می‌تواند پیام قدرتمندی به دادستان کل «آویچای ماندلبلیت» بفرستد آن هم در زمانی که وی مشغول مستند کردن اتهامات نتانیاهو است. نتانیاهو امیدوار است که با برگزاری چنین انتخاباتی دست دادستان کل را در پوست گردو بگذارد و عملا پرونده‌های اتهامی خود را مختومه سازد.

2.عوامل خارجی

2.1.جنگ دو روزه غزه

کابینه نتانیاهو از زمانی دچار تزلزل شد که آویگدور لیبرمن، از ائتلاف دولتی بیرون کشید و استعفا داد و دولت را با اکثریت شکننده در پارلمان تنها گذاشت. مقاومت فلسطین 21 آبان ماه با شلیک 470 موشک و راکت به سرزمین‌های اشغالی بار دیگر صهیونیست‌ها را در بن‌بستی امنیتی- سیاسی قرارداد. این مسئله باعث شد تا نتانیاهو به‌سرعت و تنها در مدت دو روز درخواست آتش‌بس کند. این مسئله برای نتانیاهو بسیار گران آمد و لیبرمن از وزارت جنگ اسرائیل استعفا و کابینه نتانیاهو در آستانه فروپاشی قرار گرفت. در واقع اکنون پس از گذشت 40 روز از استعفای اویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، سران احزاب صهیونیستی در خصوص انحلال پارلمان و درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام در آوریل آینده اتفاق نظر دارند. پس از استعفای لیبرمن، نتانیاهو و کحلون و بنت و برخی از خاخامهای یهودی تلاش کردند که این رخداد، یک پیروزی سیاسی دیگر برای مقاومت به نظر نرسد و درباره تاخیر در فروپاشی دولت توافق کردند تا این مسئله، یک مسئله داخلی سیاسی و نه فروپاشی در برابر مقاومت به نظر برسد. اما انحلال پارلمان 6 هفته پس از پیروزی حماس در عملیات موشکی نشان داد که اسرائیل متحمل شکست سنگینی شده است.

2.2.خروج نظامیان آمریکایی از سوریه

در واقع مجموعه ای از عوامل داخلی در کنار شکست اسرائیل در جنگ دورزوه باعث شده بود که کابینه نتانیاهو و پارلمان اسرائیل در شکننده ترین وضعیت ممکن به سر ببرد. اما میخ نهایی بر تابوت ائتلاف بین احزاب اسرائیل با دستور ترامپ زده شد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا دستور خروج تمام 2 هزار نیروی نظامی آمریکا را از سوریه صادر کرده است. این مسئله با واکنش شدید رسانه‌های اسرائیلی مواجه شد. کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی در خبری با عنوان "فرار از سوریه"، از یک مقام امنیتی بلندپایه اسرائیلی نقل کرد، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، اسرائیلی‌ها را زیر چرخ کامیون‌های روسی انتقال تسلیحات به سوریه و حزب‌الله انداخت. درواقع اندیشکده های آمریکایی این اقدام ترامپ را تنها گذاشتن تل‌آویو در برابر جبهه مقاومت تفسیر کرده‌اند. مقامات صهیونیستی تلاش زیادی کردند که در ظاهر این مسئله را بی‌اهمیت جلوه دهند اما انحلال پارلمان اسرائیل نشان داد که تل‌آویو در شوک ناشی از تصمیم ترامپ به سر می‌برد.

نتیجه

بنیامین نتانیاهو در وضعیت بسیار پیچیده ای قرار گرفته و فشارهای داخلی و منطقه ای وی را در آستانه شکست بزرگ سیاسی قرارداده اند. در واقع بحران های داخلی و منطقه ای باعث شده تا نتانیاهو مدعی شود که از انتخابات زودهنگام در فرودین ماه استقبال کرده و این مسئله را به عنوان نوعی راه حل برای فرار از مشکلات کنونی تعبیر کند. اما این وضعیت برای وی به مثابه نوعی قمار سیاسی است. چرا که در نظرسنجی های انجام شده بیش از 70 درصد از ساکنان سرزمین های اشغالی خواستار پایان یافتن نخست وزیری نتانیاهو شده اند. به نظر می رسد که نتانیاهو برای تداوم حیات سیاسی خود راه بسیار سختی در پیش دارد و تمسک وی به انتخابات زودهنگام نیز به عنوان قماری تعبیر می شود که یک سر آن باخت خواهد بود. در واقع پیروزی های محور مقاومت در غزه و سوریه باعث شده است تا اسرائیل در شکننده ترین وضعیت امنیتی قرار گرفته و فروپاشی پارلمان اسرائیل به روشنی نمود این وضعیت است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات