صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۱۳۳۲۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌‌شنبه 9 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): شما دیدید فتنه‌اى به وجود آمد، تلاش‌هایی شد، آمریکا و انگلیس و منافقین از فتنه‌گران دفاع کردند، نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که در مقابل همه‌ این اتحاد و اتفاق نامیمون، مردم عزیز ما در روز نهم دى آنچنان عظمتى از خودشان نشان دادند که دنیا را خیره کرد.(1389/3/14) ***سالروز حماسه 9 دی، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت گرامی باد***

▼ حرف روز
فتنه تغلب با اسم رمز تقلب!
«کورسویی از امید که از جنبش سبز در تهران برخاسته بود و امکان داشت اصلاحاتی در جمهوری اسلامی ایجاد کند، پیش از آنکه نوری از آن بلند شود، خیلی زود خاموش شد.» این عبارات بخشی از سخنان وندی شرمن، سرپرست سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا بود که در اندیشکده «بیکر» دانشگاه «رایس» بیان کرده است. این جملات و هزاران سند از رسانه‌ها و اندیشکده‌های خارجی وجود دارد که نشان می‌دهد برنامه آنها این بوده که سال 88 سال پایانی انقلاب اسلامی باشد؛ اما آنچه سبب شد امید آمریکا و صهیونیست‌ها به ناامیدی بگراید، حماسه نهم دی ماه بود؛ حماسه‌ای که شاید عظمت آن اکنون هم ناگفته مانده باشد. علت عظمت این روز بزرگ این است که ملت ایران با قدرت انقلابی خود از یک تغلب بزرگ پرده برداشتند؛ زیرا جریان فتنه که از طریق آرای مردمی به پیروزی نرسیده بود، به دنبال آن بود که با شیوه‌های زیر به اهداف خود برسد:
1ـ استفاده گسترده از رسانه‌های بیگانه و شبکه‌های اجتماعی؛ یکی از پیچیدگی‌های این فتنه استفاده گسترده از شبکه‌های اجتماعی بود. طرف مقابل به دلیل آزمایش‌های مکرر در کودتاهای مخملی در دیگر کشورها توانسته بود مدل اثرگذاری را برای مقابله با ایران تدارک ببیند. استفاده گسترده از این شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون‌های ماهواره‌ای به نوعی این توهم را در فتنه‌گران به وجود آورده بود که با جنجال رسانه‌ای اکثریت می‌توان بر حق غلبه کرد.
2ـ همراهی کشورهای زورگو و سازمان‌های وابسته به صهیونیسم؛ یکی از ویژگی‌های بارز سال 88 این بود که حمایت‌های بیگانگان که همیشه به صورت غیرعلنی و نامرئی بود، جنبه آشکار گرفته بود و هم بیگانگان ابایی از بیان حمایت‌های خود نداشتند و هم جریان‌های داخلی این دخالت‌ها را نفی نمی‌کردند. این حمایت‌های بیگانگان و دشمنان ملت ایران نیز برای فتنه‌گران احساس پیروزی از مسیرهای غیر حقوقی ایجاد کرده بود.
3ـ کمپین‌سازی مجازی و حقیقی و رفتارهای خشونت‌آمیز: راه‌اندازی کارناوال‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی و ضربه زدن به نهادها، اماکن و حتی افراد شخصی این جسارت و جرئت را در آنان به وجود آورده بود که می‌توانند از طریق زور و اغتشاش نظام را به عقب‌نشینی وادار کنند.
به دلیل این رفتارهای زورگومآبانه است که حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) می‌فرمایند: «هیچ قدرت و غلبه‌اى در مکتب امام که از تغلب و از اِعمال زور حاصل شده باشد، مورد قبول نیست.»

▼ چلچراغ/9 
رتبه چهارم جهان در نانو
یکی از رویکردهای دقیق و درستی که پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در حوزه دانش دنبال شد، توجه ویژه به فناوری‌های نوظهور است! یکی از مصادیق این فناوری‌ها، نانو تکنولوژی است که جوانان ایرانی توانستند با پیشرفت خیره‌کننده‌ای، جمهوری اسلامی ایران را به یکی از قطب‌های فناوری نانو در جهان تبدیل کنند؛ چنانکه بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی وب ‌او ساینس (Web Of Science) ایران تا پایان دسامبر سال 2017 با انتشار 8 هزار و 791 مقاله توانسته است رتبه چهارم جهان را از آن خود کند، ضمن آنکه ایران با تولید 40 درصد علم نانو بیشترین سهم تولید این علم را در میان کشورهای اسلامی دارد.
فناوری نانو که آن را موج چهارم «انقلاب صنعتی» نامیده‌اند، رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که موضوع اصلی آن مهار ماده یا دستگاه‌هایی در ابعاد کمتر از یک میکرومتر و در مقیاس یک تا ۱۰۰ نانومتر است و از ابتدای دهه ۱۹۸۰ میلادی در همه حوزه‌های علمی وارد شده است. به اعتقاد تحلیلگران، فناوری نانو، زیست فناوری (Biotechnology) و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) سه قلمرو علمی هستند که انقلاب سوم صنعتی را شکل ‌داده‌اند و نانو تکنولوژی می‌تواند به مثابه ادامه دانش کنونی پایه‌های جدیدتری از علم را بنا نهد. بر اساس این، در کشور نیز فعالیت در حوزه نانو فناوری با راه‌اندازی ستاد توسعه فناوری نانو در سال 1382 آغاز شد و در همین فاصله کوتاه شاهد ساخت کیت‌های تشخیص سرطان، داروی ضد سرطان «سنادوکسوزوم» با هدف قرار دادن تومورهای سرطانی، دارویی با عنوان «سیناکورکومین» ضد التهاب مفاصل، بهبود عملکرد کبد چرب، رقیق‌کننده خون، داروی «پاکلینب» با هدف درمان سرطان‌های پستان، ریه و پانکراس، شیشه‌های جاذب اشعه فرابنفش، دستیابی به دانش فنی فناوری اسمز معکوس برای حذف انواع آلاینده‌ها از آب و نانو کویتاسیون به منظور حذف فلزات سنگین نیترات و آرسنیک از آب و ده‌ها فناوری و محصول دیگر بوده‌ایم!

▼ اخبار ویژه
فعالیت‌ سازماندهی شده ترویج مواد مخدر در قم!
بنا بر اخبار واصله، از ابتدای سال جاری تاکنون 3600 کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان قم کشف و طی آن 20 باند مواد مخدر منهدم شده‌اند که بیشتر اعضای این باندها بومی استان قم نبوده‌اند و 35 درصد افراد دستگیر شده سابقه داشته‌اند. در این بین، 150 نفر از دستگیرشدگان قاچاقچی بوده‌اند که نسبت به سال گذشته میزان این دستگیری‌ها 38 درصد افزایش یافته است. شایان ذکر است، برابر تحقیقات صورت گرفته میزان مصرف در میان دانشجویان دختر قمی 1/5 درصد و پسران 7/5 درصد است. این در حالی است که میانگین کشوری مصرف دانشجویان دختر و پسر به ترتیب 2/1 و 7/6 است. گفتنی است، استان قم 60 هزار و 333 نفر دانشجو دارد که در تحقیق مذکور از حدود 1430 نفر نظرسنجی به عمل آمده است. نکته تأمل‌برانگیز در این باره گرایش بیشتر دانشجویان دختر به مواد مخدر پس از ورود به دانشگاه است که درباره پسران عکس است. گفتنی است، طبق برآورد ناجا حدود 15 هزار نفر معتاد در استان وجود دارد. پیش از این نمونه‌های متعددی از فعالیت‌های ضد فرهنگی گزارش شده، اما متأسفانه در این راستا اقدام اثربخشی صورت نگرفته است.
چهار عضو شبکه تبشیری صلیبی صهیونیستی که در استان البرز به صورت برنامه‌ریزی شده با عناصر خارج از کشور در ارتباط بودند و عقاید و افکار انحرافی در مسیحیت را ترویج می‌کردند، دستگیر شدند. جریان تبلیغ و تبشیر مسیحیت بدون در نظر گرفتن اختلافات فرق و مذاهب مسیحی با ‏تشکیل اردوگاه‌ها در سطح جهان اقدام به جذب مسلمانان و پیروان ‏دیگر ادیان در قالب کلیساهای خانگی می‌کنند.

▼ گزارش روز
مسئله خطرناک!

روزنامه «آفتاب یزد» در مطلبی نوشت: «این تندروها بودند که آرامش را از دولت روحانی سلب و بعد از تصویب برجام در مجلس نهم، ساز مخالفت و بداخلاقی‌های سیاسی‌شان را علیه روحانی و ظریف کوک‌تر از قبل کردند تا بتوانند با سیاست تضعیف و سرکوب، رئیس دیپلماسی کشورمان را به عقب‌نشینی در برجام وادار ساخته و در نهایت پرونده برنامه جامع اقدام مشترک را ناتمام ببندند. این تندروها بودند که با منافع مخالفان در آمریکا همراستا شده و مواضع رئیس‌جمهور تندرو ایالات متحده را برای خروج از برجام تقویت ‌کردند.» درباره اینکه جریان اصلاحات متأسفانه با وجود همه عهدشکنی‌ها و خلف وعده‌های آمریکا همچنان ترجیح می‌دهند از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام و تعلل اروپا در تأمین خواسته‌های ایران و وظایفش در توافق جامع هسته‌ای سخنی به میان نیاورند، سخن بسیار رفته است؛ اما آنچه اینجا مورد سؤال و نگرانی است، اصرار جریان اصلاح‌طلب برای وصل کردن همه مشکلات به رقیب سیاسی و غافل شدن از دشمن خارجی است، رویه‌ای که به برجام منحصر نیست و در فتنه 88 نیز به جای آنکه نقش دولت‌های خارجی و قرار گرفتن‌شان در جورچین دشمن را ببینند، سعی می‌کنند ماجرا را به مناظرات انتخاباتی تقلیل دهند، حتی در کمال حیرت تحلیلگرانی نزدیک به این طیف هستند که تحمیل جنگ هشت ساله از سوی دیکتاتور همسایه را نیز به اقداماتی از سوی ایران نسبت می‌دهند! فراتر از برجام و فتنه 88، مسئله خطرناک دقیقاً همین گرفتن نوک اتهام به سوی نیروهای کشور و غافل شدن از دشمن خارجی است که همه تلاش خود را برای دشمنی با نظام اسلامی به کار گرفته است؛ نگاهی که هم می‌تواند خطای محاسباتی ایجاد کند و هم توان تصمیم‌گیری اجتماعی را برای مقابله با توطئه‌های خارجی تضعیف کند.

▼ اخبار
1ـ اذعان به بی‌تأثیری آشوب‌های خیابانی

«حمیدرضا جلایی‌پور» از فعالان اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه «ایران» نوشت: «متأسفانه پس از دی ماه ۹۶ بعضی از کنشگران پرش تحلیلی کردند و فکر کردند با تحریم‌ها حاکمیت ضعیف می‌شود یا قدرت اجتماعی مردم در کف خیابان تکلیف حاکمیت را روشن می‌کند! این یک ارزیابی غلط بود و حتی بعضی از نزدیک شدن به وضعیت سال ۵۷ صحبت کردند. آنها توجه نداشتند که وقوع انقلاب اسلامی در سال ۵۷ چند علت داشت و یکی از عللش این بود که رژیم پهلوی یک رژیم بی‌ریشه و کودتایی بود، یک دندان لق بود. ولی جمهوری اسلامی با مشکل کارایی روبه‌رو است؛ ولی یک رژیم ریشه‌دار و مردمی است و به وضعیت رژیم پهلوی دچار نمی‌شود، حتی به وضعیت شوروی هم دچار نمی‌شود، زیرا مارکسیسم ریشه در مردم روسیه نداشت. گفتمان اسلام سیاسی اگرچه بخشی از جامعه را پوشش نمی‌دهد؛ ولی این گفتمان انقلاب و جمهوری اسلامی را تا اعماق جامعه برده است.»

2ـ مدعیان تقلب فرصت نظام را به تهدید تبدیل کردند
حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات اظهار داشت: ادعای تقلب در انتخابات 88 با هدف براندازی جمهوری اسلامی صورت گرفت. وی ضمن تشریح شرایط قبل از فتنه در بُعد منطقه‌ای و داخلی، افزود: در بعد داخلی بحران‌های قابل توجهی داشتیم که آنها را پشت سر گذاشتیم و یک مرتبه با انتخاباتی مواجه شدیم که بیش از 40 میلیون نفر در آن شرکت کردند و این درست اوج پیوند مردم با نظام جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌داد. وزیر سابق اطلاعات همچنین خاطرنشان کرد: در فتنه اقدامی که آقایان کردند، در راستای خواسته استکبار جهانی بوده و آبروی جمهوری اسلامی را در اوج اقتدار در سطح بین‌الملل بردند. وی دیگر اثر فتنه 88 را به طمع انداختن دشمنان نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: مدعیان تقلب مهم‌ترین فرصت نظام را به تهدید برای نظام تبدیل کرده و دشمن را به تحقق نقشه‌های شومش در ایران اسلامی امیدوار کردند.

▼ اخبار کوتاه
«سعید حجاریان» در مصاحبه‌ای گفته است: «ما برنامه برجام را راهی برای نرمال‌سازی در داخل و خارج تلقی می‌کردیم و آن را کافی می‌دانستیم.» گفتنی است، پیشتر اندیشکده‌های آمریکایی نرمال‌سازی ایران را در گرو از بین بردن دستاوردهای هسته‌ای، توقف فعالیت‌های موشکی، قطع حمایت از محور مقاومت، پذیرفتن شروط غرب در مسئله حقوق بشر و در نهایت به رسمیت شناختن رژیم کودک‌کش صهیونیستی تعریف کرده بودند! آیا منظور حجاریان از نرمال‌سازی همین است و برجام با محدود کردن صنعت هسته‌ای ایران، گام اول در این زمینه از سوی جریان خاص بود؟!
«روهسار پکان» وزیر تجارت ترکیه با بیان اینکه آنکارا به دنبال معافیت طولانی‌مدت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران است، گفت: «با توجه به اینکه ما قرارداد تجارت آزاد با ایران داریم، چگونه می‌توانیم همکاری را تحت چنین شرایطی افزایش دهیم؟ ما یک توافق‌نامه تجارت آزاد با ایران برای واردات اقلام داریم. ما به کار خود در سطح وزارت و نمایندگان تخصصی ادامه می‌دهیم تا این موانع برای ترکیه برداشته شود.»
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ادعای تقلب در انتخاباتی، مانند ۸۸ بازی کردن با واژه‌ها است، گفت: به اذعان همه افرادی که در انتخابات شرکت داشته‌اند، هیچ‌گاه نشده تخلف عمده‌ای صورت گیرد و از چشم‌ها پنهان بماند. وی افزود: حتی مخالفان و معترضان در انتخابات ۸۸ هم معتقد بودند در انتخابات جمهوری اسلامی تقلب گسترده امکان‌پذیر نیست!
در جلسه فوق‌العاده هیئت ‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی مقرر شد، با متخلفان و خاطیان در همه سطوح برخورد قاطع و بدون مسامحه صورت گیرد و نسبت به تدوین راهکارهای لازم به منظور مقابله و پیشگیری از وقوع حوادث مشابه و تأمین امنیت، رفاه و آسایش استادان، دانشجویان و کارکنان در کلیه واحدهای دانشگاهی و دانش‌آموزی اقدام شود.
برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله نیوزویک و تایمز با انتشار گزارشی، گفته‌اند: حداقل پنج سناتور جمهوریخواه که به قطعنامه «بررسی پایان حمایت آمریکا از عربستان در جنگ علیه یمن» رأی منفی داده بودند، پیش از آن از مقامات سعودی رشوه دریافت کرده بودند.

هشتصد و هشتادمین شماره صبح صادق منتشر شد
در این شماره می‌خوانید؛
انقباض بودجه دفاعی در زمانه تحریم و تهدید/ از فتنه 96 تا فتنه 98/ معنای خروج آمریکا از سوریه/ بسیج هادیان سیاسی برای تبیین دستاوردهای انقلاب/ به همراه یادمان فقیه عالی‌قدر؛ ایستاده در غبار فتنه
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات