صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۱۳۳۳۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 10 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آنچه ما به ‌عنوان دولت اسلامی و حکومت اسلامی بایستی به‌ طور دائم در نظر داشته باشیم این است که باید حکومت علوی را معیار خودمان قرار بدهیم، خودمان را با حکومت علوی بسنجیم؛ هر مقداری که بین ما و آن حکومت فاصله است، آن را عقب‌ماندگی به ‌حساب بیاوریم.(1397/6/7)

▼ حرف روز
پیام 9 دی امسال
آیین بزرگداشت حماسه ماندگار و ملی 9 دی روز گذشته و در نهمین سالروز خنثی‌سازی فتنه عمیق و پیچیده 1388 در سراسر کشور با حضور گسترده مردم و مسئولان برگزار شد و سخنرانان مراسم ضمن بازخوانی این فتنه که با توجه به تغییر نسلی در جامعه و ضرورت عبرت‌آموزی از حوادث تعیین‌کننده تاریخی لازم است، مسائل فی‌مابین انقلاب اسلامی و دشمنان نشان‌دار آن به ویژه جبهه آمریکایی‌ـ صهیونیستی‌ـ ارتجاع عربی را تشریح کردند و با مرور هشدارهایی که فتنه 88 برای اقشار گوناگون مردم و مسئولان داشت، پیام‌های 9 دی را برای دشمنان ایران تبیین کردند و نسبت به وقوع فتنه‌های آینده هشدار دادند.
9 دی باطل‌السحر برشی از فتنه‌ای عمیق و طراحی شده در اتاق‌های فکر جبهه به هم پیوسته کفر و سلطه و تکفیر بود. آنها فکر همه چیز را کرده بودند، سناریوها و نقش‌های هر فرد و سازمان و حزب و انجمن را تعیین کرده بودند، توپخانه رسانه‌ای خود را برای آتش تهیه عملیات روانی و دروغ و فریب را برای اعتمادزدایی و ایجاد شکاف و نقار بین مردم با مردم و مردم با مسئولان به زعم خام خود روشن کرده بودند و...؛ اما آنها فراموش کردند که برای دو عامل فکر کنند؛ یک‌ـ ریشه‌داری این نظام الهی در دل‌های مردم از قلم‌های سناریونویسان افتاد. آنها 40 سال است که در تحلیل رفتار مردم ایران راه خطا می‌روند و امروز نیز مبنای طرح‌ریزی برای فتنه آینده را نارضایتی مردم از نظام قرار داده‌اند. در حالی که مردم با همه مشکلاتی که دارند و با همه گله‌مندی‌هایی که از چرخش چرخه اقتصاد کشور دارند؛ اما حساب آن را از اصل نظام جدا می‌دانند و اعتماد کامل دارند که رهبری و مسئولان نظام در کنار مردم هستند و دقیقاً پیام 9 دی امسال به مسئولان همین است که با حل مشکلات هم گشایشی در زندگی آنها ایجاد شود و هم زمینه‌های طمع‌ورزی دشمنان مسدود شود. دوـ هدایت‌های رهبری و مؤید بودن رهبر معظم انقلاب به تأییدات الهی که بدون واهمه و بی‌هیچ دستپاچگی معمول رهبران جهان به هنگام بحران و فتنه، به تبیین و روشنگری مردم اقدام کردند و آنها را به صحنه دفاع از انقلاب و نظام آورند. امروز نیز همین رهبر حکیم و شجاع انقلاب با انگیزه‌ای بیشتر برای خنثی‌سازی فتنه‌ها با کمک خیل عظیم مردم و یاران انقلاب در صحنه حاضرند و دشمنان هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.  

▼ چلچراغ/ 10
پیوند ناگسستنی ملت و انقلاب اسلامی
روز گذشته و پس از گذشت 9 سال از فتنه 88 و در سالروز حماسه 9 دی ماه بار دیگر در مراسم‌های باشکوهی در شهرهای گوناگون کشور یاد این حماسه بزرگ زنده نگه داشته شد؛ حماسه بزرگی که در سال 88 پس از هشت ماه فتنه‌انگیزی رقم خورد و مردم ایران با حضور میلیونی در شهرهای بزرگ و کوچک بساط فتنه را جمع کردند. سال پیش با پنهان شدن در پس مطالبات بحق اقتصادی مردم در برخی از شهرهای کشور فتنه‌انگیزی‌هایی رخ داد که بلافاصله مردم به صحنه آمدند و در راه‌پیمایی‌هایی با شکوه در سراسر کشور با تجدید بیعت با رهبر معظم انقلاب و برائت جستن از شعارهای انحرافی و دروغین، آبی بر آتش توطئه دی ماه 96 ریختند، 23 تیر 1378 در پی برخی اغتشاشات و آشوب‌ها در چند خیابان مرکزی تهران، پایتخت‌نشینان با آمدن به خیابان‌ها به جریان‌های خاصی که آن روزها چهره‌های ذی نفوذی در بدنه دولت داشتند پاسخ محکمی دادند و مهر باطل بر آرزوی غائله‌آفرینان زدند! ما مردم 39 سال در روزهای خواه دشوار و خواه آسان، در بزنگاه‌های تحریم و فشار اقتصادی یا سال‌های دفاع مقدس جشن پیروزی انقلاب اسلامی را با شکوه هر چه بیشتر برگزار کردیم و بی‌تردید بیش از یک ماه دیگر در چهلمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی نیز شاهد خلق حماسه‌ای دیگر خواهیم بود!  همه این یوم‌الله‌ها که در جملات پیشین ذکر آن رفت و همه آنها که از قلم افتاد، نشان‌دهنده یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است و آن عبارت است از پیوند دادن ملت و حاکمیت! ملت بزرگ ایران برخلاف سال‌های پیش از انقلاب اکنون خود صاحب کشور هستند و انقلاب را از آن خود می‌دانند و از آن دفاع کرده‌اند! ارتباط و حلقه وصلی که می‌توان آن را عامل اصلی شکست‌های متمادی و متوالی دشمنان ملت ایران دانست و مطمئناً تا این ارتباط و این وحدت پا برجاست، هیچ دشمنی توان شکست دادن ملت ایران را با هر ترفند و حربه‌ای نخواهد داشت.

▼ خبر ویژه                
ارزان‌فروشی شرکت‌های بزرگ دولتی!
به تازگی ۵۵ نماینده مجلس شورای اسلامی از رئیس قوه قضائیه خواسته‌اند برای بررسی تخلفات در روند واگذاری‌های برخی شرکت‌های بزرگ، همچون ماشین‌سازی تبریز، نیشکر هفت‌تپه، آلومینیوم المهدی، هپکو و پالایشگاه کرمانشاه کمیته ویژه‌ای تشکیل شود. نمایندگان معتقدند افرادی که شرکت‌ها به آنها واگذار شده است، اهلیت لازم را ندارند؛ برای نمونه، زمین شرکت ماشین‌سازی تبریز که به قیمت ۶۸۷ میلیارد تومان به فروش رفته، ۱۲۶ هکتار است و ۸ هزار و ۸۳ هزار مترمربع زمین و ۴۰۰ آپارتمان دارد که فقط ۸۳۵ میلیارد تومان پول زمین‌های اطراف کارخانه است. پول زمین‌های کارخانه و این واحد بیش از ۵ هزار میلیارد است، حداقل ۵۰۰ ماشین در این کارخانه وجود دارد که تنها یک واحد ماشین‌آلات آن ۱۰ میلیون یورو قیمت دارد. نیشکر هفت‌تپه نیز ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده که ۹۰۰ میلیارد تومان فروخته شده و گفته شده است ۶۸۰ میلیارد تومان بدهی دارد و قرار شده ۲۲۲ میلیارد تومان به دولت بدهد، یعنی سند کارخانه‌ای که ارزش ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان دارد، خریدار در گام اول ۱۰ میلیارد تومان داده است. نیروگاه اصفهان نیز که در دولت قبل واگذار شده، ۱۴۰۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شود که ۱۰ درصد را نقد و بقیه را به اقساط پرداخت کند که این نیروگاه فقط ۲ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد.

▼ گزارش روز
فروپاشی ذهنی!

دختر کوچک مرحوم هاشمی‌رفسنجانی به تازگی در مصاحبه‌ای گفته است: «فروپاشی محتوایی نظام رخ داده است»، سیدحسن خمینی نیز اظهار داشته است: «باید قواعد رفتار و علل سقوط و ثبوت انسان‌ها را در زندگی رعایت کنیم، در غیر این صورت هیچ تضمینی وجود ندارد که ما بمانیم و دیگران بروند.» اظهاراتی که مورد استقبال ویژه جریان خاص و تلویزیون‌های فارسی‌زبان قرار گرفته است! فارغ از آنکه بخواهیم به محتوای گفته این دو چهره در روزهای اخیر بپردازیم، باید این سؤال را مطرح کرد که چرا در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی چنین اظهاراتی از سوی این افراد مطرح می‌شود؟! چرا در روزهایی که ملت ایران سالروز حماسه 9 دی را‌ـ که نمادی از وحدت ملی و همبستگی ملی در برابر فتنه بزرگ‌ دشمنان ایران بو‌دـ جشن گرفته‌اند، فردی منسوب به بیت رهبر کبیر انقلاب این‌چنین سخن می‌گوید؟! به نظر می‌رسد کسی که مدعی فروپاشی محتوایی نظام است، ‌با مشاهده پیوند ملت و نظام با وجود همه مشکلات موجود،‌ خود دچار فروپاشی ذهنی شده است. اما فراتر از اینها آیا بهتر نیست این افراد در شرایطی که دولت مطلوب، مورد حمایت و مورد اطمینان و اعتماد آنان و برجام و مذاکره با آمریکا به عنوان نسخه آنها برای حل مشکلات کشور مشکلات فراوانی را برای مردم به وجود آورده است، به جای قرار گرفتن در جایگاه اپوزیسیون و حکیم‌های روشن‌ضمیر طرفدار مردم! از مردم به دلیل حمایت‌شان از برجام و مذاکره با شیطان بزرگ عذرخواهی کنند و با بازبینی عملکرد گذشته‌شان، به جای حمله به جامعه و نظام از دولت مورد حمایت‌شان بخواهند که برای حل مشکلات حرکت کند؟

▼ اخبار
1ـ کمک عربستان به مهدی کروبی!
حجت‌الاسلام محسن اژه‌ای، وزیر وقت اطلاعات درباره فتنه ۸۸ و مذاکراتش با کروبی گفت: دو بار پیش از انتخابات و یک بار هم در حین انتخابات، به ایشان گفتم از خارج برای‌تان پول جمع می‌کنند. نمی‌گویم حتماً از خارجی‌ها و بیگانگان است؛ ممکن است از ایرانی‌هایی باشند که در خارج از کشور هستند؛ ولی به عنوان یک دلسوز و مشاور صدیق‌تان به شما توصیه می‌کنم که از خارج کمک نگیرید؛ چه یک ایرانی باشد که خارج از کشور است و چه کسانی دیگر. البته این قسمت را که الآن می‌خواهم بگویم، آن موقع به ایشان نگفتم و خبری داشتم و قراین اطلاعاتی هم بود که حتی از عربستان و بعضی از کشورهای خلیج‌فارس دارند کمک می‌گیرند.

2ـ اذعان به پیروزی قاطع اسد
روزنامه «گاردین» با اشاره به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن نظامیان این کشور از سوریه و اقدام کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با سوریه، نوشت: «امسال با نوای پیروزی رژیم بشار اسد در حال پایان است... اسد قاطعانه در این منازعه پیروز شده است. حامیان سابق شورشی‌ها نه تنها از به چالش کشیدن رژیم دست برداشته‌اند؛ بلکه حالا چه آشکارا و چه در خفا، با آغوش باز از این رژیم استقبال می‌کنند.» همچنین حزی سیمانطوف، تحلیلگر شبکه 10 تلویزیون تل‌آویو گفته است: «تا جایی که تحولات اخیر سوریه ایجاب می‌کند، سران اسرائیلی باید قبل از هر تحلیل و صحبتی درباره سوریه کمی فکر کنند.»

3ـ کسانی که باید پاسخگو باشند، مدعی شده‌اند
مسعود ده‌نمکی واکنش‌ها به توئیت اخیر محسن رضایی را حاشیه‌سازی خواند و تأکید کرد: «امروز شاهدیم که همین آمریکایی‌ها، جاسوس‌ها، منافقین، نفوذی‌ها که در لو رفتن بسیاری از عملیات‌ها حتی عملیات کوچک سال 59 در سرپل ذهاب نقش داشتند، اقدام به حاشیه‌سازی می‌کنند؛ یعنی کسانی که باید پاسخگو باشند،مدعی خون شهدای کربلای 4 شدند.» وی افزود: «خنده‌دار است که شبکه‌های «بی‌بی‌سی» و «من و تو» مدافع مظلومیت شهدای ما در کربلای 4 و 5 شدند، در حالی که همین آلمان، انگلیس و فرانسه تأمین‌کننده سلاح‌های شیمیایی کربلای 4 بودند.»

▼ اخبار کوتاه
علی نوبخت حقیقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: از نظر کارشناسی بودجه وزارت بهداشت مناسب تعیین شده و هیچ گونه کمبودی در این زمینه احساس نمی‌شود. وی در واکنش به اخبار منتشر شده درباره استعفای وزیر بهداشت به دلیل کمبود بودجه طرح تحول سلامت گفت: بودجه وزارت بهداشت نسبت به سال گذشته حداقل ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است، وزارت بهداشت در زمینه مصرف بودجه، قانون را رعایت نمی‌کند و مسئله استعفای وزیر نیز فرار رو به‌ جلو است.
تا بیستم دسامبر سال ۲۰۱۸، بدهی آمریکا به ۲۱ تریلیون و ۸۶۳ میلیارد و ۶۳۵ میلیون و ۱۷۶ هزار و ۷۲۴ دلار و ۱۲ سنت رسیده است. به گفته مرکز آمار آمریکا، جمعیت این کشور در این مدت برابر با ۳۲۸ میلیون و ۸۲ هزار و ۳۸۶ نفر است که به این ترتیب، سهم هر آمریکایی از بدهی‌های این کشور به 4178/10 دلار می‌رسد! پیش‌بینی می‌شود بدهی آمریکا طی یک دهه آینده به ۳۳ تریلیون دلار نیز برسد.
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در دیدار با محمدسامر الخلیل، وزیر اقتصاد و تجارت سوریه روابط بانکی را یکی از مشکلات اساسی میان ایران و سوریه دانست و پیشنهاد داد: بانک مسکن ایران به گشایش اعتبارات ارزی، بانک صنعت و معدن به فاینانس پروژه‌های سوریه و بانک توسعه صادرات، خاص اعتبارات خریداران و فروشندگان در سوریه مشغول به فعالیت شوند.
صادق‌آبادی، معاون وزیر نفت در امور پالایش ‌و پخش از راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس خبر داد و گفت: رشد 67 درصدی ظرفیت تولید بنزین نسبت به سال 96 عملیاتی خواهد شد. بر اساس این، ایران در چهلمین سال انقلاب اسلامی با همت و تعامل کم‌نظیر همه فرزندان انقلاب در سپاه، دولت و بخش خصوصی در تولید بنزین خودکفا شد.
سیدراضی نوری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در جلسه‌ای که رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس مجلس داشتند، توافق شد قیمت خرید تضمینی گندم در بودجه امسال ۱۷۰۰ تومان تعیین شود.

ترنم زندگی
نشریه اخبار و تحلیل‌ها، با همکاری سازمان فرهنگی خانواده پاسداران، دوشنبه‌ هر هفته به بهانه روز خانواده، می‌کوشد با درج چکیده نکات و پیام‌های اخلاقی و تربیتی، ترنمی برای زیباتر شدن زندگی شما باشد.
*به شریک زندگی خود اعتماد کنید و در صورت رضامندی همسرتان، مدیریت اقتصاد داخل خانواده برعهده ایشان باشد تا اعتماد طرفین نسبت به هم، بیشتر و بیشتر شود*


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات