صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۱۳۳۶۷

اخبار ویژه روزنامه‌ها 13 دی ماه

روزنامه کیهان **

شرق: مقصر حادثه علوم و تحقیقات کرباسچی است

روزنامه شرق در یادداشتی پیرامون حادثه اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات، غلامحسین کرباسچی را که در زمان ساخت این دانشگاه در ارتفاع 1800 متری شهردار تهران بوده، مقصر دانسته است.

به گزارش روزنامه جوان، در این یادداشت آمده است: «وزیر سابق راه و ترابری آقای خرم- که اتفاقا از نظر جناحی با شهردار وقت همسو است - در مصاحبه‌ای به طور مشخص شهردار آن زمان؛ آقای کرباسچی را مقصر این فاجعه می‌داند که با قلدری و غیرقانونی زمین‌های بالای 1800 متر ارتفاع را برای ساخت دانشگاه آزاد تغییر کاربری دادند. به نظر من این موضوع باید به طور جد از سوی دستگاه‌های نظارتی و قانونی پیگیری شود و کسانی که در این ساخت و ساز درگیر بودند، در مقابل عدالت پاسخ‌گو باشند».

این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه می‌نویسد: «جناب آقای کرباسچی، شما در 65 سالگی احتمالا باید بازنشسته باشید. از شما دعوت می‌کنم روز سه‌شنبه همین هفته بیایید با آقای حناچی با دوچرخه‌ سری به شهر بزنید، با رکاب‌ زدن از میدان توحید تا انقلاب ببینید که چه ساخته‌‌اید؟ اگر شما هم با دوچرخه در شهر گشت می‌زدید یا با پای پیاده یک بار لذت کوهنوردی در شمال تهران را چشیده بودید، آن وقت حتی قوی‌ترین نیرو هم نمی‌توانست شما را در ساختن ساختمان دانشگاه آزاد در آن شیب‌های تند مجاب کند و الان این 10 جوان به جای گورستان در کنار خانواده‌شان زندگی می‌کردند و 26 جوان زخمی هم جای‌شان در بیمارستان نبود.»

اختلاف میان بخشی از اصلاح‌طلبان و روزنامه شرق با کارگزاران سازندگی و روزنامه سازندگی هم از قبل وجود داشت و در ماجرای کناره‌گیری محمدعلی نجفی هم بروز یافت.

دولت به جای آینده‌فروشی باید نظام مالیاتی را سامان می‌داد

یک کارشناس اقتصادی معتقد است لایحه بودجه دولت، لایحه‌ای ضعیف و غیرکارشناسی و همراه با آینده‌فروشی است.

وحید شقاقی شهری به فرارو گفت: دولت لایحه ضعیفی به مجلس تقدیم کرده است. دولت پیش از این بودجه‌ای در نظر گرفته بود که تمایل داشت سهم صندوق ملی از درآمد نفتی را در مخارج سال آینده استفاده کند. این موضوع با مخالفت رهبری روبه‌رو شد. لایحه کنونی بسیار ضعیف است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه می‌دهد: در بودجه 44 هزار میلیارد تومانی منابع حاصل از فروش و واگذاری اوراق دیده شده است. انتشار اوراق مالی و اوراق بدهی همه کشورهای توسعه یافته را گرفتار کرده است. دولت سه سال است که پدیده شوم آینده‌فروشی منابع در کشور را باب کرده است و چک بی‌محل می‌کشد.

وی در ارتباط با 153 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و عوارض گمرکی که در بودجه پیش‌بینی شده می‌گوید: رقم پیش‌بینی شده برای عوارض گمرکی و مالیاتی در بودجه 97، 142 هزار میلیارد تومان بود. با توجه به شرایط سخت تولید و کاهش فروش بنگاه‌ها در سال آینده امکان تحقق این رقم مالیاتی در سال آینده وجود ندارد.

دولت باید پایه‌های جدید مالیاتی که دهک‌های پردرآمد را هدف قرار می‌گیرد تصویب می‌کرد. اما نمی‌دانم چرا مایل به سختگیری و ایجاد یک نظام یارانه‌ای جدید نیستیم. با پایه‌های مالیاتی کنونی اصلاً امکان این درآمد مالیاتی وجود ندارد. ما در حوزه درآمدها کاملاً خوش‌بینانه برخورد کرده‌ایم.

این اقتصاددان در ادامه انتقادات خود می‌گوید: این روش که از صندوق توسعه ملی برای پوشش اعتبارات هزینه‌ای خود استفاده کنیم صحیح نیست. اگر قرار است با صندوق توسعه ملی این‌گونه رفتار شود یک بار برای همیشه در آن را تخته کنیم.

این استاد دانشگاه می‌گوید دولت باید نظام مالیاتی خود را اصلاح می‌کرد. من هر جا توانستم به همه وزرا و همه مسئولان ارشد کشور از ضرورت تصویب پایه‌های مالیاتی جدید گفتم. اکنون در کشور دهک دهم، 10 برابر دهک اول از کل نظام یارانه‌ای استفاده می‌کند. در حالی که در همه کشورهای دنیا چیزی به نام مالیات تصاعدی بر مصرف وجود دارد. هرکس بیشتر مصرف کند باید مالیات بیشتری بپردازد. یک خانواده سه نفره که چهار خودرو در اختیار دارد نسبت به دیگران هم از سوخت بیشتر استفاده می‌کند و هم محیط زیست را آلوده می‌کند، به همان میزان یارانه انرژی هم دریافت می‌کند. پایه‌های دیگر مالیاتی عبارتند از: مالیات بر ثروت، مالیات بر مجموع درآمد خانوار، مالیات واردات کالاهای لوکس و مالیات بر سود سپرده‌های بالای 500 میلیون یا یک میلیارد تومان.

مشکل حجاریان همان است که خاتمی گفت

داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب با اشاره به این مطلب نوشت؛ سعید حجاریان اخیرا جهت ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات بعدی ضمن طعنه غیرمستقیم به حسن روحانی، گفته: «پروژه اصلاحات به انتخابات گره نخورده زیرا انتخابات به معنای کنونی آن، مصداق گدایی قدرت است. اصلاحات صدقه‌بگیر نیست و اگر مکنت دارد باید با اتکا بر آن به بازار سیاست برود. اگر پول بازار سیاست را نداشتیم باید تلاش کنیم آن را کسب کنیم نه آنکه به هر جنس بُنجلی تن دهیم».

حجاریان «درست» می‌گوید اما درست «نمی‌بیند» یا درست «نمی‌تواند ببیند» یا درست «نمی‌خواهد ببیند»! مشکل ایشان آن است که پول بازار سیاست‌شان «ریال» نیست و با «ارز خارجی» عزم ابتیاع متاع از بازار داخلی دارند!

محمد خاتمی صادقانه سال 94 اذعان داشت: باید قبول کنیم که بسیاری از افراد هوادار ما کلیت نظام رو قبول ندارند و با اینها اصلاح ممکن نیست.

این تناقضی است که سازمان اصلاح‌طلبی موجود در ایران مدت‌هاست بدان مبتلا شده است.

خواست‌ها و خوانش‌ها و خواهش‌های این طیف دقیقا در نقطه مقابل هندسه و مفروضه و محروسه حکومت و «ایرانیان قائم بر حکومت» تعریف شده.

این تناقض «سازمان مدعی اصلاح‌طلبی» در ایران را از 88 بلاگردان خود کرده و در حالی که موسوی در شعارهایش بازتولید ایام طلایی دوران امام را اشعار می‌داشت و مدعی دفاع از سرحدات و مفردات و محکمات «امام و اسلام و انقلاب و نظام» بود، بدنه‌شان در کف خیابان همان اربعه «امام و اسلام و نظام و انقلاب» را نفی می‌کردند و از این «رابعه» انزجار و تبری جسته و می‌جویند.

از نگاه روحانی جز دولت همه در مشکلات اقتصادی مقصرند

یک روزنامه حامی دولت از اینکه روحانی برای همه‌چیز در مشکلات اقتصادی نقش قائل است جز عملکرد دولت، انتقاد کرد. روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «چرا اقتصاد ایران در سال 97 ملتهب شد؟» این پرسشی که رئیس‌جمهور هفته گذشته در سخنرانی خود در مجلس مطرح کرد. پاسخ رئیس‌جمهور معطوف به دو علت «بازگشت تحریم‌ها» و «ساختار ناسالم اقتصاد» بود و سخنی از خطاهای سیاست‌گذاری به میان نیامد. غفلت از این خطاها ممکن است باعث تسلسل اشتباهات شود و به همین دلیل، توجه به آن ضروری است.

خطای اصلی دولت روحانی در سیاست‌گذاری اقتصادی همان خطای دولت هاشمی است که عواقبی شبیه همان پیامدها را برای این دولت هم رقم زد. این خطا که در ادبیات اقتصادی به «خطای ترکیب» یا «خطای تعمیم» موسوم است، باعث خلط سیاست‌گذاری برای اقتصاد کلان با سیاست‌گذاری بنگاهی می‌شود. گرفتاران این خطا دچار تصور نادرستی هستند که آنچه درباره «جزء» صادق است برای «کل» یا اقتصاد کلان نیز صدق می‌کند. آقای روغنی زنجانی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت سازندگی، خطای رئیس‌جمهور وقت را این‌گونه توضیح می‌دهد: «نگاه آقای هاشمی به اقتصاد، نگاه خرد بود. زمانی که وزیر صنعت از کمبود سرمایه یا نیاز به تسهیلات بانکی حرف می‌زد به راحتی مسئله را درک می‌کرد؛ اما وقتی به ایشان درباره پیامدهای رشد نقدینگی توضیح می‌دادیم، موضوع را مسخره می‌کرد.»

اینکه باید بستر مساعد برای رشد بخش خصوصی سالم را ایجاد کرد و انتقادات آنان را شنید، یک نکته است که کاملا مورد تایید است؛ اما اینکه «فعال اقتصادی» را باید به اتاق سیاست‌گذاری آورد، یک نکته کاملا متفاوت و نادرست است. منافع یک فعال اقتصادی اعم از اینکه در بخش خصوصی باشد یا در بخش دولتی، لزوما با منافع عمومی در یک راستا نیست و دقیقا به همین دلیل است که فعال اقتصادی را در هیچ جای دنیا به اتاق سیاست‌گذاری راه نمی‌دهند.

نیازی به توضیح بیشتر نیست که منافع گروهی از فعالان اقتصادی ممکن است در افزایش نرخ ارز یا نرخ بهره باشد و منافع گروه دیگری در کاهش این دو نرخ یا یکی از آنها. ماموریت دولت به عنوان نماینده منافع عمومی، ایستادن در جبهه یکی علیه دیگری نیست، بلکه حاکم‌سازی قواعد همه شمول بر میدان فعالیت‌های اقتصادی و سیاست‌گذاری معطوف به کشف نرخ‌های تعادلی است که نه منفعت و رانت بادآورده‌ای نصیب یکی کند و نه ضرر غیرموجهی را برای دیگری به ارمغان آورد تا منافع عمومی حداکثر شود.

پاسخ این پرسش را که چرا اقتصاد 97 ملتهب شد باید در همین خطای دید، جست‌وجو کرد. اینکه تصور شود «رشد نقدینگی از محل اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی» و انباشت آن باعث رونق می‌شود و پیامد «رشد نقدینگی از محل استقراض دولت از بانک مرکزی» را ندارد، ناشی از همین خطای دید است. یا اینکه تصور شود همزمان با رشد بالای نقدینگی می‌توان نرخ اسمی ارز را چهار سال تثبیت کرد و انتظار کاهش هزینه تولید یا افزایش رفاه عمومی از این سیاست را داشت نه پرتاب تورم به آینده، باز هم ناشی از همین خطای دید است.

سوگوار شکست فتنه سبز باشند یا نابودی داعش و پیروزی بشار اسد؟!

یک دیپلمات فراری و وابسته به فتنه سبز از شکست پروژه‌های آمریکا و عربستان در سوریه و یمن خبر داد.

حسین علیزاده که در سال 88 به فتنه‌گران پیوسته بود، در وب‌سایت رادیو فردا ضمن یادداشتی نوشت: فاز «نظامی» در سوریه و یمن تقریباً رو به پایان و فاز «دیپلماتیک» شتاب گرفته است.

در رویدادی غیرمترقبه،‌وزیران خارجه سوریه و بحرین در تاریخ نهم مهر در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار و گفت‌وگویی صمیمانه داشتند. تا پیش از این، بحرین به عنوان یکی از کشورهای اقماری سعودی هم رأی به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی داده بود و هم خواستار حذف بشار اسد از قدرت بود.

همچنین طی رویدادی غیرمترقبه عمرالبشیر رئیس‌جمهور سودان در تاریخ 27 آذر از دمشق دیدن کرد. این نخستین دیدار یک رهبر کشور عربی و مسلمان از سوریه از هفت سال پیش بشمار می‌رود.

دونالد ترامپ در اقدامی دور از انتظار اعلام داشت آمریکا تا دو ماه آینده تمامی نیروهای خود را از سوریه خارج خواهد کرد در حالی که این تصمیم او مورد استقبال روسیه، ترکیه و ایران قرار گرفت، نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا از این تصمیم ترامپ اظهار شگفتی کردند. این در حالی است که ترامپ مدعی شد به دلیل شکست داعش مأموریت‌ نیروهای آمریکا در سوریه پایان یافته است؛ ادعایی که مورد تردید بسیاری از جمله وزیر دفاع آمریکا قرار گرفت و در مخالفت با تصمیم ترامپ از مقامش استعفا کرد. اسرائیل - متحد آمریکا- نیز این تصمیم را بر مبنای اینکه موجب تقویت جایگاه ایران در سوریه می‌شود، نادرست ارزیابی کرده است.

متعاقب اعلام خروج آمریکا از سوریه دونالد ترامپ خبر غیرمترقبه‌ای را در حساب توئیتری خود مخابره کرد مبنی بر اینکه ریاض وعده داده هزینه بازسازی سوریه را متقبل شود. شگفتی این خبر آنجاست که اولاً این خبر چرا نباید از زبان ریاض اطلاع‌رسانی شود؟ و ثانیاً در صورت صحت آن، آیا ریاض پرچم صلح با اسد را بالا برده که می‌خواهد «سوریه بشار اسد» را بازسازی کند؟

بنابه آخرین اخبار امارات تصمیم گرفته که در اولین فرصت سفارت خود را در دمشق بازگشایی کند.

در یمن - دیگر کشور درگیر در جنگ نیابتی تهران و ریاض- برای اولین بار طرف‌های نزاع زیر یک سقف و در «مذاکرات مستقیم» با یکدیگر وارد گفت‌وگوی رودررو شدند.

این همه تحولات در سوریه به چه معناست؟ در یمن به چه معنا؟

پاسخ جامع به این پرسش‌ها دشوار است، اما، دست کم در مورد سوریه می‌توان گمان داشت که بر مسئله کلیدی یعنی بقای بشار اسد در قدرت، توافق حاصل آمده است.

در مورد یمن، نیز دست کم می‌توان به این نتیجه رسید که دعوت از حوثی‌ها برای اجلاس استکهلم به معنای شناسایی گروه حوثی در سپهر سیاسی یمن و مشارکت آنان در قدرت است.

اما، از این همه مهم‌تر نکته‌ای است که چنین برآیندهای محتملی را ممکن ساخته و آن اینکه اگر موازنه قدرت در منطقه تغییر نکرده بود چنین برآیندی نامتصور بود. در این تغییر موازنه بی‌تردید انزوایی را که عربستان بابت قتل خاشقجی متحمل شده به عنوان یکی از عوامل مؤثر نباید از یاد برد.

این تحلیل فتنه‌گر پناهنده در غرب در حالی است که فتنه‌گران در جریان فتنه سبز از حمایت مالی و رسانه‌ای و لجستیک رژیم سعودی برخوردار بودند و غیر از خاتمی، مهاجرانی نیز به عنوان رئیس اتاق فکر فتنه در خارج کشور، به عربستان سفر کرده بود.

فتنه گران 5-6 سال پیش مدعی بودند معارضان بشار اسد، موفق به براندازی خواهند شد و به همین دلیل همنوا با اوباما شعار می‌دادند اسد باید برود!

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* حسان قاسمی، مدیر امور مهاجرت وزارت کشور الجزائر گفت تروریست‌های فراری از سوریه و عراق سعی دارند با استفاده از گذرنامه‌های جعلی سودانی به الجزائر نفوذ کنند. وی افزود تعدادی از نظامیان گروه موسوم به «الجیش السوری الحر» به صورت غیرقانونی وارد الجزائر شده و با افسران عالی‌رتبه این گروه در تماس هستند. به نوشته روزنامه الکترونیکی «رای‌الیوم»، این مسئول الجزائر با اشاره به مقابله نیروهای ارتش این کشور با هر گونه تهدیدات امنیتی، تصریح کرد که عناصر «الجیش السوری الحر» از طریق سودان وارد الجزائر می‌شوند و این تروریست‌ها بین 20 تا 30 ساله هستند. وی گفت: بعضی طرف‌های منطقه‌ای سعی دارند نفوذ این تروریست‌ها از منطقه حلب سوریه به الجزائر را تسهیل کنند و برای این منظور از اوضاع نابسامان امنیتی برخی کشورهای مجاور الجزائر همانند نیجر و مالی بهره می‌برند.

* ارتش افغانستان از کشته شدن 2 ایرانی عضو طالبان در نتیجه حمله نیروهای دولتی خبر داد. به گزارش عصر ایران، سپاه 209 شاهین ارتش افغانستان در شمال این کشور اعلام کرد دو «عضو ایرانی» گروه طالبان همراه با 27 نفر دیگر از افراد این گروه در ولایت فاریاب در شمال افغانستان کشته شده‌اند. در خبرنامه سپاه شاهین آمده این دو شهروند ایرانی به نام‌های مستعار ملااحمد و ملا جندالله شهرت داشتند.

* تلویزیون رژیم صهیونیستی ضمن اشاره به تغییر رویکرد کشورهای عربی در قبال دمشق، افزود تل آویو تنها بازنده بازگشت رئیس‌جمهور سوریه به آغوش کشورهای عربی است. کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد علیرغم گذشت هشت سال از جنگ سوریه، کشته شدن صدها هزار نفر و نیز آوارگی میلیون‌ها نفر از سوری‌ها، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه موفق شد بار دیگر به جهان عرب باز گردد. در ادامه این گزارش آمده است اسد با کمک ایران و روسیه بار دیگر به آغوش جهان عرب بازگشت خصوصاً پس از آنکه موفق شد در مقابل شورشی‌ها و داعش بایستد و نیروهایش را در مکان‌های بسیاری که توسط داعش و کردها اشغال شده بود، مستقر کند. در ادامه این گزارش آمده است تحریم سوریه توسط کشورهای عربی تمام شد، آنها دیگر تمایلی به مخالفت با سوریه ندارند، اسرائیل فرصت ترور بشار اسد را از دست داد و به همین دلیل تل آویو تنها بازنده بازگشت اسد به آغوش کشورهای عربی است.

* کشور اردن، روز یکشنبه 9 دی در سالگرد اعدام دیکتاتور عراق، شاهد برگزاری همایش‌هایی در تمجید از جایگاه او و رژیم منحله بعث بود و عدم اقدام دستگاه امنیتی این کشور برای جلوگیری از برگزاری چنین مراسم‌هایی، اعتراض عراقی‌ها را به همراه داشت. عالیه نصیف، نماینده فراکسیون «دوله القانون» در مجلس عراق، دیروز از دولت و وزارت خارجه این کشور خواست اردن را ملزم کنند به خواست ملت عراق احترام گذارد و با برگزاری همایش‌ها و جشن‌های مختلف از تمجید رژیم سابق و برگزاری کنفرانس‌های مختلف علیه عراق، احساسات این ملت را تحریک نکند.

*********************************

روزنامه خراسان**

کامران: در راهروهای مجلس کارچاق کنی می‌کنند!

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس با انتقاد از فضای حاکم بر مجلس طی تذکری ادعا کرد: نمی‌خواهم اسم ببرم هم اکنون شرایطش وجود ندارد ولی بیایید برایتان بگویم چه کسی از کجا آمده است. وی در حالی که به نظر می‌رسید اشاره به شخص خاصی در پارلمان دارد گفت: "بهروز" در همین مجلس به من می‌گوید"آقای کامران می‌خواهید فلان فرد را به عنوان رئیس فولاد قرار دهیم که به من و شما چیزی برسد؟" من به شما می‌گویم‌ای خاک بر سر تو و خاک بر سر من.

کامران تصریح کرد: متاسفانه در راهروهای مجلس کار چاق کنی می‌کنند. وی همچنین خطاب به رئیس مجلس اظهارکرد: آقای لاریجانی ما تفحص از مجلس را مطرح کرده‌ایم حال در کمیسیون بودجه است. نه رد می‌شود و نه تایید. این دیوار کشی که مجلس را مثل پادگان کرده خارج از مناقصه صورت گرفته است ما خواهان شفافیت هستیم تفحص که لولو نیست، باید به آن توجه شود.

مطهری «مارموز» را دید

علی مطهری نایب رئیس مجلس پس از اکران اختصاصی آخرین ساخته سینمایی کمال تبریزی برای خانواده نمایندگان مجلس که داستانی مرتبط با نمایندگی مجلس دارد گفت: فیلم «مارموز» انتقاد از برخی روش‌های گذشته بود و این که برخی رفتارها در گذشته اشتباه بوده است. وی اظهار کرد: فیلم نقاط مثبت و منفی داشت و بعضی صحنه‌های فیلم جذاب بود و نمایش چنین فیلم‌هایی که در جامعه نشاط ایجاد می‌کند، مثبت است.

روزی که نماینده میانه به گریه افتاد

روز گذشته به دنبال بی نتیجه ماندن درخواست فردین فرمند نماینده میانه برای طرح پیشنهاد "برگزاری جلسه غیر علنی" مطابق آیین نامه داخلی مجلس، این نماینده اقدام به تحصن مقابل جایگاه هیئت رئیسه مجلس کرد و زمانی که هیئت رئیسه مجلس با درخواست وی موافقت کرد نطقی سراسر احساس به نمایندگان ارائه داد.

وی ابتدا با صدایی بغض آلود اظهارکرد: «خدایا خودت این قدر مهربانی که می‌دانی چندین روز است که دارم تو را صدا می‌کنم همکاران عذرخواهی می‌کنم؛ این بودجه یک بار از نزد رهبری بازگشته و الان پیش ماست؛ دارید چه کار می‌کنید.» فرمند درحالی که سخنان خود را با گریه دنبال می‌کرد و تاکید داشت من حتی زمانی که پدرم فوت کرد گریه نکردم گفت: من تقاضای جلسه غیرعلنی دارم چرا که از این وقتی که به هدر می‌دهیم آمریکا خوشحال است. با یک میلیون بشکه نفت بودجه را بسته‌اید این به چه معناست؟ مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را برعهده داشت پیشنهاد غیر علنی شدن جلسه را به رای گذاشت که رای نیاورد و در ادامه خطاب به فرمند گفت: آقای فرمند چیزهایی را که باید در جلسه غیرعلنی بگویید این جا بیان نکنید.

اعتراض عجیب یک شهروند مقابل پارکینگ مجلس

اقدام اعتراضی یک شهروند زن تهرانی در مقابل در ورودی پارکینگ مجلس موجب انسداد محل تردد نمایندگان مجلس طی مدت یک ساعت و مختل شدن عبور خودرو‌ها برای خروج از مجلس شد. این بانوی حدود 30 ساله که روی آسفالت دراز کشیده بود با مقاومت در برابر اصرار ماموران انتظامات برای بلند شدن از مسیر تردد خودروها هدف از این اقدام را استمداد از مجلس برای گرفتن خودروی خریداری شده اش از یکی از شرکت‌های خودرو ساز بیان کرد و در حالی که خودروی یکی از نمایندگان جلوی خروجی پارکینگ مقابلش متوقف مانده بود فریاد می‌زد که من به مجلس پناه آورده‌ام حق مرا بگیرید.

*********************************

روزنامه ایران**

احضار متهمان محیط زیست به دادگاه انقلاب

خبر اول اینکه،وکیل مدافع دو تن از متهمان پرونده موسوم به فعالان محیط زیست از احضار متهمان پرونده به شعبه 15 دادگاه انقلاب و ابلاغ کیفرخواست به آنها خبر داد. به گزارش ایرنا، محمدحسین آقاسی درباره محتوای حضور سام رجبی در دادگاه انقلاب گفت: «موکلم روز گذشته حضور یافت و قاضی پرونده ضمن ابلاغ کیفر خواست از متهم خواست وکیل خود را معرفی کند که سام رجبی اعلام کرده وکالت او را اینجانب برعهده دارم اما قاضی نپذیرفته و گفته موکل، وکیل دیگری را معرفی کند.» به گفته قاضی صلواتی، از طاهر غدیریان دیگر موکل او هم خواسته است که وکیل خود را تغییر دهد. این وکیل دادگستری در ادامه افزود: «این در حالی است که طبق قانون و بنا بر اذعان و گفته حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه بنا برتبصره ماه 48 قانون آیین دادرسی کیفری فقط در مرحله دادسرا قابل اجراست و متهمان امنیتی در مرحله دادگاه می‌توانند وکیل مورد نظر خود را انتخاب کنند.»

کشته شدن ۲ ایرانی عضو طالبان در افغانستان

خبر دیگر اینکه،ارتش افغانستان از کشته شدن 2 ایرانی عضو طالبان در نتیجه حمله نیروهای دولتی خبر داد. به گزارش عصرایران، سپاه ۲۰۹ شاهین ارتش افغانستان در شمال این کشور اعلام کرد که دو «عضو ایرانی» گروه طالبان همراه با ۲۷ نفر دیگر از افراد این گروه در ولایت فاریاب در شمال افغانستان کشته شده‌اند. در خبرنامه سپاه شاهین آمده که این دو شهروند ایرانی به نام‌های مستعار ملا احمد و ملا جُندُالله شهرت داشتند. ارتش افغانستان گفته است که این 27 نفر در درگیری مستقیم میان طالبان و یک کاروان نیروهای ارتش که در مسیر منطقه شیرین تگاب و خواجه سبز پوش ولایت فاریاب در حرکت بودند و همچنین در حمله هوایی کشته شدند. پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات رئیس امنیت ملی افغانستان درباره روابط ایران با گروه طالبان گفته بود که ایران در مسائل داخلی افغانستان دخالتی نمی‌کند و انتشار اظهارات «ضد و نقیضی» از سوی بخش‌های امنیتی افغانستان را ناشی از برخی مسائل داخلی این کشور دانسته بود.

دادستان اهواز: مدیرعامل هفت تپه متواری نیست

شنیدیم که،دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان درباره وضعیت مدیرعامل شرکت هفت تپه به اخبار منتشر شده واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، عباس حسینی پویا با تکذیب خبر منتشره درباره متواری شدن مدیرعامل شرکت هفت تپه گفت: نامبرده متواری نیست و در جلسات کار گروه زیرمجموعه شورای تأمین که به منظور بررسی و مشکلات هفت تپه تشکیل می‌شود؛ در دادستانی مرکز استان خوزستان حضور مستمر دارد. به گفته دادستان استان خوزستان: «مدیر عامل شرکت هفت تپه درخصوص حل مشکلات کارگران و پرداخت حقوق معوقه آنها و همچنین تأمین منابع مالی برای تعمیر و تجهیز کارخانه تعامل خوبی دارد و قول مساعد داده است طی چند روز آینده یک ماه معوقه دیگر کارگران را پرداخت نماید تا کارگران با دل گرمی و روحیه مضاعف فصل برداشت نیشکر را از مزارع شروع نمایند.» او همچنین گفت: «هفته آینده با تشکیل جلسه کارگروهی در دادستانی درخصوص مشکل نی‌بران و بازنشستگان بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد.»

گفت‌وگوی نتانیاهو و وزیر خارجه امریکا درباره ایران

دست آخر اینکه،وزیر امور خارجه امریکا در دیدار با نخست وزیر رژیم صهیونیستی به او اطمینان داد که واشنگتن کماکان با این رژیم برای مقابله با ایران همکاری خواهد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مایک پمپئو و بنیامین نتانیاهو در دیدار روز سه‌شنبه‌شان در برزیلیا پایتخت برزیل در ارتباط با اوضاع سوریه و مقابله با ایران در خاورمیانه به یکدیگر قول ادامه همکاری دادند. وزارت امور خارجه امریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، در این دیدار که در پی تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه انجام شد، محور گفت‌وگوها تقویت همکاری در زمینه‌های امنیتی و اطلاعاتی و انجام عملیات ‌مشترک در سوریه و نقاط دیگر برای جلوگیری از آنچه تجاوزات ایران خواندند، بوده است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

برگزاری اجلاس 2 روزه جامعه مدرسین

عضو هیأت رئیسه خبرگان با تأکید بر اینکه روحانیت در کنار مردم قرار دارد، گفت: جمع‌بندی اجلاس جامعه مدرسین به اطلاع رهبر انقلاب و سران سه قوه می‌رسد. آیت‌الله عباس کعبی در حاشیه افتتاحیه اجلاس

2 روزه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با رسا، با بیان اینکه در نخستین روز یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین با علمای بلاد هم‌اندیشی می‌شود، گفت: عنوان اجلاس امسال روحانیت و صیانت از نظام اسلامی در چهلمین سال انقلاب است که 3 کمیسیون صیانت و امنیت، حوزه و روحانیت و فرهنگی و اجتماعی موضوعات را پیگیری می‌کنند. وی افزود: جمع‌بندی این 3 کمیسیون با حضور شخصیت‌های برجسته حوزوی، کشوری و لشکری در اجلاسیه عمومی جامعه مدرسین که فردا برگزار می‌شود مطرح خواهد شد و جمع‌بندی اجلاس‌ها به اطلاع رهبر معظم انقلاب و سران سه قوه خواهد رسید. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه دبیرخانه‌ای برای اجرایی کردن مصوبات اجلاس تشکیل می‌شود، اظهار داشت: بحمدالله در 10 اجلاس گذشته این فرآیند طی شده و برکات زیادی داشته و در این اجلاس هم این فرآیند طی خواهد شد.

برخی جناح‌ها از حادثه دانشگاه آزاد سوءاستفاده می‌کنند

دادستانی کل کشور نشستی خبری را درباره حادثه دانشگاه آزاد با حضور رئیس این دانشگاه تشکیل داد. به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام منتظری در ابتدای این جلسه با اظهار تأسف از وقوع حادثه در دانشگاه آزاد از درگاه خداوند برای جان‌باختگان غفران و برای بازماندگان صبر و برای مجروحان شفا خواست و گفت: میزان قصور و تقصیرات باید در چارچوب ضوابط بررسی و به‌تناسب برخورد شود. وی افزود: حقوق خانواده جان‌باختگان باید مورد توجه قرار گیرد و دستگاه قضایی این اطمینان را می‌دهد که حقوق آسیب‌دیدگان استیفا و با مقصران مطابق موازین برخورد خواهد شد. در صحبت با دانشجویان به‌نظرم رسید برخی مطالبات دانشجویان بحق است و آنها را پیگیری خواهم کرد اما نشانه‌هایی دیدم که به‌نظرم رسید عده‌ای از جناح‌های سیاسی و افراد خارج می‌خواهند از این حادثه برای رسیدن به اهداف‌شان استفاده کنند. دادستان کل کشور گفت: میزان تقصیرات هرکس در این حادثه را فقط دادگاه تعیین می‌کند و مواردی که الان توسط پلیس، پزشکی قانونی و... اعلام می‌شود نهایی و کامل نیست.

معرفی ‌‌استانداران جدید خراسان رضوی، یزد، قم ‌و‌ فارس

در جلسه دیروز ‌هیات دولت که به‌ریاست رئیس جمهور‌ برگزار شد، ‌استانداران خراسان رضوی، قم، فارس و یزد‌ از هیات وزیران رأی اعتماد گرفتند.‌ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت به موجب تصمیم هیأت وزیران در جلسه دیروز، علیرضا رزم‌حسینی، بهرام سرمست، محمدعلی طالبی و عنایت‌الله رحیمی به ترتیب به عنوان استانداران خراسان رضوی، قم، یزد و فارس انتخاب شدند. علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان‌رضوی، کارشناس اقتصاد، از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ استاندار کرمان بوده است. همچنین، بهرام سرمست، دانش‌آموخته دکترای علوم سیاسی است و سمت‌های سرپرست معاونت سیاسی وزارت کشور، مدیرکل سیاسی وزارت کشور و مدیرکل سیاسی،‌ انتخابات و تقسیمات سیاسی استانداری تهران را در کارنامه خود دارد. محمدعلی طالبی، استاندار یزد، دانش‌آموخته دکترای علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است و پیش از این معاون سیاسی،‌ امنیتی و اجتماعی استاندار یزد بوده است.عنایت‌الله رحیمی، استاندار جدید فارس دانش‌آموخته دکترای شهرسازی است و پیش از انتصاب به عنوان استاندار فارس، سمت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس را برعهده داشته است.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات