صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۳۴۰۱

اخبار ویژه روزنامه‌ها 17 دی ماه

روزنامه کیهان **

لحظه‌شماری برای ضربت ذوالفقار این بار منافقین در مرصاد 2

یک خبرگزاری عراقی از آموزش عناصر گروهک تروریستی منافقین توسط آمریکا در کردستان عراق خبر داد.

خبرگزاری الغدیر به نقل از کارشناسان امور امنیتی نوشت: اطلاعات رسیده حاکی است که آمریکا در تلاش برای بازگرداندن سازمان منافقین به خاک عراق و بدون اطلاع بغداد است.

این منبع افزود: اطلاعات نشان می‌دهد نیروهای آمریکایی اخیراً برخی عناصر منافقین را به پایگاه‌های نظامی در کردستان عراق منتقل کرده و در آنجا آنها را آموزش داده و تسلیح می‌کنند.

این کارشناسان همچنین از دولت عراق خواسته‌اند با بازگشت منافقین به کشور مخالفت کند ضمن این که آنها به‌دلیل ارتکاب جنایت علیه شهروندان عراقی در دوره نظام دیکتاتوری صدام، تحت تعقیب نهاد قضایی عراق قرار دارند.

به نظر می‌رسد در صورت صحت خبر، اکنون فرصت مغتنم مناسبی برای انجام عملیات مرصاد 2 و منکوب موشکی منافقین، شبیه کابوس مرگی است که بر سر داعش و تروریست‌های حزب دموکرات در سوریه و عراق نازل شد. هر چند که احتمالاً رزمندگان شیعه و کرد عراقی - با توجه به سوابق جنایت منافقین علیه کردها و شیعیان- پیشدستی کرده و انتقام آن جنایت‌ها را از منافقین خواهند گرفت.

منافقین 17 هزار شهروند ایرانی و چند هزار شهروند عراقی را در جنایت‌های مختلف به شهادت رسانده‌اند. آنها در طول 4 دهه اخیر به تناوب، به رژیم‌های آمریکا و فرانسه و اسرائيل و صدام و سعودی بیگاری داده‌اند. آنها چند سال است از پادگان اشرف عراق، به آلبانی و برخی کشورهای دیگر رفته‌اند؛ هر چند که در جریان جنایات داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه، با تروریست‌ها همکاری می‌کردند.

لاف‌زنی صفایی فراهانی و رانت 8 میلیارد دلاری

یک نماینده مجلس ششم می‌گوید رانت‌خواری در جنگ مخرب‌تر است.

محسن فراهانی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد، روند توسعه در دوره پهلوی و به غیر از چند سال آخر، را خوب توصیف کرد اما درباره دوره جمهوری اسلامی مدعی شد هیچ برنامه توسعه نهایت به رانت غارتی و سقوط اخلاقی در تمام رده‌ها منتهی نشده است.

وی می‌افزاید: سودگرانی که به مرکز قدرت نزدیک بودند از رانت‌های غارتی سوء استفاده‌های متعدد و کلانی کردند و این نوع رانت متأسفانه از جنگ مخرب‌تر است، چرا که زیرساخت‌های ارزش‌های اجتماعی را هدف می‌گیرد و فساد گسترده، بی‌اعتمادی، چپاول و پا روی سر هم گذاشتن در جامعه همه‌گیر می‌شود.

وقتی یک کشور از مسیر عقلانی و مدیریتی برای اداره کردن خارج می‌شود، همه این موارد مانند یک دومینو و با سرعت پشت سر هم به تخریب جامعه می‌پردازند، حاکمیت قانون در کشور به فراموشی سپرده می‌شود و انضباط مالی جای خود را به نظام‌های غارتی می‌دهد.

اراجیف گویی این عضو حزب منحله مشارکت و بازداشتی فتنه 88 در حالی است که نامبرده به هنگام حضور در فراکسیون مشارکت در مجلس ششم، همزمان و به شکل غیرقانونی، عضو هیئت مدیره شرکت نفتی پتروپارس - در کنار بهزاد نبوی- بود. در آن زمان دولت اصلاحات و وزرای نفت، رانت 8 میلیارد دلاری را از طریق واگذاری بدون مناقصه‌ها برخی فازهای پارس جنوبی، به شرکت پتروپارس هدیه کرد. اگر همان زمان، دستگاه‌های نظارتی و قضایی مسامحه نمی‌کردند و گردن دریافت‌کنندگان رانت (امثال صفایی فراهانی) را می‌شکستند، او امروز نمی‌توانست لاف بزند و با روزنامه‌ای گفت‌وگو کند که دست بر قضا، مدیر آن هم آلوده به مفاسد و عطایای ویژه شهرام جزایری، پولشو و مفسد اقتصادی معروف دوره اصلاحات است.

اصلاح‌طلبان هم نامزد داشتند و هم مسئول دولت هستند

یکی از افراطیون مدعی اصلاحات می‌گوید اصلاح‌طلبان، مسئول دولت برآمده از انتخابات 92 و 96 نیستند.

عباس عبدی در گفت‌وگو با نامه‌نیوز اظهار داشت: با این حال معتقد هستم که نباید فکر کرد مردم ناامید شدند و تمام شد و رفت. باید به این توجه کرد که در مقابل آقای روحانی چه مسئولیتی متوجه اصلاح‌طلبان است؟ فرض کنید که ما به دلیل چنین برداشت‌هایی که می‌توانستیم از رفتار روحانی داشته باشیم از او حمایت نمی‌کردیم و مثلا از جهانگیری حمایت می‌کردیم یا از هیچ‌کس حمایت نمی‌کردیم؛ نتیجه چه بود؟ این که یا رئیسی انتخاب می‌شد یا همین آقای روحانی. اگر روحانی انتخاب می‌شد که فرقی نمی‌کرد به احتمال فراوان ممکن بود از این بدتر نیز رفتار کند. اگر رئیسی انتخاب می‌شد اما همین شما به عنوان سوال‌کننده می‌پرسیدی که مسئولیت اصلاح‌طلبان که از روحانی حمایت نکردند چه بود و چرا مملکت را به این روز انداختید؟ بنابراین نمی‌شود که یک گروه سیاسی مسئول دو سوی رفتار انتخاباتی باشد. این گروه وقتی مسئولیت کامل دارد که نامزد خود را در انتخابات داشته باشد.

وی همچنین گفته است؛ تا وقتی که گروه‌های سیاسی نامزد خود را ندارند نباید مسئول شناخته شوند.

مگر همه گروه‌های حامی خاتمی در سال 76، درباره رفتار خاتمی مسئولیت می‌پذیرند؟ اصلاح‌طلبان در سال 76 و 80 باید مسئول دولت را بپذیرند و در سال 84 و 88 نیز مسئول انتخابات هستند. اما در سال 92 و 96 نه مسئول انتخابات هستند نه مسئول دولت برآمده از آن. به این دلیل که نامزد خود را نداشتند و مجبور بودند که از یکی از گزینه‌های حاضر حمایت کنند زیرا اگر این کار را نکرده بودند باز هم امروز محکوم می‌شدند که چرا وارد میدان نشدند.

این اظهارات درحالی است که محمدرضا خاتمی در آستانه انتخابات 96 گفته بود ما اصلاح‌طلبان تضمین روحانی هستیم.

اما از آنجا که اصلاح‌طلبان در طول 2 دهه اخیر - بلکه در بازه قبل از آن - هرگز مسئولیت‌پذیر نبوده‌اند، به همان سیاق اکنون عباس عبدی ادعا می‌کند ما مسئول دولت روحانی نیستیم. جالب اینکه اصلاح‌طلبان در سال 92 عارف و در سال 96، جهانگیری را برای حمایت در انتخابات داشتند اما از آنجا که می‌دانستند به تنهایی فاقد کمترین شانس برنده شدن هستند، ترجیح دادند از روحانی حمایت کنند تا ضمن اینکه او را بدهکار خود می‌کنند، بعدا با فرافکنی بتوانند ادعا کنند روحانی نامزد ما نبوده است.

30 درصد افزایش بودجه برای موسسه دستیار مستعفی

«عملکرد اتاق فکر دولت در سال جاری چه بوده که بودجه این موسسه برای سال آینده 30 درصد رشد کرده است؟»

سایت تابناک ضمن طرح این پرسش نوشت: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی مجموعه‌ای است وابسته به نهاد ریاست‌جمهوری و به نوعی می‌توان از آن به اتاق فکر دولت یاد کرد. بررسی سایت این موسسه نشان می‌دهد، عملکرد آن در سال 97 با وظایف در نظر گرفته شده در قانون بودجه این سال فاصله بسیاری دارد؛ اما باز هم بودجه این موسسه در لایحه بودجه سال آینده در مقایسه با قانون بودجه سال جاری 30 درصد رشد کرده است.

عمده فعالیت این موسسه در حوزه‌های پژوهشی و آموزشی است. این موسسه دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت را برای مدیران و کارشناسان ارشد دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌کند.

از مهرماه 92 تاکنون، ریاست‌ این موسسه برعهده مسعود نیلی بوده است. نیلی تا همین یکی دو ماه گذشته، دستیار اقتصادی ارشد رئیس‌جمهور بود.

بررسی لایحه بودجه سال 1398 نشان می‌دهد که بودجه در نظر گرفته شده برای این موسسه در سال 1398، معادل 41/7 میلیارد تومان است، حال آنکه بودجه مصوب برای این موسسه در سال جاری، 32 میلیارد تومان بوده است؛ یعنی بودجه این موسسه برای سال آینده رشدی 30 درصدی را نسبت به بودجه مصوب سال 97 تجربه کرده است.

حالا پرسش این است که عملکرد موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی در سال جاری چه بوده که بودجه آن در سال آینده 30 درصد ا‌فزایش یافته است؟

هنگامی که به پیوست شماره 4 (بخش دوم) قانون بودجه سال 97 که مربوط به اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی برحسب برنامه، فعالیت و هزینه واحد می‌باشد نگاه می‌کنیم، دیده می‌شود از مبلغ 32 میلیارد تومان هزینه‌های جاری این موسسه در سال جاری، 3 میلیارد تومان برای برگزاری 65 نشست علمی در سال جاری (یعنی هر نشست علمی به طور متوسط حدود 46/1 میلیون تومان)، مبلغ 2/8 میلیارد تومان برای برگزاری 40 دوره کارگاه علمی و تخصصی کوتاه‌مدت (هر کارگاه به طور متوسط 70 میلیون تومان) و مبلغ 4/6 میلیارد تومان برای توسعه شبکه مجازی علمی و کارشناسی (روزی به طور متوسط 12/6 میلیون تومان) در نظر گرفته شده است.

هنگامی که به بخش همایش‌ها، کارگاه‌ها و کنفرانس‌های سایت این موسسه سری بزنید، متوجه خواهید شد که از 65 نشست علمی که قرار بوده در سال 1397 برگزار شود، تنها 19 نشست تاکنون برگزار شده و قرار است شش نشست دیگری نیز تا 29 بهمن‌ماه 1397 برگزار شود، از 40 دوره کارگاه علمی و تخصصی کوتاه مدت نیز که قرار بوده است در سال 1397 برگزار شود، تاکنون یا این کارگاه‌ها برگزار نشده‌اند و یا اگر هم شده‌اند، گزارش‌های آنها در سایت این موسسه قرار نگرفته است.

با این اوصاف، بر پایه لایحه بودجه سال 1398، این موسسه برای سال آینده باز هم پیشنهاد برگزاری 67 نشست علمی را داده که برای این تعداد نشست علمی 3/2 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است (هر نشست علمی به طور متوسط حدود 47/7 میلیون تومان).

به نظر می‌رسد که دولت باید شفاف‌سازی بودجه‌ای را از موسسه تحت اختیار خود آغاز کند و از این موسسه بخواهد که عملکردش در سال جاری را در سایت خود قرار دهد تا همگان از این عملکرد آگاه شوند.

یادآور می‌شود مسعود نیلی پس از مشاهده آثار سوء مدیریت اقتصادی دولت، ترجیح داد استعفا داده و شانه از بار مسئولیت خالی کند.

حیاط خلوتی برای مدیران بازنشسته وزارت نفت

ماجرای دور زده شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان در وزارت‌خانه‌ها و نهادهای مختلف حالا به داستانی طولانی و ادامه‌دار تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، گویا برخی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت حالا تبدیل به یک حیاط خلوت برای وزارت نفت شده‌اند.

هلدینگ «خلیج فارس» یکی از این مجموعه‌های اقتصادی است که با توجه به اینکه ۴۰ درصد سهام آن متعلق به سهام عدالت بوده توانسته است از زیر تیغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان بگذرد حالا تبدیل به یک حیاط خلوت برای مدیران و معاونان بازنشسته وزارت نفت شده است تا با همان سمت‌ها در این هلدینگ به کار خود و دریافت حقوق‌های کلان ادامه دهند. از جمله این افراد محمدمهدی رحمتی معاون برنامه ریزی وزارت نفت پیشین است که ۲۶ آبان ماه سال جاری خبر خداحافظی وزیر نفت با او به دلیل بازنشستگی‌اش منتشر شده بود.

با این همه خبرهای جدید حکایت از این دارد که خداحافظی زنگنه با رحمتی پایان دوره ماموریت او نبوده است و او به جای روزهای بازنشستگی با همان سمت به ساختمان هلدینگ خلیج فارس رفته است تا حیاط خلوت مدیران نفتی حسابی پربار شود.

از سوی دیگر مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس که از اسفندماه سال گذشته به این سمت انتخاب شده است نیز خود جزء افرادی بود که ابهامات بسیاری در مورد ادامه کارش به دلیل بازنشسته بودن وجود داشت.

ربیعی از چهره‌های نزدیک به محسن هاشمی بود که در زمان انتخابش به عنوان مدیرعامل هلدینگ شائبه دخیل بودن این رابطه نزدیک در این انتخاب نیز بسیار سر و صدا به پا کرد.

با این حال بازی حقوقی صورت گرفته در مورد ترکیب سهام داران این هلدینگ او را از زیر تیغ تغییر نجات داد اما گویا شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت که سودآوری بسیار بالایی هم دارند قرار است خانه دوم مدیران بازنشسته

نفتی شود.

راغفر: تصمیمات دولت نمی‌گذارد قیمت‌ها پایین بیاید

یک کارشناس حامی دولت می‌گوید دولت خود در گرانی اجناس و خدمات نقش دارد.

حسین راغفر ضمن یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «دولت تسخیرشده» نوشت: «چرا به رغم پایین آمدن قیمت ارز که اصلی‌ترین عامل افزایش قیمت کالا و خدمات در کشور بود، به کاهش دیگر کالاها منجر نشد». وقتی هنوز بسیاری از کالاهای دولتی - غیر از کالاهایی که ظاهرا توسط بخش خصوصی ارائه می‌شوند- و کالاهایی که توسط خود بخش دولتی ارائه می‌شود با افزایش‌های غیرقابل توجیه روبه‌رو هستند. از جمله در حوزه‌ هواپیمایی و پروازهای خارجی که عملا با قیمت‌های ارز 20هزار تومانی افزایش پیدا کرده‌اند. یعنی ناکارآمدی یک دستگاه دولتی را از جیب مردم و مصرف‌کنندگان تامین می‌کنند یا قیمت کالاهای بخش قابل توجهی از شرکت‌های خودروسازی، پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و معادن که اغلب کالاها و نهاده‌هایشان باید با قیمت‌های دولتی تعیین شود و اغلب هیئت‌مدیره‌هایشان دولتی هستند ولی قیمت خدمت‌شان به طور بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده و کالاهایشان بین 300 تا 400 درصد افزایش داشته است در حالی که اگر دولت عزم جدی برای کاهش قیمت‌ها داشته باشد، علی‌الاصول باید از کالاها و خدماتی که خودش بر آنها نظارت و کنترل کافی دارد، آغاز کند. یا اینکه همزمان شاهد تخصیص ارز 4200 تومانی به بسیاری از کالاهایی هستیم که باید تحت نظارت دستگاه‌های دولتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت باشند و یا توسط نهادهای زیر نظر قوه‌قضائیه که نظارت بر افزایش قیمت‌ها دارند. منتها نکته قابل توجه این است که چرا این اتفاقات نمی‌افتد؟ به این دلیل که در ایران اصلا نهادی برای مصرف‌کننده وجود ندارد. نهاد حمایت از مصرف‌کننده یک نهاد دولتی است که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است و تحت فرامین دولتی قرار دارد یکی از اقلام این سیاست‌ها را می‌توانیم در لایحه بودجه 1398 مشاهده کنیم که عملا تخفیف‌های مالیاتی بسیار گسترده‌ای به بنگاه‌هایی که زیر نظر دولت هستند و یا مدیریت‌های آنها در اختیار دولت است، به اسم تشویق در بازگرداندن ارزشان به کشور تخصیص یافته که اغلب این بنگاه‌ها از رانت‌های بسیار گسترده مالی و یارانه‌های گسترده نهاده‌های گاز، برق، آب و سنگ معدن و رانت‌های مالیاتی استفاده می‌کنند. اما از تخفیفات بی‌سابقه مالیاتی هم برخوردار شده‌اند. اما دولت همزمان فشار را بر گرده ملت چه به صورت افزایش کالاها و چه به صورت افزایش نرخ‌های مالیاتی وارد کرده و در همین لایحه بودجه منعکس است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* یکی از نمایندگان مسیحی مجلس عراق، روحانیون هم کیش خود را به دست داشتن در فرآیند فروش و تخریب کلیساهای این کشور متهم کرد. به گزارش شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، «جوزف صلیوا»، نماینده مسیحی مجلس عراق با متهم کردن اوقاف مسیحی و روحانیون مسیحی به دست داشتن در فرآیند فروش و تخریب کلیساهای این کشور، گفت: کلیسای سریانی با تبدیل شدن کلیسای سریان کاتولیک در منطقه «الشورجه» شهر بغداد به یک محل تجاری پس از فروش آن موافقت کرد و این برخلاف قانون وقف مسیحی است که براساس آن، املاک وقف شده یا باید اجاره داده شوند و یا این که با ملک دیگری معاوضه گردند و در هر حال برای فروش نیستند. وی افزود: بسیاری از املاک مسیحی متعلق به وقف فروخته شدند با این حال کسی از سرنوشت پول آنها خبری ندارد و این نشان دهنده فساد و همدستی وقف و روحانیون ارشد مسیحی است.

* ائمه جماعت تونس در فتوایی اعلام کردند: طرح ریاست جمهوری که درصدد برابر دانستن ارث زن و مرد است، خلاف شرع و تصویب آن از نظر شرعی حرام است. به گزارش القدس العربی، ائمه جماعت تونس در بیانیه‌ای با اعلام این مطلب از شهروندان این کشور خواستند درصورتی که الباجی قائد السبسی این طرح را تصویب کند، به او رای ندهند. آنان، که روز گذشته در اعتراض به طرح السبسی در مرکز تونس تجمع کرده بودند، از مردم این کشور خواستند به هر فردی که این طرح را تصویب می‌کند در انتخابات رای ندهند.

* یک نماینده عراقی فاش کرد آمریکا در پی تصمیم عقب نشینی از سوریه، شماری از عناصر گروهک منافقین را به عراق باز گردانده و درحال آموزش آنان در شمال این کشور است. محمد البلداوی، نماینده‌ای از لیست «البناء» در مجلس عراق به وبگاه خبری «المعلومه» عراق گفت: آمریکا تلاش می‌کند پس از خروجش از سوریه، ثبات ایران و ثبات خاورمیانه را برهم بزند. اردوگاه‌های ارتش آمریکا میزبان عناصری از سازمان (مجاهدین) خلق است که اکنون درحال تسلیح و آموزش آنان برای هدایت یک توطئه است». او با اشاره به حضور نیروهای آمریکایی در پایگاه عین الاسد در استان الانبار در غرب عراق و همچنین در پایگاه‌های کردستان، تاکید کرد آمریکا ده‌ها عنصر از سازمان تروریستی منافقین را به عراق آورده و درحال آماده‌سازی آنان برای اجرای حملاتی علیه ایران است.

*********************************

روزنامه خراسان**

مچ اداراتی را که کالای ایرانی نمی خرند، بگیرید

یک مقام مسئول اقتصادی در نامه ای به تعدادی از تشکل ها و انجمن های تخصصی فعال در حوزه های تولیدی و صنعتی، از آن ها خواسته است با توجه به تاکیدات قانونی و دستورات دولت در خصوص تامین نیازهای دستگاه های اجرایی و عمومی از منابع داخلی، با رصد و بررسی تقاضاهای خرید این مجموعه ها، در صورتی که مشاهده کردند با وجود توانمندی داخلی، قصد استفاده از محصولات خارجی وجود دارد، مراتب را به دولت اعلام کنند تا اقدام مقتضی به عمل آید.

دستور به 70 مدیر دولتی برای تحول در آموزش کارمندان

پس از ابلاغیه های مسئولان ارشد اجرایی در سال های اخیر مبنی بر ضرورت تحول و به روز رسانی آموزش های ارائه شده کارمندان و مدیران دستگاه های اجرایی، یک نهاد مسئول در قوه مجریه با ارسال بخشنامه ای برای 70 مقام مسئول در دستگاه های مختلف، از آن ها خواسته است به منظور افزایش مهارت ها و توانایی های متصدیان مشاغل عمومی، عناوین دوره های آموزشی پیشنهادی را با تکیه بر جدید و متفاوت بودن آن با دوره های سابق، تهیه و ارسال کنند.

*********************************

روزنامه ایران**

امریکا عناصری از «منافقین» را به عراق بازگردانده

خبر اول اینکه، یک نماینده عراقی فاش کرد که امریکا در پی تصمیم عقب‌نشینی از سوریه، شماری از عناصر گروهک منافقین را به عراق بازگردانده و در حال آموزش آنان در شمال این کشور است. به گزارش فارس، «محمد البلداوی» گفت، امریکا عناصری از «سازمان موسوم به مجاهدین خلق ایران را همزمان با [اخبار] خروج امریکا از سوریه» به عراق بازگردانده و مقرهای نیروهای امریکایی در شمال عراق میزبان آنان و در حال آموزش آنان است. این نماینده عراقی به وبگاه خبری «المعلومه» عراق گفت: امریکا تلاش می‌کند پس از خروجش از سوریه، ثبات ایران و ثبات خاورمیانه را برهم بزند. اردوگاه‌های ارتش امریکا میزبان عناصری از سازمان [مجاهدین] خلق است که اکنون در حال تسلیح و آموزش آنان برای هدایت یک توطئه است.» البلداوی همه سیاستمداران عراقی را به توجه به این موضوع و ممانعت از هدف قرار گرفتن کشورهای همسایه عراق دعوت کرد؛ کشورهایی که در جنگ با تروریسم کمک عراق بودند.

واکنش زائری به آیت‌الله یزدی

خبر دیگر اینکه،حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، کارشناس مذهبی در سخنانی به اظهارات اخیر آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم واکنش نشان داد. آیت‌الله یزدی اخیراً گفته است که در این 40 سال به اندازه 400 سال پیشرفت داشته‌ایم. به گزارش ایسنا، زائری شامگاه شنبه در مشهد در بخشی از سخنان خود گفت: منِ آخوند از چیزی خبر ندارم، پشت تریبون بیان می‌کنم که ما در این ۴۰ سال به اندازه ۴۰۰ سال پیشرفت کردیم. آیا این فرد خبر دارد که در جامعه چه می‌گذرد؟ چه فسادی در جامعه منتشر است؟ چه پدرهایی شرمنده بچه‌های خود هستند؟ چه مادرهایی...، اصلاً برای این فرد مهم نیست، نهایت به این فکر می‌کند که وقتی از دنیا رفت، در حرم حضرت معصومه(س) دفنش کنند.

روایت مطهری از دوستان نادان

شنیدیم که، علی مطهری در یادداشتی با عنوان «دوستان نادان ولایت فقیه» در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: در روز ۲۱ آذر مقام رهبری گفتند دشمن خارجی همان طور که برای سال ۹۷ برنامه جنجال طراحی کرده بود و به هدف خود نرسید، برای سال ۹۸ هم طراحی کرده است. عده‌ای از این سخن ایشان تعبیر «فتنه ۹۸ » کردند و به نیروهای داخلی نسبت دادند. من در پاسخ سؤال خبرنگار گفتم «از کسانی که فتنه ۹۸ را مطرح کرده‌اند، بپرسید دوباره بناست چه فتنه‌ای را برپا کنند.» عجیب است که عده‌ای بیمار روانی و سیاسی گفتند سخن من کنایه به رهبری بوده است، در حالی که اولاً ایشان نظر به دشمن خارجی داشتند و ثانیاً اساساً تعبیر «فتنه ۹۸» را به کار نبردند. اینها دوستان نادان ولایت فقیه هستند و به این اصل مهم ضربه می‌زنند. به قول شاعر: دشمن دانا به از نادان دوست.

بودجه مرکز بررسی‌های استراتژیک

دست آخر اینکه، بودجه مرکز بررسی‌های استراتژیک در لایحه بودجه سال ۹۸، مبلغ ۶ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان است که نسبت به سال ۹۷، حدود ۴۶ درصد کاهش داشته‌ است. به گزارش روابط عمومی مرکز بررسی‌های استراتژیک، بودجه این مرکز در سال ۹۵، ۱۱ میلیارد و ۷۳۹ میلیون تومان بود. از بودجه مصوب نیز تنها مبلغ ۶ میلیارد و ۷۵۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تخصیص یافت. در سال ۹۶ نیز بودجه مرکز با افزایش اندک نسبت به سال ۹۵، مبلغ ۱۱ میلیارد و ۹۷۴ میلیون تومان بود. از بودجه مصوب نیز تنها مبلغ ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تخصیص یافت. بودجه مرکز در سال ۱۳۹۷، مبلغ ۱۲ میلیارد و ۶۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است که تا ابتدای دی‌ماه ۹۷، فقط ۲ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

نماینده سابق اردبیل در مجلس خبرگان درگذشت

آیت‌الله میرابراهیم سیدحاتمی، نماینده سابق مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری به دلیل کهولت سن دارفانی را وداع گفت. به گزارش مهر، آیت‌الله میرابراهیم سیدحاتمی که پیش از این به دلیل کهولت سن از عضویت در مجلس خبرگان رهبری استعفا کرده بود، صبح دیروز دارفانی را وداع گفت. آیت‌الله سیدحاتمی فرزند حاج سیدجواد از علمای ربانی و سادات جلیل‌القدر دارالارشاد اردبیل، سال ۱۳۴۳ هجری قمری/ ۱۳۰۳ خورشیدی در اردبیل متولد شد. وی علاوه بر تحصیل در مدارس دولتی بخشی از علوم حوزوی را از اساتید وقت حوزه‌ علمیه اردبیل همچون شیخ محسن نجفی، آخوند ملابشیر مدرس، حاج شیخ عبدالغفور عاملی، شیخ غلامحسین غروی‌قدسی، حاج میرزا ابراهیم کلانتر و دیگر اساتید فرا گرفت. همچنین از سال ۱۳۴۳ به شهر اردبیل بازگشت و به تدریس علوم حوزوی در حوزه علمیه و تفسیر قرآن کریم در مساجد اردبیل پرداخت. در جریان پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان عضو فعال در استان به همراه امام جمعه فقید اردبیل «آیت‌الله مروج» به عنوان مبارز انقلابی شناخته شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سمت‌هایی همچون سرپرستی حوزه علمیه اردبیل و نمایندگی مردم در مجلس خبرگان رهبری مسؤولیت داشت.

ظریف به کردستان عراق می‌رود

وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به عراق قرار است به اقلیم کردستان این کشور سفر و با مقامات این منطقه دیدار کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یک مقام کنسولگری ایران در سلیمانیه گفت که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در جریان سفرش به عراق به اقلیم کردستان نیز خواهد رفت. به گفته وی، ظریف در چارچوب این سفر که به منظور تقویت روابط اقتصادی انجام می‌گیرد، به اقلیم کردستان نیز خواهد رفت تا با مقامات این منطقه درباره تقویت روابط میان ایران و مردم عراق به منظور ایجاد سازوکاری اقتصادی به گونه‌ای که به نفع هر دو طرف باشد، رایزنی کند. این مقام کنسولگری ایران افزود: در جریان این سفر در هفته‌های آینده نشستی نیز با بازرگانان و چهره‌های تاثیرگذار کردستان عراق در سلیمانیه برگزار خواهد شد. آخرین سفر ظریف به منطقه کردستان عراق اکتبر ۲۰۱۷ بود که به منظور شرکت در مراسم تدفین جلال طالبانی، رئیس‌جمهور پیشین عراق به اقلیم کردستان رفته بود.

توئیت عراقچی درباره سفرش به مزارشریف

گذشته را هرگز فراموش نمی‌کنیم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به بازدیدش از ساختمان سابق سرکنسولگری ایران در مزارشریف، نوشت: خون شهدا مسؤولیتی سنگین بر دوش همه ما قرار داده، نگاه ما به آینده است اما گذشته را هرگز فراموش نخواهیم کرد. به گزارش فارس، سیدعباس عراقچی که به افغانستان سفر کرده و در هفته‌ای که گذشت نیز ریاست هیأت ایرانی مذاکره‌کننده با طالبان در تهران را برعهده داشت، در صفحه توئیترش با انتشار تصاویری از ساختمان سابق سرکنسولگری ایران در مزارشریف نوشت: «امروز در سفر به شهر مزارشریف توفیق بازدید از ساختمان سابق سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران و محل شهادت دیپلمات‌های کشورمان دست داد». وی افزود: «خون شهدا مسؤولیتی سنگین بر دوش همه ما قرار داده است که برای ادای آن، خون دل بسیار باید خورد. نگاه ما به آینده است اما گذشته را هرگز فراموش نخواهیم کرد».

همایش سیاست‌های دفاعی- امنیتی مشترک برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی «سیاست‌های دفاعی- امنیتی مشترک، رویکردهای همکاری‌جویانه در غرب آسیا» با سخنرانی شمخانی و حضور شخصیت‌های سیاسی، دفاعی، امنیتی و صاحب‌نظرانی از آسیا و اروپا امروز دوشنبه در تهران برگزار می‌شود. به گزارش فارس، همایش بین‌المللی «سیاست‌های دفاعی- امنیتی مشترک، رویکردهای همکاری‌جویانه در غرب آسیا» صبح امروز دوشنبه 17 دی‌ماه در دانشگاه عالی دفاع ملی در تهران برگزار می‌شود. در این همایش یک روزه که با سخنرانی علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران آغاز به کار می‌کند، شخصیت‌های سیاسی، دفاعی، امنیتی و صاحبنظرانی از آسیا و اروپا به تشریح دیدگاه‌های خود درباره امنیت منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تروریسم، افراطی‌گری و تاثیرات منفی مداخلات خارجی در منطقه می‌پردازند. این همایش از ساعت 8 صبح با همکاری و مشارکت دانشگاه عالی دفاع ملی ایران و مرکز مطالعات راهبردی راد وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات