صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۳۴۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 16 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ۴۰ سال است که چالش بین آمریکا و ایران ادامه دارد و انواع تحرکات از سوی دشمن اتفاق افتاده است؛ از جنگ نظامی و اقتصادی تا جنگ رسانه‌ای. در این چالش ۴۰ ساله، طرف مغلوب آمریکا و طرف پیروز جمهوری اسلامی ایران است.(1397/8/12)

▼ حرف روز
چه کسی باید اقدام کند؟
«نباید سرنوشت اصلاحات را به دولت گره می‌زدیم»؛ این تاکتیکی است که از چندی قبل نظریه‌پردازان اصلاحات به کرات دنبال کرده‌اند و به روش‌های گوناگون دنبال آن هستند که حساب خود را از دولت جدا کنند. جریان اصلاحات در این زمینه با برنامه‌ریزی دنبال آن است تا ناکارآمدی و کرختی دولت را در زمینه‌های متعدد یا بر گردن نگیرد یا اینکه ناشی از فعالیت دیگران معرفی کند.
«برجام» پارادایم و نظریه اصلی دولت روحانی است و با این خیال که با امحای ظرفیت‌های هسته‌ای که نظام بیش از سه دهه برای آن تلاش کرده است می‌توان اوضاع اقتصادی را بهبود بخشید؛ اما اکنون دولت کمتر از سه سال تا پایان دوره دوم خود وقت دارد؛ ولی با وجود از دست دادن آن ظرفیت‌ها، به دستان کم‌رمق اروپا چشم دوخته است. «مرعشی» سخنگوی کارگزاران گفته است: «این قانون اساسی، اختیارات اصلی را به رهبری واگذار کرده است؛ بنابراین رئیس‌جمهور باید با هماهنگی رهبری، کشور را اداره کنند.» این در حالی است که رهبر معظم انقلاب همواره یک ایده ثابت در حمایت از دولت‌های گوناگون داشته‌اند و نقش هم‌افزای دولت‌ـ نظام را حیاتی ارزیابی می‌کنند و می‌فرمایند: «دولت در واقع فعّالِ اصلی در صحنه کشور است و هرگونه موفقیتی که برای دولت به ‌وجود آید، موفقیت نظام اسلامی است.» پس بنا بر این نظریه، تقویت نظام از مسیری به جز حمایت از دولت فراهم نیست و رهبر معظم انقلاب همواره از دولت‌ها حمایت کرده‌اند.
دولت روحانی در بسیاری از مقاطع با مشکلاتی در حوزه‌های ساختاری و افکار عمومی مواجه بوده است که اگر حمایت‌های رهبر معظم انقلاب نبود، هرگز توانایی ادامه امور را نداشت. امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) دست دولت را برای حل مشکلات باز گذاشته است و توصیه‌های ذیل را به دولت برای عبور از مشکلات ارائه داده‌اند: 1ـ با مردم حرف بزنید، مسائل را به مردم بگویید. 2ـ مشکل نظام بانکی به‌ طور جدّی باید رسیدگی بشود. 3ـ بروید با کارگر تماس بگیرید، بروید پای کوره، بروید نمی‌دانم محصول را تماشا کنید، بروید جاهای انبارها را ببینید. 4ـ وقتی کسی تخلف می‌کند، برخورد قاطع کنید. 5ـ گروه فاسد را پیدا کنید، برخورد قانونی قوی رضایت‌بخش بکنید، بعد همین را به اطلاع مردم برسانید... . حال سؤال این است که چرا دولت در مسائل پیش پا افتاده از این قبیل که به اذن رهبری نیاز ندارد، اقدامات جدی انجام نمی‌دهد؟!

▼ چلچراغ/ 14
توسعه متوازن
انقلاب اسلامی ایران موجب تغییر در بسیاری از رسم‌ها و روش‌ها و جریان‌های حاکم در رژیم پهلوی شد که یکی از مصادیق آن توجه به توسعه متوازن و جلوگیری از تمرکز امکانات بود؛ در حالی که در دوران پهلوی تنها شاهد زرق و برق و سرازیر شدن امکانات وارداتی به تهران، آن هم نه تمام مناطق، بلکه بخش‌هایی از پایتخت بودیم؛ موضوعی که به مهاجرت گسترده از روستا به شهر منجر شد؛ به شکلی که در دوران پهلوی ایران از کشوری که عمده مردمش روستانشین و تولیدکننده بودند، به مردمانی شهرنشین و مصرف‌کننده تبدیل شد! اما با انقلاب اسلامی نگاه یکسان به بخش‌های گوناگون و توسعه متوازن به یکی از شعارهای اصلی بدل شد و امروز در جشن چهل سالگی انقلاب می‌توان با صراحت و قاطعیت گفت، بسیاری از زیرساخت‌ها به سراسر کشور رسیده‌اند. در سال‌های پس از انقلاب توسعه شبکه برق کشور تقریباً صد درصدی بوده است و امروز شاید نتوان روستا و حتی دهستانی را در کشور یافت که از نعمت برق بی‌نصیب باشد، توسعه شبکه آب و فاضلاب از کلان‌شهرها آغاز شد و اکنون در همه شهرها و روستاهای کشور ادامه دارد. شبکه گاز که حتی در تهران در سال‌های پیش از انقلاب وجود نداشت، اکنون در بسیاری از روستاهای کشور وجود دارد و شاهد توسعه بیش از 70 درصدی شبکه گازرسانی در کشور هستیم. موضوعی که درباره راه‌های ارتباطی و جاده‌های مواصلاتی، بهداشت و درمان، سرانه مراکز ورزشی و... نیز صادق است. نکته قابل توجه این است که این اتفاق با وجود جنگ هشت ساله و تحریم‌های گسترده اتفاق افتاده است و حتی در دوران سخت جنگ نیز روند توسعه این زیرساخت‌ها متوقف نشده است؛ البته ناگفته نماند که برخی مدیران و بعضی از دولت‌های پس از انقلاب که نگاه تمرکزگرا به مرکز داشتند، بعضاً از رویکرد انقلابی و مطالبه ملی انحرافاتی داشته‌اند و نشانه‌های آن را اکنون می‌توان مشاهده کرد که این مهم نیز ان‌شاءالله با مطالبه‌گری جریان‌های انقلابی به مسیر اصلی خود باز خواهد گشت.

▼ خبر ویژه
سفر پمپئو برای پیگیری ناتوی عربی
وزیر خارجه آمریکا در سفری هشت روزه، برای بررسی مسائل مرتبط با ایران، سوریه و یمن به عمان، قاهره، منامه، ابوظبی، دوحه، ریاض، مسقط و کویت می‌رود. افزون بر پمپئو، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز به سرزمین‌های اشغالی و ترکیه سفر می‌کند تا درباره خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه گفت‌وگو کند. پمپئو در کشور‌های عربی بر دو مسئله مهم تمرکز خواهد کرد. مسئله نخست، پیگیری تأسیس «ائتلاف استراتژیک خاورمیانه»‌ معروف به ناتوی عربی‌ است. از چند ماه پیش اعلام شد، در دیدار آینده سران شورای همکاری خلیج‌فارس در اوایل سال ۲۰۱۹ با دونالد ترامپ تأسیس ناتوی عربی اعلام خواهد شد؛ اما استمرار بحران قطر مانع از اعلان تأسیس این ائتلاف نظامی شده است. به همین دلیل، پمپئو در دوحه بر «اهمیت متحد بودن شورای همکاری خلیج‌(فارس) در ایستادن در برابر ایران» تأکید خواهد کرد. مسئله دیگر «توان دفاع موشکی ایران است.» پمپئو چند روز پیش از سفر، درباره برنامه موشکی ایران هم هشدار داد و در توئیتی مدعی شد، ایران برای پرتاب یک موشک ماهواره‌بر برنامه‌‎ریزی می‌کند. افزون بر این، یک مقام آمریکایی به «واشنگتن‌فری‌بیکن» گفت: «رژیم ایران خطرناک‌ترین بازیگر در منطقه است. برای ثبات، هیچ تهدیدی بزرگ‌تر از رژیم ایران نیست. وزیر خارجه، کارش را برای ترغیب متحدان و شرکای منطقه‌ای‌مان به مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم (ایران) ادامه خواهد داد.»

▼ گزارش روز
چرخش از سر ناچاری

«بهزاد نبوی» فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه سال ۸۸ به تازگی طی اظهاراتی که روزنامه دولتی «ایران» آنها را منتشر کرده، گفته است: «آدرس غلط به مردم ندهید، مشکل کشور زیر سر دولت روحانی نیست. چرا می‌خواهید خرج خود را از دولت جدا کنید؟ مردم متوجه می‌شوند برخی برای انتخابات و کسب اقبال رأی‌دهندگان قصد عبور از دولت را دارند.» نبوی که پیشتر از این گفته بود «ما اصلاح‌طلبان نه توافقی با روحانی داشته‌ایم و نه ائتلافی» و ساز جدایی با دولت را کوک کرده بود، این بار تمام‌قد از دولت و برجام حمایت کرده و حتی برجام را که به اذعان نزدیکان و اعضای دولت دستاوردهایش تقریباً هیچ بوده است، بهترین قرارداد پس از انقلاب اسلامی دانسته و اعلام کرده است «دولت روحانی در این خصوص دقیق و هنرمندانه عمل کرد!» اما ماجرا چیست و چرا شاهد چرخش در مواضع بهزاد نبوی هستیم؟ این تناقض و چرخش را باید نتیجه بلاتکلیفی جریان اصلاحات برای آینده دانست! اصلاح‌طلبان اگرچه از یک سو نگران نحوه عملکرد دولت روحانی و تأثیر آن بر سبد رأی خود در انتخابات‌های آینده هستند؛ اما فراتر از آن به این جمع‌بندی رسیده‌اند که با جدا شدن از دولت روحانی و انکار نقش خود در این دولت هم اوضاع بهتری نخواهند داشت! چرا که عملاً توان اقناع افکار عمومی نسبت به نقش نداشتن خود در دولت را ندارند و با این رویکرد عملاً اعتبار حرف‌شان در حمایت از چهره‌ها در انتخابات‌های آینده زیر سؤال خواهد رفت. از این رو شاهدیم برخی از چهره‌های این جریان بار دیگر تصمیم گرفته‌اند از طریق دستاوردسازی برای برجام و... فضای رسانه‌ای را برای ورود به انتخابات سال 98 آماده کنند.

▼ اخبار
1ـ قهر از انتخابات یعنی ورود به براندازی

«محمد عطریانفر» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: «قهر از انتخابات اساساً یک شعار انحرافی است. اصلاح‌طلبی همزاد با انتخابات است. اگر شما روزی از انتخابات روی برگردانید، از کسوت اصلاح‌طلبی خارج می‌شوید و لاجرم در برابرتان سه راه وجود دارد. یا یک منفعل سیاسی می‌شوید و دیگر دغدغه‌ای برای سرنوشت ملی ندارید و در گوشه‌ای سر در لاک خودتان فرو می‌برید، یا از سیاست و سیاست‌ورزی دست می‌کشید و می‌گویید بروم به زندگی‌ام بپردازم، شاید در بزنگاه‌های انتخاباتی رأی بدهید یا نه، قسمت سوم این است که می‌روید به سمت مقاومت و مخالفت با نظام حاکمی که انتخابات را مبنای مدیریت خود در جامعه قرار داده است و آن وقت می‌شوید برانداز و مخالف؛ بنابراین کسانی که سخن از قهر انتخاباتی می‌زنند، توجه نمی‌کنند به اینکه تبعات این اظهارنظر چیست.»

2ـ انقلاب اسلامی مرگ تدریجی استکبار را رقم زده است
نماینده ولی‌فقیه در سپاه با بیان اینکه ماندگاری و زنده بودن انقلاب یک معجزه الهی است، گفت: آنچه در این 40 سال این انقلاب را از گردنه‌های سخت در برابر فتنه‌های سخت و دشمنی دشمنان عبور داده، پیوند امت با ولایت بوده است و تبعیت از ولایت تنها چیزی است که دشمن را عصبانی می‌کند. حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی افزود: دشمنان این انقلاب با درست کردن جبهه‌ای عظیم، وسیع و نامتجانس و واحد می‌خواهند به ماندگاری این انقلاب ضربه وارد کنند؛ علی‌رغم این تلاش، این انقلاب اسلامی بوده که با بیداری ملت‌ها مرگ تدریجی استکبار را رقم زده است.

3ـ پول آمریکایی سال ۲۰۱۹ را با سقوط آغاز کرد
شرکت «اپل» نسبت به کاهش درآمد خود هشداری داد که همسو با نگرانی‌های دیگر در فضای بازار‌های جهانی به‌ ویژه چشم‌انداز کاهشی رشد اقتصادی جهان، به نوسانات و تحولات زیادی در سراسر بازار‌های جهانی منجر شد. بر این اساس، بازار سهام ایالات متحده آمریکا ریزش بین ۲ تا ۳ درصدی را در همه شاخص‌ها تجربه کرد، مهم‌تر از همه تغییر ناگهانی در بازار جهانی ارز بود. در بازار ارز، دلار با شکست سنگینی از سوی ین ژاپن مواجه شد و ظرف تنها ۸ دقیقه بیش از ۳ درصد در برابر ین ژاپن تضعیف شد.

▼ اخبار کوتاه
عبدالله ناصری، مشاور رئیس دولت اصلاحات در اظهاراتی عجیب گفت: «در مورد جابه‌جایی برخی از وزرا ببینید جایگزین‌ها چه کسانی بوده‌اند. وقتی وزیر نسبتاً موفقی مثل آقای شریعتمداری برداشته می‌شود، شخصی جایگزین وی می‌شود که فاصله بسیار معناداری با وزیر قبلی دارد. این مسئله را در مورد وزیر راه و شهرسازی نیز می‌توانیم به‌ وضوح مشاهده کنیم.» نکته جالب توجه آن است که هر دو وزیر نام برده شده، به دلیل بالا رفتن حجم نارضایتی‌ها از عملکردشان و قرار گرفتن در آستانه استیضاح و برای فرار از پاسخگویی به انتقادات عمومی استعفا دادند.
مؤسسه رتبه‌بندی «مودیز» طی گزارش اخیر خود اعلام کرد: قیمت نفت و گاز در بازار جهانی طی سال ۲۰۱۹ نوسان خواهد داشت؛ اما می‌توان برای آن یک بازه قیمتی تعیین کرد. این مؤسسه بازه قیمتی برای نفت آمریکا را ۵۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرد. مودیز همچنین قیمت میعانات گاز طبیعی را ۴۵ درصد قیمت نفت آمریکا پیش‌بینی کرده و بازه قیمتی آن را ۲۲ تا ۳۲ دلار عنوان کرده است.
بنا بر اعلام نیروی دریایی ارتش، یکی از ناوگروه‌های این نیرو به زودی راهی اقیانوس اطلس می‌شود. این در حالی است که طرح برنامه این سفر به تأیید سلسله‌مراتب رسیده و امیر دریادار خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز در آذر ماه سال جاری گفته بود: «حضرت آقا فرمودند نیروی دریایی هر زمان برای دریانوردی اقیانوسی آمادگی لازم را داشت، این اقدام را انجام دهد.»
دولت‌آبادی، دادستان تهران درباره پرونده محمدرضا خاتمی که به تازگی مدعی تقلب هشت میلیون رأی در انتخابات سال ٨٨ شده بود، گفت: «مطابق بررسی‌ها، این اظهارات صحت نداشت و این فرد هفته قبل به دادستانی مراجعه کرده و تحقیقات به اتمام رسیده و به زودی در مورد این فرد تصمیم خواهیم گرفت.»
معاون فنی گمرک با تأکید بر اینکه در اخبار و رسانه‌ها گفته شد 140 هزار کانتینر در بنادر دپو شده، گفت: تا دیروز که آمار گرفته شده، 46 هزار کانتینر دپو شده وجود دارد. همچنین یک کشتی کالای اساسی برای تخلیه در روزهای آینده پهلوگیری می‌کند.

در هشتصد و هشتاد و یکمین شماره صبح صادق می‌خوانید؛
«گفت‌وگوی اختصاصی با عباس سلیمی‌نمین؛ انقلاب اسلامی احیاگر قدرت مردم، چالشگر نظام سلطه/ گفت‌وگو با همسر شهید سید نورخدا موسوی/ تکاپو برای بازگشت به دمشق/ کمال پس‌رفتِ یک کارگردان و...»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات