صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۱۳۴۴۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 19 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): هرگونه مذاکره با آمریکاییها منتفی است. ارتباط و ادامه مذاکره با اروپا ایراد ندارد، اما باید از آنها درباره مسائلی نظیر برجام و اقتصاد قطع امید کنید. باید با نگاه شک‌آلود به وعده‌های آنها، از روند مسائل مراقبت جدی کرد.(1397/6/7)

▼ حرف روز
برجسته‌ترين چهره ولايتمدار
شجره طيبه انقلاب اسلامي که به دست مبارک بنيانگذار نظام اسلامي حضرت امام خميني(ره) به ثمر رسيده است، با مجاهدت و رشادت بزرگمرداني به درختی تناور تبديل شده که عمر خود را در مسير مبارزه و مجاهدت گذرانده‌اند. برخي از آنان بر عهد ازلي با خداوند متعال تا پاي جان پايدار ماندند و سرنوشت‌شان به شهادت في‌سبيل‌‌الله ختم شد و برخي ديگر با الطاف خفيه الهي همچنان در انجام رسالت انقلابي خويش ايستاده و منتظرند؛ «مِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ  وَما بَدَّلوا تَبديلًا»(احزاب: 23)
بدون ترديد، حضرت آيت‌الله احمد جنتي از جمله مصاديق ياران صديق حضرت امام خميني(ره) و جانشين خلف ايشان حضرت امام خامنه‌اي (مدظله‌العالي) است که به اعتراف دوستان آگاه و دشمنان منصف، در طول بيش از نيم قرن مجاهدت و ايستادگي، در صف اول نگهباني از اسلام ناب محمدي(ص) و پاسداري از آرمان‌هاي امام(ره) و رهبري و دستاوردهاي انقلاب اسلامي ملت ايران قرار داشته‌ است.
ايشان که از حلقه ياران امام(ره) در مبارزات پیش از انقلاب بوده و به واسطه همين همراهي بارها دستگير، زندانی و تبعيد شده‌اند، پس از پيروزي انقلاب اسلامي همواره در سمت‌هاي حساس و کليدي مشغول به خدمت بوده‌اند که مهم‌ترين آن دبيري شوراي نگهبان است. مطابق با مباني نظريه حکومت اسلامي، حکومتي را مي‌توان حکومت اسلامي دانست که از دو رکن اصلي برخوردار باشد؛ يکي آنکه قوانين آن برگرفته از قوانين شرع بوده و ديگر آنکه کارگزاران و مسئولان آن از ميان صاحبان صلاحيت برگزيده شده باشند.
آیت‌الله جنتي که از دوره اول شوراي نگهبان در سال ۱۳۵۹ به‌عنوان عضو فقهاي اين نهاد از سوی امام(ره) منصوب شده و از سال ۱۳۷۱ تاکنون دبيري اين شورا را برعهده دارد، به دليل درستي انجام اين وظيفه و ايستادگي در مسير دفاع از ماهيت انقلاب اسلامي، به خار چشم دشمنان ملت بدل شده است. بدون شک، همه هجمه‌هاي سنگين رسانه‌اي در طول سال‌هاي اخير محصول اين ايستادگي است.
برگزاري همايش تبيين دستاوردهاي چهل ساله انقلاب اسلامي که با حضور جمعي از فرماندهان، مسئولان و هاديان سياسي سپاه در حال برگزاري است، فرصتي بود تا از اين يار صديق امام(ره) و رهبري تقدير شده و نام ايشان به فرموده حجت‌الاسلام والمسلمين حاجي‌صادقي، نماينده ولي‌فقيه در سپاه به منزله «برجسته‌ترين چهره ولايتمدار و بارزترين مصداق استقامت فکري و عملي و داراي روحيه جهادي و انقلابي» در ايام چهل سالگي انقلاب اسلامي ثبت شود.

▼ چلچراغ/ 17
ستاره‌های پیشرفت و توسعه اقتصادی
تنها کافی است تصاویر هوایی منطقه عسلویه پیش از انقلاب اسلامی را با تصاویر این روزهای این منطقه مقایسه کنید تا به سادگی یکی از دستاوردهای عظیم جمهوری اسلامی ایران‌ را به چشم خود مشاهده کنید! زمین‌های بایر و پهناور این منطقه جنوبی کشور که پیش از انقلاب شاید کمتر ایرانی‌ای حتی اسم آن را شنیده بود، حالا به قلب تپنده صنعت پتروشیمی کشور تبدیل شده است. کمی آن طرف‌تر پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به منزله بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و نخستین پالایشگاه طراحی‌شده بر اساس خوراک میعانات گازی کشور در بندرعباس در کنار پالایشگاه‌های آبادان، اصفهان، شازند، شهید تندگویان تهران، کرمانشاه، لاوان، تبریز، شیراز و... تصویری روشن از جهش بزرگ ایران در این زمینه است. در این میان، ستاره خلیج‌فارس به تنهایی با ظرفیت پالایش ۳۶۰ هزار بشکه در روز در قالب سه فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ای توان تولید روزانه ۳۷ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل، ۴ میلیون لیتر گاز مایع و ۳ میلیون لیتر سوخت جت را دارد و ایران را از یک کشور واردکننده به یک کشور صادرکننده در حوزه پتروشیمی تبدیل کرده است. موضوعی که می‌توان از آن به گام بلند ایران در مسیر خداحافظی با خام‌فروشی نفت و تک‌محصولی بودن اقتصاد کشور نیز یاد کرد. توسعه‌ای که متوقف نشده است و در آینده نزدیک با پایان 16 پروژه جدید پالایشگاهی شاهد افزایش نزدیک به یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی کشور خواهیم بود؛ اما نکته مهم‌تر در این میان، بومی بودن صنعت پتروشیمی در کشور و اتکا به متخصصان و صنعتگران داخلی برای توسعه پتروشیمی‌ها در کشور است؛ عاملی که موجب شده است تحریم‌ها و ایجاد محدودیت‌ها برای متوقف کردن صنعت پتروشیمی ایران همواره با شکست روبه‌رو شود.

▼ اخبار ویژه  
بازگشت منافقین به عراق برای اجرای توطئه آمریکایی!
محمد البلداوی، نماینده ائتلاف «البناء» (سازندگی) در پارلمان عراق به تازگی هشدار داده است، نیروهای آمریکایی همزمان با خروج از سوریه، نیروهای گروهک منافقین ایران را به عراق باز گردانده‌اند. وی افزود: پادگان‌های نیروهای آمریکایی در شمال عراق ده‌ها نفر از اعضای گروهک منافقین ایران را مسلح کرده و آنها را با هدف رهبری توطئه علیه منطقه آموزش داد‌ه‌اند. وی ابراز داشت، آمریکا تلاش می‌کند پس از خروج از سوریه منطقه را شعله‌ور کرده و ایران و ثبات خاورمیانه را هدف قرار دهد. این نماینده عراقی از همه رهبران سیاسی خواست، نسبت به این تحولات هوشیار باشند و مانع سوءاستفاده از خاک عراق علیه کشورهای همسایه که به عراق در نبرد ضد تروریسم کمک کردند، شوند.

تحریم‌های ضد ایرانی اروپا!
«اندره ساموئلسن» وزیر خارجه دانمارک از قصد اتحادیه اروپا برای تحریم تهران خبر داد و در توئیترش نوشت: «روز مهمی برای سیاست خارجی اروپا! اتحادیه اروپا هم‌اکنون با اعمال تحریم علیه یک دستگاه اطلاعاتی ایران به‌دلیل توطئه‌هایش در خاک اروپا موافقت کرد. این علامتی قوی از سوی اتحادیه اروپا است مبنی بر اینکه ما چنین رفتارهایی را در اروپا نخواهیم پذیرفت.» گفتنی است، پلیس دانمارک آبان‌ ماه سال جاری بدون ارائه هیچ مستنداتی برخی عوامل منتسب به ایران را به حمله به یک فرد در خاک این کشور متهم کرد ادعایی که رژیم صهیونیستی به ‌صراحت اعتراف کرد طرح آن بر اساس اطلاعات این رژیم صورت گرفته است.

▼ گزارش روز
چرخش در نگرش!
«منتظر اروپا نمی‌مانیم.» این جمله طلایی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به هند و در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره میزان تحقق وعده‌های اروپا برای تأمین منافع ایران از توافق هسته‌ای پس از خروج آمریکا از برجام بیان کرده است! به موازات این جملات «عبدالناصر همتی» رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در تهران و در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «واقع‌بینی یکی از اصول اساسی مدیریت است»، اظهار داشته است: «به کانال مالی اروپا خیلی امیدی نیست، ولی باید از آنها مطالبه کرد و طلبکار بود.» همچنین اسحاق جهانگیری در مصاحبه با یک رسانه اروپایی جملاتی مشابه را بیان کرده است! اظهاراتی که در یک بازه زمانی کوتاه از مسئولان گوناگون دولت شنیده شده، نشان‌دهنده رویکرد جدید دولت است؛ رویکردی که دال مرکزی آن ناامیدی از حل مشکلات کشور با نگاه و اتکا به بیرون مرزهاست! همان موضعی که مدت‌ها منتقدان دولت بر آن اصرار داشتند، اما کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت، حالا پس از تجربه برجام و عملکرد منفعلانه اروپا پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای می‌توان به وضوح نشانه‌هایی از آن را حداقل در اظهارات مسئولان دولتی مشاهده کرد! رویکردی که بی‌تردید وارد شدن آنها به حوزه سیاست‌گذاری‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت می‌تواند منشأ تغییرات مهمی باشد و ظرفیت‌ها و توانایی‌های بی‌نظیر داخلی کشور را که در سال‌های اخیر از آنها غفلت شده، به صحنه آورده و عبور از مشکلات را تسهیل کند.

▼ اخبار
1ـ هیچ قدرتی قادر به شکست ملت ایران نخواهد بود
سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه در بیست‌وهفتمین همایش سراسری هادیان و مسئولان سیاسی سپاه، انقلاب اسلامی را عامل افول شتابدار قدرت آمریکا در دهه اخیر توصیف و تصریح کرد: تیرگی سیطره سیاسی آمریکا تحت طلوع خورشید انقلاب به تدریج در حال از بین رفتن است که این مهم به برکت پرتوهای الهام‌بخش و ترویج روح مقاومت در پیکره جهان اسلام میسر شده است. وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها امروز تمام توان و فشار خود را در حوزه اقتصادی به منزله آخرین راهبرد خود علیه ملت ایران به کار گرفته‌اند، تأکید کرد: ایران اسلامی امروز قدرتمند بوده و به برکت مدیریت و هدایت‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و ایستادگی، بصیرت و شجاعت مردم، هیچ قدرتی قادر به شکست ملت ایران نخواهد بود.

2ـ در تقلای مذاکره با ترامپ!
روزنامه «همدلی» در گزارشی با عنوان «مهار ترامپ با گفت‌وگو» نوشت: «ترامپ در یک گفت‌وگوی خبری در واشنگتن، ادعا کرده است چون وضع ایران خوب نیست، بنابراین با آمریکا مذاکره خواهد کرد.» علی خرم، از فعالان اصلاح‌طلب گفت: «بدون شک در این شرایط اقتصادی و سیاسی به نفع ایران است تا از طریق یک کانال دیپلماتیک با آمریکا مذاکره کند. بنده معتقدم مذاکره با آمریکا در راستای منافع ملی و مصلحت عمومی صورت گیرد.» گفتنی است، این جریان سیاسی خاص به مثابه یار کمکی ترامپ، با سیاه‌نمایی وضعیت اقتصادی و ادعای به بن‌بست رسیدن کشور، در تقلای آن است که مذاکره با آمریکا را کلید بزند.

3ـ بازگشت عربستان به دمشق!
روزنامه «دیلی تلگراف» در یادداشتی با عنوان «تمام مسیرها به دمشق ختم می‌شوند» نوشت: دنیا در حال استقبال از «بشار اسد» است که زمانی در انزوا قرار گرفته بود. این روزنامه همچنین با اشاره به اقدام چند کشور عربی، از جمله امارات و بحرین در بازگشایی سفارتخانه‌های‌شان در دمشق نوشت: منابع آگاه گفته‌اند عربستان نیز، که یکی از اصلی‌ترین مخالفان حکومت بشار اسد به شمار می‌آمد، ممکن است کشور بعدی باشد که سفارتش را در دمشق افتتاح می‌کند. این اقدام، آغاز عصر جدیدی از مشروعیت برای بشار اسد خواهد بود و در نهایت به گشایش سفارتخانه کشورهای غربی، مانند انگلیس منجر می‌شود.»

▼ اخبار کوتاه
محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات در واکنش به مصاحبه محمود واعظی که گفته «ما هیچ‌گاه با اصلاح‌طلبان تندرو ائتلاف نکردیم»، در توئیتی نوشت: «اصلاح‌طلب‌ها باید مجسمه آقای واعظی را طلا بگیرند. باز گفته روحانی در انتخابات با اصلاحات ائتلاف نداشته و پیروز انتخابات حزب اعتدال بوده. به رو نیاورید اسم این حزب (اعتدال و توسعه) را نشنیده بودید! اصلاً همه کارهای خوب از این جنس بیخ ریش حزب پیروز اعتدال و توسعه و آقای واعظی. قَبِلت را بگید، کِل بکشیم.»
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توئیتری به وسواس وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا نسبت به ایران تاخت و نوشت: «با اینکه ممکن است در حالت عادی خوشایند به نظر برسد؛ اما وسواس خالص مایک پمپئو و جان بولتون نسبت به ایران هر لحظه بیش از پیش به رفتار تعقیب‌کنندگان روان‌پریشی شباهت پیدا می‌کند که به طور مداوم در حال شکست خوردن هستند. آمریکا در حال جایگزین کردن یک سیاست خارجه واقعی با وسواس و فوبیای ایران است.»
اسحاق جهانگیری با انتقاد از عملکرد اتحادیه اروپا در برابر ایران در زمینه «اراده» و «توانایی» اتحادیه اروپا برای ایستادگی در برابر سیاست ضد ایرانی ترامپ گفت: «اتحادیه اروپا نشان داد، قادر نیست همچون یک تصمیم‌گیر مستقل و مجموعه‌ای قدرتمند ظاهر شود.» معاون اول رئیس‌جمهور همچنین تأکید کرد: «ما هیچ چیزی فراتر از برجام را قبول نمی‌کنیم و آنچه فعلاً برای ما اهمیت دارد، موضوع همین توافق است.»
سرلشکر محسن رضایی با اشاره به وضعیت کنونی کشور و قیاس آن با مقطع دفاع مقدس گفت: سیاست امروز ترامپ شبیه حرکت صدام پس از پذیرش قطعنامه است. آن زمان همین کسانی که برجام را امضا کردند، قطعنامه را تأیید کردند؛ ولی صدام باز حمله کرد و تا ۳۰ کیلومتری کرمانشاه آمد. این در حالی است که در حال حاضر نیز عده‌ای هنوز به دنبال توافق با غرب هستند.
سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صحبت از فتنه ۹۸ ناظر به هشدار رهبری درباره نقشه دشمنان در سال آینده است، گفت: فتنه سال آینده فتنه اقتصادی است.
«محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران در مصاحبه‌ با روزنامه «همشهری» گفت: «مشکل اصلی اصلاح‌طلبان و معتدلان آن است که هنوز در شرایط ایده‌آل‌گرایی، شعار و انتقاد هستند؛ در حالی که مردم توقع عمل دارند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات