صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۳۴۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 22 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): نماز جمعه یک قرارگاه است؛ قرارگاه ایمان، قرارگاه تقوا، قرارگاه بصیرت، قرارگاه اخلاق. عمده‌[هدف‌] در این قرارگاه [نماز جمعه] تبیین است؛ مسئله‌ تبیین که هدف انبیای الهی تبیین بود.(1394/10/14) *** سالروز ولادت با سعادت حضرت زینب(س)، مظهر عفت و تقوا مبارک باد ***

▼ حرف روز
نمایش جدید آمریکا!
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دیروز (جمعه) از برگزاری همایش بین‌المللی علیه ایران طی ماه آینده به میزبانی لهستان خبر داد. پمپئو در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» بیان کرد، واشنگتن تلاش می‌کند ده‌ها کشور از مناطق گوناگون جهان را برای حضور در این نشست گرد هم آورد. در این راستا و در واکنش به برنامه آمریکا برای برگزاری نشستی ضد ایرانی در لهستان، وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی نوشت: «کسانی که در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند یا مرده‌اند، یا بی‌آبرو شده‌اند، یا به حاشیه رانده شده‌اند. ایران از همیشه قوی‌تر است.» دکتر ظریف در ادامه خطاب به دولت لهستان نیز می‌نویسد: «دولت لهستان نمی‌تواند این شرمندگی را پاک کند؛ در حالی که ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون قصد دارد میزبان سیرک مذبوحانه ضد ایرانی ترامپ شود.»
اما در این باره توجه به چند نکته حائز اهمیت است:
1ـ این اقدام آمریکا اعترافی ناخواسته به قدرت ایران است؛ برگزاری همایش بین‌المللی برای مقابله با اقتدار منطقه‌ای ایران به معنای آن است که آمریکای مدعی ابرقدرت بودن جهان، هرگز به تنهایی نمی‌تواند هماوردی برای ایران باشد.
2ـ پس از اعلام خبر خروج توأم با شکست آمریکا از سوریه، این نشست ابزاری است برای اینکه آمریکا به صهیونیست‌ها و دیگر عوامل خود در منطقه القا کند که ما همچنان در کنار شما هستیم.
3ـ نشست‌هایی از این دست، کارشناسان سیاسی را به یاد نشست‌هایی می‌اندازد که تا همین اواخر آمریکا تحت عنوان دوستان سوریه در برخی کشورها برگزار و از آن حمایت می‌کرد. حالا که به صحنه می‌نگریم، آمریکا با پذیرش شکست در زمینه ساقط کردن دولت بشار اسد، تصمیم به خروج نیروی‌های نظامی‌اش از منطقه گرفته است و از سوی دیگر دولت‌های عربی مخالف با دولت قانونی سوریه نیز یکی پس از دیگری راه بازگشت به دمشق و بازگشایی سفارتخانه‌های‌شان را در پیش گرفته‌اند؛ بنابراین این نمایش‌های استکباری تازگی ندارد.
4ـ این‌گونه اقدامات آمریکایی‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی و مصداق روحیه دادن به خود و شرکا را به ذهن متبادر می‌کند؛ از این رو در درون کشور، عملیات روانی آمریکا در لهستان که اولین و آخرین آن هم نیست، نباید اثری در اراده‌، راهبرد و محاسبات مسئولان داشته باشد.

▼ چلچراغ/ 18
نماز جمعه پایگاه عبادی و سیاسی مردم
با انقلاب شکوهمند اسلامی ایران یکی از مراسم‌ها و مناسک‌هایی که در سراسر ایران گسترش یافت، آیین عبادی و سیاسی «نماز جمعه» است، آیینی که در کنار گسترش معنویت و انجام فریضه نماز، از یک سو فرصتی است برای بررسی مسائل سیاسی و بصیرت‌افزایی در جامعه و از سوی دیگر فرصتی است برای دیدار رو در روی مردم و مسئولان به شکل مستمر، شنیدن صدای مردم و آشنایی با مشکلات مردم بدون واسطه و فارغ از پیچ و خم‌های اداری، همانند دیدار امام جمعه اردبیل با کارگران معترض ذوب آهن اردبیل، حضور امام جمعه شوش در بین کارگران معترض کارخانه هفت تپه، اختصاص مصلای نماز جمعه در روزهای هفته به دست‌فروشان برای ارائه محصولات‌شان در ایام سرد سال از سوی امام جمعه ساوجبلاغ، به خط کردن مسئولان استانی و منطقه‌ای با همت 30 امام جمعه و برپایی میز خدمت برای شنیدن مشکلات و نظرات مردم پس از اقامه نماز جمعه، حضور امام جمعه تبریز، رشت، اهواز و... بین مردم و جوانان و خبرهای مشابه فراوان در این زمینه که در سال‌های اخیر در رسانه‌ها منتشر شده است. البته فراتر از همه اینها، نماز جمعه ظرفیت ویژه‌ای است که به واسطه حضور مردم توانسته انقلاب اسلامی و کشور را از گردنه‌های سخت و دشوار عبور دهد؛ چنانکه در سال 1388 و آن فتنه بزرگ این نماز جمعه و خطبه‌های روشنگر و حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که کمر فتنه را شکست و نماز جمعه فراموش نشدنی 29 خرداد آن سال را در تاریخ انقلاب ثبت کرد! با وجود این، نمی‌توان این واقعیت را کتمان کرد که ظرفیت این آیین عبادی و سیاسی که در هزاران نقطه از کشور برگزار می‌شود، بسیار فراتر از آن است که اکنون از آن بهره‌برداری می‌شود! مصلاهای نماز جمعه می‌توانند پایگاهی مستحکم برای زنده نگه داشتن شعارهای انقلابی و مطالبه عمل انقلابی از سوی مسئولان باشد و به کانونی برای انعکاس صدای مردم و مأمنی قابل اعتنا برای آحاد مردم تبدیل شود.

▼ اخبار ویژه
دستکاری در آمار صادرات غیرنفتی!
بررسی آماری نشان می‌دهد، تا سال ۱۳۹۳ آمار تجارت خارجی هر دو مرجع آماری اعم از گمرک جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی اختلاف چندانی با هم ندارند و عمدتاً رقم هر دو یکی است، اما در سال‌های 1394، 1395 و 1396 گمرک ایران میزان صادرات غیر نفتی کشور را در حالی به ‌ترتیب ۴۲ میلیارد و ۴۲۸ میلیون دلار، ۴۴ میلیارد و ۴۱ میلیون دلار و ۴۶ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار ذکر کرده که بانک مرکزی این ارقام را به‌ترتیب 35 میلیارد و ۵۵۵ میلیون دلار، 36 میلیارد و ۷۲۳ میلیون دلار و ۳۹ میلیارد و ۹۲۰ میلیون دلار دانسته است. به‌ عبارت دیگر، آمار گمرک ایران از صادرات غیر نفتی کشور در سال 1394 حدود 6/8 میلیارد دلار، در سال 1395 حدود 7/6 میلیارد دلار و در سال 1396 حدود هفت‌ میلیارد دلار بیشتر از آمارهای بانک مرکزی است که در مجموع زیاده‌گویی یا اختلاف آماری نزدیک به 21 میلیارد دلاری را بین دو آمار نشان می‌دهد.

◄ روزنامه «واشنگتن‌پست» فاش کرد، محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی همچنان ارتباط و تماس‌های خود با سعود القحطانی را حفظ کرده، این در حالی است که القحطانی به سازماندهی عملیات قتل جمال خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول متهم است. این رسانه در گزارش خود آورده است: القحطانی همچنین چندین پرونده را دنبال می‌کند و ولی‌عهد سعودی هم همچنان از مشاوره‌های وی استفاده می‌کند. القحطانی مدعی شده است، ‌از وی به مثابه سپر بلا در کشته شدن خاشقجی استفاده شده است!
 
▼ گزارش روز
کدام راه؟

علی خرم، از چهره‌های اصلاح‌طلب که بارها در مدح و ثنای برجام و مذاکره با غرب در روزنامه‌های «اصلاح‌طلب» مطلب نوشته و حتی درباره ضرورت مذاکره با دیوانه‌ای چون ترامپ در زمینه‌هایی، مانند مسائل موشکی توصیه‌هایی داشته است، در تازه‌ترین یادداشت خود در روزنامه «همدلی» در اظهاراتی تأمل‌برانگیز نوشته است: «در کشور ما از سال ۵۷ در پرتو انقلاب تصوراتی شکل گرفت که می‌توان گفت اشتباه بوده است. البته این تصورات به عقیده برخی انقلابیون درست به نظر می‌رسید. این در حالی است که بخش عمده‌ای از سیاست خارجی تخصصی است و یک فن ‌و علم محسوب می‌شود؛ ابتدای انقلاب کسانی که در این ۴۰ سال در رابطه با سیاست خارجی اظهارنظر کرده و سعی کرده‌اند سیاست خارجی را دنبال خود هدایت کنند، عموماً کسانی نبوده که با تجربه و علم جهانی روی موضوع کار کرده باشند تا بخواهند برای منافع و امنیت ملی کشور نظر بدهند. عموماً اهداف انقلابی و اید‌ئولوژیک را در نظر گرفته و بر مبنای همان عمل کرده‌اند.» حال باید از این تحلیلگر و متخصص روابط بین‌الملل پرسید، آیا دیپلماسی، رویکرد انقلابی و همان تفکری که در پرتو انقلاب اسلامی شکل گرفته بیشتر توانسته است منافع ملی ما را تأمین کرده و کشور را پیش ببرد یا رویکرد به نظر وی تخصصی که نتیجه آن برجام و قدم زدن با وزیر خارجه آمریکا بود؟! نتیجه رفتن به مسیر توصیه شده از جانب دوستان و هم‌فکران «خرم» و انعقاد برجام و منتظر اروپا شدن برای تأمین منافع ایران پس از خروج آمریکا از برجام کدام یک از منافع کشور را تأمین و کدام تحریم، مشکل و خطر را از کشور دور کرده که موجب شده است چنین در جایگاه طلبکاری و همه چیز دانی بایستند؟!

▼ اخبار
1ـ وقاحت فرانسوی
وزارت خارجه فرانسه در اقدامی مداخله‌جویانه، خواهان توقف فعالیت‌های موشکی ایران شد. وزارت خارجه فرانسه بدون ارائه هیچ مستندی، از ایران خواسته است تا همه فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک را که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند، متوقف کند. گفتنی است، جمهوری اسلامی ایران به دفعات تصریح کرده است، برنامه موشکی‌اش کاملاً دفاعی بوده است. همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نهاد تخصصی سازمان ملل متحد به شمار می‌آید و ناظر بر اجرای ابعاد فنی و هسته‌ای برجام است، در همه گزارش‌های خود بر صلح‌آمیز بودن تمامی فعالیت‌های ایران و عدم انحراف آنها به سوی اهداف غیر مسالمت‌آمیز تأکید کرده است.

2ـ اگر اصلاح‌طلبان نبودند، روحانی رأی نمی‌آورد
رسول منتجب‌نیا در واکنش به اظهارات اخیر محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره نقش نداشتن اصلاح‌طلبان در پیروزی روحانی، گفت: برای آقای واعظی و سایر دوستان احترام قائل هستم ولی رأی تقریباً مشخص آقای روحانی به دلیل وجهه ایشان و تلاشی که دوستان در ستاد ایشان داشتند، بیش از پنج، شش میلیون نبود؛ اما وقتی با تصمیم اصلاح‌طلبان، قرار شد همه پشت سر آقای روحانی متحد و متفق شوند، سبد آقای روحانی سنگین‌تر شد و تمام آرای اصلاح‌طلب‌ها به سبد ایشان ریخته شد و باعث شد تا آن رأی قابل توجه را در سال 92 بیاورند و بر رقبای خود پیروز شوند.

3ـ پیشنهاد افزایش حقوق کارگران به ۳ میلیون تومان
محمود شکری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از وضعیت معیشتی کارگران، گفت: با توجه به اینکه بررسی لایحه بودجه ۹۸ در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است، پیشنهادهای متعددی از سوی نمایندگان برای افزایش حقوق کارگران در سال آینده مطرح شده است. وی افزود: نمایندگان مجلس گزینه‌های افزایش ۳۰ درصدی، ۲۵ درصدی و حداقل ۳ میلیون تومان را برای کارگران پیشنهاد کرده‌اند که این پیشنهادها برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون تلفیق ارائه شده است.

▼ اخبار کوتاه
علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر جمعیت نیروی کار مرکز آمار ایران و مدیرکل سابق اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال گفت: تعداد مجردهای قطعی در کل کشور ۲۲۰ هزار نفر است. وی افزود: 11 میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مجرد هرگز ازدواج نکرده در کشور داریم که با احتساب افراد بدون همسر در اثر فوت یا طلاق، جمعیت مجردان ایران به رقم ۱۳ میلیون و ۳۲ هزار نفر می‌رسد. گفتنی است، به افرادی که از سن تجرد قطعی عبور کرده باشند، مجردهای قطعی می‌گویند.
نهاد تنظیم‌کننده ارتباطات راه دور در روسیه در حال تحقیق از وبگاه روس‌زبان «بی‌بی‌سی» به دلیل حمایت احتمالی از گروه‌های تروریستی است. پوشش‌های خبری رسانه دولتی «بی‌بی‌سی» درباره گروه تروریستی داعش پیش از این با انتقادات کاربران ایرانی هم مواجه شده است. اوج این انتقادات زمانی مطرح شد که بی‌بی‌سی پس از تصرف بخش‌هایی از خاک عراق به دست «داعش» از کاربرد لقب «تروریستی» برای این گروه خودداری کرد.
«چاران سینگ» مدیر اجرایی بانک دولتی UCO گفت: پالایشگاه‌های هندی قبلاً پرداخت‌های خود را به 15 بانک ایرانی انجام می‌دادند که اکنون به 9 بانک کاهش یافته است؛ زیرا یکی از این بانک‌ها بسته شده و پنج بانک دیگر نیز تحت تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند. گفتنی است، 9 بانک مذکور، بانک‌های سامان، پاسارگاد، اقتصاد نوین، کارآفرین، سرمایه، خاورمیانه، شهر، حکمت ایرانیان و گردشگری هستند.
حجت‌الاسلام ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس اظهار داشت: استانی شدن انتخابات به ضرر کشور و مردم است؛ چرا که در این صورت مردم شناختی بر نمایندگان نخواهند داشت. وی افزود: این طرح سبب می‌شود نماینده‌هایی به مجلس راه پیدا کنند که ویژگی لابی‌گری و رایزنی بالایی دارند و به این ترتیب افراد مستقل نمی‌توانند به مجلس راه یابند.
«انزو موآورو» وزیر خارجه ایتالیا اعلام کرد، دولت این کشور در حال بررسی بازگشایی سفارتخانه در دمشق است. ایتالیا که در سال 2012 سفارتخانه خود در سوریه را تعطیل کرده و به زعم خود برخورد دولت سوریه در قبال ناآرامی‌ها را غیرقابل قبول خوانده بود، اکنون نخستین کشور اروپایی است که سفارتش را در سوریه دوباره راه‌اندازی می‌کند.
بر اساس اعلام بانک جهانی و با وجود تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، اقتصاد این کشور در سال گذشته رشد داشته است. در گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی بانک جهانی در سال ۲۰۱۹، تأکید شده است میزان رشد اقتصادی روسیه در سال گذشته افزایش یافته و تورم هم در سطح پایین مانده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات