صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۱۳۴۸۰

رصد لایحه بودجه 1398 « از نگاه کارشناسان و مسئولان» +دانلود فایل

بودجه در ساده‌ترین نگاه عبارت است از یک سند مالی که وضعیت منابع و مصارف دولت را طی یک سال نشان می‌دهد . اهمیت بودجه به جهت تاثیرگذاری بر عملکرد سایر بازیگران عرصه اقتصاد است به گونه‌ای که انتخاب هزینه‌ها ، شیوه و محل تامین مالی آنها ، چشم انداز دولت را طی یک سال برای سایر بازیگران اقتصادی روشن کرده و تصمیم گیری بازیگران اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در نگاهی عمیق تر کارکرد بودجه فراتر از یک سند حسابداری بوده و ابزار اصلی سیاست گذاری مالی دولت به شمار می آید؛ دولت در قالب سند بودجه ، اقدام به سیاست‌گذاری‌های هدفمند در جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور می کند. از این بعد، دولت به منظور رسیدن به اهداف کلان اقتصادی می تواند با توجه به ساختارهای موجود در اقتصاد و مشکلات جاری کشور به سیاست گذاری های خاص در قالب بودجه اقدام کند. برهمین اساس قاعدتا قانون بودجه کل کشور از دو فصل منابع و مصارف تشکیل شده است اما آنچه که عملا اتفاق می‌افتد یکسری تصمیم‌گیری‌هایی است که در قالب سیاست‌های دولت در بودجه اتخاذ می شود که عموماً بصورت اعداد و ارقام در بخش‌های منابع و مصارف نیست اما در کتابچه قانون بودجه هنگام ارائه به مجلس شورای اسلامی آورده می‌شود مانند بحث پرداخت یارانه‌ها که دولت هر سال تصمیم می‌گیرد یارانه‌ها قطع شود یا خیر و یا شامل چه افرادی شود اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد با پیش‌بینی‌های انجام شده در بودجه متفاوت است .
آنچه مسلم است تهیه پیش نویس لایحه بودجه کل کشور در سال 1398 با توجه به چند عامل مهم و رویدادهای سیاسی از جمله ؛ خروج آمریکا از برجام و اقدامات خصمانه این کشور برای به صفر رساندن فروش و صادرات نفت ایران با توجه به وابستگی مستقیم و غیر مستقیم منابع درآمدی دولت در بودجه به نفت ، اعمال تحریم‌های شدیدتر ، نوسانات نرخ ارز ، پدیده قاچاق سوخت و مباحث مربوط به چند نرخی شدن بنزین و... از اهمیت زیادی برخوردار است.
لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور سه شنبه چهارم دی ماه از سوی دولت تقدیم مجلس شد و همچنین در اختیار رسانه ها قرار گرفت و بررسی و تصویب کلیات آن از شنبه هشتم دی ماه در مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد.
در این میان، گروه اقتصاد اداره پژوهش های خبری معاونت سیاسی، در راستای رسالت رسانه ای خود تلاش دارد با رصد صحبت های مسئولان و کارشناسان، در قالب گزارش های هفتگی در دو بخش منابع و مصارف در لایحه بودجه ۱۳۹۸، مخاطبان را در جریان نقاط ضعف و قوت ، تحلیل ها و انتقادات وارده بر بودجه 98 کل کشور قرار دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات