کهگیلویه و بویراحمد >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۱۳۵۰۰

سوغاتی فضای مجازی برای زبان فارسی؟!

در طول تاریخ ایران، پادشاهان و فرنگ باوران به اصطلاح روشنفکر با نام ترقی و توسعه، بیشترین نقش را در بکارگیری و جایگزینی واژه های لاتین و بیگانه به جای لغات فارسی داشته اند.
پایگاه بصیرت / علی ظهرابی
هجمه به زبان فارسی به دلایل و شیوه های مختلف در گذشته وجود داشته است. در طول تاریخ ایران، پادشاهان و فرنگ باوران به اصطلاح روشنفکر با نام ترقی و توسعه، بیشترین نقش را در بکارگیری و جایگزینی واژه های لاتین و بیگانه به جای لغات فارسی داشته اند و امروز هم به شیوه های نوین، ادبیات فارسی مورد بی مهری قرار می گیرد که شایسته است توجه بیشتری به این مقوله شود.
با وجود این که حراست و پاسبانی از زبان فارسی از اهم موارد مد نظر رهبر معظم انقلاب بوده است ودر فرصت های مقتضی بر اهمیت آن تأکید نموده اند اما گذر زمان ارزش وخواسته رهبر انقلاب را دو چندان کرده است چرا که حضور ناگزیر ایرانیان در فضای مجازی، نسل امروزی را ناخواسته بر بکار گیری ادبیات وارداتی غربی سوق داده و استعمال لغات غیر فارسی در این فضا به حدی رسیده که پدران و مادران از رد و بدل شدن این کلمات توسط فرزندان احساس بی سوادی می کنند.
با این سرعت حضور در فضای مجازی، نسل های آتی  به آموزش اجباری ادبیات غیر فارسی سوق داده خواهند شد و به این ترتیب شیرینی زبان مادری تحت تأثیر حرکت جهانی زندگی در فضای مجازی، به تلخی تبدیل می شود و همبستگی و اتحاد ایرانیان مخدوش و کم رنگ می گردد.
حال که یکی از مولفه های قدرت ملت ها در آینده، پیشرفت در حوزه سایبر است و تسلط در بکار گیری این فضا ضرورتی اجتناب ناپذیر است، وظیفه همگان است که با حساسیت زبان فارسی را پاس بدارند. در این راستا، در ادامه نکاتی ذکر می گردد.
1- فرهنگستان زبان و ادب فارسی با سرعت وجدیت بیشتری واژه های فارسی را جایگزین لغات لاتین و بیگانه وارداتی کند و در ایفای این نقش مهم به سطح بروز و آنلاین برسد نه این که ابتدا یک واژه بیگانه در بین عموم جامعه ترویج یابد و سپس شاهد خلق واژه فارسی باشیم که در این صورت استفاده از آن امری نزدیک به محال می شود.
2- فرهنگ استفاده از فضای مجازی در مدارس، دانشگاه ها و از سوی موسسات مختلف آموزشی و مهارتی تبیین و تدریس شود.
3- از ظرفیت توان علمی جوانان کشور در صدور و استعمال ادبیات فارسی استفاده شود.
4- نیازمندی های قانونی لازم در کشور ایجاد شود. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات