بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۱۳۵۱۰

رکورد شکنی تعطیلی دولت؛ به سیرک آمریکا خوش آمدید!

در حالی که ترامپ تقویت بازار کار را یکی از دستاوردهای بزرگ خود می‌داند اما این هرج و مرج می تواند نرخ بیکاری را در ماه­های آتی بالا ببرد. روز به روز بر تعداد کارمندان بیکار افزوده می­شود و رستوران­ها و مغازه­های اطراف ادارات دولتی خالی از مشتری شده­اند. به نوشته گاردین، این هرج و مرج تا بدان جا پیش رفته که خدمات شهری و جمع­آوری زباله نیز در برخی از مناطق متوقف شده است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / عمار اسماعیلی

رکورد شکنی تعطیلی دولت؛ به سیرک آمریکا خوش آمدید!تعطیلی کنونی دولت آمریکا که باعث بی حقوق ماندن ۸۰۰ هزار کارمند فدرال این کشور شده، در مقایسه با تعطیلی در دولت های گذشته این کشور رکورد زده است و هر روز با گذشت زمان نشانه­ های هرج و مرج ظهور و نمود بیشتری پیدا می کند .

واشنگتن پست در گزارشی به این هرج و مرج پرداخته است و ترامپ در پاسخ به این گزارش باز به رسانه­ های آمریکا تاخته و آن­ها را متهم به دروغ­ پراکنی کرده است. دونالد ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت: «هم اینک یک گزارش جعلی را از واشنگتن پست دیدم که نوشته بود در کاخ سفید هرج و مرج حاکم است و اینکه به نظر نمی رسد راهبردی درباره موضوع تعطیلی دولت وجود داشته باشد و طرحی در این زمینه وجود ندارد. رسانه های جعلی همیشه دوست دارند از هرج و مرج صحبت کنند. در حقیقت، در کاخ سفید کسی غیر از من نیست و من برای تعطیلی دولت برنامه دارم. اما برای فهم این طرح، شما باید این واقعیت را درک کنید که من در انتخابات پیروز شدم. ایمنی و امنیت را به مردم آمریکا وعده دادم.»

سی ان ان نیز در گزارشی خبر داد این تعطیلی بر زندگی هزاران کارگر فدرال در آمریکا تاثیر گذاشته است و هر روز شرایط بغرنج­ تر می­ شود. علی رغم این تعطیلی، ترامپ و نمایندگان دموکرات کنگره هنوز نتوانسته­ اند به توافقی دست پیدا کنند و به این شرایط پایان دهند و در این شرایط رئیس جمهور آمریکا تنها توئیت می کند.

نشریه هیل نیز اذعان نموده است که بی­ نظمی و هرج و مرج در دولت آمریکا مشهود است. این نشریه به نقل از سناتور ریچارد شلبی (رئیس کمیته تخصیصات مجلس سنا) نوشت: «او (ترامپ) واقعاً نمی­تواند پیش بینی کند که توافق بر سر دیوار مرزی چگونه خواهد بود اما در برهه کنونی و تا زمان رسیدن به این توافق، دولت آمریکا دچار یک بی­نظمی و شبیه به سیرک شده است.»

در زمینه دیوار مرزی، رفقای نزدیک ترامپ هم در مجامع عمومی از او درخواست کردند تا مسیر درست را دنبال کند و گوشزد کردند، دموکرات­ها هرگز بودجه این دیوار را تصویب نخواهند کرد. سناتور لیندسی گراهام نیز بعد از ملاقات با ترامپ گفت: «دموکرات­ها خیلی بیشتر از گذشته نسبت به ترامپ متنفر شدند و تمام سعی خود را خواهند کرد تا در انتخابات 2020 ترامپ را شکست دهند.»

در ادامه این هرج و مرج، بخش خدمات رسانی آمریکا دچار اختلال جدی شده است. برای مثال عدم پرداخت حقوق به کارکنان فناوری اطلاعات باعث شده بود تا سایت های دولتی در مواردی با اختلال مواجه شوند، اما حالا این سایت ها به طور کامل از کار افتاده اند.

تحلیل های موسسه رتبه سنجی «استاندارد اند پورز» نشان می دهد که ادامه تعطیلی دولت برای اقتصاد آمریکا گرانتر از تصویب بودجه ساخت دیوار مرزی خواهد بود. همچنین «آن بوینو» کارشناس ارشد اقتصادی آمریکایی گفت: «تداوم تعطیلی دولت فقط ظرف دو هفته آینده می تواند بیشتر از ۵.۷ میلیارد دلار برای اقتصادی ایالات متحده تمام شود؛ ضمن اینکه هر یک هفته تعطیلی دولت تقریبا معادل ۱.۲ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی آمریکا آسیب وارد می کند و درحال حاضر این رقم به ۳.۶ میلیارد دلار رسیده است.»

در حالی که ترامپ تقویت بازار کار را یکی از دستاوردهای بزرگ خود می‌داند اما این هرج و مرج می تواند نرخ بیکاری را در ماه­های آتی بالا ببرد. روز به روز بر تعداد کارمندان بیکار افزوده می­شود و رستوران­ها و مغازه­ های اطراف ادارات دولتی خالی از مشتری شده ­اند. به نوشته گاردین، این هرج و مرج تا بدان جا پیش رفته که خدمات شهری و جمع­ آوری زباله نیز در برخی از مناطق متوقف شده است.

تعطیلی دولت آمریکا به دلیل اختلاف ترامپ و کنگره بر سر دیوار مرزی مکزیک آغاز شد، به راستی چرا آمریکایی که خود را مهد لیبرال دموکراسی در دنیا می­داند به فکر ایجاد دیوار مرزی بین خود و همسایگان است؟ شاید یکی از دلایل اصلی را می­توان کاهش تاثیر قدرت نرم و سخت آمریکا دانست.

کشوری که خود را سردمدار حل مشکلات دنیا دانسته، به تمام نقاط جهان لشکرکشی کرده و ثمره این لشکرکشی چیزی جز ویرانی و قتل و عام بی­گناهان نبوده است، حالا نمی­تواند مشکلات داخلی خود را حل و فصل نماید و بی­ نظمی و هرج و مرج آن را تبدیل به سیرک کرده است. صحنه این سیرک را می توان اینطور توصیف کرد؛ دلقک های جمهوریخواه و دموکرات زد و خورد می کنند، بوی گند آشغال های روی زمین مانده آزار می دهد و تماشاچی ها (مردم آمریکا) ناچارند این نمایش احمقانه و بوی متعفن را تحمل کنند و هزینه آن را هم بپردازند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات