صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۱۳۵۲۵

حرف روز/ اتحادیه اروپا روی نوار افول

امروز اتحاد 28 کشور اروپایی در حال فروپاشی است. روی کار آمدن راستگراها، مطرح شدن موضوع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا(برگزیت)، تظاهرات جلیقه‌زردها در فرانسه و... سبب شکننده شدن اتحادیه اروپا شده است[...]
پایگاه بصیرت / اکبر معصومی
یادداشت: امروز اتحاد 28 کشور اروپایی در حال فروپاشی است. روی کار آمدن راستگراها، مطرح شدن موضوع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا(برگزیت)، تظاهرات جلیقه‌زردها در فرانسه و... سبب شکننده شدن اتحادیه اروپا شده است. در این خصوص ذکر سه نکته اساسی ضروری به نظر می‌رسد:
1ـ شعله‌ور شدن آتش اعتراض‌هایی، همانند اعتراض جلیقه‌زردها را نمی‌توان صرفاً به خواست‌ها و مطالبات اقتصادی و اجتماعی روزمره محدود دانست؛ بلکه این اعتراض‌ها از بحرانی عمیق در ساختار فکری لیبرالیسم نشئت می‌گیرد؛ تفکری که اساس اتحاد اروپایی‌ها بود. به اعتراف امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، همه کشورهای لیبرال دموکرات با چنین بحرانی مواجهند و باید خود را در قرن حاضر آماده چالش بزرگ کنند. نکته دیگر درباره اعتراض‌ها در فرانسه این است که دولت فرانسه سعی می‌کند این اعتراض‌ها را به خارج از کشور و به یک دولت خاص نسبت دهد تا به راحتی بتواند آن را سرکوب کند.
2ـ برگزیت به یک بحران اساسی برای انگلیس و به تبع آن برای اتحادیه اروپا تبدیل شده است. دو دیدگاه متفاوت در بین سیاستمداران سبب شده است مردم انگلیس نسبت به دولت این کشور بی‌اعتماد شوند؛ از این رو برخی از کارشناسان معتقدند ناکامی دولت این کشور در حل بحران برگزیت سبب تجزیه این کشور خواهد شد؛ امری که خود دولتمردان انگلیس به آن اعتراف کرده‌اند. نکته قابل توجه در خروج انگلیس از اتحادیه اروپا آن است که این امر نقطه شروع فروپاشی اتحادیه واحد اروپا خواهد شد.
3ـ به نظر می‌رسد بحران فرانسه و انگلیس به یک الگوی فراگیر د‌ر اروپا تبد‌یل شود و زمزمه‌‌های آن را د‌ر هلند‌، بلژیک و... شاهد‌ هستیم. د‌ر ایتالیا د‌ولت راست‌گرا د‌ر مقابل بروکسل ایستاد‌گی می‌کند‌ و تضعیف رومانی د‌ر مقام ریاست د‌وره‌ای اتحاد‌یه اروپایی نشان می‌د‌هد‌ اتحاد‌یه اروپایی با بحران ساختاری و هویتی روبه‌رو است. در آلمان که یکی از مهم‌ترین کشورهای تأثیرگذار در اتحادیه اروپا است، جریان راست افراطی که سال‌های اخیر خود‌ را جزء حزب «آلترناتیو برای آلمان» سازماند‌هی کرد‌ه، با به دست گرفتن قدرت به د‌نبال خروج آلمان از اتحادیه اروپایی است. آنچه به طور مشخص می‌توان از وضعیت فعلی اتحادیه اروپا نتیجه گرفت، این است که اروپا بر روی قطار افول و سراشیبی سوار شده است که متحد ماندن آن را حداقل در درازمدت دچار شک و تردید می‌کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات