صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۳۵۳۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 26 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ایرانِ یکپارچه با اقوام مختلف و متعدّد، دارای یک هدفند؛ دارای یک مسیرند. بله، ممکن است زبان‌ها مختلف باشد، مذاهب مختلف باشد امّا اهداف عالی این ملّت یکسان است؛ همه می‌خواهند ایران عزیز را به عنوان الگوی یک کشور اسلامی به دنیا معرّفی کنند.(1395/5/11)

▼ حرف روز
عامل وحدت يا اختلاف
مدت‌هاي مديدي است که اردوگاه اصلاح‌طلبان با سردرگمي و تشويش مواجه شده است. عوامل واگرايي آنچنان در اين جريان فعال شده که فرصت‌هاي همگرايي نيز چندان به کار ايشان نيامده است. محور اين اختلافات را بايد عملکرد دولتي دانست که با حمايت تمام‌عيار اصلاح‌طلبان به قدرت رسيده و از یک سو نتوانسته رضايت مردمي را تأمين کند و از دیگر سو اعتراض هواداران اصلاحات را نيز به همراه داشته است.
اصلاح‌طلبان در اين ميان براي ساماندهي اردوگاهي خود تلاش فراواني کرده‌اند؛ اما گسل‌هاي واگرايي فعال شده و هر روز اقدام يا اظهارنظري، آرامش مصنوعي حاصله را بر هم مي‌ريزد. آخرين نمونه تلاش اين اردوگاه براي همگرايي و ترميم پايگاه اجتماعي از طريق برگزاري بزرگداشت درگذشت مرحوم هاشمي‌رفسنجاني بود که در سطح گسترده و به صورت هماهنگ در رسانه‌هاي اصلاح‌طلبان دنبال شد. به واقع تلاش شد تا به نحوي هاشمي به منزله محور وحدت اردوگاه متشتت اصلاح‌طلبان معرفي شود و اين محوريت پايه‌اي براي اقدامات بعدي معطوف به انتخابات قرار گیرد.
در اين ميان، مواضع موسوي‌خوئيني‌ها همه چيز را بر هم زد و فرصت را به تهديد تبديل کرد. رئيس سابق مجمع روحانيون مبارز که مي‌توان وي را پدر معنوي جريان چپ و اصلاح‌طلب در طول سه دهه اخير دانست، در اظهاراتي عملکرد هاشمي را نقد و چهره‌اي خودمحور و قانون‌گريز از وی ترسیم کرد که براي دستيابي به اهدافش مانعي پيش روی خود نمي‌ديد، حتي اگر اين مانع قانون ‌بود!
چنين اظهاراتي بازکننده پرونده به ظاهر مختومه شده‌ای است که در طول دهه 1370 بين جريان هاشمي و جريان اصلاحات وجود داشت. اختلافات جدي که جريان چپ را به طور کامل در تقابل با آقاي هاشمي قرار داده بود و حاصل آن توليد آثاري، چون «عاليجناب سرخپوش» بود که به طور مستقيم هاشمي و جريان سياسي حامي وي را نشانه گرفته بود.
اين سخنان موسوي‌خوئيني‌ها در اين چند روز بي‌پاسخ باقي نمانده است و حاميان هاشمي به ميدان آمده و سنگين‌ترين هجمهها را عليه موسوي‌خوئيني‌ها آغاز کردهاند؛ البته بايد منتظر بود که فاز دوم تقابل آغاز شود و اين بار حاميان پدر معنوي اصلاح‌طلبان براي دفاع از وي هاشمي را نقد کنند! فعال شدن دوباره گسل تاریخی کار اصلاح‌طلبان را براي رسيدن به وحدت و همگرايي دشوارتر از گذشته خواهد کرد.

▼ چلچراغ/ 22
وحدت میراث ماندگار انقلاب
نمایشگاه‌ها، آمارها و ارقام‌های بسیاری وجود دارند که دستاوردهای 40 ساله انقلاب را در حوزه‌های گوناگون به نمایش می‌گذارند؛ اما همه دستاوردهای انقلاب اسلامی را نمی‌توان در آمارها ترسیم کرد یا صرفاً با برپایی نمایشگاه یا نگارش چند سطر بیان کرد و نشان داد. یکی از این دستاوردها «وحدت» است که یادگار امام راحل(ره) به شمار می‌آید. ایران اسلامی با وجود قوم‌های گوناگون از آذری‌ها و لرها و بلوچ‌ها تا عرب‌ها و فارس‌ها و کردها، با زبان‌ها و گویش‌ها و آداب و رسوم متفاوت از مازنی‌ها و گیلگ‌ها و خراسانی‌ها تا جنوبی‌ها و یزدی‌ها و اصفهانی‌ها و همچنین با مذاهب و ادیان گوناگون، از تشیع و تسنن تا ارامنه و آشوری و... در کنار یکدیگر ایستاده‌اند و همراه و همگام برای پیشرفت ایران و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی حرکت می‌کنند! وحدت دستاوردی است که زمانی اهمیت آن بیش از پیش معنا می‌یابد که بدانیم دشمنان انقلاب اسلامی در تمام این 40 سال همه همّ و غم خود را برای تحریک تفاوت‌های قومی و مذهبی به کار بسته‌اند و هر چه در چنته داشته‌اند، از غائله‌آفرینی در شمال غربی تا اختلاف‌افکنی در جنوب شرقی و... برای خدشه‌دار کردن اتحاد ملی ما به کار بسته‌اند؛ اما توطئه‌های‌شان یکی پس از دیگری به دست خود مردم نقش بر آب شده است. ایجاد این وحدت در عین کثرت در نظام اسلامی در حالی رخ داده است که هم در دوران پهلوی پدر و هم در دوران پهلوی پسر ضدیت با اقوام ایرانی و از بین بردن تفاوت‌ها به شدت دنبال می‌شد تا آنجا که چاپ کتاب با زبان‌ها و گویش‌های متفاوت را ممنوع کردند و حتی تا تبعید و سلب تابعیت بعضی از اقوام پیش رفتند. آن زمان دستگاه‌ها و اشخاص نزدیک به دربار سخنان نژادپرستانه بر زبان می‌آوردند و به تحقیر و توهین برخی از اقوام ایرانی دست می‌زدند و اقوام مختلف را به عمد در محرومیت و مهجوریت قرار می‌دادند؛ اما انقلاب اسلامی ایران و نظام برآمده از رأی و نظر مردم معادله را کاملاً دگرگون کرد.

▼ اخبار ویژه
اصل و اساس نظام ما هستیم!
«محمود علیزاده‌طباطبایی» وکیل خانواده هاشمی گفته است: «فشارها و هجمه‌ها بعد از اتفاقات سال ۸۸ نسبت به آیت‌الله هاشمی و خانواده‌شان خیلی زیاد بود، به طوری ‌که فائزه، مهدی و حسین مرعشی زندان بودند. روزی در نبود آیت‌الله به منزل‌شان رفتم و با عفت خانم صحبت کردم تا کمی آرام‌شان کنم؛ اما به محض ورود حاج‌آقا، ایشان از شدت عصبانیت گویی منفجر شدند و با تندی خطاب به ایشان گفتند: «شما در جوانی شجاع‌تر بودید، الآن از چی می‌ترسید که سکوت کرده‌اید! ما که اصل انقلاب و نظام هستیم، باید سه تا از ما در زندان باشند و شما هیچی نگویید! من این چهار بچه را جلوی زندان‌ها بزرگ کردم... .» گفتنی است، عفت مرعشی در سال‌های اخیر اظهارات متنوعی علیه ارکان گوناگون نظام، به ویژه قوه قضائیه داشته و نظام اسلامی را به تقلب در انتخابات متهم کرده بود.

قاچاق سوخت و سیگار به ترکیه
مرزبانی جمهوری اسلامی ایران خودروهای کشور ترکیه را در بدو ورود به ایران در مرز رازی بازرسی می‌کنند تا جلوی قاچاق سوخت به این کشور را بگیرند. علت قاچاق سوخت به ترکیه گران بودن بنزین و گازوئیل در این کشور است و سبب شده خودروهای ترکیه‌ای با ایجاد باک مخفی و افزایش حجم باک خود مقادیر زیادی سوخت را به کشور خود قاچاق کنند. در مقابل به دلیل ممنوع بودن واردات سیگار در ترکیه، ‌اتباع ایرانی در  این  کشور مبادرت به جابه‌جایی سیگار از ایران و فروش آن در ترکیه می‌کنند که این امر وجهه ایرانی‌ها را در این کشور مخدوش کرده است.
 
▼ گزارش روز
دست‌هایی در کارند!
وزیر مستعفی و حالا دیگر سابق بهداشت دولت حسن روحانی در ویدئوی کوتاهی که در فضای مجازی منتشر شده و گویا در آخرین حضور «قاضی‌زاده هاشمی» در وزارت بهداشت بوده، مدعی می‌شود عده‌ای از افراد در دولت حسن روحانی، با برخی کم‌کاری‌ها به صورت عامدانه به دنبال ناراضی‌سازی مردم هستند! وی همچنین می‌افزاید، برخی در دولت حتی دستور رهبری را هم اجرا نمی‌کنند تا مردم اعتراض کنند! اگرچه ممکن است به دلیل اختلافات به وجود آمده بین قاضی‌زاده هاشمی با دیگر اعضای دولت، در دقت این اظهارات تردیدهایی وجود داشته باشد؛ اما همزمانی این اظهارات با طرح مباحثی مانند اعتراضات سراسری از سوی فردی، مانند سعید حجاریان که می‌گوید: «با توجه به روند جاری و چشم‌انداز منفی، عده کثیری از مردم به‌خاطر مشکلات اقتصادی، از جمله تحریم‌ها شغل خود را از دست می‌دهند و به خیل فقرا می‌پیوندند و در نتیجه، طبقه متوسط هر روز کوچک‌تر می‌شود و در نتیجه جنوب تا شمال تهران، یک دست انقلابی می‌شود.» و قریب دانستن شکل‌گیری آشوب‌های خیابانی با دلایل اقتصادی از سوی افرادی، مانند علوی‌تبار که او نیز از حضور میلیونی(!) شهروندان در خیابان‌ها سخن به میان می‌آورد و سخنان مشابه از سوی دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب در رسانه‌های نزدیک به دولت، این زنگ خطر را برای کشور به صدا در می‌آورد که گویا دست‌هایی در کار است تا آرامش کشور را برهم بزنند و مردم را در مقابل نظام قرار دهند، موضوعی که نمی‌توان و نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد.

▼ اخبار
1ـ برقراری امنیت و رفع محرومیت در دستور کار سپاه
سردار سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه طی سخنانی در مراسم افتتاح 5400 پروژه عمرانی و محرومیت‌زدایی نیروی زمینی سپاه، گفت: امروز نیروی زمینی سپاه با اقتداری بی‌نظیر برای دفاع از مرزهای کشور و انقلاب اسلامی و برقراری امنیت کشور در سخت‌ترین شرایط و مناطق کشور، مانند جنوب شرق و شمال غرب در تلاش است و نتایج بسیار مفید و موثری داشته است. فرمانده کل سپاه اظهار داشت: رویکرد مردم‌داری و استفاده از مردم در برقراری امنیت و رفع محرومیت در دستور کار نیروی زمینی سپاه قرار دارد. وی در ادامه تصریح کرد: همه تلاش دشمنان این است که با عملیات روانی و حادثه‌سازی مانع انعکاس کارهای مثبت در کشور شوند که البته ضعف رسانه‌های خودی و ضعف گزارش‌دهی در داخل نیز در این موضوع دخیل است.

2ـ مردم به منافع، امنیت و استقلال کشور می‌اندیشند
«بهزاد نبوی» از عناصر تندرو اصلاحات و از محکومان فتنه ۸۸ در گفت‌وگویی اظهار داشت: «اکثریت مردم علی‌رغم نارضایتی از شرایط موجود، با اصل نظام مخالفت ندارند. به باور آنها، اصل نظام بد نیست، بلکه آنچه مشکل درست کرده است، وضع موجود نظام است. اقشار پایین‌دست جامعه به خاطر وضعیت اقتصادی و معیشتی و روشنفکران به خاطر مسائل سیاسی ناراضی هستند. مردم نه تنها انتقاد، بلکه اعترض‌های تندی نسبت به نظام دارند؛ ولی این‌ نارضایتی‌ها سبب نمی‌شود که آنها به صف براندازان نظام پیوسته و دنبال براندازی باشند. مردم به حفظ منافع و امنیت ملی و استقلال کشور می‌اندیشند.»

3ـ مذاکره درباره توان موشکی ایران بی‌معناست
«سرگئی ریابکوف» گفت: آمریکایی‌ها پیشنهاد مسکو درباره برگزاری دور دیگر گفت‌و‌گوها در زمینه پیمان منع موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد هسته‌ای را رد کرده و واشنگتن مسئول شکست گفت‌و‌گوهاست. معاون وزیر خارجه روسیه همچنین با حمایت از برنامه موشکی ایران، انتقادات در این زمینه را بی‌دلیل دانست و در زمینه فشار آمریکا برای گفت‌و‌گو درباره برنامه موشکی ایران اظهار داشت: «بسیار دشوار است که بتوان تصور کرد گفت‌و‌گوها در خصوص برنامه موشکی ایران تحت فشارهای آمریکا آغاز شود و موج انتقادات در زمینه توسعه برنامه موشکی ایران بی‌معنا است.»

▼ اخبار کوتاه
عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور محور اجماع، وحدت و انسجام را رضایت‌مندی مردم دانست و گفت: بخشی از این رضایت‌مندی به نوع عملکرد ما برمی‌گردد. ما می‌توانیم در بخش معیشت و کنترل گرانی‌ها شرایط را مدیریت کنیم. وی با اشاره به اینکه باید اطلاعات درست را در زمینه مسائل گوناگون به مردم بدهیم، گفت: به عنوان مسئولان اجرایی در همه حوزه‌ها باید تلاش کنیم تا فشارهای زیادی را که به مردم در حوزه‌های مختلف وارد می‌شود، کنترل کنیم. ما نمی‌توانیم و نباید از کنار این مسائل بگذریم.
سردار کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در صفحه شخصی‌اش نوشت: زمان ارائه قانون بودجه سالانه و بررسی آن در مجلس بهترین فرصت برای دولت و مجلس است تا در زمینه اصلاح حقوق این قشر مظلوم و حساس فکری بکنند. وی در ادامه نوشت: حال که قانون بودجه سال 98 در کمیسیون تلفیق بودجه در دست بررسی است، انتظار می‌رود فکری برای حقوق و مزایای سربازان عزیز کشور بکنند.
«قاسم مصلح» از فرماندهان حشدالشعبی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها به نفع گروه‌های تکفیری‌ـ تروریستی از جمله داعش عمل می‌کنند، گفت: نیروهای آمریکایی از نیروهای ما اطلاعات نظامی و امنیتی مربوط به تحولات مرز با سوریه را درخواست کردند. این مسئله زیر سؤال بردن استقلال عراق است. وی افزود: در جریان عملیات ما علیه گروه تروریستی وهابی داعش آمریکایی‌ها به ‌صورت گسترده از ما جاسوسی می‌کردند.
آیت‌الله شبیری‌زنجانی، در پاسخ به پرسش یکی از روحانیون درباره نظام آموزشی حوزه، از روند تحصیلی طلاب انتقاد کرد و گفت: طلبه نباید دنبال نمره آوردن باشد. وقتی طلبه درس را برای نمره آوردن حفظ می‌کند، ملا نمی‌شود. الآن با این روش درس خواندن افراد مجتهد شعاری می‌شوند، نه مجتهد واقعی. مجتهد واقعی شدن با این روش درس خواندن در حوزه واقعاً خیلی مشکل است.
اسدالله عسگراولادی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی با انتقاد شدید از سیاست‌های ارزی کشور و سامانه نیما از توقف صادرات خود پس از ۶۴ سال خبر داد و گفت: صادرکنندگان مشکلات بسیاری را برای صادرات کالا‌های خود و فروش ارز حاصل از صادرات دارند.
علی مبینی‌دهکردی، مشاور وزیر نفت با بیان اینکه سالیانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار میزان انرژی مصرفی کشور است، گفت: امروز یکی از نیازهای اساسی در این حوزه بازنگری در سیاست‌های کلی و کلان انرژی بر اساس فناوری‌های به روز است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات