صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۱۳۵۳۸

حرف روز/ عامل وحدت يا اختلاف

مدت‌هاي مديدي است که اردوگاه اصلاح‌طلبان با سردرگمي و تشويش مواجه شده است. عوامل واگرايي آنچنان در اين جريان فعال شده که فرصت‌هاي همگرايي نيز چندان به کار ايشان نيامده است[...]
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی
یادداشت: مدت‌هاي مديدي است که اردوگاه اصلاح‌طلبان با سردرگمي و تشويش مواجه شده است. عوامل واگرايي آنچنان در اين جريان فعال شده که فرصت‌هاي همگرايي نيز چندان به کار ايشان نيامده است. محور اين اختلافات را بايد عملکرد دولتي دانست که با حمايت تمام‌عيار اصلاح‌طلبان به قدرت رسيده و از یک سو نتوانسته رضايت مردمي را تأمين کند و از دیگر سو اعتراض هواداران اصلاحات را نيز به همراه داشته است.
اصلاح‌طلبان در اين ميان براي ساماندهي اردوگاهي خود تلاش فراواني کرده‌اند؛ اما گسل‌هاي واگرايي فعال شده و هر روز اقدام يا اظهارنظري، آرامش مصنوعي حاصله را بر هم مي‌ريزد. آخرين نمونه تلاش اين اردوگاه براي همگرايي و ترميم پايگاه اجتماعي از طريق برگزاري بزرگداشت درگذشت مرحوم هاشمي‌رفسنجاني بود که در سطح گسترده و به صورت هماهنگ در رسانه‌هاي اصلاح‌طلبان دنبال شد. به واقع تلاش شد تا به نحوي هاشمي به منزله محور وحدت اردوگاه متشتت اصلاح‌طلبان معرفي شود و اين محوريت پايه‌اي براي اقدامات بعدي معطوف به انتخابات قرار گیرد.
در اين ميان، مواضع موسوي‌خوئيني‌ها همه چيز را بر هم زد و فرصت را به تهديد تبديل کرد. رئيس سابق مجمع روحانيون مبارز که مي‌توان وي را پدر معنوي جريان چپ و اصلاح‌طلب در طول سه دهه اخير دانست، در اظهاراتي عملکرد هاشمي را نقد و چهره‌اي خودمحور و قانون‌گريز از وی ترسیم کرد که براي دستيابي به اهدافش مانعي پيش روی خود نمي‌ديد، حتي اگر اين مانع قانون ‌بود!
چنين اظهاراتي بازکننده پرونده به ظاهر مختومه شده‌ای است که در طول دهه 1370 بين جريان هاشمي و جريان اصلاحات وجود داشت. اختلافات جدي که جريان چپ را به طور کامل در تقابل با آقاي هاشمي قرار داده بود و حاصل آن توليد آثاري، چون «عاليجناب سرخپوش» بود که به طور مستقيم هاشمي و جريان سياسي حامي وي را نشانه گرفته بود.
اين سخنان موسوي‌خوئيني‌ها در اين چند روز بي‌پاسخ باقي نمانده است و حاميان هاشمي به ميدان آمده و سنگين‌ترين هجمهها را عليه موسوي‌خوئيني‌ها آغاز کردهاند؛ البته بايد منتظر بود که فاز دوم تقابل آغاز شود و اين بار حاميان پدر معنوي اصلاح‌طلبان براي دفاع از وي هاشمي را نقد کنند! فعال شدن دوباره گسل تاریخی کار اصلاح‌طلبان را براي رسيدن به وحدت و همگرايي دشوارتر از گذشته خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات