خراسان رضوی >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۳۵۸۳
بیان صریح قرآن کریم:

پیامبر خدا نیز در تحریم اقتصادی بود

منافقان با ایده حصر اقتصادی در صدد پیش بردن اهداف خود و زمین زدن پیامبر الهی و خط و مسیر توحیدی او بودند.
پایگاه بصیرت / موسی سلیمانی

بررسی طراحی های دشمنان در صدر اسلام تجربه خوبی برای مبارزان در طول تاریخ به ویژه در چهار دهه عمر انقلاب اسلامی است، از سوی دیگر برنامه ریزی برای آینده را آسان خواهد کرد.

مطمئن ترین منبع در این زمینه قرآن کریم است. قرآن کریم در آیات متعددی به این موضوع پرداخته است. در این مجال اختصاراً به بررسی یکی از موضوعات دشمنانه علیه پیامبر و امت اسلام که در قرآن کریم به آن اشاره شده است، می پردازیم.

در آیه هفتم سوره منافقون می خوانیم:«هُمُ الَّذِينَ يَقُولُونَ لا تُنْفِقُوا عَلى‏ مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى يَنْفَضُّوا وَ لِلَّهِ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ...»

منافقان برای پیشبرد اهداف خود و از بین بردن وحدت مسلمانان می گفتند: به افرادی که نزد رسول خدا هستند انفاق نکنید و از اموال و امکانات خود در اختیار آنها قرار ندهید، تا پراکنده شوند.

بررسی این آیه با آیه 159 سوره آل عمران .« فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ‏ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ... »

عمق طراحی عمیق دشمنان را روشن می کند. در آیه 156 سوره آل عمران یکی از اهداف بعثت پیامبر گرامی اسلام، تجمع پروانه وار مردم حول محور شمع وجود پیامبر اکرم بیان می‌شود. در این مسیر خداوند متعال اخلاق خوب و حسنه پیامبر گرامی اسلامی را یکی از ویژگی‌های مهم در جذب قلوب مسلمین می‌شمارد که بدون آن چنین امکانی وجود نمی‌داشت. طبق این آیه رکن اساسی نظام اسلامی وجود پیامبر اکرم به عنوان رهبر نظام اسلامی است که محبوب قلب‌هاست.

در مقابل، طراحی دشمنان برای پراکندن مردم از اطراف پیامبر اکرم و فشار هر چه بیشتر بر ایشان است. در این مسیر نقشه های متعددی طراحی شد که یکی از این نقشه‌ها تحریم اقتصادی پیامبر و یارانش بود که نمونه خاص و بی‌سابقه آن را که تحریم‌های سرتاسری بود، مسلمانان در ماجرای شعب ابی‌طالب درک کردند. در آیه هفتم سوره منافقون، خداوند متعال یکی از این ایده ها را تحریم اقتصادی پیامبر عنوان می‌کند. منافقان با ایده حصر اقتصادی در صدد پیش بردن اهداف خود و زمین زدن پیامبر الهی و خط و مسیر توحیدی او بودند.

امروز نیز دولت های استعماری به پندار این که کدخدایی اقتصاد جهان در دست آنهاست، ملت هایی را که در برابرشان تسلیم نمی شوند، در محاصره اقتصادی قرار می دهند تا تسلیم شوند و یا به اهدافشان نتوانند برسند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات