صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۱۳۵۸۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 1 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): به دولتمردان عرض می‌کنم که قدر مسئولیت خود را بدانید و مواظبت کنید که گرایش به اشرافی‌گری، اسراف و رفتارهای طاغوتی نداشته باشید. مقابل یاوه‌گویی آمریکا، شجاعت و عقلانیت داشته باشید که نه تهدیدشان، نه قول‌شان و نه امضای‌شان اعتباری ندارد.(1397/10/19)

▼ حرف روز
فوبیای جنگ و آمریکای ضعیف!
روزهای اخیر خط خبری و تحلیلی در مجموعه رسانه‌ای اردوگاه نظام سلطه‌ـ که از رسانه‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی، اروپایی تا ارتجاع عربی منطقه و رسانه‌های همسوی آنها در داخل امتداد دارد‌ـ شروع شده که هدف اصلی‌اش تدارک زمینه‌های «جنگ‌هراسی» در داخل است. در این سناریو تلاش می‌شود نشانه‌های «واقع‌نمایی» از تهدید و هجمه احتمالی آمریکا به جمهوری اسلامی ایران یکی پس از دیگری با ضریب باورپذیری تصاعدی پشت سر هم ردیف شود تا مخاطب عمومی که از سواد رسانه‌ای و تحلیل رفتارهای دروغ آنها بهره کمی دارد، تحت تأثیر این فضا قرار بگیرد و مردم و مسئولان رفتارهایی ناسازگار با تعادل و آرامش زندگی و بازار کسب‌وکار بروز دهند؛ برای نمونه در اثر دامن زدن به فضای بی‌اعتمادی به آینده بازار و اقتصاد ایران، برخی تجار و بازاریان و دلالان سودجو درصدد انباشت و احتکار یا قاچاق و گران‌فروشی اجناس و کالاهای ضروری مردم برآیند و از این طریق تعادل و ثبات جامعه به هم ریخته شود. در این باره باید توجه داشت، اولاً، این اقدام اردوگاه سلطه عملیات روانی و جنگ رسانه‌ای جدیدی است که اتفاقاً بخش مهم و اصلی رهیافت هیبریدی(ترکیبی) آمریکا علیه ایران اسلامی را در مقطع کنونی تشکیل می‌دهد و دقیقاً دنبال به وجود آمدن چنین فضای احساس ناامنی روانی در جامعه ایران هستند تا زمینه ورود آنها به جدول بعدی راهبرد ترکیبی فراهم شود. ثانیاً، در عالم واقع، اساساً آمریکایی‌ها عُرضه و توان عملیاتی‌سازی نمایش تهدیدهای خود را ندارند؛ چرا که به شدت درگیر خود شده‌اند؛ تعطیلی بیش از یک ماهه دولت و خانه‌نشینی حدود 800 هزار کارمند کاخ سفید، بدهی عمومی و شرکتی بیش از  22 تریلیون دلاری، خروج مفتضحانه از سوریه و افغانستان و در مرحله بعد از منطقه استراتژیک غرب آسیا، درگیری با هم‌پیمانان اروپایی و شرکای تجاری و از دست دادن قدرت اجماع‌سازی و ائتلاف‌پردازی‌های جدید تنها بخشی از ناتوانی‌های آمریکا در وضعیت کنونی است که توان هر نوع اقدام و برنامه‌ریزی جدیدی را علیه بازیگری خلاق مانند ایران از آنها می‌گیرد. کاری که ما در داخل باید بکنیم، این است که فریب اغواگری رسانه‌ای و عملیات روانی آنها را نخوریم و با خدمت بیشتر و حل مشکلات مردم زمینه‌های داخلی طمع‌ورزی آنها برای برنامه‌ریزی علیه ایران را مسدود کنیم که این مهم با انسجام ایرانی‌ها شدنی است. 

▼ چلچراغ/25
رتبه سوم در جهان
پیشتر درباره پیشرفت صنعت نظامی ایران پس از انقلاب در تولید سامانه‌های موشکی نوشتیم؛ اما پیشرفت‌های کشورمان در این حوزه تنها به موشک‌های بالستیک و نقطه‌زن محدود نیست، یکی دیگر از حوزه‌هایی که در صنعت دفاعی به واسطه انقلاب اسلامی پیشرفت شگرفی داشته، پهپاد است. کار تولید هواپیما‌های بدون سرنشین به سال‌های جنگ تحمیلی باز می‌گردد. در آن دوران که جت‌های جنگی ایران به دلیل کارشکنی مستشاران غربی در زمان پیروزی انقلاب زمین‌گیر بودند، جوانان انقلابی ایران برای تولید اولین پهپاد تلاش کردند؛ اما در آن زمان شاید کمتر کسی فکر می‌کرد سال‌ها بعد ایران کنترل پهپاد فوق پیشرفته آرکیو170 آمریکایی را در حین مأموریت به دست بگیرد و بر زمین بنشاند و با ساخت ده‌ها مدل پهپاد پیشرفته سومین کشور جهان در این عرصه شود؛ «شاهد ۱۲۹» تنها یکی از تولیدات ایران در این زمینه است. این پهپاد رزمی که از فناوری بومی و کاملاً ایرانی برخوردار است، می‌تواند سربازی قدرتمند برای دفاع از مرزهای آبی، خاکی و هوایی ایران اسلامی باشد. «شاهد 129» توانایی حمل همزمان هشت بمب یا موشک سدید ساخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را دارد و برای اهداف ثابت و متحرک طراحی شده است. دقت در هدف‌گیری با شعاع عملیاتی 1700 کیلومتر و 24 ساعت مداومت پرواز با یک بار سوخت‌گیری از ویژگی‌های این پهپاد رزمی ایرانی است و هر فرودگاهی می‌تواند محل نشست و برخاست «شاهد 129» باشد. سقف پروازی این پهپاد 24 هزار پا است که با ایستگاه‌های کنترل قابل حمل زمینی در ارتباط بوده و می‌تواند با هزینه بسیار پایین دفاع از میهن اسلامی را به دست گیرد. از آنجا که هزینه هر ساعت پرواز برای پهپادهای رزمی 10 هزار دلار است، این پهپاد می‌تواند با هزینه 100 هزار تومان در هر ساعت در آسمان ایران بدرخشد. شاهد 129 قدرت مراقبت از شعاع 200 کیلومتری خود را دارد و می‌توان از این پرنده بدون سرنشین در مقابله با اشرار و تروریست‌ها، کشف و شناسایی مرزهای آبی، خاکی، مسائل زیست‌محیطی، نقشه‌برداری و تهیه عکس‌های هوایی نیز استفاده کرد.

▼ اخبار ویژه
فروش نفت در اتاق تاریک!
با وجود دو عرضه موفق نفت خام در بورس انرژی در آبان ماه و تأیید موفقیت بخش خصوصی در صادرات محموله‌های نفتی خریداری شده از بورس از سوی وزیر نفت، به نظر می‌رسد همچنان مدیران این وزارتخانه روی خوشی به این سازوکار ضد تحریمی نشان نمی‌دهند. سیدعلی‌ حسینی، مدیرعامل بورس انرژی درباره اینکه تلاش وزارت نفت برای فروش نفت در اتاق تاریک در کنار عرضه نفت در بورس انرژی چه پیامدهایی خواهد داشت، گفت: «این موضوع یکی از آفت‌هایی است که بورس انرژی نیز نسبت به آن معترض است. اصولاً هر اقدامی که باعث شود کنار بازار شفاف عرضه کالا، مسیر دیگری بازگشایی شود، به طور حتم کار غلطی است.» در همین راستا، به تازگی مسئولان وزارت نفت با اخذ مجوز از شورای عالی هماهنگی اقتصادی، نفت خام را با شرایطی جذاب‌تر و قیمتی پایین‌تر از بازار بورس به فروش می‌رسانند. گفتنی است، این اقدام که از طریق مذاکره با خریداران در فضای غیرشفاف و غیر رقابتی اتاق تاریک صورت می‌گیرد، طبیعتاً موجب تضعیف و کساد شدن بازار بورس خواهد شد.

اسماعیل بخشی از افراد مرتبط با گروهک‌های برانداز که قصد به انحراف کشاندن اعتراضات کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه را داشت و به دروغ مدعی شده بود مورد شکنجه قرار گرفته، دستگیر شد. گفتنی است، بررسی‌ها نشان می‌دهد با طراحی صورت گرفته، مقرر شده بود وی از کشور خارج شود و ادعای خود درباره شکنجه علیه نظام را در خارج از کشور ادامه دهد.

▼ گزارش روز
اولویت حیاتی

«محمدرضا جلایی‌پور» از دستگیرشدگان فتنه سال ۸۸ به تازگی طی یادداشتی با اشاره به مفهوم «به رسمیت ‌شناختن در حوزه‌ اجتماعی» نوشته است: «ایرانیانی که سبک زندگی و باورهای سیاسی، اجتماعی و دینی‌شان مورد پسند اصولگرایان، صداوسیما و بیشتر حکمرانان جمهوری اسلامی است، زیر ۳۰ درصد جمعیت امروز ایران را تشکیل می‌دهند!» وی درباره اوضاع اجتماعی می‌نویسد: «وضعیت امروز بدتر از قبل از انقلاب است»! درباره اینکه ادعای این چهره اصلاح‌طلب کاملاً مردود و غلط است، هیچ بحثی وجود ندارد و آنچه در متن جامعه مشاهده می‌شود، برگزاری با شکوه مراسم‌ها و آیین‌های مذهبی است، شکست پروژه‌های دین‌زدایی از جامعه ایران با وجود سرمایه‌گذاری‌های هنگفت پر واضح است! درباره درصد و آمارهایی هم که چهره‌هایی چون جلایی‌پور می‌دهند، با توجه به سابقه درخشان آنها در آمارسازی و ادعای تقلب با وجود 11 میلیون اختلاف رأی در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم تکلیف روشن است! اما آنچه در این میان نگران‌کننده است و باید نسبت به آن حساس بود، القای این دروغ است که «وضعیت امروز بدتر از قبل از انقلاب است»! دروغی از جنس تقلب در انتخابات سال 88 که می‌تواند بخش‌هایی از جامعه را تحت تأثیر قرار دهد! جمله‌ای که در کنار مدینه فاضله‌سازی رسانه‌های نزدیک به خاندان پهلوی و... می‌تواند برای نسل‌هایی که هیچ سابقه و تجربه و ذهنیتی از آن دوران تاریک ندارند، بدبینی به انقلاب را به وجود آورد! از این رو تبیین و توصیف و توضیح دقیق دستاوردهای انقلاب اسلامی و جهش‌های ایران پس از انقلاب و شرایط دوران پهلوی یک ضرورت و اولویت بسیار مهم و حیاتی است.

▼ اخبار
1ـ برکناری حاکم مکه به دلیل افشاگری

مجتهد، افشاگر سعودی در پست توئیتری خود نوشت: به نظر می‌رسد دو اقدام «خالد فیصل» امیر منطقه مکه سبب عصبانیت محمد‌بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان شده و به همین دلیل وی دوره حاکمیت فیصل را تمدید نکرده است. وی افزود: فیصل طی یک اقدام احمقانه اخبار مربوط به ترور جمال خاشقجی را به اطلاع پادشاه عربستان می‌رساند؛ چرا که فکر می‌کرد او شخصاً وارد عمل می‌شود اما پادشاه پس از چند دقیقه موضوع را فراموش کرد و بن‌سلمان این رفتار خالد فیصل را به عنوان سوء نیت وی از یاد نبرد. وی افزود: اقدام دوم نیز سخنان خالد فیصل در برابر دوربین‌ها درباره اوضاع نامناسب اقتصادی کشور و خروج سرمایه از عربستان بود که نشان می‌داد اقدامات و سیاست‌های بن‌سلمان در زمینه سرمایه‌گذاری شکست خورده است.

2ـ اختیارات معاون اول محدود شده است؟
محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره نقش معاون اول رئیس‌جمهور در دولت روحانی اظهار داشت: باور من این است که آقای جهانگیری در دوره اول حجم مناسبی از اختیارات را از ناحیه رئیس‌جمهور در اختیار داشت؛ ولی در برهه‌ای رئیس‌جمهور تا حدودی توجه کافی را به مشورت‌هایی که از ناحیه معاون اول داده می‌شد، مبذول نداشت. وی افزود: در حال حاضر، وضعیت به صورت اول برگشته و نقش آقای جهانگیری تقریباً مشابه دوره اول است. گفتنی است، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور قصد دارد نشان دهد در دولت دوم روحانی محدود شده و مانند دولت اول اختیارات لازم را ندارد!

3ـ توهین روزنامه جمهوری اسلامی به منتقدان برجام
روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی با عنوان «صداهای دشمن شادکن» نوشت: «اخیراً برخی افراد به دلیل دریافت اطلاعات ناقص و مخدوش درباره برجام دچار نگرانی شده و اعتراض می‌کنند که چرا ایران پس از اقدام ترامپ برای خروج از برجام، این توافق را آتش نزد و به آن وفادار ماند...». این روزنامه در ادامه مدعی شد که اگر برجام نبود، سیاست «نفت در برابر غذا» یعنی همان شرایط سال‌های پایانی حاکمیت صدام در عراق، در انتظار ما هم بود! روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه با ادبیاتی توهین‌آمیز مدعی شده است، منتقدان برجام، لگدپراکنی را وظیفه خود می‌دانند!

▼ اخبار کوتاه
حسین مرعشی، طی سخنانی درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات‌های آینده گفت: اگر قرار است اصلاح‌طلبان در مجلس و انتخابات حضور داشته باشند، باید بزرگان وارد عرصه شوند؛ ولو اینکه رد صلاحیت شوند. وی ادامه داد: ما اصلاح‌طلبان باید اشتباهات خود را بپذیریم. در انتخابات ۹۲ دکتر روحانی را به عنوان فردی که نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای امنیت ملی بوده است، انتخاب کردیم تا بتوانیم در جهت اصلاح امور کشور گام برداریم.[!]
مطابق با اطلاعات اخذ شده از سازمان خصوصی‌سازی، از ابتدای سال 1397 تا پایان آذر ماه سال جاری، 51 مورد واگذاری انجام شده که ارزش این واگذاری‌ها حدود 3 هزار و 900 میلیارد تومان است. 21 مورد از واگذاری‌های صورت گرفته مربوط به واگذاری شرکت‌های دولتی بوده و 30 مورد بعدی واگذاری مایملک دولتی اعم از زمین، عرصه و اعیان، جایگاه‌های سوخت، انبار، سیلو و سردخانه است.
گودرزی، عضو کمیسیون تلفیق درباره پیش‌بینی بندی در لایحه بودجه ۹۸ مبنی بر مکلف شدن پزشکان در استفاده از دستگاه‌های کارتخوان به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و وجود برخی فشار‌ها برای حذف این بند گفت: آنچه درباره مالیات بر درآمد پزشکان گفته می‌شود، رقمی حدود هفت هزار میلیارد تومان است که متأسفانه رقمی بسیار کمتر بابت مالیات سالیانه از این بخش پرداخت می‌شود.
سازنده مستند روحانی در سال ۹۲ از حکم چهار ماه حبس قطعی خود به دلیل شکایت دولت خبر داد و گفت: اگر می‌دانستم دولت فعلی تا این‌ حد بی‌جنبه است، نطق روحانی را نمی‌نوشتم و از این بابت پشیمانم. وی گفت: شکایت وزیر بهداشت بابت یادداشتی بود که از من در برخی پایگاه‌ها منتشر شده بود و من پیشنهاد می‌کنم آن متن بار دیگر منتشر شود تا مخاطب ببیند در این ماجرا مجرمیتی احساس می‌کند.
یک منبع آگاه اعلام کرد، رئیس، معاون و چهار نفر از مرتبطان شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد به دست سربازان گمنام امام زمان(عج) دستگیر شدند. شنیده‌ها حاکی از آن است که علت دستگیری افراد فوق، ارتشا، مشارکت در قاچاق، فروش و توزیع ۱۰ میلیون لیتر سوخت خارج از شبکه و به ‌صورت باندی در حد کلان بوده است.

ترنم زندگی
کتاب غیر مناسب برای سن کودکان به رشد آنان صدمه وارد می‌کند. مواظب داستان‌هایی که کودکان می‌خوانند یا می‌شنوند، باشید.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محمدرضاعبدوس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
0
0
سلام وعرض ادب
ممنون
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات