صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۱۳۶۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌‌شنبه 7 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دانشمندان و محققان و مراکز علمی و پژوهشی برای ادامه پرشتاب حرکت علمی کشور، با توکل به خدا، از جان مایه بگذارند و شب و روز نشناسند و مسئولان، به ‌ویژه دولت باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.(1397/11/3)

▼ حرف روز
نامه به رهبری!
سال 1381 در بحبوحه مشکلات سیاسی، اقتصادی و تهدیدات آمریکا، آیت‌الله طاهری با نوشتن نامه‌ای از امامت جمعه اصفهان استعفا داد. متن نامه به گونه‌ای بود که مخاطب ناآگاه با خواندن آن احساس می‌کرد جمهوری اسلامی ایران در پرتگاه قرار گرفته و مشکلات آن قابل حل نیست. اما پاسخ مستدل رهبر معظم انقلاب به این نامه به گونه‌ای بود که می‌تواند برای پاسخ به تمام نامه‌های اعتراض‌آمیز امروز که احیاناً مشکلات کشور را لاینحل می‌دانند، یا درخواست استعفا دارند، قابل بهره‌برداری باشد.
امام خامنه‌ای در پاسخ به آن نامه به چند نکته اشاره کردند؛1ـ اینها مطالب حقّی است که اینجانب در چند سال اخیر بارها در اجتماعات عمومی و نیز در دیدار مسئولان ذی‌ربط درباره‌ آن هشدار داده و بسیج همه‌ امکانات را برای مبارزه با فقر و فساد و تبعیض از همه خواسته‌ام. 2ـ وحدت ملّی و یکصدایی مسئولان و خواص اگر مخدوش شود، هیچ حرکت سازنده به سامان نمی‌رسد. خود جناب‌عالی در سفر چند ماه قبل اینجانب به اصفهان عظمت و هیبت اجتماع مردم مؤمن و غیور و جوانان پرشور و مصمم را در میدان امام و خیابان‌های اطراف آن به چشم خود دیدید، به اینجانب گفتید که من از اوایل انقلاب چنین جمعیت متراکم و پرشوری در این میدان عظیم ندیده‌ام. 3ـ مردم برخلاف تحلیل عده انگشت‌شمار اشخاص مغرض یا فریب‌خورده، پشتیبان نیرومند انقلاب و اسلام و امام‌ هستند. 4ـ کسانی که بر اثر تلقین اطرافیان ناباب و نامطمئن پنداشته‌اند که نظام جمهوری اسلامی دوران ضعف و انحلال را می‌گذراند، خودشان در دوران ضعف و انحلالند. 5ـ در چنین شرایطی حرف زدن و اقدام کردن هوشیاری بیشتری می‌طلبد و اندک غفلتی دشمنان داخلی و خارجی را در سوءاستفاده و سوء‌نیت خود گستاخ می‌کند و جفای بزرگی به این ملت مظلوم است. 6ـ اینجانب جفای به خودم را فراموش می‌کنم، اما تلاش برای سُست کردن بنیان نظام اسلامی قابل بخشش نیست.
اگرچه بیش از 16 سال است که از این نامه می‌گذرد، اما تاریخ انقلاب نشان داده است که تهدیدات داخلی و خارجی و همچنین کنار کشیدن برخی از افراد ضعیف و فرتوت در عزم راسخ انقلاب نه تنها خللی ایجاد نمی‌کند؛ بلکه سبب بالندگی انقلاب می‌شود. در پایان نوشته امام خامنه‌ای این‌گونه آمده است: جبهه‌ سپاس بر درگاه الهی می‌سایم و اگر شکوه‌ای در دل باقی بماند به درگاه ولی‌الله‌اعظم (ارواحنا فداه) عرضه خواهم کرد.

▼ چلچراغ/ 29  
حق رأی و مطالبه‌گری
در شمارش دستاوردهای انقلاب اسلامی از هر سو که پیش می‌رویم، در نهایت شاهد افزایش حقوق مردم و نقش گرفتن آنها در سرنوشت کشور هستیم. افزون بر حق رأی و انتخاب و علاوه بر اینکه این خود مردم هستند که نظام اسلامی را از تمام گردنه‌های صعب‌العبور در این 40 سال عبور داده‌اند، که پیشتر نیز به آنها پرداخته شد، یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایجاد حق مطالبه‌گری برای جامعه است! برخلاف دوران دیکتاتوری پدر و پسر در رژیم پهلوی که مردم عملاً هیچ سهمی در اتفاقات نداشتند، با پیروزی انقلاب اسلامی مردم حق نظارت بر حاکمیت و حق مطالبه حقوق خود از مسئولان را پیدا کردند! گسترش رسانه‌ها و روزنامه‌هایی که جریان‌های مختلف و بخش‌های گوناگون مردم را در کشور نمایندگی می‌کنند، قرار گرفتن تریبون صداوسیما در اختیار مردم و آزادی بیان در طرح خواست‌های عمومی، وجود تشکل‌های دانشجویی که حتی برای بیان نظرات و مطالبات خود از سوی رهبر معظم انقلاب دعوت می‌شوند و مسئولان و سیاسیون مکلف به حضور در میان آنها هستند، به رسمیت شناختن برپایی تجمعات برای پیگیری مطالبات بحق مردمی در قانون اساسی و حتی فراتر از این تأکید مکرر رهبر معظم انقلاب بر گسترش مطالبه‌گری و ضرورت استمرار آن است، چنانکه ایشان در خرداد ماه امسال در دیدار با صدها نفر از اقشار دانشجویان با تأکید بر اینکه؛ «مطالبه‌گری» تضمین‌کننده آینده کشور است، فرمودند: «لشکر جوانان مؤمن و انقلابی باید وارد میدان مطالبه دائم و هوشیارانه آرمان‌ها و کمک به تحقق اهداف انقلاب شود و در مقابل تخریب افکار عمومی و فضاهای نخبگانی و مدیریتی، سد ایجاد کند؛ صراحت و شجاعت در مطالبه آرمان‌ها با همان زبان ویژه جوانان مؤمن و انقلابی، کاملاً ضروری است.»

▼ خبر ویژه 
افشای برنامه موشکی بالستیک عربستان!
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارشی درباره فعالیت رژیم سعودی‌ بر روی موشک‌های بالستیک، منتشر کرد و نوشت: «یک پایگاه نظامی در اعماق خاک عربستان سعودی دست به آزمایش و احتمالا تولید موشک‌های بالستیک زده؛ واقعیتی که اظهارات کارشناسان و تصاویر ماهواره‌ای، از آن پرده برداشته است.» این خبرگزاری همچنین افزود: «این اسناد، کار بر روی نوعی از برنامه تسلیحاتی در عربستان را نشان می‌دهد که سعودی‌ها برای مدت‌های طولانی، رقیب بزرگ خود، یعنی جمهوری اسلامی ایران را برای داشتن آن مورد انتقاد قرار می‌دادند.» مقامات مسئول در ریاض و سفارت عربستان سعودی در واشنگتن از پاسخ به پرسش‌ درباره این گزارش، خودداری کرده‌اند. در ادامه این گزارش آمده است: «داشتن چنین برنامه‌ای می‌تواند روابط عربستان با آمریکا‌ـ شریک امنیتی قدیمی سعودی‌ـ را تیره‌تر کند، آن هم در زمانی که این روابط پیشتر و با کشتن «جمال خاشقجی» ستون‌نویس واشنگتن‌پست و همچنین جنگ یمن، تضعیف شده بود.» این تصاویر را نخستین بار واشنگتن‌پست منتشر کرد که بر پایگاهی نظامی در نزدیکی شهر الدوادمی که در ۲۳۰ کیلومتری غرب ریاض، ‌پایتخت سعودی قرار دارد، تمرکز داشت. کارشناسان می‌گویند، انتشار این گزارش و موجی که احتمالاً پس از آن ایجاد خواهد شد، می‌تواند فشار بر ریاض را افزایش دهد و «محمدبن‌سلمان» را به دادن امتیازات بیشتر به غربی‌ها به ویژه دولت ترامپ وادار کند.

▼ گزارش روز
راه جدید برای فرار از مسئولیت!

ناکارآمدی و ناتوانی در مدیریت برخی از اصلاح‌طلبان در شورای شهر و مجلس شورای اسلامی و نارضایتی مردم از عملکرد دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان و ناامیدی مجدد این جریان به دریافت رأی از مردم موجب شده است برخی از این جریان به جای عذرخواهی از رأی‌دهندگان و تلاش برای کار و خدمت، امید مردم به انتخابات را هدف قرار دهند! اگرچه هنوز نمی‌توان سخنانی از این جنس را رویکرد جریان اصلاحات دانست، بلکه بیشتر اظهارات شخصی عده‌ای از افراد این جریان است، اما با توجه به تجربه سال 88 باید گفت، این اظهارات نگران‌کننده است! وقتی «شهربانو امانی»، عضو شورای شهر تهران، نماینده مستعفی مجلس ششم در مصاحبه با روزنامه «آرمان امروز» می‌گوید: «در سال‌های گذشته مردم به این نتیجه رسیدند که سیستم صندوق رأی در ایران به دلیل مقابله‌ای که در نهایت با منتخب مردم صورت می‌گیرد به نتیجه نرسیده و به همین دلیل باید تغییرات جدی در ساختارهای تصمیم‌گیری کشور در این زمینه به وجود بیاید.» آن هم درست با فاصله کوتاهی از اظهارات مصطفی تاج‌زاده که گفته بود؛ «من با آن دسته از ایرانیانی که تا الآن رأی داده‌اند، ولی اکنون معتقدند اگر شرایط بخواهد به همین شکل پیش برود، رأی نمی‌دهند، موافقم.» به نظر می‌رسد، حداقل بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان در اوضاع کنونی که عملاً امکان شانه خالی کردن از مسئولیت‌شان در مشکلات امروز کشور را ناممکن می‌دانند، برهم زدن بازی انتخابات، یا به عبارت دقیق‌تر تلاش برای مقصر نشان دادن فرایند انتخابات و فقدان آزادی عمل منتخبان را مطرح می‌کنند که با یک تیر دو نشان بزنند؛ تا هم بتوانند با وجود داشتن قدرت نقش اپوزیسیون را بازی کنند و هم ناتوانی و ناکارآمدی خود را پنهان کنند!

▼ اخبار
1ـ اصلاح‌طلبان در برابر عملکرد دولت مسئولند

سیدعلیرضا کریمی، سردبیر روزنامه آفتاب یزد نوشت: اصلاح‌طلبان چه ‌بخواهند، چه نخواهند، در قبال دعوت مردم در سال‌های 92 و 96 مسئولند و باید پاسخگو باشند. حتی اگر عملکرد روحانی در پایان به گونه‌ای باشد که اصلاح‌طلبان ناچار شوند از پیشگاه ملت عذرخواهی کنند، باید این کار را انجام دهند. سردبیر روزنامه آفتاب یزد افزود: اینکه بعضاً جناب واعظی و برخی دوستان مدعی می‌شوند که حزب رئیس‌جمهور به تنهایی این میزان رأی را برای روحانی خرید، گزافه‌ای بیش نیست. واقعیت آن است که موج شکل گرفته در سال‌ها‌ی 92 و 96 حاصل تحرکات و فعل و انفعالاتی است که مسبب آن جریان موسوم به چپ است. حال همان جریان باید پای دعوت خود بایستد که از یک‌سو متهم به «نامردی سیاسی» نشود و از سوی دیگر، ملقب به یک جریان «بی‌مسئولیت». ما چه باشیم و چه نباشیم حتی، ده‌ها‌ سال بعد هم عملکرد حسن روحانی با تمام قوت‌ها و ضعف‌ها‌یش به پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود.

2ـ دولت ۱80 روز است که سخنگو ندارد!
از نهم مرداد ماه ۹۷ که نوبخت از سخنگویی دولت استعفا کرد، 180 روز است که این کرسی در دولت خالی مانده و هیچ مقامی هم در این باره توضیحی نمی‌دهد. اظهارات چندی پیش محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دیدار با روابط عمومی‌های سراسر کشور مبنی بر اینکه، در وضعیت کنونی نیازمند اطلاع‌رسانی فعال و پویا هستیم، در حالی مطرح می‌شود که کرسی مهم‌ترین رکن دولت برای پاسخگویی و اقناع افکار عمومی که «سخنگوی دولت» است، همچنان تعیین تکلیف نشده است. گویا انتظار‌ها برای انتخاب سخنگو رو به فراموشی گذاشته و این موضوع هم در بین خیلی از اتفاق‌های ریز و درشت دولت گم شده است، در حالی که حسن روحانی رئیس‌جمهور بار‌ها از تریبون‌های متعدد درباره شفافیت سخن گفته و بر این مهم تأکید داشته است، اما این تأکید‌ها تاکنون در موضوع خالی ماندن کرسی مسئولیت سخنگو نتیجه‌ای نداشته است.

▼ اخبار کوتاه
اسناد اعتبارات هزینه‌ای نشان می‌دهد، از اعتبار 5 میلیارد و 600 میلیونی در اختیار سازمان برنامه برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی، به 210 شخص به ازای هر نفر 26 میلیون تومان کمک صورت گرفته است. این اعتبار برای سال 97 حدود 6/7 میلیارد تومان بوده که در شش ماهه ابتدایی سال، کمک 155 میلیارد تومانی به 104 نفر انجام شده است. این اعتبار برای سال 98 حدود 5 میلیارد تومان برای 210 نفر در نظر گرفته شده است که هزینه تمام شده به ازای هر نفر حدود 23 میلیون تومان است.
جواد جاویدنیا، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در واکنش به اظهارنظر یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه؛ «صحبت‌هایی از رفع فیلتر تلگرام است»، گفت: تلگرام با دستور قضایی فیلتر شده و هیچ مرجعی هم جز دستگاه قضائی حق اظهارنظر درباره رفع فیلتر آن را ندارد. وی افزود: تاکنون مطلبی در دبیرخانه کارگروه نسبت به رفع فیلتر تلگرام مطرح نشده و اساساً رفع فیلتر تلگرام منتفی است.
محمدعلی الحکیم، وزیر خارجه عراق گفت، عراق مخالف هرگونه درخواست برای انحلال حشدالشعبی است؛ زیرا این نیروها بخشی از نهاد نظامی عراق هستند و بغداد اجازه عملی شدن چنین درخواست‌هایی را نخواهد داد. وی درباره درخواست‌های دولت آمریکا از عراق برای قطع رابطه با ایران افزود: ما در هیچ ائتلافی علیه ایران شرکت نخواهیم کرد.
انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده است، تولید فولاد ایران در سال 2018 با افزایش 17/7 درصدی به 25 میلیون تن رسید و ایران از این نظر در جایگاه دهم جهان قرار گرفت. تولید فولاد ایران در سال 2017 برابر با 21/2 میلیون تن بوده است.
احمد توکلی، رئیس هیئت‌مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت، در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس درباره الزام پزشکان به نصب دستگاه کارتخوان تأکید کرد: در برابر فشار نفوذ لابی‌گرانِ منفعت‌طلب صنوف پزشکی کوتاه نیایید.

چلچراغ صبح صادق منتشر شد
هشتصد و هشتادوچهارمین شماره صبح صادق به همراه ویژه‌نامه «چلچراغ» (فجرنامه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی) با آثار و گفتاری از حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی، سردار سلامی، سردار شکارچی، محسن رضایی، محمدرضا باهنر، مهدی چمران، حمیدرضا آصفی، عادل پیغامی و عبدالله گنجی و... منتشر شد. در این شماره می‌خوانید؛ رونق جنگ‌هراسی برای مذاکره سیاسی/ بازسازی سناریوی کودتای 28 مرداد در کاراکاس/ دوگانه‌سازی‌ فرصت‌سوز! و...
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات