تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۱۳۶۴۹

سه دلیل تغییر تاکتیک رژیم اسرائیل در حمله به سوریه

به نظر می رسد رژیم اسرائیل با هدف قرار دادن برخی پایگاه های قدیمی ارتش سوریه که متروکه بوده سعی دارد با اعلام اینکه پایگاه های نظامی ایارن در سوریه را هدف قرارداده به نوعی بازی روانی روی بیاورد. هدف این بازی نیز تحت فشار قرار دادن دمشق است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / مهدی نوری

حملات رژیم سه دلیل تغییر تاکتیک رژیم اسرائیل در حمله به سوریهاسرائیل به سوریه در چند ماه اخیر تشدید شده و تل آویو با ادعای حمله به پایگاه های ایران، مناطق مختلف سوریه را بارها بمباران کرده است. این مسئله آنچنان مهم شده که بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل هشدار داد در صورت ادامه این حملات، سوریه نیز به تل آویو حمله خواهد کرد. در تازه ترین حملات، جنگنده‌های این رژیم بامداد دوشنبه اول بهمن ماه مواضعی در اطراف دمشق را مورد حمله هوایی قرار دادند. وزارت دفاع روسیه با اعلام اینکه پدافند موشکی ارتش سوریه 30 موشک متجاوز صهیونیستی را سرنگون کرده است، گفت که جنگنده‌های اسرائیلی از سه محور به این کشور حمله کردند. ارتش رژیم صهیونیستی برای نخستین بار تاکتیک ابهام را کنار گذاشته و با اذعان صریح و کم‌سابقه به تهاجم هوایی علیه اهدافی در سوریه، مدعی شد که این اهداف متعلق به ایران بوده است. علت حملات اسرائیل به سوریه موضوع مهمی است که در این مطلب بررسی می شود.

انتخابات پارلمانی

کارشناسان یکی از مهم ترین دلایل تشدید حملات اسرائیل به سوریه را به دلیل نیاز نتانیاهو به یک عامل خارجی برای کسب رای در انتخابات پارلمانی فروردین ماه می دانند. فروپاشی کابینه و انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام در فروردین ماه یکی از مهم‌ترین چالش‌های نخست‌وزیر اسرائیل است. به دنبال جنگ دو روزه و شکست اسرائیل در این نبرد، لیبرمن وزیر جنگ استعفا و به دنبال آن پارلمان این رژیم فروپاشید. اکنون نتانیاهو برای انتخابات فروردین‌ماه با چالش‌های زیادی مواجه است. پلیس اسرائیل روز یکشنبه ۱۱ آذر (دوم دسامبر) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مدارک و شواهد کافی علیه بنیامین نتانیاهو در دست دارد که نشان می‌دهد او و همسرش در پرونده فساد مالی موسوم به "چهار هزار" متهم هستند. این مسئله می‌تواند سرنوشت وی را در انتخابات فروردین‌ماه به چالش بکشد. در واقع نتانیاهو با هدف پیروزی در انتخابات می خواهد به ‌نوعی دستاوردهای منطقه‌ای خود را افزایش دهد. در این راستا سفر وی به چاد و برقراری روابط رسمی با این کشور که اخیراً صورت گرفت یکی از مهم‌ترین اقدامات به شمار می‌رود. علاوه بر این نتانیاهو سعی دارد با حملات متعدد به سوریه به بهانه حمله به پایگاه‌های ایران در این کشور، گروه‌های تندرو و جنگ‌طلب صهیونیست را با خود همراه کند. وی سعی دارد تا از این طریق برای انتخابات 2019 رضایت برخی گروه‌ها را برای ائتلاف را جلب کند.

«موشه یعلون» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی که خود زمانی عضو کابینه نتانیاهو بود، یکی از افرادی است که می‌گوید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که به دلیل تحقیقات قضایی و اتحاد احزاب چپ و میانه جایگاه خود را در انتخابات پیش رو در معرض خطر می‌بیند، تلاش می‌کند تصویری مقتدر از خود ترسیم کند. به همین دلیل وی برای نخستین بار به صورت رسمی به حملات اسرائیل به سوریه اعتراف کرد.

درگیر کردن آمریکا

یکی دیگر از دلایل تشدید حملات اسرائیل به سوریه تلاش این رژیم برای درگیر کردن بیشتر آمریکا در سوریه است. پس از آنکه دونالد ترامپ اعلام کرد که به زودی نظامیان آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد رژیم اسرائیل به شدت وحشت زده شده و خود را در برابر مقاومت سوریه تنها دیده است. حتی بسیاری از اندیشکده های غربی نیز معتقد بودند که خروج احتمالی آمریکا از سوریه به معنای شکست بزرگ اسرائیل خواهد بود. به همین دلیل نتانیاهو سعی دارد تا با حملات متعدد به سوریه به نوعی آمریکا را نیز درگیر این حملات کند. چرا که در صورت واکنش قاطع سوریه به حملات اسرائیل، قطعا آمریکا نیز برای حمایت از متحد خود وارد عمل شده و خروج خود از سوریه را به تاخیر خواهد انداخت.

فشار سیاسی بر دمشق

یکی دیگر از دلایل تشدید حملات به سوریه این است که رژیم اسرائیل از حملات متعدد خود به سوریه نتایج لازم را نگرفته و به همین دلیل به تشدید حملات ادامه می دهد. بهانه حملات تل آویو نیز حضور نیروهای ایرانی در سوریه است. در پی دو سال حمله های متعدد ارتش رژیم صهیونیستی به اهداف متعددی در خاک سوریه، نه تنها عزم نیروهای ایرانی برای باقی ماندن در سوریه متزلزل نشده بلکه دولت سوریه نیز به صراحت بیان کرده که نیروهای ایرانی با درخواست دولت سوریه در این کشور حضور دارند و تا زمانی که دولت سوریه بخواهد در این کشور باقی خواهند ماند. مقامات اسرائیلی که از پیامدهای غیرقابل پیش بینی هدف قرار دادن مستقیم نیروهای ایرانی واهمه داشته، عملا از این کار اجتناب کرده و به وارد کردن خسارت های نظامی و تسلیحاتی و مالی اکتفاء می کردند. حال، رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده که باید تاکتیک جدیدی در حمله های خود در پیش گیرد تا نیروهای ایرانی را وادار به خروج از سوریه کند. تاکتیک جدید این است با حمله های متعدد، پی در پی و سنگین به واحدهای ارتش سوریه، این پیام را به طرف سوری بدهد که "هزینه باقی ماندن نیروهای ایرانی در سوریه را ارتش این کشور پرداخت خواهد کرد".

در واقع اسرائیل سعی دارد با این حملات به نوعی دمشق را در فشار سیاسی مضاعف قرار دهد. این فشار نیز به این ترتیب است که دمشق باید میان حضور نظامیان ایران و تداوم حملات اسرائیل دست به انتخاب بزند.

بدین ترتیب، مقامات رژیم صهیونیستی امیدوارند که با تحت فشار شدید قرار دادن ارتش سوریه، ضمن ایجاد اختلاف و شکاف بین نظامیان این کشور و نیروهای ایران، دولت سوریه را مجبور کنند تا خواستار خروج نیروهای ایرانی از خاک این کشور شود. بنابراین احتمال می رود حمله های هوایی و موشکی ارتش رژیم صهیونیستی به ارتش سوریه در هفته های آینده و به بهانه های مختلف تشدید گردد.

در کل به نظر می رسد رژیم اسرائیل با هدف قرار دادن برخی پایگاه های قدیمی ارتش سوریه که متروکه بوده سعی دارد با اعلام اینکه پایگاه های نظامی ایارن در سوریه را هدف قرارداده به نوعی بازی روانی روی بیاورد. هدف این بازی نیز تحت فشار قرار دادن دمشق است. فشاری که هدف آن خروج نظامیان ایارن از سوریه خواهد بود. در صورتی که ایران به درخواست رسمی سوریه در این کشور حضور داشته و تا زمانی که دمشق بخواهد به حضور خود نیز ادامه خواهد داد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات