صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۱۳۶۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 8 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امّت اسلامی امروز بیش از هر چیز به انسانهایی نیاز دارد که اندیشه و عمل را در کنار ایمان و صفا و اخلاص و مقاومت در برابر دشمنان کینه‌ورز را در کنار خودسازی معنوی و روحی، فراهم سازند. این یگانه راه نجات جامعه‌ بزرگ مسلمانان از گرفتاری‌هایی است که یا آشکارا به دست دشمن یا با سستیِ عزم و ایمان و بصیرت، از زمان‌های دور در آنها فروافتاده است.(1392/7/22)

▼ حرف روز
حضور جریان‌ساز و هدفمند
دیروز مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) فرامین و توصیه‌هایی در این دیدار داشتند که می‌توان گفت، همه آنها از نیازها و اولویت‌های جامعه امروز است. از بین همه آن توصیه‌ها و فرامین دو موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است:
1ـ وظیفه مهم این دفتر افزایش غنای فکری جامعه از طریق پاسخ به پرسش‌ها و نیازهای فکریِ جوانان، دانشجویان و گروه‌های اثرگذار فرهنگی است؛ موضوع تبیین و روشنگری نسبت به انقلاب، دستاوردهای آن و تحلیل درست نسبت به ضعف‌ها و نقایص آن که در اثر جنگ نرم دشمن کارآمدی انقلاب اسلامی را نشانه گرفته و خط تبلیغی مشروعیت‌زدایی از نظام را دنبال می‌کند، نزد رهبری چنان اهمیت دارد که ایشان از آن به «جهاد تبیین» تعبیر کرده و مشارکت در این جهاد و پاسخ مستدل و اقناعی به ابهام‌ها، شبهات و پرسش‌های متنوعِ دینی مردم، به ویژه جوانان را که حافظه تاریخی عمیقی نسبت به وضعیت کشور پیش از انقلاب ندارند و امروز هدف دشمن قرار گرفته‌اند، وظیفه همه دستگاه‌های فکری اعم از دانشگاه و حوزه می‌دانند، اما از دفتر تبلیغات و حوزه قم متناسب با رسالت‌ها و مأموریت‌ها انتظار «کار جهشی» ویژه همچون؛ «جهت‌دهی»، «جریان‌سازی» و «هدایت‌گری» دلسوزانه و انقلابی با «زبان روزآمد» دارند که کارهای پرشمار گذشته دفتر حاکی از توان آنها در برآوردن این توقع بحق است. 
2ـ در آسیب‌شناسی موضوع تبلیغ و فضای مجازی «حضور جریان‌ساز» داشته باشید؛ از آنجا که امروز پایه کار تبلیغی دشمنان انقلاب بر فضای مجازی و فعال‌سازی شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های سهل‌الوصول اجتماعی متمرکز است، ایشان دفتر تبلیغات را به اولویت‌بندی و تمرکز بر کارهای زمین‌مانده، از جمله حضور جریان‌ساز در فضای مجازی توصیه کردند. این جریان‌سازی و توجه به اولویت‌ها، از شناسایی موضوعات و شبهات در این فضا شروع می‌شود، تا بسیج کردن مجموعه‌های انقلابی و دینی برای تمهید پاسخ‌های اقناعی و استدلالی که ضریب نفوذ در دل‌ها و اذهان پیدا کند و ترفندها و دروغ‌بافی‌های دشمن را خنثی کند. مجموعه‌ها و افراد دغدغه‌مند بسیاری با آتش به اختیار و از سر تکلیف در این حوزه فعالند، اما باید برای افزایش اثربخشی و غنای فکری جامعه هدفمند و هم‌افزا عمل کنند. اولویت دفتر تبلیغات، هدف‌گذاری و هدایت شبکه‌ای و همگرایی این مجموعه‌هاست.

▼ چلچراغ/ 30
دستاوردی به نام محور مقاومت
«همه گزینه‌های ما‌ آماده است. تا امروز دشمن می‌گفت، گزینه‌های ما روی میز است، اما امروز مقاومت در جایگاهی است که می‌تواند بگوید تمام گزینه‌های ما روی میز است... هر آنچه از ایستادگی، مقاومت و قدرت لازم است و عقل و درایت و شجاعت حکم می‌کند، نزد ما موجود است. ما به دشمن اجازه نخواهیم داد که قواعد درگیری خود را تحمیل کند... مقاومت، موشک نقطه‌زن دارد و به تعداد کافی هم دارد و هر جا که لازم باشد را می‌زنیم.»
کدام شخصیت سیاسی یا حتی نظامی در جهان وجود دارد که بتواند چنین مقتدرانه و جانانه به تهدید‌های رژیم صهیونیستی که حمایت تمام‌قد جهان غرب را دارد، پاسخ دهد، مگر آنکه در سایه و دایره قدرت انقلاب اسلامی ایران قرار داشته باشد؟ این عبارات، سخنان سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه المیادین است که نه تنها در کلام لرزه بر تن صهیونیست‌ها می‌اندازد؛ بلکه در کنار تجربه تقابل‌های پیشین میان محور مقاومت و این رژیم جعلی حقیر، کابوس سران تل‌آویو را کامل می‌کند! سخنانی که حالا تنها به سیدحسن نصرالله و مقامات ارشد نیروی پرتوان مقاومت محدود نیست، امروز فرماندهان حشدالشعبی در عراق، رهبران جریان حوثی در یمن، فرماندهان تیپ فاطمیون در افغانستان و... نیز پژواک این صدا شده‌اند که مرکز آن، انقلاب اسلامی ایران است؛ صدایی که در حال تبدیل شدن به بلندترین و رساترین صدا و غالب‌ترین گفتمان منطقه است! شکل‌گیری نیروهای مقاومت، گرد هم آمدن چهره‌های مقاومت و قدرت‌گیری روزافزون آنها تا آنجا که امروز با پشتوانه گسترده مردمی در کشورهای مختلف، چنین محکم در برابر استکبار جهانی و اشغالگران منطقه‌ای ایستاده‌اند را بی‌شک می‌توان ‌یکی از دستاوردهای مهم انقلاب ملت ایران دانست که سرنوشت منطقه را تعیین خواهد کرد.

▼ خبر ویژه
یادداشت ژنرال آمریکایی برای سردار ایرانی
ژنرال «استنلی مک‌کریستال» که به مدت چهار سال فرماندهی مرکز عملیات ویژه ارتش آمریکا در عراق را برعهده داشته است با انتشار یادداشتی در فارین پالیسی، سردار قاسم سلیمانی را فردی خطرناک برای منافع آمریکا توصیف کرده و گفته است؛ یک بار قصد حمله به کاروانی نظامی در عراق را داشته که سردار سلیمانی در آن بوده، اما از ترس شعله‌ور شدن آتش جنگ علیه آمریکایی‌ها و پیامدهای سیاسی، از این اقدام منصرف شده است. وی در ادامه افزوده است: امروز سلیمانی واقعاً قوی‌ترین و بدون محدودیت‌ترین بازیگر فعال در خاورمیانه است. مقامات دفاعی آمریکا گزارش داده‌اند که سلیمانی از طریق نیروهای نیابتی محلی ایران، تمامی جنگ سوریه را در راستای اهداف خود به پیش می‌برد.» وی در بخش دیگری از یادداشت خود نوشته است: «سلیمانی به استراتژیستی محاسبه‌گر و عملیاتی تبدیل شده است. او به گونه‌ای روابط پایدار را شکل داده که موجب تقویت موضع ایران در منطقه شده است. هیچ شخص دیگری از لحاظ موفقیت در پیوند زدن و قدرتمند کردن متحدان شیعه در شام با سلیمانی قابل مقایسه نیست... او چهره بی‌همتایی برای ایرانی‌هاست که محصولی واضح از چشم‌اندازی می‌باشد که پس از انقلاب 1979 در ایران در نظر گرفته شد. ارزیابی‌های گسترده وی از منافع و حقوق ایرانیان، این دیدگاه عمومی را به نظری قابل قبول برای نخبگان این کشور نیز تبدیل کرده است.»

▼ گزارش روز
خلاف واقعیت!

برای آنکه درک کنیم ریشه برخی از سیاست‌ورزی‌های کجاست، برای فهم بهتر برخی از رویکردها و تصمیمات که به نظر بسیار عجیب و خلاف واقع و خلاف اصول اصلی انقلاب اسلامی و سیاست‌های کلان کشور است که بسیار عجیب به نظر می‌رسند، باید به شناخت بهتر و دقیق‌تری از تصمیم‌گیرندگان و تفکرات مجموعه‌های گیرنده آن تصمیم‌ها بپردازیم و تنها به پسوند آنها که نشان دهنده نمایندگی از جمهوری اسلامی و مردم ایران است، بسنده نکنیم. یکی از مصادیق این مسئله سیاست‌گذاری‌های معطوف به خارج از مرزها و گره زدن حل مشکلات کشور به توافق با آمریکایی‌ها و امید به برجام، FATF و... است. وقتی علی ماجدی، سفیر سابق ایران در آلمان که به تازگی و به اجبار قانون مجلس بازنشسته شده و به ایران برگشته است، در مصاحبه‌ای می‌گوید؛ «متأسفانه ما فقط یاد گرفته‌ایم دشمنی کنیم. باید بپذیریم که آمریکا هژمونی برتر دنیا است. ما چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، این یک حقیقت است... ما متأسفانه بر اساس نوع نگاه‌مان می‌خواهیم یک قدرت هژمونی را در دنیا حذف کنیم، در حالی که این قدرت حذف‌شدنی نیست و دیگران نیز آن را حذف نمی‌کنند؛ بلکه با آن کار می‌کنند و قدرت آن را مدیریت می‌کنند.» چه انتظاری می‌توان داشت که دستگاه دیپلماسی کشور، خلاف چنین نگرشی عمل کند؟ وقتی  افراد با باورهایی از این دست که اتفاقاً برخلاف واقعیتی است که خود آمریکایی‌ها و اندیشکده‌های غربی‌ به آن اعتراف کرده و از افول این کشور می‌گویند، چنین جایگاهی را برای کاخ سفید قائل هستند، آیا می‌شود انتظار رویکرد انقلابی، نگاه به درون، خودباوری در موضع‌گیری، سیاست‌ورزی و عملکرد را دید؟!

▼ اخبار
1ـ ایران را تحریک نکنید!

«ایهود اولمرت» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با پایگاه «کان ۱۱» گفت: «فکر می‌کنم دوران حضور نتانیاهو در قدرت به سر آمده و او نخست‌وزیر بعدی نخواهد بود. او از سمتش برای ارتکاب جرایم بسیار جدی سوء‌استفاده کرده است.» اولمرت در بخش دیگری از این مصاحبه با بیان اینکه، تصمیم نتانیاهو برای پایان دادن به سیاست دیرینه ایجاد ابهام درباره حملات، نادرست و تحریک‌آمیز است، افزود: «نمی‌شود کشوری مانند ایران را تحریک کنیم و فکر کنیم که آنها پاسخی نمی‌دهند.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اکنون درگیر چند پرونده فساد مالی است و دادستانی رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار داده‌اند تا اعلام اتهامات رسمی علیه نتانیاهو به پس از انتخابات موکول شود.

2ـ دلیل‌تراشی‌های بی‌پایان
روزنامه ایران به نقل از یک کارشناس اقتصادی نوشت: «قوانین و مقررات مربوط به کارگروه ویژه مالی یا FATF تأثیر مستقیمی بر اقتصاد ایران دارد.» «مجید عینیان» افزود: «حتی اگر اعتقاد داشته باشیم که در شرایط تحریمی فعلی این مقررات دردی از اقتصاد دوا نمی‌کند، اما به یقین در آینده اقتصاد کشور تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت.» وی توضیح داد که یکی از عواملی که باعث شد نتوانیم از مزایای برجام نهایت استفاده را ببریم همین موضوع است. به نظر می‌رسد حامیان برجام و FATF هیچ احترامی برای درک مردم قائل نیستند و خیال می‌کنند می‌توانند هر روز به بهانه‌ای و حرفی تازه نتیجه اعتماد به آمریکا را برای مردم توجیه کنند.

3ـ استقبال سرد در نشست ورشو
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه، آمریکا تلاش داشت در نشست ورشو کشورهایی را با ایران در بیندازد که تاکنون با آمریکا همراه نشده بودند، اظهار داشت: آمریکا بعد از استقبال نکردن برخی کشورها از حضور در این نشست تلاش کرد تا موضوع آن را تا حدودی تعدیل کند، لذا علی‌رغم اینکه در اوایل کار با اسم نشست ضد ایرانی از کشورها دعوت می‌کرد، الآن می‌گوید قرار نیست موضوعی علیه ایران و برجام مطرح شود و سعی دارد به طریقی صرفاً کشورها را در این نشست گرد هم جمع کند.

▼ اخبار کوتاه
محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در تشریح جزئیات بازدید از فرودگاه فتح و فرودگاه بین‌المللی پیام گفت: بی‌شک تا قبل از شنیدن اطلاعات جعبه سیاه بوئینگ 707 نمی‌توان نظر صریحی درباره علت وقوع حادثه ارائه داد. وی تصریح کرد: در شرایط فعلی تنها می‌توان گفت خلبان، باند فرودگاه پیام با باند فرودگاه فتح را با هم اشتباه گرفته است. البته، این فرودگاه از نظر کیفیت باند، ترمینال‌ها و دیگر مسائل فنی ظرفیت‌ بالایی دارد و عمده نیازها و امکانات پرواز استاندارد در آن مهیا است.
هیئت وزیران به دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی و قوه قضائیه و دیگر دستگاه‌های اجرایی مشمول قوانین خاص اجازه داد، به کارمندان خود، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که به طور تمام‌وقت اشتغال به کار دارند، مبلغ ۱۰ میلیون ریال به نسبت مدت خدمت تمام‌وقت در سال ۱۳۹۷ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پرداخت کنند.
«برونو لومر» وزیر اقتصاد فرانسه با بیان اینکه، سازوکار ویژه پرداخت اروپا و ایران ظرف روزهای آینده ثبت می‌شود، گفت: اروپا قصد دارد به آمریکا نشان دهد که توان مقاومت در برابر تحریم‌های یکجانبه این کشور را دارد. لومر در گفت‌وگو با رادیو «اینتر» فرانسه افزود: «ایالات متحده اکنون در موقعیتی است که دست‌کم به اروپایی‌ها بی‌اعتناست و گاهی هم موضع تهاجمی دارد. تنها پاسخ [به این وضعیت]، یک اروپای متحد است.»
اعضای قرارگاه ملی دانش‌آموزی انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با صدور نامه‌ای از وزیر خارجه خواستند مراتب قدردانی شایسته از آرین غلامی شطرنج‌باز کشورمان انجام شود. گفتنی است، آرین غلامی نوجوان قائم‌شهری و استاد فیده شطرنج کشورمان است که چندی پیش در مسابقات بین‌المللی ریلتون سوئد حاضر به رویارویی با نماینده رژیم اشغالگر قدس نشد و به نایب‌قهرمانی این مسابقات اکتفا کرد.
اصغری مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی گفت: اتمام پروژه‌های مسکن مهر برای ما اهمیت بسیاری دارد و درصدد هستیم این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم تا دغدغه و نگرانی صاحبان مسکن مهر به اتمام برسد.

ترنم زندگی
همسرتان به دوستی شما و دادن قوت قلب از سوی شما نیازمند است. زن نیاز دارد که شما اعلام کنید حجم عمده‌ای از مسائل زندگی را ایشان به دوش می‌کشد.
*برای مطالعه بیشتر درباره سبک زندگی به پایگاه www.shamim.ir یا نشانی shamimeashena@ در پیام‌رسان ایتا و سروش مراجعه کنید*

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات