صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۱۳۶۷۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 9 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر دشمن در ما وحدت، احساس قدرت، احساس وظیفه و عزم راسخ مشاهده کند، عقب مینشیند؛ اما اگر احساس کند ضعف و اختلاف بین مسئولین کشور هست، تشویق می‌شود که شدت عمل خود را زیاد کند. همه توجه کنند: هم جوانان، هم مسئولین، باید به دشمن پیام قدرت بدهیم نه پیام ضعف.(1397/7/12)

▼ حرف روز
تکرار دوگانه‌سازی!
نگاهی به عملکرد و رفتار دولت نشان می‌دهد، دو موضوع از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است؛ موضوع اول برجام و موضوع دوم که در حال حاضر دولت به شدت بر آن متمرکز شده، بحث CFT است. در واقع، اصرار دولت بر موضوعات این چنینی و پیگیری آنها ناشی از نگاه بیرونی دولتمردان است و رفتاری که دولت در تصویب این قبیل موضوعات از خود نشان می‌دهد، از سیاست دوگانه‌سازی حکایت دارد. حال برای اینکه ببینیم این رویکرد (نگاه به بیرون) تاکنون چقدر موفق بوده است، باید نگاهی به اقتصاد و معیشت مردم انداخت. فراتر از این درباره نحوه عملکرد دولت چند نکته حائز اهمیت است:
1ـ به اعتقاد بسیاری، تصویب برجام ناشی از دوگانه‌سازی معیشت‌ـ هسته‌ای بود. این در حالی است که با برجام نه تنها تغییری در وضعیت اقتصادی به وجود نیامد؛ بلکه مشکلات تحریمی جدید نیز ایجاد شد. این بار نیز همان دوگانه‌سازی در به تصویب رساندن CFT به کار برده شده که نتیجه آن قابل حدس است.
2ـ نکته بعدی که دولتمردان بر تکرار آن اصرار عجیبی دارند، این انگاره غلط است که در صورت تصویب نشدن لایحه مذبور، هیچ کشوری با ایران تعاملات اقتصادی انجام نخواهد داد. آنچه باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام در تصویب لایحه مبارزه با پولشویی مد نظر قرار بگیرد، آن است که اولاً، همکاری نکردن برخی کشورها در حوزه اقتصادی با کشورمان ناشی از تحریم آمریکا بوده است، نه موضوع دیگر. ثانیاً، عضویت در FATF برای کشوری مانند ترکیه و دیگر کشورها که جامعه لیبرال غربی مشکل ایدئولوژی با آن ندارد، مفید خواهد بود نه برای کشوری، همچون جمهوری اسلامی ایران که همواره تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است. ثالثاً، آمریکا تا به حال نتوانسته است از طریق تحریم در رفتار جمهوری اسلامی ایران تغییری ایجاد کند و به اعتراف اندیشکده‌های این کشور سیاست تحریم به یک سیاست بی‌نتیجه تبدیل شده است.
3ـ سیاست دوگانه‌سازی محدود به سیاست خارجی نمانده و این بار برخی درصددند آن را در حوزه‌های دیگر نیز به‌کارگیری کنند که مباحث مطرح در زمینه فیلترینگ با ادبیات خاص دقیقاً تکرار همان سیاست دوگانه‌سازی است؛ از این رو نباید اجازه داد کشور به این سمت برود و باید با هوشیاری کامل نسبت به طرح این موضوعات واکنش نشان داد.

▼ چلچراغ/ 31 
جهش بزرگ
بخت اول قهرمانی، تیم اول آسیا در رده‌بندی فیفا، بهترین خط دفاعی آسیا و بردهای مقتدرانه، تیم فوتبال ایران را در یک قدمی قهرمانی آسیا قرار داده بود؛ اما در حالی که حتی رسانه‌ها و کارشناسان ژاپنی از قهرمانی ایران حرف می‌زدند و بخت چندانی برای تیم کشورشان قائل نبودند، چند اشتباه ساده و البته باورناپذیر راه صعود ملی‌پوشان ایرانی را‌ به فینال جام ملت‌های آسیا بست و ما را از لمس جام قهرمانی آسیا در فوتبال محروم کرد! اما تحسین جهانی، پیروزی‌های پی‌درپی و مدال‌های رنگارنگ در سطح آسیا و جهان در رشته‌های گوناگون ورزشی در سال‌های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی حالا دیگر به یک اتفاق عادی بدل شده است! حسین رضازاده، بهداد سلیمی، سهراب مرادی و ده‌ها نام دیگر در وزنه‌برداری جایگاهی را برای ایران رقم زدند که همه پیش از آغاز مسابقات، می‌دانند مدال‌های این رشته را باید برای ایران کنار گذاشت و عملاً دیگر کشورها برای مدال نقره می‌جنگند. هادی ساعی، یوسف کرمی و دیگر مردان مدال‌آور در تکواندو نام ایران را حتی بالاتر از کشورهای شرق آسیا که متخصص و مبدع‌ این رشته هستند، قرار داده‌اند. محمود میران، آرش میراسماعیلی و ده‌ها نام دیگر در جودو، چشم‌ها را در این رشته ورزشی از شرق آسیا به سوی ایران بازگرداندند. احسان حدادی در پرتاب دیسک معادلات مسابقات جهانی و المپیک را برهم زد و حمید سوریان، علیرضا دبیر، رسول خادم، حسن یزدانی و نام‌های پر آوازه دیگر آقایی ایران در کشتی جهان را تثبیت کردند. به این نام‌ها و رشته‌ها در کنار ده‌ها رشته فردی دیگر مانند شمشیربازی، تیراندازی و... که در آستانه جهش بزرگ قرار دارند، پیشرفت بی‌نظیر در بازی‌های تیمی، همچون والیبال که حالا تیم ما تیمی فراآسیایی و یکی از غول‌های جهان است یا در ورزش کبدی عنوان قهرمانی را از هندی‌ها ربوده و... را اضافه کنید تا پیشرفت در ورزش کشورمان را تنها در بخش مردان ببینید، پیشرفتی که در بخش بانوان داستان پرافتخار دیگری دارد که در شماره‌های آینده چلچراغ به آن خواهیم پرداخت.

▼ اخبار ویژه
ماجرای مشاجره در شورای عالی فضای مجازی
عزت‌الله ضرغامی، در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی به برخی هنجارشکنی‌ها از سوی رئیس‌جمهور اعتراض کرده و گفته است «این حرف‌ها چی بود که شما درباره حجاب و فضای مجازی و فیلترینگ در وزارت ارتباطات گفتید؟ بعضی از این سخنان غیر واقعی و برخی دیگر معارض ارزش‌های اسلامی و انقلابی است.» پس از انتقاد ضرغامی، آقای روحانی از موضع بالا با خشم و عصبانیت گفته است؛ «من نباید به شما پاسخ بدهم، پاشید برید بیرون!» ضرغامی هم پاسخ داده، «شما نمی‌توانید اعضای شورا را بیرون کنید.» پس از آن، روحانی که انتظار قاطعیت و صراحت از ضرغامی را نداشته، از جلسه بیرون رفته و به انتقاد ضرغامی که اعتراض برخی دیگر از اعضا هم بوده، پاسخ نداده است.

حذف نظارت استصوابی با استانی شدن انتخابات!
حمیدرضا ترقی، عضو حزب مؤتلفه اسلامی درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: با بررسی طرح مذکور و خوانش تبصره‌‌های آن می‌توان نتیجه گرفت طراحان این طرح با بحث استانی شدن انتخابات بنا دارند در پوشش آن نظارت استصوابی را هدف قرار دهند؛ زیرا در یکی از تبصره‌های این طرح آمده که همه به اسلام التزام دارند مگر اینکه فسقی مرتکب شده باشند. وی با بیان اینکه رمز فتنه سال ۹۸ مقابله با نظارت استصوابی است، به اظهارات اخیر سعید حجاریان درباره نافرمانی مدنی اشاره کرد و گفت: جریان دوم خرداد می‌خواهد بین طرفداران جمهوری اسلامی و جمهوری مطلق تقابل ایجاد کند.

▼ گزارش روز
بازی تکراری!

متأسفانه باید گفت گویا جریان سیاسی که اکنون بیشتر مناصب اجرایی را دست دارد و بخش عمده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز نزدیک و وابسته به این جریان سیاسی هستند، حتی در این روزها که دولت آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش همه تلاش‌شان را برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران به کار بسته‌اند و سعی می‌کنند شرایط را برای مردم ما سخت و دشوار کنند، همچنان به دنبال کوبیدن بر طبل مسائل سیاسی هستند و حاشیه‌سازی و طرح موضوعات فرعی به جای مشکلات اصلی را ترجیح می‌دهند. در آخرین نمونه از این تلاش‌ها «مرتضی مبلغ»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در روزنامه «آرمان» نوشته است: «معاون اول رئیس‌جمهور از لزوم گفت‌وگوی ملی سخن گفته است. اکثریت جامعه طرفدار این ایده هستند و برای کشور موضوع گفت‌وگوی ملی یک ضرورت است.» باید گفت اولاً، معنای گفت‌وگوی ملی چیست و اساساً این گفت‌وگوها قرار است بین چه کسانی، با چه اهدافی و برای حل چه مشکلاتی انجام شود و ثانیاً کدام یک از افکارسنجی‌ها و نظرسنجی‌ها نشان از شکاف جدی در متن مردم دارد که نیاز به گفت‌وگو در این زمینه باشد؟! این شخصیت‌ها بیشتر از آنکه نگران جامعه یا اختلافاتی که به زعم آنها وجود دارد، باشند، تلاش می‌کنند با طرح این مسائل از یک سو از پاسخگویی در برابر مشکلات و ناتوانی‌شان برای حل مشکلات سر باز زنند و از سوی دیگر با زنده نگه داشتن و تلقین دوقطبی‌های ساختگی‌شان به جامعه نیم نگاهی نیز به انتخابات سال 1398 داشته باشند.

▼ اخبار
1ـ کاش انقلاب 57 اتفاق نمی‌افتاد!

«مرتضی الویری» عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران در مصاحبه‌ای تعجب‌برانگیز گفت: «من از انقلاب اسلامی پشیمان نیستم. البته الآن با تجربیاتی که دارم، بر این باور هستم که کاش انقلاب اتفاق نمی‌افتاد. کاش صدای انقلاب را شاه زودتر شنیده بود. انقلاب چیز خوبی نیست. انقلاب همه چیز را به‌ هم می‌ریزد. انقلاب مانند سیلی است که جاری می‌شود.» او در ادامه به صراحت گفت: «بنابراین اولین مطلبی که می‌توانم درباره انقلاب بگویم، اینکه کاش انقلاب ۵۷ اتفاق نمی‌افتاد و مسئولان آن موقع و حاکمیت قبل از انقلاب، صدای مردم را می‌شنید و قبول می‌کرد که با رأی مردم، کشور اداره شود... ما به هیچ‌وجه به اهداف انقلاب نرسیدیم.» این سخنان طلب‌کارانه از زبان کسی مطرح شده است که به واسطه انقلاب اسلامی سال‌ها در پست‌های سیاسی و اجرایی حضور داشته است. تنها در یک مورد حضور وی در شهرداری تهران نمادی از ناکارآمدی‌ بوده که نارضایتی مردم را در پی داشته است و موجب اخلال در پیشرفت روزافزون ایران پس از انقلاب اسلامی و تحول کشور شده است.

2ـ آمریکا از افغانستان هم خارج می‌شود
به گزارش رویترز، یک مقام رسمی آمریکایی اعلام کرده است در شرایطی که گفت‌وگوهای اخیر با طالبان طی شش روز پیشرفت قابل توجهی داشته، واشنگتن نظامیان خود را از افغانستان خارج خواهد کرد. وی در عین حال به رویترز گفته است، پیش از خروج از افغانستان به دنبال برقراری آتش‌بس دائمی در این کشور هستیم. این مقام آمریکایی همچنین هرگونه تصمیمی را برای ایجاد پایگاه نظامی دائمی آمریکا در افغانستان رد کرده است. رسانه‌ها اعلام کردند قرار است نیروهای خارجی طی ۱۸ ماه از افغانستان خارج ‌شوند.

3ـ نیمی از آمریکایی‌ها به ترامپ اعتماد ندارند
نظرسنجی مشترک ای‌بی‌سی نیوز‌ـ واشنگتن‌پست حاکی از آن است که حدود نیمی از شهروندان آمریکایی اعلام کرده‌اند، هرگز به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده اعتماد ندارند تا بتواند تصمیم درستی درباره آینده کشور بگیرد. این گزارش افزود: 48 درصد آمریکایی‌ها گفته‌اند هرگز به ترامپ اعتماد ندارند و 16 درصد دیگر نیز اعلام کرده‌اند تاحدی به ترامپ و سیاست‌های وی اعتماد دارند. این بالاترین درصد بی‌اعتمادی در بین شهروندان آمریکایی نسبت به ترامپ از زمان رسیدن به قدرت به شمار می‌رود.

▼ اخبار کوتاه
جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با حضور در یک نشست خبری در واشنگتن از تحریم شرکت نفت ونزوئلا خبر داد و گفت: این تحریم ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ونزوئلا را بلوکه کرده و این کشور را از درآمد ۱۱ میلیارد دلاری در سال جاری محروم می‌کند. بولتون از نیروهای نظامی ونزوئلا هم خواست از دولت مادورو جدا شده و از «گوایدو» حمایت کنند. وی گفت، در صورتی که نیروهای مخالف دولت یا دیپلمات‌های آمریکایی در ونزوئلا آسیبی ببینند، واشنگتن به این اقدام «پاسخ قابل توجهی» می‌دهد.
هفته‌نامه «صدا» متعلق به حزب اتحاد ملت ایران از هفته آینده منتشر خواهد شد. پیش از این غلامحسین کرباسچی ناشر این هفته‌نامه بود؛ اما پس از انتشار روزنامه سازندگی، دیگر رغبتی برای انتشار این هفته‌نامه نداشت. استدلال او ضرر و کاهش چشمگیر فروش این هفته‌نامه بود. پس از تعطیلی دو ماهه، اکنون محسن میردامادی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت پذیرفته است که برخی از هزینه‌های هفته‌نامه را تقبل کند. گفتنی است، سردبیری هفته‌نامه صدا برعهده محمدجواد روح عضو حزب اتحاد خواهد بود.
محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی بامداد امروز بر اثر عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت. مسئولیت‌های استانداری استان‌های فارس، خراسان و تهران و شهرداری تهران، از جمله سوابق اجرایی وی بود. گفتنی است، همچنین مرحوم حبیبی پس از حبیب‌الله عسگراولادی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی شد.
جواد کریمی‌قدوسی درباره تعیین تکلیف اینستاگرام اظهار داشت: آذری‌جهرمی به من گفت اینستاگرام را به زودی فیلتر می‌کنیم. وی درباره عملیاتی نشدن فیلتر اینستاگرام تاکنون تصریح کرد: روحانی نمی‌گذارد؛ زیرا رئیس‌جمهور و وزیرش در بحث فیلترینگ با هم اختلاف نظر دارند. این نماینده مردم در مجلس دهم به خانه ملت گفت: هر روزی که در اجرای این تصمیمات نظام سهل‌انگاری شود، از سیئات است.
دفتر بودجه کنگره آمریکا اعلام کرد، اقتصاد این کشور از تعطیلی ۳۵ روزه بخشی از ادارات دولتی به دلیل اختلاف بر سر بودجه دیوار مرزی مورد درخواست دونالد ترامپ ۱۱ میلیارد دلار ضرر کرده است.

صدای انقلاب
این صدای یک ملت است، یک ملت انقلابی
پاسخ سؤالات و شبهات خود را در صدای انقلاب بشنوید.
در سروش، ایتا، هورسا، گپ، بیسفون، تلگرام و اینستاگرام صدای انقلاب را بشنوید.
sedayeenghelab_ir@
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات