صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۱۳۶۸۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 10 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دهه فجر ملت ما را از یک حصار بسیار خطرناک خارج کرد. تا وقتی یک ملت در حصار استبدادِ یک حکومت وابسته و فاسد قرار دارد، هیچ چیز زیبا و مطلوبی که زندگی آنها را از لحاظ مادّی و معنوی اعتلا بخشد و پیش ببرد، نمی‌تواند در بین آنها پا بگیرد.(1380/11/3) * فرارسیدن سالروز بازگشت امام خمینی(ره) به ایران اسلامی گرامی باد *

▼ حرف روز
حضور جريان‌ساز
انقلاب اسلامي در طول چهار دهه اخير همواره در مواجهه با جنگ نرم دشمن قرار داشته است. يکي از مهم‌ترين سناريوهاي‌ تهاجمي دشمن در عرصه جنگ نرم و در آستانه چهل سالگي انقلاب اسلامي، تلاش براي ايجاد ترديد در باورها نسبت به گذشته انقلاب اسلامي است. دشمن تلاش دارد ملت ايران را نسبت به آنچه در دهه‌هاي اخير در اين کشور گذشته است، دچار ترديد کرده و اين‌گونه القا کند که تصويري که از گذشته انقلاب براي نسل جوان امروز ساخته‌اند، تصويري واقعي نيست.
در اين ميان، گسترش ماهواره‌ها و رسانه‌هاي متنوع، به ویژه در فضاي مجازي، اين فرصت را براي معاندان و دشمنان انقلاب اسلامي ايجاد کرده است که در مسير ترديدافکني مبسوط‌اليد شوند. برخي مناقشات و اختلافات جناحي‌ـ حزبي گروه‌هاي سياسي امروز نيز بسترساز فرصت‌طلبي ضد انقلاب و دشمن شده است. فقدان آثار مکتوبي که متناسب با ذهنيت مخاطب امروز و نسل چهارم انقلاب تدوين شده و با صراحت و توان اقناع‌سازي بالا به اين شبهات پاسخ دهد، کمک کار دشمنان ملت شده است.
برای مقابله با این هجمه فراگیر در فضای مجازی باید اقدامی درخور از اردوگاه نیروهای انقلاب و نظام اسلامی صورت گیرد. رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با مسئولان دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم به این امر خطیر چنین تأکید ورزیدند: «دستگاه‌هاي مختلفي در فضاي مجازي حضور دارند، اما حضور در اين فضا بايد يک حضور جريان‌ساز باشد، ضمن اينکه بهترين راه شناسايي و ارتباط با گروه‌هاي مؤثر فرهنگي و يافتن سؤال‌ها و سرنخ‌هاي فکري آنان، استفاده از فضاي مجازي است.»(1397/11/7)
حضور جریان‌ساز در فضای مجازی و تلاش برای پاسخگویی به پرسش‌ها و ابهامات و شبهات مطرح شده نیازمند تلاش در سطوح گوناگون است. اولین سطح تلاش همه‌جانبه دستگاه‌های فعال فرهنگی از شوراي‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌عالی فضای مجازی تا سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد است تا با جهت‌گیری‌های کلان خود بستر را برای تقویت جبهه انقلاب در عرصه فرهنگ هموار کنند. در این راستا، در سطح میانی نیازمند تشکیل اتاق فکرهایی هستیم که نخبگان فکری، رسانه‌ای و هنری اعضای آن را تشکیل دهند و راهبردها و سناریوهای مواجهه با آفند دشمن در جنگ نرم را طرح‌ریزی ‌کنند. در سطح عملیاتي نيز فعال شدن تشکل‌های خودجوش انقلابی ضرورتی است که می‌تواند به حضور جریان‌ساز در فضای مجازی بینجامد و دشمن را در جبهه فضای مجازی ناکام بگذارد.


▼ چلچراغ/ 32
فتح سکوهای قهرمانی
ایستادن بانوان فوتسالیست ایرانی، برای دومین بار پیاپی در سال 2018 بر سکوی اول جام ملت‌های آسیا با غلبه بر تیم ملی ژاپن و درو کردن همه عناوین برتر جام، از بهترین بازیکن و بهترین دروازه‌بان تا برترین گل‌زن تنها یکی از جشن‌های پر تعدادی است که بانوان ورزشکار ایرانی بر روی سکوهای ورزشی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی برپا کردند. یکی دیگر از باشکوه‌ترین این جشن‌ها، کسب مدال خوش‌رنگ کیمیا علیزاده در رشته تکواندو در سال 2016 در برزیل بود، اولین مدال تاریخ ورزش زنان ایران در المپیک.  ۱۸ مدال رنگارنگ در بازی‌های آسیایی جاکارتا در سال گذشته میلادی در رشته‌های ووشو، کاراته، تیراندازی، قایقرانی، کبدی، تکواندو، دو و میدانی و مدال‌های پر تعداد زنان ایرانی در مسابقات جهانی و آسیایی در همه این سال‌ها در رشته‌های گوناگون افتخاری بزرگ در تاریخ ورزش ایران است؛ مدال‌هایی که حالا تعدادشان به بیش از 900 مدال در سطح المپیک، جهان و آسیا رسیده است.
اما همه آمارها در این حوزه به مدال‌های پر تعداد ختم نمی‌شود، نامزد شدن یک فوتسالیست ایرانی برای کسب جایزه بهترین بازیکن جهان، توسعه 20 برابری فعالیت بانوان در ورزش، افزایش محدوده فعالیت بانوان ایرانی از هفت رشته به 143 رشته، افزایش ۲۰۰۰ برابری داوران ورزشی بانوان از هشت نفر پیش از پیروزی انقلاب به ۱۶۰۰۰ نفر در چهلمین سال پیروزی انقلاب، افزایش بیش از ۱۰۰ برابری اماکن ورزشی اختصاصی بانوان، افزایش ۳۸۰۰ برابری مربیان ورزشی بانوان از ۹ نفر پیش از سال 1357 به بیش از ۳۵۰۰۰ نفر در سال 1397، فعالیت غیر قابل مقایسه ۷ میلیون نفره بانوان در رشته‌های گوناگون، کسب بی‌سابقه بیش از ۴۹ کرسی بین‌المللی ورزشی از سوی بانوان، عضویت یک خانم ایرانی در دادگاه حکمیت ورزش CAS و...، بخش‌هایی دیگر از تفاوت بی‌نظیر در این زمینه است.

▼ اخبار ویژه
تقصیر ما نبود!
«عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مطلبی با عنوان «فضاسازی دلواپسان علیه برجام» نوشت: «صفر تا صد برجام با نظر و تأیید مسئولان ارشد نظام و رهبر معظم انقلاب طی شده؛ اما طیف دلواپس قصد دارد تمامی هزینه‌های موضوع را بر دوش دولت آقای روحانی و وزیر خارجه بیندازد.» گفتنی است، دولت موظف شده بود ۹ شرط ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، ۱۰ شرط شورای عالی امنیت ملی و ۹ شرط مجلس شورای اسلامی را در اجرای برجام رعایت کند؛ اما بنابر مستندات متعدد، در اجرای این شروط دچار قصور فراوان شد. همچنین حسن روحانی و محمدجواد ظریف اعلام کرده بودند مسئولیت همه مذاکرات را برعهده می‌گیرند و رهبر معظم انقلاب نیز شایعه ورود به جزئیات را رد کرده بودند.

«جینا هاسپل» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در نشست کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در پاسخ به پرسش یکی از سناتورها درباره ایران و برجام، گفته است: «ایرانی‌ها در حال بررسی اتخاذ گام‌هایی هستند که پایبندی‌شان به برجام را کاهش می‌دهد.»‌ با این حال، رئیس سازمان سیا در ادامه تصریح کرد: «در حال حاضر، از نظر فنی آنها [ایرانی‌ها] پایبند [به برجام] هستند... ما شاهد هستیم که بین خودشان در این باره بحث‌هایی وجود دارد، در شرایطی که از تحقق منافع اقتصادی که از طریق توافق به آنها امید داشته‌اند، ناکام مانده‌اند.»
 
▼ گزارش روز
اعتراف‌های به درد نخور!
«هم خودشان را از تهدید تحریم‌های آمریکایی رها کرده‌اند و هم تصور می‌کنند که فشارهای ایران و مطالبات ایران کمتر می‌شود.» شاید واقع‌بینانه‌ترین جمله‌ای که رسانه‌های اصلاح‌طلب درباره رویکرد اروپا در مقابل ایران و برجام نوشته‌اند، همین جمله‌ای باشد که روزنامه «آرمان» به قلم مدیر کل شورای راهبردی ‌روابط خارجی ایران نوشته است! «عبدالرضا فرجی‌راد» در ادامه مطلب خود درباره spv می‌نویسد: «آنچه اکنون در شورای اروپا مورد بحث قرار می‌گیرد، چیزی نیست جز ایجاد یک کانال مالی برای تأمین کالاهایی، مانند غذا و دارو و کالاهای مشابه آن. کالاهایی که دولت ایالات متحده آمریکا ادعا می‌کند مورد تحریم واقع نشده‌اند و ممانعتی در جهت تجارت آنها ایجاد نشده است... چنین اقدامی در واقع اجرا کردن دستورالعمل واشنگتن است؛ یعنی اجرای کامل تحریم‌های آمریکا و ایجاد کانال مبادله‌ای برای کالاهایی که به ادعای آمریکا مشمول تحریم‌ها نیستند.» اما سؤال اینجاست که چرا حالا و پس از تحمیل این همه هزینه و مهم‌تر از همه از دست رفتن فرصت‌های کشور، چنین جملاتی در روزنامه‌های حامی مذاکره با آمریکا، برجام و گرایش به سمت اروپا منتشر می‌شود؟! اساساً این اعتراف‌های دیرهنگام چه نفعی برای کشور خواهد داشت؟! فراتر از اینها اعتراف به این مسائل وقتی به تغییر نگرش این جریان منجر نشده است، چنانکه در ماجرای لوایح چهارگانه شاهدیم موضع‌گیری‌ها، تحلیل‌ها و هشداردهی‌ها بر همان منطق سابق است، چه فایده‌ای دارد؟

▼ اخبار
1ـ سعودی‌ها زودتر از صهیونیست‌ها معترض شدند!
روزنامه «الاخبار» در گزارشی نوشت: «انتظار می‌رفت با مواضع سیدحسن نصرالله در شبکه المیادین، جیغ ‌و داد اسرائیلی‌ها در فلسطین اشغالی بالا برود؛ اما این بار جیغ رسانه سعودی بلند شد. این شبکه حمله‌ای سازماندهی‌شده به حضور نصرالله در این شبکه‌ به راه انداخت.» در ادامه این گزارش آمده است، شبکه العربیه از مصاحبه نصرالله به عنوان فرصتی برای تحریک افکار عمومی در داخل لبنان استفاده کرد و مدعی شد بسیاری از کارشناسان و لبنانی‌ها از این گفت‌وگوی تلویزیونی انتقاد کرده‌اند و گفته‌اند، لبنان خارج از توجه نصرالله بود. برخلاف آنچه العربیه گزارش کرد، نصرالله در پاسخ به چندین پرسش المیادین در زمینه تشکیل دولت لبنان، مبارزه با فساد و مسائل دیگر داخلی لبنان صحبت کرد.

2ـ ورود بانک مرکزی به رمز ارزها
سیدابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک بانک مرکزی گفت: رصد کسب دانش تئوری بلاک چین و رمز ارزها و پلت‌فرم‌های مختلف بلاک چینی و تأسیس آزمایشگاه بلاک چین و رمز ارز از اقدامات انجام شده از سوی این شرکت است. وی هدف بهره‌برداری از بلاک ‌چین را کسب مزیت رقابتی جدید و خلق طرحی نو در مدل‌های کسب و کار موجود برشمرد و اظهار داشت: این فناوری می‌تواند به کاهش هزینه‌ها، بهبود فرایندهای خاص، ردیابی اطلاعات مشتری، افزایش امنیت و کاهش تقلب و کلاه‌‌برداری و همچنین افزایش شفافیت کمک کند؛ اما فناوری بنیادی بلاک ‌چین برای پیاده‌سازی در کاربردهای تجاری گسترده، هنوز آماده نیست.

3ـ تناقض ارزیابی تهدیدهای جهانی با ارزیابی ترامپ
گزارش سالیانه «ارزیابی تهدیدهای جهانی» که ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا از تهدیدهای ادعایی پیش روی این کشور را منعکس می‌کند، اظهارات ترامپ درباره ایران، کره شمالی و شکست داعش را نقض کرده است. بر اساس این، کره ‌شمالی احتمالاً همه زرادخانه‌های هسته‌ای خود را تسلیم نخواهد کرد و ایران نیز در حال حاضر به دنبال توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای خود برای ساخت بمب نیست. این دو ارزیابی به طور مستقیم در تضاد با فرضیه‌های سیاست خارجی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا است. به علاوه گروه داعش همچنان فرماندهی هزاران نیرو را بر عهده داشته و هشت شعبه و ده‌ها شبکه در سراسر جهان دارد.

▼ اخبار کوتاه
رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با انتشار پیامی در فضای مجازی، درباره روابط بانکی بین ایران و سوریه و آخرین توافقات صورت‌گرفته در این زمینه گفت: در چارچوب توافقات دو کشور ایران و سوریه در دمشق برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور، توافق‌نامه برقراری‌ و توسعه روابط بانکی دو کشور به امضا رسید. عبدالناصر همتی افزود: بر اساس تفاهم با رئیس بانک مرکزی سوریه، روابط کارگزاری بانکی بین دو کشور، برقرار و مجوز تأسیس بانک مشترک ایرانی و سوری در دمشق صادر می‌شود.
سردار محمدحسین سپهر، جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: فعالیت‌های بسیج به هیچ عنوان موازی‌کاری با دولت نیست و اگر از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز فعالیتی انجام داده‌ایم، با حمایت دولت‌ها بوده و دولت دوازدهم هم می‌تواند از توان بسیج استفاده بیشتری کند. وی افزود: امروزه، 11 هزار گروه جهادی در عرصه‌های گوناگون داریم که بدون دریافت مزد و فقط با هدف خدمت به خلق خدا، به مناطق محروم کشور اعزام می‌شوند.
شرکت PG&E، دارنده بزرگ‌ترین تأسیسات توزیع نیروی برق و گاز در آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام ورشکستگی کرد. جان سیمون، مدیرعامل شرکت PG&E دلیل ورشکستگی این شرکت را آتش‌سوزی اخیر در کالیفرنیا عنوان کرده است. شرکت بیمه «مونیچ‌ ر» این آتش‌سوزی را پرهزینه‌ترین بلای طبیعی سال 2018 اعلام و خسارت‌های ناشی از آن را 16/5 میلیارد دلار برآورد کرد.
دادگاه «مِنگ وان‌ژو» مدیر مالی شرکت چینی هواوی که از حدود یک ماه پیش دولت کانادا وی را به بهانه ادعایی دورزدن تحریم‌های ایران بازداشت کرده بود، برگزار شد. به گزارش «رویترز»، اولین حضور مِنگ در دادگاه عالی بریتیش کلمبیا در کانادا در حالی انجام شد که اُتاوا مشغول بررسی امکان تحویل دادن او به آمریکا به بهانه نقض تحریم‌های ایران است.
سردار حسین اشتری با بیان اینکه کمبود دام یا افزایش قیمت گوشت عوامل متعددی دارد و باید مسئولان مربوطه پیگیر امور باشند، گفت: موضوع قاچاق دام درصد کمی از این کمبود گوشت را شامل می‌شود و در واقع علت اصلی نیست. طبق صحبتی که با وزیر جهاد داشتیم، وی نیز تأکید کرد علت افزایش قیمت گوشت قاچاق نیست.
مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: طبق آخرین آمارها، در آبان ماه سال جاری ۷۷ میلیون و ۳۸۷ هزار نفر یارانه نقدی گرفته‌اند و به طور میانگین پرداخت هر ماه یارانه ۳ هزار و ۵۰۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات