صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۱۳۷۴۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 15 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یکی از مبانی انقلاب، محور بودن مردم است؛ جمهوری اسلامی یعنی این؛ مردم محورند، مقاصد برای مردم است، هدف‌ها متعلّق به مردم است، اختیار در دست مردم است.(1395/3/14) *15 بهمن: «انقلاب اسلامی؛ 40 سال مقاومت، انقلابی‌گری و استکبارستیزی»*

▼ حرف روز
آفتاب آمد دلیل آفتاب!
علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز عصر با حضور در برنامه «رو در رو» در اظهاراتی عجیب اصالت نامه امام(ره) درباره غیر قانونی بودن نهضت آزادی و عزل منتظری را زیر سؤال برد و گفت: «بعید می‌دانم این نامه‌ها از امام(ره) باشد.» البته علی مطهری پیمانه‌ای پر از این قبیل اظهارات شاذ سیاسی در دوره‌های گوناگون نمایندگی خود دارد و این بار نیز به احتمال زیاد آخرین بار آن نخواهد بود؛ اما گاهی موضوع چنان اهمیتی دارد که نباید با بی‌تفاوتی از کنار آن گذشت.
اولاً، این دو موضوع از نظر تاریخی و روایی از استحکام و استنادات چنان محکمی برخوردار است که به مصداق «آفتاب آمد دلیل آفتاب»، جایی برای استدلال تحلیلی مخالف باقی نمی‌گذارد. ضمن اینکه هنوز جریان‌ها و آدم‌های مرتبط با آن نامه‌ها، از جمله آقای محتشمی‌پور‌ـ گیرنده نامه امام(ره) در خصوص غیر قانونی بودن فعالیت سیاسی نهضت آزادی‌ـ زنده هستند.
ثانیاً، موج رسانه‌ای این مباحث در مقطع دولت اصلاحات نیز در مطبوعات زنجیره‌ای دوم خرداد از سوی افراد منسوب به نهضت آزادی و ملی‌ـ مذهبی‌ها در جامعه طرح شد و حتی آنها در زمان حیات مرحوم حاج‌احمد خمینی، یادگار امام(ره) نامه عزل منتظری را زیر سؤال بردند که با پاسخ‌های آن مرحوم در رنج‌نامه مواجه شدند و مؤسسه حفظ و نشر آثار امام(ره) نیز به عنوان متولی این امر بیانیه رسمی داد و از نظر خط‌شناسی و استنادات تاریخی درستی هر دو نامه را تأیید کرد.
ثالثاً، ضرورت طرح مجدد این موضوع از سوی نایب‌رئیس مجلس خود سؤال بزرگ‌تری است که چرا در حالی که مردم با مشکلات و دغدغه‌های زیادی در حوزه معیشت و بیکاری و گرانی درگیر هستند، نمایندگان مسئله اصلی و فرعی جامعه را تشخیص نمی‌دهند؟!
رابعاً، اظهار نظر در عالم سیاست لوازم و ویژگی‌های خود را دارد و مستلزم داشتن نگاه نافذی است که بتواند از ظواهر عبور کرده و عمق مسئله و نسبت آن را با منافع ملی، ارزش‌های بنیادین و تبعاتی که ایجاد می‌کند، ببیند و سپس اظهار نظر کند. اگر هویت تاریخی انقلاب اسلامی با بی‌دقتی یا بی‌توجهی با روایت‌های گوناگون در نزد افکار عمومی و نسل جدیدی که در حال صورت‌بندی هویتی و سیاسی است، خدشه‌دار شود، می‌تواند در شرایط خطیر امروز آغازگر دومینویی از بی‌اعتمادی‌ها و بی‌اعتباری‌هایی شود که خسارت آن صدها برابر بیشتر از دشمنی‌های بیرونی است.

▼ چلچراغ/35
حرکت در مسیر صحیح انقلاب
«بیست سال بعد از انقلاب کبیر فرانسه را نگاه کنید، چیزی که از فرانسه‌ دوران لوئی شانزدهم تغییر پیدا کرده، شخص پادشاه است! در سال ۱۸۰۹، پادشاهی به نام ناپلئون بناپارت بر سر کار است؛ یک امپراطور، تاج‌گذاری کرده و به معنای واقعی کلمه، پادشاهی می‌کند! آرای مردم و آزادی به آن معنایی که انقلاب کبیر فرانسه برایش تلاش کرد در زندگی و در حکومت مطلقه‌ ناپلئون، وجود ندارد... 20 سال بعد از «انقلاب اکتبر ۱۹۳۷ شوروی» را نگاه کنید؛ اینها را من و امثال من یادمان است؛ دیکتاتوری سیاه استالین بر شوروی در آن 20 سال حاکم بود، که صدها هزار آدم به جرم مخالفت با حکومت استالین یا توهّم مخالفت اعدام و نابود شدند! و چند برابر آن در سیبری، تبعید شدند و چه شدند! تمام رؤسای سطح اول انقلاب، یکسره به ‌وسیله‌ کسانی که بعداً وارث آنها بودند، اعدام یا فراری شدند و عده‌‌ای در تبعید کشته شدند... انقلاب الجزایر، انقلاب اسلامی، انقلاب مساجد و انقلاب علمای دین بود؛ انقلاب، از مساجد، از مدارس دینی و از حوزه‌های علمیه شروع شد مثل انقلاب خود ما، لیکن حتی یک روز، حکومت دینی در الجزایر به وجود نیامد! از همان اول، فرانسوی‌ها توانستند هم فرهنگ و آداب خودشان، هم بی‌اعتقادی به دین را در الجزایر که تحت نفوذشان بود و داشت از استعمارشان خلاص می‌شد، نفوذ بدهند!» این سخنان رهبر معظم انقلاب که در سال 1377 بیان شده، یکی از دقیق‌ترین عبارات درباره انقلاب اسلامی و نشان‌دهنده یکی از دستاوردهای کلیدی آن،‌ یعنی تحقق شعارها، حفظ مسیر انقلاب و حرکت در راه رسیدن به آرمان‌های مردم است. اکنون نه در 20 سالگی، بلکه در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شاهد هستیم که نظام اسلامی در راه رسیدن به آن آرمان‌ها گام برمی‌دارد و بسیاری از اهداف نیز محقق شده است. امروز به معنای حقیقی کلمه شاهد استقلال، تکیه بر آرای مردمی، اتکای به درون و... هستیم و ان‌شاءالله دور نخواهد بود روزی که همه اهداف انقلاب اسلامی محقق شده و ایران اسلامی در قله پیشرفت قرار خواهد گرفت.
            
▼ اخبار ویژه             
پرهیز از بسترسازی برای ضد انقلاب
مشاهده شده است هر از چند گاهی در برخی از شهرستان‌ها طومارهایی برای استقلال شهرستان‌ها و تبدیل آنها به استان یا جدایی یک شهرستان از استان به امضا می‌رسد. در چنین شرایطی باید توجه داشت، چالش‌های تقسیمات ارضی یکی از زمینه‌هایی است که ضد انقلاب درصدد فرصت‌آفرینی برای تبدیل آن به نافرمانی مدنی و ایجاد آشوب است. اتفاقات کازرون این تجربه را در استان فارس به وجود آورده است که در صورت بی‌اعتنایی به مطالبات می‌تواند مستعد یک چالش امنیتی شود؛ از این رو در این زمینه متولیان حوزه امنیتی، باید زمینه ایجاد آرامش عمومی را فراهم کنند و از تصمیمات تحریک‌آمیز در این برهه از زمان بپرهیزند.
در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، جنگ روانی رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله لبنان شدت گرفته است. در این میان، اخباری مبنی بر حمله قلبی سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در رسانه‌های صهیونیستی و فضای مجازی منتشر شد؛ اما مصاحبه سیدحسن نصرالله با شبکه «المیادین» این شایعات را بی‌اثر کرد. نکته قابل توجه این است که هدف جریان‌های صهیونیستی از انتشار چنین اخباری، انحراف افکار عمومی صهیونیست‌ها از پرونده اتهامات مالی نتانیاهو و همسرش، ‌تلاش برای تحریک حزب‌الله، ‌القای موفقیت‌آمیز بودن عملیات روانی سپر شمال و... است.
 
▼ گزارش روز
تکرار تاریخ!
«ثبت کانال مالی ویژه ایران و اروپا خبر خوشی برای فعالان بخش خصوصی است»، «سازوکار مالی جدید با عنوان INSTEX... به عنوان یک گشایش حقوقی و سیاسی در روند تجارت ایران و اروپا کارساز خواهد بود»، «در مسئله سازوکار مالی ویژه اروپا، هم‌صدایی دلواپسان با آمریکایی‌ها، هم جای تعجب دارد، هم تأسف»؛ این جملات و ده‌ها جملات مشابه اکنون و پس از ثبت اینستکس از سوی کشورهای اروپایی در رسانه‌های اصلاح‌طلب تکرار شده است؛ تکراری که می‌توان از آن به «تکرار تاریخ» یاد کرد؛ چرا که عجیب  یادآور دوران تصویب برجام است، همان جملات درباره راهگشا بودن، همان ادعای همصدایی منتقدان با بیگانگان و همان اعتماد به طرف خارجی و دوباره بزک یک اتفاق که از سوی غربی‌ها به بدترین شکل ممکن در حال رخ دادن است. اتفاقی که بار دیگر اظهارات رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه «شرق» را تداعی می‌کند که چند سال پس از تصویب برجام اذعان کرد ما برجام را بزک کردیم و بیشتر از آنچه بود نشان دادیم تا راه برای امضا و تصویب آن هموار شود! تیترهای امروز و استقبال امروز از سازوکار اروپا داستان چندان متفاوتی ندارد؛ در حالی که رسانه‌های غربی به صراحت از ناکارآمدی این سازوکار می‌نویسند؛ برای نمونه «المانیتور» درباره اینستکس می‌نویسد: تلاش کشورهای اروپایی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا خفیف‌تر از اشتیاقی است که این کشور برای اجرای تحریم‌ها علیه ایران دارد و سازوکار جدید اروپایی‌ها، کاملاً همسو با آن چیزی است که «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده پیش از این اعلام کرده که از دید آمریکا قابل قبول است.

▼ اخبار
1ـ تورم محاسبات کمیته امداد را به هم زد!
سیدپرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه در سه سال گذشته 15 درصد معادل 270 هزار خانواده به دلیل خودکفایی و خوداتکایی از پوشش کمیته امداد خارج شده‌اند، گفت: امسال هم روند ما همین بود اما از بد حادثه به تورم و مسائل اقتصادی برخوردیم که جامعه ما را تحت فشار قرار داد و مراجعات به کمیته امداد به شدت افزایش یافت. وی گفت: برای کاهش این فشار با هماهنگی دولت و مجلس و با استفاده از ظرفیت تبصره 14 بودجه، حدود 620 هزار خانواده جدید را تحت حمایت گرفتیم؛ اما به آنها گفتیم که این حمایت، موقتی و زمان‌دار است و نظر وزارت رفاه همین بود که اگر از این اوضاع اقتصادی ان‌شاء‌الله عبور کردیم، اینها به زندگی عادی‌شان برمی‌گردند.

2ـ سخنان متناقض علی مطهری!
علی مطهری در سخنانی عجیب در یک مصاحبه ابتدا با دفاع از حضور و حمایت‌های ایران از فلسطین، لبنان، سوریه و یمن گفت: این کار ایران هم مبنای ایدئولوژیک و دینی دارد و هم بر اساس منافع ملی ماست. وی با چند دقیقه فاصله در سخنانی متناقض با سخنان قبلی خود گفت: در بحث عربستان ما مقصر بودیم و نباید کاری می‌کردیم که عربستان به سمت اسرائیل حرکت کند! مثلاً حضور نظامی ما در سوریه سبب تحریک عربستان شد، اما وقتی مجری پرسید مگر قبل از حضور ایران در سوریه، این عربستان نبود که با حضور نظامی در بحرین و کشتار شیعیان این کشور ایران را تحریک کرد، مطهری پاسخی به پرسش مطرح شده نداد!

3ـ اظهارات مضحک وزیر سابق!
«عباس آخوندی» وزیر مستعفی درباره چگونگی مواجهه جمهوری اسلامی ایران با برجام گفت: «توافق برجام توافقی امنیتی بود. نه اقتصادی؛ پس وقتی آمریکا از برجام خارج شد، ما بیشتر باید برای مراقبت از برجام هوشیاری به ‌خرج بدهیم. من با موضع اعلام‌ شده از سوی رئیس‌جمهور کاملاً مخالف بودم و می‌گفتم ما باید به ‌صراحت اعلام می‌کردیم در برجام باقی می‌مانیم، حتی اگر دیگران همه از برجام بیرون بروند.» گفتنی است، این اظهارات نشان می‌دهد این افراد نه تنها از دیپلماسی هیچ چیز نمی‌دانند؛ بلکه عزت ملی نیز اهمیتی برای آنها نداشته و اعتقادی به توانایی‌های داخلی کشور ندارند.

▼ اخبار کوتاه
مرکز آمار ایران گزارش فصلی تغییرات ماهانه تعداد دام سبک در پاییز سال جاری را منتشر کرد. بر اساس نتایج اولیه این آمارگیری، در مهر ماه سال جاری تعداد 37/5 میلیون رأس گوسفند و بره و 14/5 میلیون رأس بز و بزغاله در دامداری‌های کشور موجود بوده که این میزان در آبان و آذر امسال به‌ترتیب به 39/6 و ٤٠ میلیون رأس گوسفند و بره و 14/9 و 15/4 رأس بز و بزغاله رسیده است. بررسی ترکیب گله و زایش دام‌ها نشان می‌دهد، روند افزایش جمعیت دام سبک کشور در ماه‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت.
دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، ۱۰ میلیون از ۲۸ میلیون یمنی از گرسنگی شدید رنج می‌برند. در این بیانیه آمده است: حدود 7/4 میلیون یمنی به درمان یا ممانعت از سوء تغذیه و  3/2 میلیون نفر به درمان سوء تغذیه شدید نیاز دارند. در حال حاضر، یمنی‌ها بیش از هر زمان دیگری از زمان شروع جنگ در مارس ۲۰۱۵ در معرض گرسنگی هستند.
محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران درباره کانال مالی اروپا برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس گفت: «اینکه اروپا بگوید این کانال تنها شامل کالاهای غیر تحریمی، مانند غذا و دارو است، خوشایند ما نیست و برخلاف معاهده‌ای است که اروپایی‌ها با ما داشته‌اند.»
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد، ایران از طریق حزب‌الله، دولت لبنان را کنترل می‌کند. بنیامین نتانیاهو اظهار داشت: «ایران نمایندگانی دارد که یکی از آنها حزب‌الله است. حزب‌الله به تازگی به دولت لبنان پیوسته است. این اشتباه است که در واقع آنها دولت لبنان را کنترل ‌کنند.»
بر اساس بررسی‌های دیوان محاسبات کشور، در سال 1396 بالغ بر دو میلیارد و یکصد و هشتاد و چهار میلیون دلار کالاهایی که صددرصد مشابه داخلی دارند، وارد کشور شده‌اند. گفتنی است، واردات این نوع کالاها شرایط را برای بیکاری 200 هزار نفر فراهم کرده است.

آیا می‌دانید جمهوری اسلامی ایران...
* سومین کشور دارای دانش تبدیل گاز به بنزین در جهان است.
* پنجمین کشور سازنده ربات انسان‌نما در جهان است.
* پنجمین کشور تولیدکننده داروی انعقاد خون در جهان است.
* دومین کشور دارای فناوری تشخیص هویت از روی چشم در جهان است.
* یکی از کشورهای سازنده توربین نیروگاه برق آبی در جهان است.
* یکی از کشورهای خودکفایی در تولید کیک زرد در جهان است.
* نخستین تولیدکننده داروی گیاهی زخم پای دیابتی در جهان است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات