صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۱۳۷۶۰

اخبار ویژه روزنامه‌ها 17 بهمن ماه

روزنامه کیهان **

اذعان معاون روحانی: FATF شرط اینستکس است

در حالی که مقامات وزارت خارجه می‌گوید ساز و کار اروپا (INSTEX) هیچ ارتباطی با FATF ندارد و اروپا شرطی در این باره تصریح نکرده، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، خواسته اروپایی‌ها را در این باره تکرار و توجیه کرد!

خانم لعیا جنیدی در شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی، درباره اینستکس گفت: فعلاً قرار است که این نهاد برای اقلام دارویی، تجهیزات پزشکی، غذایی و کشاورزی باشد ولی همانطور که در بیانیه تأسیس آمده هم موضوع آن می‌تواند به امور دیگر تسری یابد و کشورهای دیگر غیر از کشورهای عضو اتحادیه از جمله روسیه و چین خواهند توانست که تجارت و مبادلات خود با ایران را از این طریق تسویه کنند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: این سازوکار، یک شرط ماهوی دارد که براساس آن، این سازوکار تا زمانی کار می‌کند و ادامه می‌یابد که ایران به برجام پایبند باشد. شرط شکلی این ساز و کار نیز اجرایی نمودن کامل استانداردهای مقرر اف‌.ای.تی.اف است.

مفهوم دیگر این سخن آن است که ایران هم باید به برجام عمل کند و هم دیکته‌های FATF را عملی نماید، تا اروپایی‌ها به جای عمل به تعهدات برجامی (لغو تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی)، به «مبادله غذا و دارو در ازای دریافت پول فروش نفت ایران به کشورهای غیر غربی» بپردازند!

مظفر: لایحه پالرمو در «مجمع» رأی نمی‌آورد

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد فضای «مجمع» رأی «نه» به لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو (از ملحقات FATF) است.

حسین مظفر در گفت‌وگو با وطن امروز اظهار داشت: مسئله این است که ما واقعا یک تجربه بسیار تلخی در برجام داشتیم و ساده‌اندیشی و اعتماد بیجا به طرف مقابل کردیم. متاسفانه ما خودمان به همه قول و قرارهای‌مان عمل کردیم اما طرف مقابل به وعده‌هایش عمل نکرد. در جریان کار به عبارات دقت نکردیم. دوستان منتقد به لحاظ کارشناسی موضوعاتی را الان مطرح می‌کنند که قابل توجه است. درباره این لوایح عبارات به گونه‌ای است که طرف مقابل می‌تواند هر جور دلش می‌خواهد تاویل و تفسیر کند. درباره شروط مورد بحث هم هیچ تضمینی وجود ندارد که رعایت شود، مثل ماجرای حق تحفظ که تضمینی برای اجرای آن وجود ندارد.

وی افزود: این موضوع مشخص است که این حق‌الشرط‌‌های قید شده در لایحه الزام‌آور نیست و درباره تضمین آن تردید وجود دارد. از همه مهم‌‌‌‌‌‌تر با توجه به اینکه این لوایح وصل به FATF هستند کار سخت می‌شود. خب اگر اینها مستقل بودند طبیعتا امکان انعطاف بیشتری وجود داشت اما به دلیل اتصال به FATF، سازوکارهای مربوط هم به کشورهایی که این لوایح را می‌پذیرند تحمیل می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در دولت اول اصلاحات می‌افزاید: برخی می‌گویند شفافیت خوب است که ما هم استقبال می‌کنیم اما شفافیت عمومی در بخشی از امور ما برای طرف مقابل باید باشد. در حقیقت این شفافیت‌ها برای خودمان خوب است نه اینکه قرار باشد تمام تبادلات و جزئیات مالی خودمان را در اختیار بیگانگان بگذاریم، آن وقت در دورانی که تحریم هستیم و می‌خواهیم تحریم‌‌های ظالمانه را دور بزنیم دست‌مان بسته است، چرا که تمام راهکارها را به دشمن نشان داده‌‌‌‌‌ایم و در واقع خودتحریمی کرده‌‌‌‌‌ایم و خودمان را در گوشه رینگ قرار داده‌‌‌‌‌‌ایم. نکته مهم‌‌‌‌‌‌تر اینکه «همه» اذعان دارند پذیرش این لوایح برای ما دستاوردی مثل کاهش تحریم ندارد.

همه اعضای موافق و مخالف در مجمع همین عقیده را دارند.

مظفر گفت: موافقان می‌گویند با پذیرش لوایح FATF فقط وضع ما بدتر نمی‌شود. جالب اینکه مخالفان و منتقدان این لوایح معتقد هستند پذیرش این لوایح دقیقا وضع ما را بدتر می‌کند، چرا که همین راه‌‌های دور زدن تحریم هم که تا الان داشته‌‌‌‌‌ایم دیگر نداریم و نمی‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

کارنگی: ابهت آمریکا ضربه خورد /ایران، پیروز جنگ سوریه است

مؤسسه کارنگی معتقد است ایران، پیروز اصلی خبر اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است.

رانج علاءالدین کارشناس مؤسسه کارنگی نوشت: شاید ۲ هزار سرباز شمار چندان زیادی نباشد، اما وقتی تصویر را عقب ببریم چیزهای بیشتر و مهم‌تری می‌بینیم. نخست این‌که حضور این نیروها معنای نمادین دارد. علاوه بر این، زیرساخت‌های نظامی آمریکا در منطقه چنان قدرتمند است که همیشه بسیار نیرومند به‌نظر می‌رسد. نیروهای هم‌پیمان سوریه می‌دانند که قدرت نظامی آمریکا در منطقه توانایی آن را دارد که در زمانی کوتاه بار دیگر در منطقه گسترش پیدا کند. اما با این تصمیم به‌نظر می‌آید که چهره پرابهت ارتش آمریکا تا حدی آسیب دیده است.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، این تحلیل می‌افزاید: خروج نیروهای آمریکایی خلأیی ایجاد کند که قاعدتاً حکومت بشار اسد و ایران آن را پر خواهند کرد.

همان‌طور که در خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ مشاهده شد، ایران توان فراوانی در پرکردن خلأ نبود آمریکایی دارد و می‌تواند جای پای نیروهای همسوی خود را در این مناطق محکم کند. چیزی که مستقیماً به ضرر منافع آمریکا و همپیمانانش در منطقه است. در عراق این وضعیت باعث تضعیف متحدان آمریکا و احساس نارضایتی آنان شد.

تردیدی نیست که خروج آمریکایی‌ها از سوریه خلأ بزرگ‌تری ایجاد می‌کند که مخالفان آمریکا آن را پر خواهند کرد. تصمیم ترامپ به ده‌ها هزار عنصر وابسته به ایران که همپیمان دولت بشار اسد هستند فرصت استقرار در این مناطق را می‌دهد.

در سوریه، ایران قدرتی منحصر به فرد در آرایش صحنه سیاسی را به دست خواهد آورد، چون جرئت لازم برای تأثیر بیشتر را پیدا می‌کند و به اموال احتمالی بین المللی برای بازسازی سوریه دست پیدا می‌کند. به لحاظ استراتژیک نیز ایران فضای بیشتری برای دستیابی به گذرگاهی پیدا می‌کند که مدت‌ها در پی آن بود و ایران را به صورت زمینی به لبنان و مدیترانه می‌رساند. خلاصه می‌توان گفت که بیشترین سود از خروج نیروهای آمریکایی در سوریه را ایران درو خواهد کرد.

این تصمیم بی‌تردید خیانتی به متحدان آمریکاست، یعنی گروه‌هایی که روی زمین جنگیدند.

آمریکا در گسترش متحدان تأثیرگذار برای خود از میان گروه‌هایی غیر از دولت‌های خاورمیانه مانند کردها و اعراب در سوریه بسیار کوتاهی کرده است. واشنگتن برخلاف دشمنانش، برای اثربخشی در منطقه به این گروه‌های پایدار اهمیت چندانی نمی‌دهد. چه بسا در آینده در مناطقی مانند لیبی و افغانستان کسی تمایلی به متحدشدن با آمریکا نداشته باشد.

خلاصه این ‌که خروج آمریکا از سوریه، پایگاه ایران در سوریه را قدرتمندتر می‌کند و متحدان کرد آمریکا را وادار به معامله با دولت بشار اسد می‌سازد. این به معنای پیروزی نهایی حکومت بشار اسد و همپیمانش ایران در این جنگ است.

قوامی: ائتلاف با دولت آسیب جدی به اصلاح‌طلبان زد

عضو حزب منحله مشارکت می‌گوید روحانی از اصلاح‌طلبان فاصله می‌گیرد.

ناصر قوامی از اعضای فراکسیون مشارکت در مجلس ششم درباره مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم گفت: گرچه من معتقدم که برخی از این مسائل از اختیار دولت خارج است و دولت تنها بازیگر این میدان نیست و عناصر تاثیرگذار دیگری نیز در این میدان به بازی مشغولند. بالطبع دولت نیز نه در آنها نقشی دارد نه می‌تواند نقش و اختیاراتی داشته باشد، اما با این همه چیزی از قصور دولت در حوزه اقتصادی کم نمی‌کند. این نیست که بگوییم دولت از عهده مسائل جاری کشور بر نمی‌آید؛ چراکه دولت در حوزه اختیارات خود توانایی اداره و حل مشکلات را دارد، اما آنچه موجب شده که موجبات ناکارآمدی دولت فراهم شود و این مسئله بیش از سایر مسائل رخ بنمایاند، این است که برخی مدیران دولتی عافیت‌طلبی می‌کنند. متاسفانه باید بگویم که برخی وزرا و مدیران کل دولتی درد مردم را احساس نمی‌کنند و گویا نمی‌دانند که در سطح جامعه چه می‌گذرد. آنها درصددند به هر صورت که شده فقط کرسی وزارت و مدیریت خود را حفظ کنند و سخنشان از مردم نیز صرفا در جهت عوام‌فریبی است. برخی از وزرا حتی اگر بد‌ترین عملکرد را نیز داشته باشند قصد کناره‌گیری از مسئولیت و کرسی خود را ندارند و تعجب‌آور اینکه از سمتی نیز به سمت دیگر می‌روند.

وی درباره عملکرد دولت روحانی می‌گوید: به نظر من گرچه آقای روحانی در دولت اول خود عملکرد خوبی داشت، اما در دولت دوم عافیت‌طلبی غلبه کرد و سیاست‌های دولت را در حوزه‌های مختلف آن طور که اقتصاددانان یا فعالان سیاسی و اجتماعی می‌گویند نچید. گرچه شاید مطرح شود که رئیس‌جمهور برای بهتر شدن اوضاع در حوزه‌های مختلف با نخبگان هر قشری دیدار و گفت‌وگو کرده، اما باید ببینیم که نتیجه این دیدارها و گفت و شنودها چه بوده است. آنچه مسلم است آقای روحانی صرفا افراد را دعوت کرده تا حرف آنها را بشنوند و چندی هم به آنها تذکر دهد که کمتر از دولت انتقاد کنند و گرنه رئیس‌جمهور اعتقادی به برخی مشورت‌ها ندارد که اگر داشت آنها را به کار می‌بست. در حال حاضر مجموعه عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف به‌خصوص معیشت مردم نشان می‌دهد که دولت صرفا به آنچه که خود می‌اندیشد عمل می‌کند. جالب است که آقای روحانی و اطرافیانش تلاش می‌کنند که از اصلاح‌طلبان بیش از گذشته فاصله بگیرند. اظهارات آقای واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور و عدم واکنش رئیس‌جمهور مؤید این مسئله است.

قوامی در پاسخ این سؤال که «برخی معتقدند که با توجه به موفقیت ائتلاف اصلاح‌طلبان با جریان اعتدال در انتخابات‌های گذشته در انتخابات‌های پیش رو نیز با همین استراتژی پیش برویم. ارزیابی شما چگونه است؟» می‌گوید: ائتلاف با چه کسی؟ ائتلافی مانند همان اتفاقی که با آقای روحانی افتاد؟ مگر از انتخاب آقای روحانی سودی نصیب اصلاح‌طلبان گردید و جز اینکه آسیب جدی به پایگاه اصلاح‌طلبان خورد و مردم معترض شدند این ائتلاف عوایدی برای اصلاح‌طلبان داشته است؟ با آقای روحانی ائتلاف کردیم چه شد؟ ما حمایت کردیم، اما او دنبال کار خودش رفت. حال مردم به ما می‌گویند شما گفتید روحانی را انتخاب کنیم و این هم نتیجه‌اش. امروز اگر تورم فزاینده‌ای در جامعه وجود دارد و مردم با مشکلات معیشتی رو‌به‌رو هستند همه آنها را از چشم اصلاح‌طلبان می‌بینند. او گفت: چرا ما باید از دولت حمایت کنیم. بگذارید آنهایی که از دولت منفعت می‌برند حمایت کنند. ما که نباید به هر صورتی خرج آقای روحانی بشویم.

دهن‌کجی عراق و ایران به سفر وزیرخارجه آمریکا

رادیو آمریکایی NPR می‌گوید برخلاف خواست وزیرخارجه آمریکا، ایران و عراق راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها پیدا می‌کنند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، ان‌پی‌آر با اشاره به سفر پمپئو و سپس ظریف به بغداد می‌گوید: پمپئو در سفر هفته گذشته خود به عراق سعی کرده مقامات این کشور را به تطبیق با تحریم‌های تجاری ایالات متحده علیه ایران ترغیب کند؛ اما ایران همسایه عراق و یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری آن است، کاری کرده که پذیرش تحریم‌ها برای دولت عراق به شدت دشوار شود.

در تالار اصلی هتل محل برگزاری کنفرانس تجاری ایران و عراق در بغداد، سرود ملی ایران و عراق پخش شد و صدها نفر از تاجران ایرانی و عراقی دور میزهای گرد پوشیده شده با سفره‌های سفید نشستند. پرچم‌های دو کشور در کنار گلدان‌هایی روی میز‌ها مشاهده می‌شد. همه در آنجا گرد آمده بودند تا سخنان محمدجواد ظریف، وزیرامور خارجه ایران را بشنوند.

تنها چند روز پس از آنکه مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا وارد بغداد شد تا دولت عراق را به همکاری با تحریم‌های تجاری ایالات متحده علیه ایران ترغیب کند، ظریف با یک هیئت تجاری متشکل از نمایندگان ده‌ها شرکت ایرانی ظاهر شد حجم تجارت عراق و ایران سالانه به حدود 12 میلیارد دلار می‌رسد. عراق به ایالات متحده اعلام کرده که به واردات برق و گاز طبیعی از ایران نیاز دارد و نمی‌تواند با سرعتی که ایالات متحده می‌خواهد، منابعی را برای جایگزینی ایران پیدا کند. عراق از آمریکا معافیت از تحریم‌های ایران را خواستار شده و این معافیت را دریافت کرده است. اما صاحبان کسب و کار ایرانی در عراق از برنامه خود برای دور زدن تحریم‌های آمریکا سخن می‌گفتند. رضا ناطقی، مدیر شرکت مواد غذایی سولیکو گفت: «بگذارید چیزی به شما بگویم. هیچ مشکلی وجود ندارد. ما راهش را پیدا خواهیم کرد، همانطور که در دور قبلی تحریم‌ها پیدا کردیم.» مواد غذایی در فهرست تحریم‌ها نیست، اما ممنوعیت انتقال پول به ایران بر همه شرکت‌ها تاثیر گذاشته و تجارت در همه زمینه‌ها را مشکل کرده است.

یکی دیگر از افرادی که در این کنفرانس حضور داشت، یک تاجر عراقی بود که برای یک شرکت ساختمانی ایرانی کار می‌کرد. شرکت او پروژه‌های زیربنایی در جنوب عراق دارد. او گفت آنها راه‌هایی برای دور زدن اکثریت ممنوعیت‌های تجاری یافته‌اند. برخی از این راه‌‌حل‌ها از بیش از یک دهه تحریم علیه عراق پیش از حمله سال 2003 ایالات متحده به این کشور به دست آمده‌اند. شوان ابراهیم طاها، بانکداری در اربیل گفت که شرکت او تحت عنوان «ربیعی سکیوریتیز» تنها از طریق بانکداری قانونی کار می‌کند؛ اما در عراق این سیستم تحت تاثیر رونق گرفتن تجارت از طریق انتقال‌های غیررسمی پول قرار گرفته است. «نظام بانکداری غیررسمی در عراق خیلی بزرگ‌تر از نظام بانکداری رسمی است و قابلیت‌های بیشتری دارد و سریع‌تر هم هست.»

دست‌فرمان دولت و پز مخالفت با محدود کردن رسانه‌ها

رئیس‌جمهور می‌گوید با امر و نهی و فیلتر، سؤال و شبهه رفع نمی‌شود.

آقای روحانی در مراسم جایزه کتاب سال گفت: اگر همه قلم‌های عالم را بشکنند و زبان‌ها بریده شود، با همان اشاره هم شبهه ایجاد می‌شود و با هیچ سانسور و فیلتری قابل مبارزه نیست.

روحانی با تأکید بر اینکه در برابر سؤال باید پاسخ دهیم و با امر و نهی و فیلتر، سؤال و شبهه مردم رفع نمی‌شود، تصریح کرد: دوران انسداد گذشته و اگر هم نگذشته باشد، در دنیای امروز مشکلات را حل نمی‌کند و باید بر مبنای عقل، دانش، کتاب و گفت‌وگو حرکت کرد.

این اظهارات در حالی است که آقای روحانی و برخی دولتمردان من تبع وی، از یکطرف پاسخ سؤال و شبهه و انتقاد را با ناسزا و اهانت و ترور شخصیت داده‌اند که «بزدل و ترسو و مزدور و کاسب تحریم، بی‌سواد، عصر حجری، تازه به دوران رسیده، کودک صفت، مفسد، عقب مانده، بی‌شناسنامه و...» خواندن منتقدان نمونه‌ای از آنهاست.

و از طرف دیگر با دادگاهی کردن افراد و رسانه‌های منتقد و شکایت و قطع یارانه‌ها و... سعی کرده‌اند پرسش‌گران را ساکت و ساقط کنند و به نحوی دچار فیلتر نمایند.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* رئیس اتحادیه میوه و تره بار می‌گوید این روزها بازار میوه‌های درجه 2 و 3 گرم شده است. حسین مشرف، کاهش قدرت خرید مردم را عامل روی آوردن آنان به میوه‌های درجه 2 و 3 دانسته و افزود میوه درجه یک نیز به مقدار کافی موجود است ولی مردم قدرت خرید آن را ندارند.

* نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی برای تبرئه خود از اتهامات نزد افکار عمومی و به دلیل مشکلاتی که با رسانه‌ها دارد، یک شبکه تلویزیونی تاسیس کرده است. به گزارش روسیا الیوم، این شبکه را در فیسبوک راه اندازی کرده است که نام آن، «لیکود تی وی» می‌باشد. این شبکه هر روز از ساختمان حزب لیکود در تل آویو تا زمان برگزاری انتخابات مجلس در 20 فروردین سال آینده برنامه پخش خواهد کرد.

* شیوخ امارات، شیخ الازهر را هم فریب دادند. شیخ احمد طیب و پاپ واتیکان در جریان سفر به امارات سند جهانی «صلح و همزیستی مسالمت آمیز» میان ادیان مختلف را امضا کردند. شیوخ امارات، اجلاس «برادری انسانی» را با هدف سرپوش گذاشتن بر جنایات خود در یمن و حمایت از تروریست‌های تکفیری برگزار کرده‌‌اند. شیخ الازهر و پاپ با سفر به امارات و شرکت در این اجلاس، مورد انتقاد شدید قرار گرفته‌اند که چرا کشتار ده‌ها هزار زن و مرد و کودک یمنی توسط امارات و عربستان را نادیده گرفته اند؟ شیوخ امارات برای فریب دادن افکار عمومی، یک مسجد و یک کلیسا به بهانه حضور شیخ الازهر و پاپ در امارات می‌سازند. یک خاخام یهودی هم گفته گفتگوهائی برای تاسیس کنیسه و رستوران یهودیان در امارات صورت گرفته است.

* نماینده سابق مجلس هلند پس از سال‌ها اسلام ستیزی، سرانجام در اثر تحقیقات عمیق و آشنایی با اصول دین مبین اسلام، مسلمان شد و کتابی درباره محاسن و فضایل اسلام منتشر کرد. به گزارش پایگاه خبری «پولتیکو» آمریکا، «جِرُم فان کِلافِرن» 39 ساله روز دوشنبه به رادیو هلند گفت: در مطالعاتم با شماری از مسائل روبرو شدم که دیدگاهم را نسبت به اسلام تغییر داد. کلافرن از سال 1385 تا 1393 عضو مجلس هلند و نماینده حزب «آزادی» بود؛ حزبی که ریاست آن را «خیرت ویلدرس» اسلام ستیز و سیاستمدار مشهور هلندی بر عهده داشت. وی سال 1393 از حزب «به خاطر آزادی» خارج شد و حزب دیگری به نام «حزبی برای هلند» تاسیس کرد که در انتخابات پارلمانی سال 1396 شکست خورد و نتوانست به مجلس راه پیدا کند. در پی این شکست، به صورت کلی از دنیای سیاست کناره‌گیری کرد. کلافرن که پیشتر از منتقدان تندرو اسلام ستیز بود، به روزنامه «ان آر سی» هلند گفته بود: دین اسلام، دین دروغین و قرآن، سم است. این روزنامه اعلام کرد: کلاویرن 4 آبان 97 در اثنای تحقیقات در خصوص دین اسلام، مسلمان شد و شهادتین را بر زبان جاری کرد. وی پس از اسلام آوردن، کتابی نوشته و به درست نبودن افکار اسلام ستیزانه اشاره کرده است.

*********************************

روزنامه خراسان**

تحویل سند املاک به دستگاه های دولتی ممنوع شد

یک مقام مسئول دولتی در نامه ای به مسئولان قوه قضاییه از آن ها خواسته است با توجه به قوانین و مقرراتی که در سال های گذشته درباره ضرورت تحویل اسناد مالکیت به وزارت اقتصاد ابلاغ شده، ضمن ارسال اصل اسناد مالکیت اراضی و املاک دولتی به دستگاه های مشخص شده توسط آن وزارتخانه، از تحویل اسناد مالکیت به نمایندگان دستگاه های دولتی خودداری و از صدور سند مالکیت برای اراضی و املاک دولتی بدون دریافت گواهی بهره بردار از طرف آن وزارتخانه نیز اجتناب کنند.

دستور فوری برای شناسایی سر شبکه های قاچاق پوشاک در تهران

یک مقام مسئول در کابینه با ارسال نامه ای برای تعدادی از سازمان های اجرایی و نهادهای حاکمیتی، از آن ها خواسته است با توجه به ضرورت برخورد قاطع با قاچاق سازمان یافته پوشاک و توزیع آن در واحدهای صنفی و عرضه کننده، از زمان ابلاغ این دستور یک ماه فرصت دارند از طریق دستگاه های اطلاعاتی و انتظامی، برای شناسایی عوامل اصلی و سرشبکه های قاچاق سازمان یافته پوشاک به پایتخت اقدام کنند و نتیجه را به دستگاه های مسئول اطلاع دهند.

*********************************

روزنامه ایران**

احضار دو عضو شورای شهر تهران و آزادی عضو شورای شهر کرج

خبر اول اینکه،صبح دیروز ناهید خداکرمی و محمود میرلوحی، دو عضو شورای شهر تهران به دادسرا احضار شدند. به‌گزارش ایسنا در جلسه دیروز شورای شهر تهران، احمد مسجدجامعی قصد خروج از صحن شورا را داشت که محسن هاشمی رئیس شورا گفت: از صحن خارج نشوید، چون جلسه از نصاب می‌افتد و تأکید کرد که با توجه به شرایط ایجادشده فقط ناهید خداکرمی که دادگاه دارد می‌تواند از صحن خارج شود و محمود میرلوحی هم که صبح دادگاه بوده، ان‌شالله بزودی برمی‌گردد.میرلوحی که به‌دلیل شکایت محمد باقر قالیباف شهردار اسبق تهران به دادسرا رفته بود، بعد از جلسه دادسرا برای شرکت در جلسه شورا به صحن آمد. بعد از آمدن محمود میرلوحی به صحن شورای شهر تهران ناهید خداکرمی با همراهی حجت نظری در پی شکایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان و برای بررسی پرونده‌اش به دادسرا رفت.دیروز همچنین اعلام شد که محمدحسین خلیلی اردکانی عضو شورای شهر کرج و رئیس سابق حزب اتحاد ملت شعبه کرج که احضار و بازداشت شده بود، با قرار کفالت آزاد شده است. مسئول دفتر خلیلی اردکانی به ایرنا گفته که وی آزاد شده است. بر اساس آنچه در فضای مجازی منتشر شده، اتهامات خلیلی اردکانی تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری است، ولی هنوز هیچ یک از مقامات رسمی دستگاه قضایی، علت احضار و اتهامات تفهیم شده به این عضو شورای اسلامی شهر کرج را به طور رسمی اعلام نکردند.

تأیید 5 سال حبس برای جوانفکر

خبر دیگر اینکه،شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران درخواست واخواهی علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم را رد و محکومیت او به 5 سال و یک ماه حبس را تأیید کرد. به گزارش ایرنا، جوانفکر در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی غضنفرآبادی به اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به‌صورت غیابی محاکمه و به پنج سال و یک ماه حبس محکوم شده بود. جوانفکر در حال حاضر یک پرونده دیگر با شکایت دادستانی و به اتهام نشراکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی دارد که کیفرخواست آن صادر و برای رسیدگی به شعبه 1059 دادگاه کیفری دو استان تهران ارسال شده است.

یکی دیگر از متهمان بانک سرمایه آزاد شد

دست آخر اینکه، سیامک مدیر خراسانی وکیل دو متهم پرونده بانک سرمایه که روز دوشنبه از آزادی پرویز کاظمی، رئیس هیأت مدیره وقت بانک سرمایه و وزیر دولت نهم با تودیع وثیقه 10 میلیارد تومانی از زندان خبر داده بود، دیروز هم به خبرگزاری صداو سیما گفت که موکل دیگرش یعنی محمدرضا توسلی نماینده حقوقی وقت بانک سرمایه نیز با تودیع وثیقه 10 میلیارد تومانی از زندان آزاد شده است. همچنین پناهی وکیل علی بخشایش مدیرعامل وقت بانک سرمایه و دیگر متهم این پرونده گفت: موکل بنده هنوز موفق به ارائه وثیقه لازم نشده و در بازداشت است.بدهی این سه متهم حدود 3 هزار میلیارد تومان است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

مهرداد بذرپاش در آیین 40 سالگی انقلاب با تأکید بر ضرورت جوان‌‌سازی مدیریت اجرایی:

کشور جهاد سازندگی 97 می‌خواهد

عضو هیات‌رئیسه مجلس نهم با بیان اینکه کارآمدسازی، اجتماعی‌سازی و جوان‌سازی؛ ۳ راهبرد اصلی کشور در دهه پنجم انقلاب است، گفت: یکی از دلایلی که دولت در برخی بخش‌ها بی‌برکت شده شاید این است که نسبت به عملکرد گذشته بی‌انصافی داشته است. به گزارش فارس، مهرداد بذرپاش، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در آیین ملی 40 سالگی انقلاب اسلامی که توسط بسیج اساتید تهران بزرگ برگزار شد، با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم گفت: یکی از دلایلی که دولت در برخی بخش‌ها بی‌برکت شده شاید این است که نسبت به عملکرد گذشته بی‌انصافی داشته است، بالاخره در کنار ضعف‌ها در گذشته خیلی کارهای خوبی هم انجام شده است. وی افزود: ما امروز به دلیل عدم توفیق دولت خوشحال نیستیم و این اصلا در تفکر نیروهای انقلابی نیست ولی تئوری‌پردازی‌‌های نادرست دولت را به اینجا رساند و صحنه اجرایی کشور را به یک زمین لم‌یزرع تبدیل کرد. بذرپاش با اشاره به لزوم جوان‌‌سازی سیستم گفت: کارآمدسازی، اجتماعی‌سازی و جوان‌سازی؛ ۳ راهبرد اصلی کشور در دهه پنجم انقلاب است، جوان‌‌سازی یعنی نو کردن روش‌ها و ما به یک جهاد سازندگی سال 97 نیاز داریم. بذرپاش در ادامه با اشاره به اقدامات و کارهای بزرگی که در طول 40 سال انقلاب اسلامی انجام شده است، افزود: به‌رغم این اقدامات و پیشرفت‌ها، با شبهه‌افکنی‌های شبکه‌های بیگانه برای تغییر باور مردم به سمت ناکارآمدی مدیران کشور مواجه هستیم. نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در دولت کنونی متاسفانه آنقدر مشکلات روی هم انباشته شده که بدون ارائه راهکار مناسب قابل حل نیستند.

معنای جوان‌سازی

بذرپاش در ادامه به تبیین موضوع جوان‌‌سازی پرداخت. رئیس سازمان ملی جوانان در دولت دهم در این‌باره تصریح کرد: بحث جوان‌سازی خیلی فراتر از آن چیزی است که توسط برخی گفته می‌شود و مثلا می‌گویند پیرترها بروند و جوان‌ترها بیایند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، این تقلیل دادن این مفهوم بزرگ است، جوان‌‌سازی یعنی تغییر دادن روش‌ها. بذرپاش گفت: 70 درصد جمعیت کشور متولدین بعد از بهمن 57 هستند ولی آیا می‌توان با همان سیستمی که در گذشته رفتار می‌کردیم با این جمعیت روبه‌رو شویم؟ مسلما نمی‌شود. وی تاکید کرد: اگر قرار است نسخه‌ای برای حل مشکلات داده شود باید مشکلات براساس مسائل روز مورد بررسی قرار گیرند، مثلا امروز بحث فضای مجازی خیلی داغ است، باید ببینیم چه نسخه‌ای برای رفع مشکلاتی که در این فضا هست، وجود دارد. بذرپاش گفت: سرعت تغییرات و تحولات بسیار بالاست و نباید در گذشته باقی بمانیم، اگر در گذشته باقی بمانیم با مشکل روبه‌رو می‌شویم. بذرپاش گفت: نوسازی سیستم این نیست که خوبی‌هایی که ابتدای انقلاب وجود داشت مانند اخلاص، پرکاری، تقوا، سادگی، صفا و صمیمیت را نبینیم، اینها باید جزو الزامات مدیریت هم باشد. وی با اشاره به اهمیت کارآمدکردن اجزای مختلف کشور گفت: در 40 سالگی انقلاب اجتماعی‌سازی برای واقعی کردن رفتارهای سیاسی و اجتماعی عموم و فراهم کردن زمینه مساعد‌تر که درگیر نسخه‌های کاذب نشویم و مردم را در نظام حل مسائل درگیر کنیم و جوان‌سازی سیستم، از مسائلی است که باید به آنها توجه کرد. وی با بیان اینکه حلقه مفقوده کشور، حلقه مدیریت است، افزود: گله‌مندی مردم از بسیاری از بخش‌ها حق آنهاست، البته در چند سال گذشته خدمت‌رسانی به نقاط مختلف کشور کم نشده ولی مردم رضایتمندی زیادی ندارند. بذرپاش ادامه داد: دلیل نارضایتی مردم این است که مواجهه با آنها غلط بوده و هست و باید این اجتماعی‌سازی را حل کنیم و تا وقتی این موضوع حل نشود، مردم درگیر دوقطبی‌سازی‌ها می‌شوند که بستر و زمینه آماده پذیرش هرگونه دوقطبی مانند یک روز جنگ و صلح، یک روز فیلترینگ و عدم فیلترینگ است. نمایند سابق مجلس با بیان اینکه ما با آزمون و خطا جلو می‌رویم و به تجارب توجهی نداریم، اظهار داشت: برخی تئوری‌پردازان دولت را به اینجا رساندند که مسائل غیرقابل حل است.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات