صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۱۳۷۶۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 16 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آرمان‌گرایی عین عقلانیت است؛ زیرا اگر ملتی بدون آرمان شود، همانند وضعیت امروز جوامع غربی از درون تهی و پوچ خواهد شد.(1395/6/28) *16 بهمن: «انقلاب اسلامی؛ 40 سال مجاهدت فرهنگی، تمدن‌سازی و امت اسلامی»*

▼ حرف روز
سازوکار ناسازگار!
در حالی که مردم ایران برجام را تجربه کرده‌اند، دوباره عده‌ای درصددند امیدواری کاذب را این بار ازطریق INSTEX (سازوکار مالی جدید اروپا) در حوزه اقتصاد به وجود بیاورند؛ اما هدف این سازوکار اقتصادی نیست. بیانیه سه کشور اروپایی در روز اعلام INSTEX یا سخنرانی پیش و پس از آن نشان می‌دهد، این بار هدف یا امنیتی است یا سیاسی. از این رو به سه نکته اساسی باید توجه کرد:
1ـ پس از خروج آمریکا از برجام، اروپا درصدد برآمد ایران را در برجام نگه دارد و از این رو وعده تأمین منافع اقتصادی ایران را طبق مفاد برجام اعلام کرد. طبق برجام باید همه تحریم‌ها علیه کشورمان برداشته می‌شد که اروپا نیز در این زمینه نقش محوری داشت. رفتار اتحادیه اروپا نشان‌دهنده آن بود که آنها درصدد القای مستقل بودن این اتحادیه از آمریکا هستند و از سوی دیگر همواره خواهان نگه داشتن جمهوری اسلامی ایران در برجام برای دستیابی به اطلاعات هسته‌ای و در نتیجه زمینگیر کردن صنعت هسته‌ای بودند.
2ـ فشار سیاسی جمهوری اسلامی ایران به سه کشور اروپایی و مطرح شدن زمزمه‌های خروج ایران از برجام، اروپا را به رفتار عملی وادار کرد که اعلام سازوکار پشتیبانی از به اصطلاح مبادلات تجارت در این راستا بود؛ اما بررسی دقیق موضوع حاکی از آن است که سه کشور اروپایی در کمال بی‌اعتنایی به تعهدات برجامی خود، به دنبال گرفتار کردن کشور در موضوعات غیر هسته‌ای، مانند غذا و دارو هستند. امروز کشور ما به برکت انقلاب اسلامی در حوزه امنیت غذایی وضعیت بسیار ایده‌آلی دارد و در حوزه صنعت دارویی نیز جزء ده کشور برتر جهان محسوب می‌شود. تولید بیش از 97 درصد دارو در کشور نشان می‌دهد، ایران در آینده بسیار نزدیک جزء صادرکنندگان اصلی دارو در جهان خواهد بود. بنابراین کشوری که در حوزه غذا و دارو خودکفا باشد، بدون شک در برابر همه فشارهای بین‌المللی به راحتی مقاومت خواهد کرد؛ از این رو تمرکز اروپایی‌ها در INSTEX بر روی غذا و دارو به معنای وابسته کردن ایران در غذا و دارو است.
3- INSTEX نشان داد، آنها در عین اینکه همچنان می‌خواهند ایران را در برجام نگه دارند، به دنبال تحمیل برجام‌های دیگر به کشورمان هستند. سیاستی که نشان می‌دهد، اروپا با هماهنگی آمریکا درصدد ناکارآمدی انقلاب اسلامی است و از این رو تغییر نرم در اولویت این کشورهاست.

▼ چلچراغ/36 
آزادی بیان
تعبیر «مقتدر مظلوم»، تعبیر دقیقی است که رهبر معظم انقلاب درباره نظام اسلامی به کار بردند و یکی از مصادیق این مظلومیت در عین اقتدار و صلابت، موضوع آزادی بیان و گسترش رسانه‌هاست؛ در حالی که گسترش رسانه‌های مستقل، افزایش چشمگیر آزادی بیان و اظهار نظر در سال‌های پیش از انقلاب با این روزها اصلاً قابل مقایسه نیست. آزادی را می‌توان یکی از دستاوردهای اصلی و قطعی انقلاب شکوهمند ملت ایران در سال 1357 دانست؛ در حالی که از چند روزنامه دولتی با محدودیت‌های فراوان و دستگاه امنیتی مخوف و گسترده به انتشار صدها روزنامه و مجله و پایگاه‌های رسانه‌ای و ابراز نظر بدون ترس رسیده‌ایم و جریان‌ها و گروه‌های گوناگون، تریبون‌های رسمی دارند و آزادانه سخن می‌گویند. چنانکه رهبر معظم انقلاب در توصیف این تفاوت می‌فرمایند: «یکی دیگر از گرفتاری‌های ملت ایران در طول سالیان متمادی، «فِقدان آزادی» و وجود خفقان در حکومت‌های دیکتاتوری به‌ ویژه در رژیم پهلوی بوده است: «[رژیم پهلوی] صدای هر معترض و آزادی‌خواهی را در گلو شکسته بود... کمترین انتقادی از رژیم ظالم و سفاک با برخوردهای خشن و خونین روبه‌رو می‌شد و ساواک جهنمی شاه که به وسیله سیای آمریکا و صهیونیست‌های ضد بشر سازماندهی و تجهیز شده بود سخت‌ترین شکنجه‌ها و مخوف‌ترین زندان‌ها را برای سرکوب کسانی که جرئت مقابله با آن رژیم را به خود می‌دادند، آماده داشت. «[انقلاب اسلامی] اختناق نفس‌گیری که بر ملت ما حاکم بود، از بین برد، آزادی به این ملت دادـ آرای خودشان را، حرف‌های خودشان را بتوانند آزادانه ابراز کنندـ فضا، فضای آزادی شد.» در نقطه‌ مقابل، انقلاب اسلامی آزادی را به ‌عنوان یکی از اهداف و شعارهای اصلی خود برگزید و توانست فضایِ آزادی را در کشور ایجاد کند. اما با وجود این اختلاف معنادار و آشکار که مرور ساده تاریخ ایران و تطبیق آن با شرایط امروز کاملاً قابل لمس و درک است، نظام اسلامی از سوی بوق‌های رسانه‌ای بیگانه و برخی مجامع به اصطلاح بین‌المللی به محدود کردن آزادی متهم شده و می‌شود!
     
▼ اخبار ویژه
ناامیدی مرحوم عسگراولادی از رأس فتنه!
محسن رفیق‌دوست با اشاره به اینکه در فتنه سال 88 حضور دشمن مسجل است، درباره سران فتنه گفت: من هم مانند مرحوم آقای عسگراولادی معتقدم که این دو نفر از اطرافیان‌شان رو دست خوردند؛ یعنی کسی که(سیدمصطفی تاج‌زاده) قبل از شروع شمارش آرا به آقای مهندس موسوی گفت که تو پیروز انتخابات هستی، بعد خودش اعلام کرد که من این سخن را به دروغ گفتم؛ نوار این موضوع نیز موجود است. محسن رفیق‌دوست با اشاره به لجاجت سران فتنه در ماجرای سال 88 و پس از آن، افزود: «آقای عسگراولادی کمی قبل از رحلت، پیش آقای مهندس موسوی رفت و اتفاقاً شاید من یکی از اولین افرادی بودم که بعد از این ملاقات با آقای عسگراولادی گفت‌وگو کردم؛ من در دفتر ایشان منتظر بودم تا بیایند و وقتی آمد، گفت که او (موسوی) من را ناامید کرد و نصیحت‌هایی را که کردم، از من نپذیرفت.»

 روند خروج آمریکا از افغانستان!
«دامنیک تیئرنی» استاد علوم سیاسی در دانشگاه «سوارتمور» آمریکا در سخنانی، گمانه‌زنی‌ها درباره خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را نادرست خواند و افزود: عملی شدن سناریوی خروج دائمی نظامیان آمریکایی از افغانستان بعید است و کاخ سفید بسیاری از اهرم‌های خود، از جمله حملات هوایی، عملیات نیروهای ویژه، کمک‌های اقتصادی و مسائل دیپلماتیک در این کشور را حفظ خواهد کرد. این عضو ارشد مؤسسه تحقیقات سیاست خارجی آمریکا تصریح کرد: خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان چنان آهسته خواهد بود که ممکن است پیش از رسیدن زمان خروج نیروها جنگ دیگری آغاز شود!

▼ گزارش روز
رویای بی‌تعبیر

برنامه دفاع موشکی ایران اسلامی حالا پس از برنامه هسته‌ای و به موازات نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مورد توجه آمریکایی‌هاست و اروپایی‌ها انجام حداقلی تعهدات‌شان در برجام و اجرای آن در یک سازوکار ناقص خود را مشروط به مذاکرات درباره توان موشکی ایران کرده‌اند؛ اما چرا آمریکایی‌ها و در پی آنها کشورهای اروپایی نسبت به برنامه موشکی ایران حساس هستند؟ پاسخ این پرسش را می‌توان در یادداشت «سباستین رولین» کارشناس ارشد دانشگاه جرج تاون مشاهده کرد. او می‌نویسد: «اگرچه تمام ناوهای آمریکایی به سیستم‌های ضد هوایی مجهز هستند؛ اما با این حال، موشک‌های کوتاه‌برد سپاه در خلیج‌فارس توانایی تهدید آمریکا را دارند. علاوه بر این، استفاده همزمان از تعداد بالایی از این موشک‌ها آن هم از زوایای مختلف می‌تواند کار ناوهای آمریکایی را یکسره کند. با این شرایط می‌توان گفت ناوهای آمریکایی کاملاً در تیررس موشک‌های ایرانی هستند و موشک فاتح [که با تازگی رونمایی شده است] می‌تواند تهدیدی جدی برای آمریکا بوده و ناوهای این کشور را به قعر خلیج‌فارس بفرستد.» واضح است وقتی سران کاخ سفید و هم‌پیمانان اروپایی می‌بینند که مزیت و برتری خود را در برابر ایران از دست داده‌اند و نمی‌توانند با تهدیدهای نظامی منافع خود را تأمین کنند و مواضع تهران را تغییر دهند! و مهم‌تر اینکه، می‌دانند آنها هیچ نقشی در پیشرفت ایران نداشته و عملاً نمی‌توانند هیچ کنترلی در زمینه پیشرفت ایران داشته باشند! تنها راه باقی مانده برای‌شان مذاکره و سیاست‌های فریبکارانه و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است. آنها این خیال را در سر می‌پرورانند که می‌توانند در کنار این ابزارها و کمک برخی‌ها در داخل! نظام اسلامی را متوقف کنند. رؤیایی که البته هرگز محقق نخواهد شد.

▼ اخبار
1ـ تسلیحات آمریکایی در اختیار القاعده!

شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» آمریکا با انجام تحقیقی، فاش کرد تسلیحات آمریکایی، که واشنگتن آنها را در اختیار ائتلاف سعودی‌ـ اماراتی در یمن می‌گذارد، به دست جنگجویان وابسته به القاعده و دیگر گروه‌های تندرو می‌رسد. سی‌ان‌ان در عین حال ادعا کرده است، برخی تسلیحات آمریکایی نیز در دسترس انصارالله قرار گرفته که علیه ائتلاف سعودی‌ـ اماراتی در یمن می‌جنگند. طبق این تحقیق، عربستان سعودی و امارات از تسلیحات آمریکایی برای کسب حمایت شبه‌نظامیان یا قبایل یمنی بهره می‌برند. این تحقیق افزود، یکی از مسئولان در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) خواستار تحقیق در زمینه اقدام عربستان سعودی و امارات به انتقال تسلیحات آمریکایی در یمن شده است.

2ـ اینستکس لطف اروپا به ترامپ!
«المانیتور» در گزارشی درباره اثر واقعی اینستکس نوشت: اگر گستره پوشش این ساز و کار از اقلام انسانی فراتر نرود، صرفاً کمک به روایتی خواهد بود که دولت آمریکا سعی در ارائه آن دارد. این رسانه آمریکایی نوشت: کانال تجاری اروپا لطفی به دولت ترامپ [رئیس‌جمهور آمریکا] و رفع اتهام غیرممکن شدن مبادلات انسانی با ایران توسط آمریکا است. این پایگاه در پایان نوشته است: «اکنون اروپایی‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند این ابزار تجاری خود را توسعه دهند و با ریسک تقابل با ایالات متحده مواجه شوند یا نه. در مقابل، ایران هم باید دریابد که آیا این [سازوکار]امری واقعی است یا صرفاً روشی برای حفظ وجهه اروپایی‌هاست.»

3ـ اجازه نمی‌دهیم از عراق علیه ایران استفاده کنند
سیدهاشم الموسوی، سخنگوی جنبش النجباء عراق درباره اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال باقی ماندن نظامیان آمریکایی در عراق برای نظارت بر ایران گفت: ما همچنان بر موضع رسمی و ملی و شرعی خود مبنی بر اینکه هرگز اجازه نمی‌دهیم عراق به سکو و مرکزی برای تهدید کشورهای همسایه و جاسوسی علیه ایران تبدیل شود، پافشاری می‌کنیم و به آن پایبند هستیم. وی افزود: ما قبلاً هم به صراحت اعلام کردیم عراق برده آمریکا نیست.

▼ اخبار کوتاه
معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت از ذخیره بیش از ۲۵ هزار تن گوشت قرمز به عنوان ذخیره احتیاطی شب عید خبر داد که به گفته او، این حجم حدود ۱۰ هزار تن بیشتر از ذخیره سال‌های گذشته است. قبادی همچنین با اشاره به تصمیم اعضا بر تسهیل واردات گوشت گرم و منجمد گفت: اعضا تأکید کردند، وزارت جهاد کشاورزی واردات دام زنده برای برنامه کوتاه‌مدت و دام مولد برای بلندمدت را در دستور کار قرار بدهد.
مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌ خودروهای کشور ضمن بیان چگونگی پرداخت تسهیلات 4 هزار میلیارد تومانی به قطعه‌سازان گفت: دو خودروساز بزرگ کشور با نظارت انجمن قطعه‌سازان فهرستی از قطعه‌سازان کشور تهیه کرده‌اند و کنسرسیومی از بانک‌های عامل به ریاست بانک ملت تشکیل شده که هر بانک عامل تعهد داده است بخشی از این مبلغ را به قطعه‌سازان پرداخت کند.
بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت درباره سرنوشت سهمیه‌بندی بنزین و در پاسخ به اینکه آیا دولت برای افزایش قیمت یا سهمیه‌بندی بنزین برنامه‌ای دارد، گفت: کمیسیون تلفیق مجلس 10 پیشنهاد را در این حوزه بررسی کرد که هیچ یک از آنها رأی نیاورد. در دولت نیز بحث‌هایی در زمینه سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت بنزین مطرح شده، اما تاکنون تصمیمی در این حوزه اخذ نشده است.
محمود نگهبان‌سلامی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1398 از موافقت رهبر معظم انقلاب با برداشت یک‌ونیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای تقویت بنیه دفاعی کشور خبر داد و گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، در سال 1398، ۳۵٠٠ میلیارد تومان برای فرهنگیان، همسان‌سازی بازنشستگان، معیشت نیروهای مسلح و دانشگاه‌ها اختصاص می‌یابد.
رئیس قوه قضائیه از شمول عفو گسترده بر حدود ۵۰ هزار نفر از محکومان خبر داد و گفت: برخی برای به حاشیه بردن این اقدام بزرگ، از آزادی زندانیان سیاسی و منتقدان سخن به میان می‌آورند، در حالی که ما اساساً محکومی تحت عنوان «زندانی سیاسی» نداریم.

آیا می‌دانید جمهوری اسلامی ایران...
* سومین تولیدکننده دکل‌های انتقال برق در جهان است.
* در زمره هشت قدرت فضایی دنیا قرار دارد.
* نخستین کشور دارای دانش ساخت پروتز عصبی در جهان است.
* سومین کشور دارای فناوری ساخت نیروگاه خورشیدی در جهان است.
* نخستین کشور پیوند دهنده نای و زیست مصنوعی تک‌مرحله‌ای در جهان است.
* چهارمین کشور در دستیابی به فناوری نوین درمان بیماری‌های روابط زناشویی در جهان است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات