صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۱۳۷۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 17 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما امروز شاهد یک حرکت جدی به سمت استقلال سیاسی و استقلال صنعتی در کشور هستیم. آینده ایران اسلامی به‌ مراتب درخشان‌تر از گذشته است و در آن تردیدی نیست.(1397/8/12) * فرارسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه‌الزهرا(س) را تسلیت می‌گوییم* *17 بهمن: «انقلاب اسلامی؛ 40 سال دین‌مداری، نهضت قرآنی و زمینه‌سازی ظهور مهدوی(عج)»*

▼ حرف روز
ضرورت خلق حماسه‌اي متفاوت
فرا رسيدن چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران، دشمنان ملت را که آرزوي نديدن اين ايام را در سر مي‌پروراندند، آشفته و عصباني کرده است. در طول چهار دهه گذشته، ملت بزرگ ايران با حضور در صحنه‌هاي گوناگون انقلاب اسلامي عشق و علاقه و وفاداري خود به انقلاب اسلامي و آرمان‌هاي آن را نشان داده‌اند. يکي از مهم‌ترين مظاهر اين حضور را مي‌توان در راه‌پيمايي 22 بهمن ماه مشاهده کرد که هر ساله بهت جهانيان را به همراه داشته است. قرار گرفتن در چهل سالگي انقلاب اسلامي از جهات گوناگونی مي‌تواند بر اهميت حضور ملت در راه‌پيمايي امسال  بيفزايد و شرایط موجود ضرورت خلق «حماسه‌ای متفاوت» را دو چندان کرده است.
دشمنان ملت ايران در طول يک سال اخير تلاش فراواني کرده‌اند تا اين‌گونه القا کنند که ملت ايران فاصله بسياري از نظام اسلامي و مسئولان آن گرفته‌اند، به نحوي که انقلاب اسلامي چهل سالگي خود را نخواهد ديد! حال که به کوري چشم آنان دهه فجر انقلاب فرا رسيده و راه‌پيمايي 22 بهمن در راه است، تبليغ براي کاسته شدن از حضور مردمي را در دستور کار خود قرار داده‌اند و تلاش دارند راه‌پيمايي 22 بهمن را از رونق انداخته و در فضاي رسانه‌اي خود از نااميدي و يأس ملت سخن بگويند. حضور باشکوه ملت باطل‌کننده نقشه کثيف دشمن خواهد بود و از اين حکايت خواهد داشت که ملت با وجود سختي‌ها و مشکلات، همچنان پاي کار انقلاب ايستاده است و اميدوارانه چهل سالگي انقلابش را جشن مي‌گيرد.
از سوي ديگر، در طول ماه‌هاي اخير و با آغاز جنگ تمام‌عيار اقتصادي دشمن، تلاش شده است با افزايش فشارهاي اقتصادي، زمينه‌هاي ايجاد نارضايتي در ميان مردم فراهم آيد. در اين ميان، برخي سوء‌مديريت‌ها نيز افزون شده و مردم را بيش از گذشته درگير معضلات اقتصادي کرده است. دشمن در اين ميان چشم انتظار است تا نتيجه جنگ اقتصادي و تحريم‌ها را در راه‌پيمايي 22 بهمن و با کاسته شدن از حضور مردم ببيند!
بُعد ديگر این جنگ اقتصادي، جنگ رسانه‌اي است که دشمن تفرقه‌افکني و ايجاد چنددستگي و اختلاف بين ملت از يک‌سو و ملت و مسئولان از سوي ديگر را در برنامه خود قرار داده است تا وحدت ملی به منزله يکي از پايه‌هاي اصلي بقاي انقلاب اسلامي را تضعيف و تخريب کند. حضور يکدست، متحدانه و متفاوت ملت ایران در راه‌پيمايي 22 بهمن بر باد دهنده همه ترفندهای دشمن خواهد بود.

▼ چلچراغ/37
انقلاب در عرصه فرهنگ
سالروز شهادت حضرت فاطمه‌زهرا(س)، ایام محرم و صفر، پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی، ایام شهادت امام جعفرصادق(ع)، مشارکت هزاران نفر در مراسم اعتکاف، حضور گسترده مردم در نماز عید سعید فطر و قربان، برگزاری باشکوه دعای عرفه، حضور گسترده مردم در مراسم احیا در لیالی قدر و...، از جمله دستاوردهای فرهنگی جمهوری اسلامی و مهم‌ترین تحولاتی است که در سایه انقلاب اسلامی ایران محقق شده است؛ در حالی که رژیم پهلوی چه در دوران محمدرضاشاه و چه پیش از آن در دوران رضا میر پنج به دنبال دین‌زدایی از جامعه بود و هر آنچه را که رنگ و بویی از دین داشت، ممنوع می‌کرد و به حاشیه می‌فرستاد! همین امر یکی از دلایل اصلی نارضایتی مردم از نظام دیکتاتوری پهلوی بود! اما با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و صد البته با میدان‌داری مردم، دین به متن جامعه آمد و دینداری به سکه رایج تبدیل شد! اما آنچه فراتر از رویکرد نظام طاغوت درباره دین‌زدایی از جامعه دیده‌ایم و شنیده‌ایم، برنامه‌ریزی، هزینه‌های سرسام‌آور و تبلیغات شبانه‌روزی دشمنان انقلاب اسلامی علیه دین و دین‌داری ملت ایران است! از شبهه‌افکنی‌ها در مبانی دینی و مذهبی مردم تا تبلیغ فرقه‌ها، ترویج عرفان‌های نوظهور و ساختن سبک زندگی‌ منهای دین برای نسل‌های جوان! موضوعی که نباید به سادگی از کنار آنها عبور کرد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. واقعیت این است که با وجود آنکه انقلاب اسلامی را می‌توان فراتر از یک تغییر سیاسی و ساختاری، تغییر فرهنگی و آغاز تلاش برای بسط دینداری و زندگی دینی و تلاش برای اجرای دستورات دینی در همه شئون جامعه دانست؛ اما نباید از این نکته غافل شد که دشمنان اسلام، انقلاب و ایران همه توان خود را برای دین‌زدایی از جامعه ایران گذاشته‌اند و پایان رژیم پهلوی به توقف پروژه غربی‌ها برای دور کردن ایرانیان از معارف الهی و دستورات دینی منجر نشد و امروز ما نیازمند تلاشی بس بزرگ‌تر و راهبردی دقیق‌تر و عملکردی مؤثرتر در حوزه فرهنگ هستیم.
          
▼ اخبار ویژه         
مأموریت آمریکا در عراق تغییر نکرده است!
«جوزف ووتل» رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا اظهارات رئیس‌جمهور کشورش را درباره مأموریت نیروهای آمریکایی در عراق رد کرد و گفت، تمرکز مأموریت نیروهای آمریکایی در غرب آسیا به سمت «رصد ایران» تغییر نکرده است. او در پاسخ به پرسش یک سناتور مبنی بر اینکه اگر مأموریت نیروهای آمریکایی در عراق به سمت مقابله با ایران تغییر پیدا کند، باید با دولت عراق مشورت شود، گفت: «موافقم.» سخنان «دونالد ترامپ» مبنی بر اینکه این کشور از یکی از پایگاه‌های عراق برای رصد ایران استفاده می‌کند، با انتقاد شدید هم در عراق و هم در واشنگتن مواجه شده است. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نیز گزارش داد، سخنان رئیس‌جمهور آمریکا میان مقامات پنتاگون و دیگر تحلیلگران سردرگمی ایجاد کرده است. ترامپ در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» گفت: «یکی از دلایلی که می‌خواهم آن را (پایگاه نظامی را) حفظ کنم، این است که می‌خواهم ایران را کمی تحت نظر بگیرم؛ چون ایران یک مشکل واقعی است.»

◄ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی سالیانه خود در کنگره با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه ایران، گفت: «از رژیمی که مرگ بر آمریکا می‌گوید و تهدید به نسل‌کشی علیه یهودیان می‌کند، چشم بر نمی‌داریم.» رئیس‌جمهور آمریکا با فخرفروشی درباره «سخت‌ترین تحریم‌هایی» که علیه مردم ایران اعمال شده، افزود: «در فصل پاییز، ما سخت‌ترین تحریم‌هایی را که می‌شد علیه یک کشور اعمال کرد، علیه ایران اعمال کردیم.»

▼ گزارش روز
در پس پرده چه خبر است!
ماجرا چیست؟ پس از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام شاهد تلاش‌های فراوان مسئولان دولتی به منظور نزدیکی به اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای بودیم و رسانه‌های حامی دولت از ایستادگی اروپا در کنار ایران سخن می‌گفتند و تصاویری از خانم موگرینی و سران اروپایی را به چاپ می‌رساندند و از تیترهایی، مانند «هر چه ایران بگوید» استفاده می‌کردند! اما در پس پرده و این هیاهوهای رسانه‌ای و تبلیغی، شرایط به گونه دیگری در حال اتفاق افتادن بوده است. اتفاق‌هایی که روایت بیژن نامدار زنگنه از چگونگی مواجهه اروپایی‌ها با ایران درباره فروش نفت، کمی از واقعیت رفتار سران اروپایی را روشن می‌کند! وزیر نفت در نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر صادرات نفت به اروپا می‌گوید: «بعد از تحریم فقط کشور ترکیه است که از جمع کشورهای اروپایی از ما نفت می‌خرد و اروپایی‌ها به هیچ عنوان نفت از ایران برداشت نمی‌کنند با اینکه دو کشور اروپایی عملاً مجوز خرید نفت از ایران را دارند و ما بارها با آنها تماس گرفته‌ایم؛ اما جواب تماس ما را نمی‌دهند.» چگونه می‌شود وقتی عمل سران اروپایی این‌چنین بوده است، دولتمردان به اقدامات آنها دل بسته‌اند و امیدوارند منافع جمهوری اسلامی ایران از برجام از سوی کسانی که حتی تلفن ایران را پاسخ نمی‌دهند، تأمین شود؟  

▼ اخبار
1ـ همکاری لندن و تل‌آویو علیه ایران!
به گزارش وبگاه پارلمان انگلستان، «جنی تانگ» عضو مجلس اعیان پارلمان انگلستان از وزارت دفاع این کشور سؤال کرده که چرا لندن از نیروی هوایی رژیم صهیونیستی برای شرکت در رزمایش «کبرا» که تابستان سال جاری میلادی برگزار می‌شود، دعوت کرده است؟ «ارل هاو» معاون وزیر دفاع انگلیس و سخنگوی این وزارتخانه در مجلس اعیان پاسخ داده است: «دولت علیاحضرت برای مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ثبات‌زدای ایران و حزب‌الله و همچنین انجام عملیات علیه داعش، با ارتش اسرائیل همکاری نزدیکی دارد.» گفتنی است بر اساس بیانیه‌های رژیم صهیونیستی به نیروی هوایی انگلستان اجازه داده است با عبور از آسمان فلسطین اشغالی به بهانه مبارزه با داعش، در سوریه و عراق عملیات هوایی انجام دهد.

2ـ معنای فیلترینگ چیست؟
سیّدعزت‌الله ضرغامی با بیان اینکه دو قطبی فیلترینگ و عدم فیلترینگ یک دوقطبی خائنانه است، گفت: اگر نبود فضای مجازی و فضایی که نیروهای انقلابی «آتش به اختیار» در اختیار دارند و روشنگری می‌کنند، معلوم نبود با این الیگارشی‌ها و باندهایی که آمده‌اند صدای همه را خفه کنند تا بیانات رهبر معظم انقلاب شنیده نشود، چه اتفاقی می‌افتاد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: فیلترینگ، آن است که در یک جلسه تخصصی می‌خواهید حرف‌تان را بزنید، اما اجازه ندهند و تحمل یک نقد سازنده را در یک جلسه کارشناسی نداشته باشند، این فیلترینگ است؛ اما آنکه ما می‌گوییم مدیریت کنیم و کاری کنیم که این امکان در اختیار مردم بیاید، کجایش فیلترینگ است؟

3ـ دولت اجباری و ناکارآمد!
«علی تاجرنیا» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه «آرمان» گفت: «فکر می‌کنم در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری، مهم‌ترین اقدام اصلاح‌طلبان «گفتمان‌سازی» است. گفتمان‌سازی هم باید عمدتاً با رویکرد کارآمد کردن دولت انجام بگیرد... باید به خوبی روشن شود که دولت شکل گرفته فعلی، از سر ناچاری و ناگزیری و برخاسته از شرایط خاص کشور در سال ۹۲ بود و برآمده از تمام ظرفیت جریان اصلاحات نبوده است.» پس از شش سال که جریان اصلاح‌طلب سهم خود را تمام و کمال از دولت‌های یازدهم و دوازدهم گرفت و اکثریت مطلق کابینه از معاون اول گرفته تا دیگر وزرا در اختیار این جریان هستند، بی‌تردید جامعه چنین اظهارات و بهانه‌هایی را نمی‌پذیرد!

▼ اخبار کوتاه
سعید جلیلی، نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی گفت: آمریکایی‌ها در شرایطی پشت میز مذاکره با جمهوری اسلامی ایران نشستند که با تلاش دانشمندان هسته‌ای، 19 هزار سانتریفیوژ در حال فعالیت بوده و کشورمان به غنی‌سازی 20 درصد دست‌ یافته بود. وی افزود: آمریکایی‌ها فقط زبان زور را می‌فهمند، بنابراین در برابر این دولت و هم‌پیمانانش باید بر قدرت خود در زمینه‌های دفاعی و اقتصادی بیفزاییم و ذره‌ای عقب‌نشینی نکنیم.

در سال ۱۳۹۶، سپرده‌های قرض‌الحسنه مردم در بانک ملی معادل 15/2 هزار میلیارد تومان بوده است که تنها 9/2 هزار میلیارد تومان آن وام قرض‌الحسنه داده شده است. بر اساس این، پس از کسر سپرده قانونی و ذخیره نقدینگی، 3/8 هزار میلیارد تومان منابع مازاد قرض‌الحسنه در سال ۱۳۹۶ در اختیار این بانک قرار داشته که به تسهیلات قرض‌الحسنه تبدیل نشده است، این رقم معادل اعطای حدود ۱۳۰ هزار وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی است.
«لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران با اشاره به حذف دلار از مبادلات مالی بین دو کشور و استفاده از ارزهای ملی، گفت: «برای روسیه مهم است که پرداخت‌های مالی با ایران را با ارزهای ملی انجام دهد.» وی افزود: مسکو در همکاری با ایران عملاً استفاده از دلار را کنار گذاشته است. جاگاریان توضیح داد: «ما بر روی «روبل» روسیه و «ریال» ایران تکیه خواهیم کرد و در صورت لزوم و فقدان گزینه‌های دیگر از «یورو» استفاده می‌کنیم.»
در حال حاضر، ایران با 80 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی و تولید برق در خاورمیانه رتبه اول و در جهان رتبه چهاردهم را دارد و کشورهای همسایه همواره نیازمند و پذیرای حضور متخصصان و سازندگان ایرانی هستند. این میزان ظرفیت نصب شده نسبت به چهار دهه گذشته، بیش از 11 برابر رشد کرده است.
به گفته تاجران و کشتی‌داران، یک ناوگان کوچک با حدود 7 میلیون بشکه نفت ونزوئلا در خلیج مکزیک سرگردان است؛ برخی از این محموله‌ها در آستانه تحریم‌های آمریکا خریداری شده و برخی دیگر نیز، خریدارا‌ن‌شان در انتظار هستند که به چه کسی پولش را پرداخت کنند.

آیا می‌دانید جمهوری اسلامی ایران...
* چهارمین تولیدکننده بیواتانول در جهان است.
* ششمین کشور تولیدکننده زیردریایی در جهان است.
* نخستین کشور تولیدکننده قطعه تلسکوپ رصدخانه در جهان است.
* سومین استخراج‌کننده سلول‌های بنیادی از دندان شیری در جهان است.
* اولین کشور تولیدکننده داروی گیاهی برای درمان ‌بیماری روماتیسم است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات