اصفهان >>  عمومی >> مصاحبه سیاسی
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۱۳۷۸۷
استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با بصیرت مطرح کرد:

بهره برداری های سیاسی و اقتصادی در پوسته زیبای دفاع از حقوق زن

اگر کارآمدی نظام جمهوری اسلامی را عملکرد آن نسبت به توانائی ها، امکانات و ... بدانیم و با در نظرگرفتن شرایط و موانع موجود در این سال ها آن را بررسی کنیم توفیقات این نظام نشانه کارآمدی آن است.
یکی از برکات ارزشمند انقلاب اسلامی در حوزه زنان و تکریم آنان رقم خورد. زنان در به ثمر نشستن پیروزی انقلاب اسلامی دوشادوش مردان و حتی در برخی صحنه ها جلوتر از مردان ظاهر شدند و یکی از خواسته های به حق آن ها برافتادن فرهنگ برهنگی غربی در کشور و ارزش گذاری به جایگاه زن در جامعه ایرانی بود، حال پس از گذشت 40 سال از عمر این انقلاب دینی، در گفتگو با سرکار خانم رمضانیان از اساتید حوزه و دانشگاه اصفهان به بررسی وضعیت پس از انقلاب، جایگاه زن در جامعه ایرانی و مراکز فرهنگی گسترش یافته در کشور از جمله حوزه های علمیه خواهران نشسته ایم.

عفت رمضانیان، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار سایت بصیرت گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران ثمره عملی انقلاب اسلامی ایران است و اگر کارآمدی نظام جمهوری اسلامی را عملکرد آن نسبت به توانائی ها، امکانات و ... بدانیم و با در نظرگرفتن شرایط و موانع موجود در این سال ها آن را بررسی کنیم توفیقات این نظام نشانه کارآمدی آن است و بی شک امروز این نظام دارای ۴۰ سال کارنامه درخشان، موفق و قابل افتخار است. 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هر چند بعضی ها تلاش می کنند آشکارترین دستاوردهای ارزنده این انقلاب و نظام را نبینند اما به دور از هرگونه کلی گویی و شعارپردازی دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست، اظهار داشت: ایران امروز جزو ۱۰ کشور اول دنیا از نظر میزان پیشرفت های علمی قرار دارد و این یک واقعیت غیرقابل انکار است، ایران در طول تاریخ این قدر عزت و قدرت نداشته که قدرت های بزرگ دنیا در موضع برابر با آن به گفتگو بنشینند.

وی ارتقاء سطح علمی جامعه و موفقیت در مبارزه با بی سوادی به اعتراف سازمان ملل، رشد کمی و کیفی دانشجویان مراکز علمی، موفقیت در دستیابی به مقامات جهانی در المپیادهای علمی و رقابت با پیشرفته ترین کشورهای دنیا در زمینه علمی، فناوری و نانو تکنولوژی را حقایقی دانست که بر هیچ کس پوشیده نیست و این ها همه در شرایطی اتفاق افتاده است که دشمنان این نظام علیه انقلاب ایران از هیچ کاری دریغ نکردند و اگر موفق نبوده اند، قطعاً نتوانسته اند!

رمضانیان متذکر شد: جنگ تحمیلی، فشار اقتصادی، مداخله سیاسی، تحریم های مختلف اقتصادی و... نشان از عزم جدی دشمنان برای براندازی این نظام موفق و سربلند دارد و رسیدن به آغاز دهه پنجم عمر این انقلاب یعنی ناتوانی دشمنان از مقابله با این نظام مستحکم و غفلت آنان از حقیقت باطنی این انقلاب، بدون تردید با ۴۰ ساله شدن انقلاب، حجم فشارها و هجمه های دشمنان بر این نظام و این مردم آگاه، بصیر، همراه و همیشه در صحنه افزایش می یابد که البته ملت ما بارها نشان داده اند که مرد صحنه های خطر هستند و در هر میدانی دلاوری و شجاعت و ایستادگی خود را به رخ جهانیان کشانده اند.

وی با اشاره به اینکه شکل گیری حوزه های علمیه خواهران به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) یک پدیده مبارک بود که پس از انقلاب اسلامی ایران رقم خورد عنوان کرد: هر چند عمر رسمی این حوزه به دو دهه بیشتر نمی رسد اما زمینه های آن به همان ایام قبل از انقلاب برمی گردد که شخصیتی چون بانو مجتهده امین (رضوان الله تعالی علیه) با همراهی شاگرد ارشدشان بانو علویه همایونی(رحمت الله علیه) در اصفهان مکتب حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را تأسیس می کنند و بستری مناسب برای علم آموزی بانوان مسلمان اصفهانی فراهم می کنند، پس از آن نیز بانو طاهایی که خود یک بانوی انقلابی و نقش آفرین در پیروزی انقلاب اسلامی بودند در مشهد مکتب حضرت نرجس را پایه گذاری کردند و به این ترتیب انگشت شماری از حوزه های خواهران در سراسر کشور شکل گرفت، اما امروز به برکت این انقلاب حضور بانوان در حوزه های علمیه حضور سازمان یافته ای است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: امروز بالای ۵۰۰ مدرسه علمیه در کشور وجود دارد که تا کنون نیز بیش از صدهزار فارغ التحصيل و کارشناس و مبلغ دینی را تقدیم جامعه کرده است و اگر بخواهیم جایگاه و عملکرد حوزه های خواهران را در این عمر کوتاه بیست ساله بررسی کنیم قطعاً نمره بالایی به آن خواهیم داد.

رمضانیان با بیان اینکه ارتقاء سطح کیفی حوزه های علمیه خواهران در زمینه های آموزشی و توانمندی علمی خواهران طلبه، ورود موفق در عرصه های فرهنگی، تبلیغی، قرآنی و ایفای نقش و رسالت اصلی خواهران طلبه، ورود به موقع و مقوله پژوهش، تألیف، شرکت در جشنواره ها و برگزاری کرسی های آزاداندیشی و... همه نشان از ظرفیت بالای حوزه های خواهران در پیمودن مسیر رو به رشد و رسیدن به بالندگی و کمال دارد اظهارداشت: به هر حال رشد معرفتی طلاب، خودسازی و افزایش ایمان، تقوا و معنویت در بین خواهران طلبه و خانواده های آن ها، افزایش بصیرت دینی و گسترش سبک زندگی بر اساس تعالیم و آموزه های دین مبین اسلام و سیره اهل بیت (علیهم السلام) در جامعه، همسرداری شایسته، تربیت فرزندان صالح و جوانان با بصیرت پیرو مکتب اسلام و تشیع، احیای فرهنگ فاطمی در جامعه، مشاوره فرهنگی در مقابله با هجمه های فرهنگی دشمنان و بسیاری از این نمونه ها از برکات حضور بانوان طلبه در عرصه فرهنگی بعد از انقلاب است.

وی با بیان اینکه ظهور دین اسلام تحت لوای قرآن کریم و رهبری نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) و هدایت ائمه معصومین (علیهم السلام) حرکت در مسیر رسیدن به مدینه فاضله ای است که آرمانشهر ما مسلمانان است ابراز داشت: جامعه ای که بر مبنای عمل به دستورات دین مبین اسلام و بر پایه تحقق عدالت و رسیدن به کمال و سعادت واقعی شکل گرفته باشد، بی شک بنا بر اعتقاد ما این اتفاق مبارک به دست امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و تحت عنوان حکومت مهدوی به منصه ظهور در خواهد آمد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران از حکومت های زمینه ساز حکومت مهدوی به شمار می رود که با رهبری نائب آن حضرت، در جهت هموار نمودن مسیر تحقق حکومت مهدوی تلاش می کند، بنابراین نگرش، انتظار بی عیب و نقص بودن هر نظامی غیر از انقلاب و نظام حضرت مهدی، انتظاری به دور از واقعیت است.

رمضانیان در خصوص موانع بر سر راه انقلاب تا کنون متذکر شد: در کنار جنگ نظامی، تحریم اقتصادی، تهاجم فرهنگی، مداخله سیاسی، عواملی چون افزایش دو برابری جمعیت کشور، کاهش تولید - صدور و قیمت نفت، خسارت های ناشی از جنگ، تورم جهانی، تغییر الگوی مصرف جامعه و افزایش سطح انتظارات مردم از زندگی نسبت به قبل از انقلاب و بسیاری عوامل دیگر در این روند وجود داشته است.

وی به سوء مدیریت و سوء عملکرد برخی مسئولان و کارگزاران نظام و تعمیم آن به کل مسئولان از سوی مردم، فضاسازی و فعالیت گسترده تبلیغاتی مخالفان داخلی و خارجی در نفی وضع موجود اشاره کرد و افزود : بزرگنمایی مشکلات، ترویج فرهنگ غلط، انتظار رفع همه مشکلات از سوی دولت و حکومت، عدم اتخاذ الگوی مناسب مبتنی بر ارزش ها و قابلیت های اجتماعی و فرهنگیِ اسلامی ایرانی در افزایش ضریب نارضایتی ها بی تأثیر نبوده است.

 استاد حوزه به موضوع ارزش زن در اسلام و به تبعیت از آن در نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: این دیدگاه موجب خودباوری زنان شد و زمینه رشد و تعالی آنان را در جامعه فراهم نمود. زنان در دوران بعد از انقلاب با حیاتی دوباره در مسیر رشد قرار گرفتند.

وی تأکید کرد: امکان تحصیل تا عالی ترین سطوح ممکن، افزایش تعداد اساتید زن در دانشگاه ها و هیأت های علمی، تأسیس و گسترش حوزه های علمیه خواهران و ایجاد بستر مناسب و امن تحصیل علوم دینی و تقویت ایمان و تقوا در بین زنان، افزایش دایره مشارکت زنان از طبقات مرفه به طبقات متوسط و پایین تر جامعه و فراگیر شدن آن به طور متوازن در شهرها و روستاها، افزایش نرخ اشتغال زنان، تغییر هویت زنان از تنزّل در حد کالای جنسی در زمان پهلوی تا قدم نهادن در مسیر کمال و نزدیک شدن به شأن و هویت واقعی و جایگاه ممتاز یک زن مسلمان در دوران پس از انقلاب، همه از برکات تفکر ناب امام(ره) و رهبری در مقوله زنان است.

این استاد دانشگاه، نگرش و عملکرد برخی مسئولین کنونی جمهوری اسلامی را در خصوص زن و نقش اجتماعی ان در جامعه را به باد انتقاد گرفت و گفت: اقدامات غافلانه برخی مدیران ناکارآمد در عقب گرد وضعیت و جایگاه امروز زنان به دوران قبل از انقلاب و ایجاد فضای استفاده ابزاری از زنان در قالب یک کالای جنسی و بهره کشی های سیاسی و اقتصادی از زنان، خیانت بزرگی است که امروز در پوسته و ظاهر زیبای دفاع از حقوق زن، برابری جنسیتی و... مطرح شده و بی شک این خیانت بزرگ در حافظه تاریخ ماندگار خواهد بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات