صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۱۳۸۰۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 21 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ملّت ایران با استحکام تمام ایستاده است؛ به توفیق الهی در بیست‌و‌دوّم بهمن، این ملّت سالگرد چهلم انقلاب اسلامی را با شکوه بسیار بهتر از سال‌های قبل برپا خواهد کرد.(1397/9/21) *21 بهمن: «انقلاب اسلامی؛ 40 سال امنیت همه‌جانبه، اقتدار ملی و عزت‌آفرینی»*

▼ حرف روز
پرچمدار دستاوردها
فردا چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را با حضور میلیونی مردم همیشه در صحنه ایران عزیز در سراسر کشور در حالی جشن خواهیم گرفت که انقلاب اسلامی به قدرت مطلق منطقه‌ای و در بسیاری از جهات به اعتراف منابع بین‌المللی به قدرت تعیین‌کننده جهانی تبدیل شده است. یکی از نعمت‌های انقلاب اسلامی که بزرگ‌ترین دستاورد این دوران است، نظام ولایت فقیه است؛ چرا که همه دستاوردهای ریز و درشتی که در ماه‌های گذشته رسانه‌ها به آن پرداخته‌ و از آنها سخن گفته‌اند، با رهنمودها و تدابیر ولایت محقق شده است که برخی از آنها عبارتند از :
1ـ حمایت قاطع از نخبگان: در سال‌های گذشته دشمن در صدد بود با شیوه‌های متفاوت با دانشمندان ایرانی مصاحبه کند که البته، دولت‌ها بدون هماهنگی اجازه برخی از مصاحبه‌ها را دادند که آسیب‌هایی را برای جامعه نخبگی به دنبال داشت، اما از زمانی که رهبر حکیم انقلاب وارد شدند، این جریان کاملاً متوقف شد. ایشان فرمودند: «من اجازه نخواهم داد که بیگانگان بیایند و با دانشمندان و فرزندان عزیز و برجسته‌ این ملت صحبت و از آنان بازجویی کنند.» اگر چنین روندی ادامه می‌یافت، ضمن ترور گسترده دانشمندان، موج تهدید و ناامنی سراسر دانشگاه‌ها را فرا می‌گرفت و رشد علمی کشور متوقف می‌شد.
2ـ اعتماد به دولت: دولت‌ها ممکن است در ابتدا با شعارهای زیبا رأی مردم را جلب کنند، اما پس از مدتی و هنگام ورود به فعالیت‌های اجرایی متوجه مشکلات و تنگناها خواهند شد و در جریان زمان محبوبیت خود را از دست خواهند داد و افزایش انتظارات و کمبود امکانات سبب تجمعات و گله‌گذاری‌هایی علیه دولت خواهد شد، اگر فضا بر همین منوال پیش رود دولت‌ها به سرعت شکست خواهند خورد و وضعیت سیاسی کشور دچار تزلزل و بی‌ثباتی می‌شود. نگاهی به رفتار دولت‌ـ ملت و نقش ولی‌فقیه در حفظ انسجام آنها نشان می‌دهد که ایشان از یک‌سو مطالبات مردمی را به شیوه‌های گوناگون پیگیری کرده‌ و از سوی دیگر رفع مشکلات و موانع دولت را در برآورده کردن انتظارات مردم دنبال کرده‌اند.
3ـ پیشران فضای باز سیاسی: فضای سیاسی کشور بسیار پیچیده و چندبُعدیِ است، اما ولی‌فقیه با ایفای نقش پدرانه خود سعی کرده است، همه جناح‌ها و جریان‌های سیاسی را بر محور انقلاب اسلامی حفظ و از ظرفیت‌های آنان برای پیشرفت بهره‌برداری کند. نگاهی به ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام، فرهنگستان علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و صدها مجموعه دیگر، نشان می‌دهد که ایشان پیشران فضای باز سیاسی، مردم‌سالاری دینی و آزادی بیان هستند.

▼ چلچراغ/38
مظهر دشمن‌شناسی
خیابان‌ها و شهرهای ایران اسلامی فردا صبح مملو از مردمی خواهد شد که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را جشن خواهند گرفت و از عزم جزم خود برای ادامه انقلاب اسلامی ایران و تحقق همه آرمان‌های آن خواهند گفت. اما معنای این حضور چیست و چرا اکنون پس از چهل سال از انقلاب مردم همچنان به میدان می‌آیند؟ پیشتر و همزمان با سالروز یوم‌الله نهم دی درباره پیوند مردم و نظام اسلامی سخن گفته بودیم و از این دستاورد مهم انقلاب که موجب شده مردم هرگاه احساس خطر برای نظام اسلامی می‌کنند، به میدان آمده و آبی بر آتش فتنه‌ها می‌ریزند، اما جنس حضور مردم در 22 بهمن و مراسم‌هایی چون 13 آبان ماه کمی با ماجرای راه‌پیمایی بزرگ 9 دی یا 23 تیر 78 متفاوت است. حضور میلیونی که بی‌تردید امسال تماشایی‌تر از هر سال خواهد بود، ریشه در یک دستاورد بزرگ دیگر نظام اسلامی دارد و آن دشمن‌شناسی ملت بزرگ ایران به مدد  بصیرت و بینشی است که نظام اسلامی در جامعه ما به وجود آورد و همواره این حضور حرکتی پیشدستانه بوده است. اگر در 9 دی 88 یا 23 تیر 78 یا حضور بی‌بدیل پس از آشوب‌های دی ماه سال 96 مردم برای پایان دادن به فتنه‌ها و توطئه‌ها به میدان آمدند، ملت ما در 22 بهمن‌های تمامی این 40 سال، صلابت، قدرت و وحدت را به نمایش گذاشتند و امید دشمنان ایران اسلامی را به یأس عمیق بدل کردند! دشمنان هر گاه بر اساس اوهام و خیال‌های خود فکر کرده‌اند می‌توانند به انقلاب اسلامی ضربه وارد کنند، یا حرکت ملت ایران را متوقف کنند، در پرتو حضور فعالانه مردم در سالروز جشن پیروزی انقلاب، هنگامی که پشتوانه مردمی نظام اسلامی را به چشم مشاهده کرده‌اند، پا پس کشیده و عقب‌نشینی کرده‌اند. حکایت 22 بهمن ماه 97 و جشن چهلم نیز ماجرایی است از این جنس که روزگار سران کاخ سفید را سیاه خواهد کرد و آرزوهای تل‌آویو را بر باد خواهد داد.
         
▼ اخبار ویژه                   
ضد انقلاب‌های دست چندم
جریان آمریکایی و ضد انقلاب اعلام کرده بود که انقلاب اسلامی 40 سالگی خود را نخواهد دید، ولی فردا جشن بی‌نظیر چهل سالگی انقلاب در سراسر کشور برگزار خواهد شد. اما جدیدترین تلاش آنها برای رسیدن به اهداف خود، حمایت از نیروهای دست چندم ضد انقلاب است،‌ در این راستا مسیح علی‌نژاد با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و احمد باطبی با مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا دیدار داشته و رضا ربع پهلوی به کنگره آمریکا رفته و با نمایندگان این کشور گفت‌وگو کرده است. گفتنی است، پهلوی با اعلام خبر این دیدار تأکید کرد که از نمایندگان کنگره آمریکا خواسته از فعالیت‌هایش که آنها را «مبارزات مسالمت‌آمیز مردم ایران» نامیده، حمایت کنند.

هنوز متولد نشده به آمریکا رفت
پس از اظهارنظر امیر سرتیپ نصیرزاده مبنی بر نابودی رژیم صهیونیستی، شایعه‌ای درباره فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ضد انقلاب منتشر شد. شایعه‌کنندگان مدعی شدند که سرتیپ نصیرزاده در حالی این حرف را زده که پسر و دخترش در آمریکا مشغول تحصیل هستند. اما فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در همین باره در گفت‌وگو با برنامه «بحث روز» رادیو ایران گفت، اصلاً من فرزند پسری ندارم که بخواهد در آمریکا درس بخواند! دخترم نیز اکنون در حال گذراندن دوره دکتری خود در دانشگاه‌های داخل کشور است!

▼ گزارش روز
استقبال از زیاده‌خواهی؟

سه سال از زمان آغاز اجرای تعهدات برجام می‌گذرد، تکلیف آمریکا، چه در دوره اوباما و چه در دوره ترامپ کاملاً روشن است و رئیس‌جمهور آمریکا رسماً از برجام خارج شده و می‌گوید به تعهدات عمل نخواهد کرد، اما در این میان اروپایی‌ها ادعای حفظ برجام و تأمین منافع ایران را دارند و حتی شعارهای ضد آمریکایی می‌دهند؛  اما آیا این ادعاها و شعارها با واقعیات عملکرد اروپا همخوانی دارد؟ بررسی این سه سال نشان می‌دهد، اروپا هیچ اقدامی در راستای اجرای تعهدات خود انجام نداده است؛ طرف اروپایی پس از سه سال وقت‌کشی و عهدشکنی صرفاً از یک بسته تحقیرآمیز به نام اینستکس رونمایی کرده و اجرای آن را به آینده‌ای نامعلوم موکول کرده است؛ اما در مقابل به ایران دستور داده که اگر خواهان اجرای این بسته تحقیرآمیز در آینده‌ای نامعلوم است، ابتدا باید لوایح خسارت‌بار مرتبط با FATF را تصویب کند! و عجیب‌تر اینکه اروپا در این میان چندین گام رو به جلو و خواسته فرابرجامی هم دارد. اروپا در بیانیه‌ای بدون هیچ سندی ایران را به دست داشتن در اقدامات تروریستی در اروپا متهم کرده است و از ضرورت مذاکرات موشکی سخن گفته است! در این وضعیت سؤال این است که جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی کشور چه رویکردی را باید در پیش بگیرد؟ شرح ماجرا نشان می‌دهد که بسیار محکم باید در برابر اروپایی‌ها ایستاد و به این اتهام‌ها پاسخ داد، اما وزارت خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای از «مواضع مثبت اعلامی در بیانیه اتحادیه اروپا استقبال کرده است»! البته اروپا فردا پاسخی متفاوت از ملت بزرگ ایران دریافت خواهد کرد.

▼ اخبار
1ـ کلید موشکی دست دولت نیست
سردار امیرعلی حاجی‌زاده در جلسه با  اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، با تأکید بر چهل سال دشمنی استکبار با نظام جمهوری اسلامی گفت: ما در طول حیات چهل ساله نظام شاهد کلکسیونی از توطئه‌ها علیه کشور بوده‌ایم و امروز با وجود این موانع می‌بینیم در بسیاری از حوزه‌ها پیشرفت داشته‌ایم. امروز به حدی از توانمندی رسیده‌ایم که مطلقاً خبری از تهدید نظامی نیست. امروز قدرت ما با هیچ دوره‌ای از کشور قابل مقایسه نیست و این توانمندی‌ها به صورت تصاعدی در حال افزایش است. فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ادامه این جلسه،‌ در پاسخ به پرسش جنجالی دانشجویی درباره مذاکره موشکی دولت با فرانسه گفت: صحبت‌هایی بین آنها در جریان بوده، اما کلید موشکی دست دولت نیست.

2ـ خروج از برجام یکی از گزینه‌های ماست
ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه روسیا الیوم در پاسخ به پرسشی درباره سازوکار مالی ویژه اروپا برای تبادل تجاری با ایران (سامانه حمایت از تبادلات تجاری/ اینستکس) گفت: این مکانیزم مالی گویای عزم و اراده این اتحادیه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و نحوه انجام آن است. ظریف با اشاره به اینکه این مکانیزم مالی تنها یک اقدام مقدماتی است، اظهار داشت: این مکانیزم ضمن فراهم‌سازی بستری برای برقراری ارتباط میان تجار ایرانی و اروپایی، در حال گسترش است. وی با اشاره به ضرورت پایبندی اروپا به تعهداتش در قبال برجام و ایران، تأکید کرد که در صورت مشروط شدن این تعهدات، ایران گزینه‌های متعددی را پیش روی خود دارد.

3ـ عملکرد جمهوری اسلامی قابل تمجید است
اردشیر زاهدی آخرین سفیر رژیم پهلوی در ایالات متحده در مصاحبه‌ای با «راشاتودی» در تمجید از عملکرد جمهوری اسلامی گفت: ایران امروز با آنچه ۴۰ سال پیش بود، متفاوت است. من به آنها احترام می‌گذارم؛ چرا که آنها طبق یک منطق عمل می‌کنند. در ادامه مصاحبه، زاهدی تلاش‌های آمریکا و گروه‌های برانداز علیه جمهوری اسلامی ایران را بی‌فایده توصیف کرد و افزود: بسیاری از گروه‌های برانداز از کشورهای خارجی پول می‌گیرند و علیه مردم خودشان کار می‌کنند. زاهدی در پایان گفت: اینها خوش‌خیالی است. من به آنها توجهی نمی‌کنم، چون می‌توانم بگویم خیلی از آنها فاسد هستند و من آنها را خائن می‌خوانم.

▼ اخبار کوتاه
امیر موسوی دیپلمات سابق ایرانی گفت: طبق اطلاعی که دارم، هفته گذشته پیامی از واشنگتن (از طریق واسطه‌هایی) برای گفت‌وگوی مستقیم با آقای روحانی رسید. حتی آقای ترامپ اعلام آمادگی کرده که به تهران سفر کند. پنج کشور (دو کشور اروپایی و دو کشور عربی و یک کشور در جنوب شرق آسیا) همزمان از طرف آمریکا در حال وساطت هستند. یکی از واسطه‌ها عمان است. پیام‌ها هم از شخص ترامپ و داماد او [جرد کوشنر] به تهران می‌رسد. طی ماه گذشته چند پیام به تهران ارسال شد؛ اما ایران اصلاً تمایلی به آن ندارد.
پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با بیان اینکه، بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر با دشمن از موضع تفاهم و مذاکره وارد شویم، آنها دست از دشمنی با ما برمی‌دارند و مشکلات کشور حل می‌شود، گفت: این تفکر یک راهبرد کاملاً اشتباه است؛ چرا که در جریان مذاکرات اخیر و برجام به همه ثابت شد که برای دشمن مذاکره و تفاهم فرقی ندارد.
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار آمریکا نشان می‌دهد، مبادلات تجاری این کشور با ایران در 11 ماهه سال 2018 رشد 188درصدی داشته است. مبادلات تجاری دو کشور که در ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال 2017 بیش از 174/6 میلیون دلار بوده در مدت مشابه سال 2018 با رشد حدود سه برابری به 503/1 میلیون دلار افزایش یافته است.
شنیده‌ها حاکی از آن است که با توجه به شکست‌های پی‌درپی گروهک تروریستی منافقین و سلطنت‌طلب‌ها در اجرای توطئه‌های آمریکا علیه ایران، گویا مقامات این کشور به این نتیجه رسیده‌اند که به سراغ افراد جدید و جوان بروند تا شاید بخشی از آرزوهای آنها علیه ایران تحقق یابد؛ سیاستی که بی‌شک همچون گذشته با شکست مواجه خواهد شد.
سناتور دموکرات الیزابت وارن به طور رسمی اعلام کرد در انتخابات 2020 نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا  خواهد شد. وی که اهل ایالت ماساچوست است، خواستار مبارزه علیه نابرابری اقتصادی، مبارزه با فشار بر طبقه متوسط و پاسخگو کردن طبقه مرفه شده است.

آیا می‌دانید جمهوری اسلامی ایران...
* تنها کشور تولیدکننده تانک در خاورمیانه است.
* سومین تولیدکننده دکل انتقال برق در جهان است.
* تولیدکننده سریع‌ترین اژدر رادار گریز در جهان است.
* دومین کشور تولیدکننده پهپاد رادارگریز در جهان است.
* نهمین کشور صاحب چرخه کامل فضایی در جهان است.
* از جمله تولیدکننده لباس‌های فضانوردی در جهان است.
* اولین کشور تولیدکننده استارتر هواپیما در خاورمیانه است.
* یکی از کشورهای توانمند در ارسال موجود زنده به فضا در جهان است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات