صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۱۳۸۳۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 23 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): چهل ‌سالگی انقلاب دوران پیری انقلاب نیست، دوران عقب‌گرد انقلاب نیست، دوران پختگی و نشاط انقلاب است. انقلاب در چهل ‌سالگی، بحمدالله با قدرت، با حفظ شعارها و با برافراشته بودن پرچم‌های اصلی، همچنان دارد به پیش می‌رود.(1397/1/1)

▼ حرف روز
پیام‌های حضور تماشایی
ملت بزرگ ایران با حضور خیره‌کننده و تماشایی خود در جشن چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی بار دیگر دشمنان انقلاب اسلامی را ناامید و مأیوس کردند. آمریکایی‌ها با تبلیغات رسانه‌ای خود به هم‌پیمانان خوش‌خیال خود قبولانده بودند که انقلاب اسلامی ایران 40 سالگی خود را نخواهد دید، از این رو میلیون‌ها دلار پول و سرمایه از آنها دوشیده بودند، اما در مقابل دوستداران انقلاب اسلامی همواره به تداوم انقلاب اسلامی امیدوار بودند که حضور تماشایی دیروز مردم در راه‌پیمایی 22 بهمن سبب تقویت روح امید در بین حامیان انقلاب در سراسر جهان شد. از طرفی این شکست بزرگ بار دیگر ضعف آمریکایی‌ها را به همگان نشان داد؛ اما درباره زمان‌شناسی و حضور مؤثر مردم در روز 22 بهمن به نکاتی اشاره می‌شود؛
1ـ از بعد داخلی باید گفت، الف‌ـ مردم نشان دادند نه تنها به انقلاب و نظام اسلامی امیدوارند، بلکه حل مشکلات اقتصادی را در دل انقلاب اسلامی پیگیر و خواستارند؛ لذا حضور گسترده مردم خط بطلانی بود بر همه آنهایی که ادعای فاصله گرفتن مردم از نظام را مطرح می‌کردند. در حقیقت، مردم در این حرکت بزرگ نشان دادند، خود صاحبان اصلی انقلابند، اعتقادی که نسبت به سال ۱۳۵۷ هیچ تغییری نکرده است. ب‌ـ اگر فرد یا گروهی در داخل کشور برخلاف منافع کشور و نظام حرکت کند، بدون شک از مردم دور خواهد شد. بنابراین انقلاب اسلامی به خوبی توانسته است با شناسایی ظرفیت‌های داخلی در مقابل سیل عظیم توطئه‌های اقتصادی، نظامی و سیاسی ایستادگی کند. به این ترتیب، اگر گروه یا فردی درصدد نادیده گرفتن ظرفیت داخلی و به دنبال نگاه به بیگانه باشد، نه تنها موفقیتی به دست نمی‌آورد؛ بلکه بین خود و مردم هم فاصله ایجاد خواهد کرد.
2ـ از بعد خارجی هم اگر به رفتار آمریکا نه در چهل سال گذشته، بلکه در همین یک سال اخیر توجه کنیم، خواهیم دید آنها کار انقلاب را تمام‌شده تلقی می‌کردند. تشدید تحریم‌ها و تلاش برای تورم روزافزون که از طریق نفوذ در برخی مراکز اقتصادی صورت گرفت، آنها را امیدوارتر کرده بود؛ اما مردم ایران در 22 بهمن آمریکا را دچار یک سردرگمی اساسی کردند و خط بطلانی بر تحلیل‌های سیاست‌مداران آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران کشیدند؛ از این رو در شروع دهه پنجم انقلاب اسلامی، شاهد تغییر اساسی در نگرش کشورها به ایران با اقتدار خواهیم بود. ان‌شاءالله.

▼ چلچراغ/ 39
استقلال دستاورد مهم انقلاب
«امروز قدرت ایران از روز‌های رزم و جنگ بیشتر است، امروز ۸۵ درصد مهمات ما به دست نیرو‌های دلاور خود شما ساخته می‌شود، ما برای ساختن انواع موشک‌های ضد زره و موشک‌های زمین به دریا، پدافند هوایی و هوا به هوا و زمین به زمین از کسی اجازه نگرفته و نخواهیم گرفت.» این عبارات آقای روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در جشن باشکوه چهل ساله شدن انقلاب اسلامی است. در این جمله عبارتی وجود دارد که نشانی روشن از یکی از اهداف و هدف‌گذاری‌های انقلاب اسلامی ملت ایران است که حالا تحقق یافته است. ملت ما چهل سال پیش شعار استقلال سر دادند و با این هدف که کشورشان از تحمیل نظر غربی‌ها و آمریکایی‌ها و دخالت کشورهای کوچک و بزرگ غرب و گاه شرق رهایی پیدا کند، نظام سلطنت 2500 سال را سرنگون کردند و حالا پس از چهار دهه بالاترین مقام اجرایی کشور به صراحت می‌گوید، ما برای ساخت موشک از هیچ کس اجازه نخواهیم گرفت و خود تصمیم می‌گیریم که کدام مسیر را برویم. چه بسازیم و چه نسازیم. دستاوردی که البته به سادگی به دست نیامده است! چهل سال ایستادگی یک ملت در عرصه‌های گوناگون، چهل سال مقاومت مردم و چهل سال پیشرفت بدون توقف جوانان این مرز و بوم با وجود همه سنگ‌اندازی‌ها و مشکلاتی که دشمنان خارجی و وابستگان و مهره‌های داخلی آنها به وجود آوردند و صد البته حفظ این استقلال و اقتدار و پاسداری و نگهبانی از این دستاورد بزرگ به مراتب دشوارتر از تحقق آن خواهد بود، کما اینکه شاهد هستید و هستیم اکنون ایالات متحده و هم‌پیمانانش برای خدشه‌دار کردن استقلال ایران و برای تخریب این دستاورد از راه قوانین خودنوشته که نام بین‌المللی بر آن گذاشته‌اند، کنوانسیون‌ها و نهاد‌های به اصطلاح بین‌المللی و... وارد شده‌اند و قصد دارند پس از آنکه مردم ایران آنها را از درب بیرون کردند، از راه پنجره بازگردند! مسئله‌ای که برای مقابله و ممانعت از آن باید کاملاً هوشیار بود و با دقت نظر عمل کرد.

▼ خبر ویژه
گره‌گشایی سلیمانی و نصرالله در عراق
در حالی که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق تا کنون درباره سرنوشت نامزد جنجالی تصدی وزارت کشور «فالح الفیاض» اظهار نظر نکرده، «محمد الکربولی» نماینده محور ملی در پارلمان عراق گفته است: «وزیر کشور همزمان با آغاز فصل قانون‌گذاری جدید در پنجم مارس آغاز به کار می‌کند و گره وزارت کشور باز می‌شود.» روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» نیز در این باره مدعی شد؛ «ائتلاف سائرون به رهبری مقتدا صدر، رهبر جریان صدر و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری در بیروت با یکدیگر دیدار کردند. حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله در این نشست پنج ساعته هم حضور داشته است. دو گروه در این نشست که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس هم در آن حاضر بود، درباره حل مشکل وزارت کشور و فالح الفیاض نامزد جنجالی تصدی این پست به توافق رسیدند.» در این توافق به کناره‌گیری الفیاض از وزارت کشور اشاره شده و برخی مقامات ارشد این وزارتخانه برای تصدی این وزارتخانه معرفی خواهند شد. الفیاض سکانداری وزارتخانه جدیدی با عنوان «وزارت امنیت ملی» را به عهده خواهد گرفت. گفتنی است، این وزارتخانه حاصل ادغام سازمان امنیت ملی و سرویس امنیت ملی است. این دو نهاد زیر نظر الفیاض قرار دارند. با این اوصاف، شمار وزارتخانه‌ها در کابینه عبدالمهدی از ۲۲ واحد به ۲۳ واحد وزارتی افزایش می‌یابد.

▼ گزارش روز
ردّ واقعیت!

اگرچه در بعد رسانه‌ای دونالد ترامپ و مشاوران و معاونانش می‌گویند ایران به شدت تحت فشار است و از پیروزی بزرگ خود سخن می‌گویند و میلیاردها دلار خرج جریان رسانه‌ای ضد ایرانی خود می‌کنند، اما اگر گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده را بخوانید و در میان اسنادی که بر روی میز کار رئیس‌جمهور آمریکا قرار می‌گیرد، جست‌وجو کنید، رد واقعیت را خواهید یافت؛ چنانکه در یکی از جدیدترین گزارش‌های گروه اطلاعاتی «سوفان» وابسته به «علی سوفان» عضو سابق «اف‌بی‌آی» با عنوان «انقلاب انعطاف‌پذیر ایران» آمده است؛ «چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در شرایطی فرا رسید که جایگاه منطقه‌ای این کشور به بالاترین سطح از سال 1357 تاکنون رسیده است. اگرچه ایران در چهل سال گذشته با چالش‌هایی مواجه بوده؛ اما دولت ایران در حال حاضر در مقایسه با هر زمان دیگری پس از انقلاب از نفوذ بیشتری در منطقه برخوردار است.» در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «وضع مجدد تحریم‌های آمریکا از جانب دولت دونالد ترامپ علیه ایران نتوانسته ایران را در سطح جامعه بین‌الملل منزوی کند و انعطاف‌پذیری اقتصاد ایران که موجب ناکامی سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا شده، دستاوردی است که نتیجه تلاش‌های موفقیت‌آمیز حاکمیت ایران برای متنوع کردن اقتصاد و کاهش وابستگی به صادرات نفت خام است. با وجود برخی کاستی‌ها و کاهش ارزش پول ملی همه کارشناسان معتقدند اقتصاد ایران از این دوره عبور خواهد کرد.» گزارشی که می‌توان آن را اذعان‌ واشنگتن به قدرت ایران دانست و مطمئناً سران کاخ سفید بهتر از هر سیاستمداری در جهان می‌دانند در برابر ایران شکست خورده‌اند.

▼ اخبار
1ـ راهکارهای مضحک به جای پاسخگویی!

«علی‌محمد نمازی» فعال اصلاح‌طلب در بخشی از مصاحبه با خبرگزاری «ایلنا» گفته است: «برای اینکه امید به مردم برگردد و اعتماد متقابل بین مردم و حاکمیت تقویت شود، باید چند کار صورت پذیرد؛ اول نوید بهبود برخی نظارت‌ها برای انتخابات سال آینده مجلس است و دیگری بحث پاسخ مثبت به درخواست مذاکره آمریکا با ایران است که می‌تواند در فضای اقتصادی کشور تأثیرگذار باشد، سوم هم قول تشکیل یک شورای بازنگری قانون اساسی برای بازنگری آن است. این سه کار می‌تواند قطار انقلاب را که کمی از ریل خود خارج شده، به ریل خود بازگرداند.»(!) مشخص نیست چرا این جریان به جای بیان این اباطیل درباره عملکرد خود در مجلس، دولت و شورای شهر که مورد اعتراض و نارضایتی مردم است، پاسخگو نیست!

2ـ روابط سرّی رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی
شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی از گفت‌وگوهای سرّی میان این رژیم و امارات متحده عربی پرده برداشت. بر اساس این گزارش مذاکرات میان نتانیاهو و بن‌زاید به موضوع هماهنگی میان دو طرف درباره پرونده ایران در پی امضای توافق هسته‌ای با تهران و نیز تلاش برای پیشبرد روند سیاسی منطقه‌ای اختصاص داشته است. این رسانه به نقل از دیپلمات‌های عرب و غیر عرب آورده است در این گفت‌وگوهای تلفنی، به موضوع تشکیل دولت ائتلافی در سرزمین‌های اشغالی اشاره شده است. این شبکه تلویزیونی اعلام کرده، به زودی جزئیات بیشتری درباره روابط سرّی رژیم صهیونیستی و امارات فاش خواهد کرد.

3ـ 400 هزار واحد مسکونی در کشور احداث می‌شود‌‌
صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام یافته از سوی دولت تا دو سال آینده 400 هزار واحد مسکونی در کشور احداث می‌شود که این امر می‌تواند تحول عظیمی در حوزه مسکن کشور ایجاد کند. وی با بیان اینکه دولت در گذشته عزم جدی  در ارتباط با حوزه مسکن نداشت، افزود: انتظار می‌رود دولت تسهیلات لازم به منظور ایجاد زیرساخت‌های لازم برای احداث مسکن ارائه کند که خوشبختانه در لایحه بودجه سال آینده در این زمینه اعتبارات خوبی تخصیص یافته و از صندوق توسعه ملی نیز اعتبارات خوبی تخصیص می‌یابد.

▼ اخبار کوتاه
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در توئیتی درباره چهار دهه تلاش آمریکا برای شکست دادن جمهوری اسلامی ایران، نوشت: «۴۰ سال ناتوانی از پذیرش این واقعیت که ایرانی‌ها دیگر هرگز تحت انقیاد درنمی‌آیند. ۴۰ سال ناتوانی از منطبق کردن سیاست ایالات متحده با واقعیت. ۴۰ سال شکست در بی‌ثبات‌سازی ایران از طریق خون‌ریزی و پول خرج کردن. بعد از ۴۰ سال انتخاب‌های اشتباه، وقت آن است که «دونالد ترامپ» [رئیس‌جمهور آمریکا] در سیاست شکست‌خورده ایالات متحده بازنگری کند.»
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی گفت: برخی بیان می‌کنند اگر بخواهیم بهانه دست دشمن ندهیم، باید این قرارداد‌ها و کنوانسیون‌ها را امضا کنیم اما چه کسی تضمین می‌کند که اگر امضا شد، بهانه دشمن تمام شود؟ مگر مسئله هسته‌ای بهانه دشمن نبود؟ بعد از آن مسئله موشکی و حقوق بشر را مطرح کردند. وی افزود: بیان می‌کنند ما تضمین نمی‌کنیم که با امضای آنها مشکلات اقتصادی حل شود، اگر قرار است حل نشود، قرار است امضای آنها چه ثمره‌ای برای ملت ایران داشته باشد؟
روزنامه یهودی «جوییش پرس» با اذعان به حضور گسترده ایرانی‌ها در راه‌پیمایی تهران و دیگر شهرها، نوشت: مردم ایران با تمسخر آمریکا، چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را گرامی داشتند. این روزنامه آمریکایی که صهیونیست‌ها آن را اداره می‌کنند، با اذعان به تعداد عظیم شرکت‌کنندگان در راه‌پیمایی تهران و دیگر شهرهای ایران، نوشت: «نه برف، نه باران، نه گرما و نه تاریکی شب، این ایرانی‌ها را از جشن گرفتن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی بازنمی‌دارد.»
حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاورد‌های دفاعی در مصلای امام خمینی(ره) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما تاکنون با اشراف و هوشیاری کامل و با رصد فراگیر، حرکت دشمنان را مدنظر داشتیم و همان‌طور که دیدید در این ایام، اتفاق خاصی نیفتاد. وی افزود: ۱۹ بهمن گروهی هفت نفره مرتبط با داعش که برنامه‌هایی داشتند، شناسایی و دستگیر شدند.
شبکه خبری «زددی‌اف» آلمان در برنامه‌ای با بررسی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به صورت زنده با «یورگ برازه» خبرنگار این شبکه در تهران ارتباط برقرار کرد و دیدگاه وی را در زمینه جو حاکم بر راه‌پیمایی جویا شد. خبرنگار این شبکه آلمانی در تهران تصریح کرد، مردم ایران مشکلی با جمهوری اسلامی ایران ندارند و آنچه به آن انتقاد دارند، شیوه اداره کشور است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات