بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۱۳۸۷۹

سایه سرد زمستانی بر نشست ورشو

به نوشته گاردین در ابتدا موضوع این نشست ایران بود اما اروپایی ها به آمریکا متذکر شدند که این عقیده خیلی هوشمندانه نیست تا نشستی را برگزار کنند که در آن اختلاف نظر بین مقامات آمریکایی و اروپایی بر سر مساله ایران نمود پیدا کند. به همین دلیل مقامات امریکایی سیبل این نشست را به جای موضوع ایران، موضوع منطقه غرب آسیا بنا نهادند با این وجود باز هم بر این نشست سایه سرد زمستانی حکمفرما بود.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / عمار اسماعیلی

سایه سرد زمستانی بر نشست ورشونشست ورشو به صحنه شکست آمریکا و متحدان آن تبدیل شده است. این نشست که با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی برای اجماع سازی علیه ایران،روسیه و چین برگزار شده، با استقبال سرد مقامات و دولتمردان اروپایی روبه رو شده است.

روزنامه گاردین از حضور اندک مقامات اروپا در این نشست خبرداد و بیان کرد حضور اندک در این نشست حاکی از خشم در حال رشد کشورهای اروپایی نسبت به سیاست یکجانبه گرایی آمریکا در قبال ایران و سوریه می باشد.

وزیر امورخارجه انگلیس در ساعات اولیه این نشست را ترک کرد و فرانسه تنها یک کارمند دولتی خود را به این نشست اعزام کرد. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این نشست را تحریم کرد و در این نشست حضور نیافت.

به نوشته گاردین در ابتدا موضوع این نشست ایران بود اما اروپایی ها به آمریکا متذکر شدند که این عقیده خیلی هوشمندانه نیست تا نشستی را برگزار کنند که در آن اختلاف نظر بین مقامات آمریکایی و اروپایی بر سر مساله ایران نمود پیدا کند. به همین دلیل مقامات امریکایی سیبل این نشست را به جای موضوع ایران، موضوع منطقه غرب آسیا بنا نهادند با این وجود باز هم بر این نشست سایه سرد زمستانی حکمفرما بود.

مقامات اروپایی با دیده تردید به این نشست نگاه می کنند، چون می دانند این نشست با حضور مایک پمپئو و مایک پنس ماهیت ضد ایرانی خود را از دست نمی دهد.

در این نشست تنها مقامات کشورهای عربی با نگرش ضد ایران و رژیم صهیونیستی حضور یافته اند . به نقل از یک دیپلمات غربی این اولین نشست بعد از کنفرانس صلح مادرید است که در آن مقامات کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی دیدار کرده اند. در این نشست مقامات ترکیه، قطر، لبنان و فلسطین حضور ندارند.

موضوع دیگری که حکایت از اختلاف نظر امریکا و اتحادیه اروپا در این نشست دارد این است که کشورهای اروپایی با خروج یکجانبه 2000 سرباز آمریکایی از سوریه مخالف هستند. تعدادی از ناظران بر این باورند که این نشست در راستای پروژه «معامله قرن» دونالد ترامپ شکل گرفته است.

با شواهد و قرائن بدست آمده، به نظر می رسد هدف اصلی آمریکا از برگزاری این نشست اجماع سازی جهانی علیه ایران و کاهش انزوای خود در مساله ایران می باشد.

پل پیلار استاد دانشگاه و از کارکنان سابق سازمان سیا در خصوص این نشست در مصاحبه ای به نقل از ایران پراجکت اینگونه بیان می کند: «دولت ترامپ سعی می کند تا از انزوای خود در مساله ایران بکاهد و در این راه از هر عملی برای افزایش خصومت با ایران دریغ نمی کند و نشست لهستان قسمتی از تلاش آمریکا برای مقابله با ایران است.»

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در مطلبی با اشاره به برگزاری نشست ضدایرانی در ورشو نوشت: تلاش آمریکا برای منزوی نمودن ایران نتیجه ای معکوس خواهد داشت.

در ادامه این مطلب آمده است: جان بولتون و مایک پومپئو در حال کشاندن ترامپ به جاده شکست هستند. در حالی که جشن های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به پایان رسیده، مایک پومپئو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ مشغول جمع آوری ائتلافی ضدایرانی در ورشو هستند تا از این طریق حاکمان مذهبی در ایران را یک بار برای همیشه از صفحه روزگار محو کنند.

اما هیچ ابتکاری در طرح بولتون و پومپئو وجود ندارد. در واقع، واشنگتن پیش از این بارها و بارها این مسیر را پیموده و همواره نیز با شکست روبرو شده است، حتی زمانی که بسیاری از کشورهای جهان حامی آمریکا بوده اند. سوال این نیست که آیا پومپئو و بولتون پیروز می شوند یا خیر، بلکه شکست آنها در آنچه برای انجامش به دونالد ترامپ فشار می آورند، روشن و بدیهی است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که با مایک پنس، معاون خود در این نشست شرکت کرد، پیش از حضور خود در ورشو در نشستی مطبوعاتی در پایتخت اسلواکی سعی داشت عدم حضور برخی از وزیران اروپایی در این نشست را بی‌اهمیت جلوه دهد. مایک پمپئو در این باره گفت: وزرای برخی کشورها حضور خواهند داشت و برخی دیگر نه، این انتخاب آن‌هاست.

سایر اهداف ورشو

اظهارات مقامات آمریکایی درباره سفر پومپئو به اروپا نشان می‌دهد که آنها، علاوه بر مقابله با ایران، برای مهار چین و روسیه هم تلاش می‌کنند. مقامات دولت آمریکا گفته‌اند پومپئو در اروپا برای جبران کردن عدم حضور آمریکا، که راه را برای گسترش نفوذ روسیه و چین در وسط اروپا باز کرده است، تلاش خواهد کرد.

آمریکا برای چند دهه در کشور‌های مرکز اروپا حضور چندانی نداشته است. به عنوان مثال، سفر پومپئو به براتیسلاوا در روز سه‌شنبه، به عنوان نخستین سفر یک مقام بلندپایه آمریکایی به اسلواکی در ۲۰ سال گذشته است. یک مقام بلندپایه دولت آمریکا گفت: «این سفر، دیر انجام شده و ضروری است. پیام ما این است که یا باید حضور داشته باشیم یا اینکه منتظر شکست باشیم.»

این مقام افزود: «تلاش‌های ما برای (برقراری) ارتباطات دیپلماتیک با هدف رقابت بر سر نفوذ مثبت و دادن سیگنال حمایت و اهمیت به متحدان در منطقه صورت می‌گیرد تا برای چین و روسیه جایگزین‌هایی وجود داشته باشد.»

آمریکا از گسترش نفوذ چین و روسیه در کشور‌های کوچک اروپا، بخصوص نفوذ شرکت هواوی چین در مجارستان و لهستان احساس نگرانی می‌کند. آمریکا و متحدان غربی آن، بار‌ها شرکت هواوی را به جاسوسی برای دولت چین متهم کرده‌اند. علاوه بر این، هواوی به دور زدن تحریم‌های ایران نیز متهم شده و به همین خاطر منگ وانژو، دختر موسس هواوی، اخیرا در کانادا به دستور آمریکا بازداشت شد.

گسترش فروش محصولات هواوی در اتحادیه اروپا موجب نگرانی آمریکا شده است. پومپئو، روز دوشنبه، به کشور‌های اروپایی هشدار داد که استفاده از فناوری‌های هواوی ممکن است به روابط آن‌ها با آمریکا آسیب بزند.

پومپئو در لهستان از روابط برخی کشور‌های اروپایی با روسیه در زمینه انرژی هم ابراز نگرانی کرد. روسیه برای دور زدن اوکراین و رساندن گاز خود به اروپا، پروژه خط لوله «ترکستریم» را آغاز کرد. پومپئو از مجارستان درخواست می خواهد از احداث این خط لوله حمایت نکند.

لهستان، که از همسایه شرقی خود روسیه، نگران است، برای تحکیم روابط با آمریکا تلاش می‌کند. مقامات لهستان در پی این هستند که آمریکا را به احداث یک پایگاه نظامی دائمی آمریکایی در کشورشان متقاعد کنند. ورشو روز یکشنبه، خرید سامانه موشکی «هیمارس»، به ارزش ۴۱۴ میلیون دلار، از آمریکا را اعلام کرد. روز چهارشنبه، همزمان با برگزاری کنفرانس ورشو، توافق خرید هیمارس نهایی شد.

همه این شواهد حاکی از این است که نشست لهستان از ابتدا شکست خورده و نتیجه این نشست، افتضاح جدیدی برای دولتمردان آمریکایی و کشورهای مرتجع منطقه است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات