صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۳۸۹۷

به آهو می‌گوید بدو، به تازی می‌گوید بگیر

«الیزابت استیکنی» در مصاحبه‌های مختلف خود بدان تصریح می‌کند که ما به‌دنبال تغییر حکومت در ایران نیستیم و به‌طور علنی از هیچ‌یک از اپوزیسیون‌های ایرانی حمایت نمی‌کنیم! در حالی که پشت‌گرمی جریان‌های معارض نظام اسلامی ایران به دوپینگ مادی و معنوی آمریکاست و آن‌ها بدون این حمایت‌ها هیچ توانی برای خصومت‌ورزی فعالانه نخواهند داشت.
برخی مواقع ضرب‌المثل‌های فارسی شیواترین بیان را در تبیین رفتارها دارند.
در زبان فارسی هرگاه کسی در میانه بایستد، موضع خود را مشخص نکند و منافقانه دو سو را داشته باشد، در وصف حالش از ضرب‌المثل «به آهو می‌گوید بدو، به تازی می‌گوید بگیر!» استفاده می‌کنند.
از این رویکرد در جهان سیاست با تعبیر "دکترین مهاردوگانه" یاد می‌شود که ایده اولیه آن توسط «مارتین ایندیک» مشاور بیل کلینتون و عضو ارشد اندیشکده امریکایی بروکینگز، ساخته و پرداخته شده است.
ایندیک در جدیدترین ارزیابی تحلیلی خود می‌نویسد: «ایران چالش‌ جامع و گسترده‌ای را در برابر منافع ایالات‌متحده و متحدانش در خاورمیانه به‌وجود می‌آورد. طی چهار دهه گذشته، این کشور موفق شده است یک "هلال نفوذ" ایجاد کند که از لبنان و سوریه در شام، تا عراق و بحرین در خلیج‌فارس و تا یمن و دریای سرخ را در بر می‌گیرد.
آنچه اکنون ایالات‌متحده به آن نیازمند است، یک استراتژی «عقب‌راندن» جامع، یکپارچه و بادوام است.
هرگونه استراتژی آمریکایی باید این مسأله را در نظر بگیرد که در خاورمیانه، همه چیز به هم مرتبط است. عقب‌راندن ایران در یمن، می‌تواند جمعیت شیعه در بحرین را تحریک کند. عقب‌راندن ایران در سوریه، موجب می‌شود شیعیان در عراق تلاش‌های امریکا برای حذف داعش در این کشور را تضعیف کنند یا حماس را ترغیب می‌کند از غزه به اسرائیل حملات موشکی انجام دهد.»
او در بند ششم مقاله خود خاطرنشان می‌سازد: «توافق هسته‌ای نشان داد که با استفاده از تحریم‌ها و دیپلماسی به‌عنوان اهرم رسیدن به اهداف، دستیابی به توافق‌نامه‌های قابل اجرا با ایران امکان‌پذیر است.
طرح جدید تحریم‌های آمریکا به همراه اجرای مؤثر پنج رکن استراتژی عقب‌راندن ایران، زمینه برای وارد کردن ایران به مذاکرات را فراهم می‌کند. مذاکرات باید بر این موارد تمرکز کند:
    تلاش ایران برای صدور انقلاب خود و مداخله در امور داخلی کشورهای عربی منطقه
    فعالیت‌های منطقه‌ای بی‌ثبات‌کننده ایران
    برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های هسته‌ای پس از انقضای برجام
مادامی که این مذاکرات با تحریم‌ها و دیگر ارکان استراتژی عقب‌راندن ایران همراه باشد و به‌طور کامل با متحدان منطقه‌ای امریکا هماهنگ شود، نشانه ضعف آمریکا نخواهد بود، بلکه راهی است برای ارسال این سیگنال به ایران که اگر رفتارهای خود را تغییر دهد، ایالات‌متحده و متحدان منطقه‌ای ما خواستار روابطی سازنده و عادی با تهران هستند و حتی جایگاه این کشور را به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای به رسمیت می‌شناسند.
بنابراین اگر مشخص شود که ایران تمایل دارد در مذاکرات جدی درباره این موضوعات شرکت کند، آمریکا آماده خواهد بود که همه تحریم‌های دوجانبه خود را لغو کند.»
این موارد دقیقا نکاتی هستند که این روزها سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه امریکا خانم «الیزابت استیکنی» در مصاحبه‌های مختلف خود بدان تصریح می‌کند که ما به‌دنبال تغییر حکومت در ایران نیستیم و به‌طور علنی از هیچ‌یک از اپوزیسیون‌های ایرانی حمایت نمی‌کنیم!
در حالی که پشت‌گرمی جریان‌های معارض نظام اسلامی ایران به دوپینگ مادی و معنوی آمریکاست و آن‌ها بدون این حمایت‌ها هیچ توانی برای خصومت‌ورزی فعالانه نخواهند داشت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات