صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۳۹۲۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 29 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست و به هیچ بهانه‌ای از ارزش‌هایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی‌گیرد.(1397/11/22) * سالروز حماسه دلاور مردان تبریز گرامی باد *

▼ حرف روز
مسیر امیدبخش دستگاه قضا
نشست خبری دیروز حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جاده خاش‌ـ زاهدان و تشکر ویژه از حضور میلیونی مردم در راه‌پیمایی بزرگ 22 بهمن که خنثی‌کننده دشمنی‌های آمریکاست، شروع شد و با گزارشی از آخرین اخبار مربوط به پرونده‌های قضایی مهم، به ویژه پرونده‌های فساد و اختلالات اقتصادی در پاسخ به خبرنگاران بسته خبری امیدوارکننده‌ای را ارائه کرد که در آن می‌توان از اشاره به اهداف رأفت اسلامی از عفو گسترده 50 هزار نفری در سالگرد 40 سالگی انقلاب تا افشای اسامی تعدادی از محکومان اخیر دادگاه‌‌های مفاسد اقتصادی(در بخش ارزی) تا عزم جزم قوه برای رسیدگی به پرونده برخی از متهمان اقتصادی دانه درشت منسوب به برخی از مسئولان ارشد کشور را در آن مشاهده کرد.
این بسته امیدوارکننده در کنار ورود عملی و جدی چند ماه اخیر قوه قضائیه به پرونده‌های ویژه تخلفات بزرگ اقتصادی که با اذن و اختیارات ویژه از جانب رهبر معظم انقلاب در حال انجام و پیگیری است، از ضروریات امروز کشور در راستای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان انقلاب است که می‌خواهند رهاشدگی امور و رسیدگی نکردن قاطع از سوی دستگاه قضا را به جامعه و مردم شریف ایران عزیز القا کنند تا به زعم خام خود میوه بی‌اعتمادی مردم به نظام اسلامی را در قالب نافرمانی مدنی و نارضایتی اجتماعی بچینند. این در حالی است که بررسی فعالیت‌های دو سه ماه اخیر قوه قضائیه نشان می‌دهد، به موازات افزایش پرونده‌های اقتصادی، روند رسیدگی‌های جدی به این تخلفات و عزم قاطع قضات انقلابی و مردمی این قوه نیز با سیر صعودی مواجه شده است و این، دقیقاً همان چیزی است که مردم می‌خواهند و در صدر توقعات و انتظارات مردم از قوه محترم قضایی کشور به منزله آخرین سنگرِ حافظِ حقوقِ مردم قرار دارد؛ یعنی مردم از رئیس فعلی و صد البته از رئیس آتی این قوه و قضات با وجدان و مستقل قاطعیت، شفافیت، اجرای مر قانون و اصرار بر عدالت‌گستری بدون توجه به کیستی متخلف و چیستی نسبتش با صاحبان مسئولیت‌ها و مدیریت‌ها را به جد مطالبه می‌کنند.
رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب ضمن اشاره به اینکه «طهارت اقتصادی عامل مشروعیت مسئولان» است، یکی از توصیه‌های راهبردی به جوانان و از الزامات آغاز فصل نوین نظام جمهوری اسلامی برای تمدن‌سازی جهانی را مبارزه با فساد و برقراری عدالت ذکر کردند که به طور قطعی تحقق این مهم از رئوس وظایف قوه قضایی است.

▼ گزارش روز
توقع بیجا!
اظهارات سیاسی حیرت‌انگیز در رسانه‌ها و از سوی فعالان سیاسی یا شخصیت‌های سیاسی که روزگاری بر مسند نشسته بودند، در فضای سیاسی اتفاق مرسومی است! گاه برای جلب نگاه‌ها، گاه برای افزایش شمارگان نشریات یا آمدن به صدر اخبار شاهد طرح عبارات و موضوعات خاص هستیم؛ اما ماجرا آن زمان بحث‌برانگیز می‌شود که یک مقام اجرایی فراتر از سازوکارهای قانونی و بدون رعایت شأن سلسله‌مراتبی و جایگاهی بخشی از  مجموعه کشور را  مورد خطاب قرار داده و به گونه‌ای تهدید کند!
«محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس‌جمهور در جملاتی سؤال‌برانگیز گفته است: «اگر لوایح مربوط به FATF تصویب نشود، این فشارها بیشتر می‌شود. اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام این لوایح را تصویب نکند، باید نتیجه آن را بپذیرد.» ترجمه ساده این جملات می‌شود اینکه دولت در صورت موافقت نکردن مجمع با الحاق به کنوانسیون‌های مذکور در قبال وضعیت کشور پاسخگو نخواهد بود! در این زمینه دو نکته را باید به رئیس دفتر آقای روحانی گوشزد کرد: اول اینکه، دولت در ساختار سیاسی کشور ما وظایف و تکالیف مشخصی دارد و حق دخالت در تصمیم‌گیری دیگر نهادها و مجامع قانونی را نداشته و مکلف به اجرای قوانین و سیاست‌های کلان کشور است. دوم اینکه، چرا با وجود اینکه رئیس‌جمهور بارها بر قبول همه مسئولیت مذاکرات هسته‌ای تأکید کرده بود، اکنون شاهد آن هستیم که رسانه‌های حامی و شخصیت‌های نزدیک به دولت در تلاش هستند تا برجام را تصمیم نظام عنوان کرده و از پاسخگویی درباره فرجام برجام سر باز زنند؟ دولت که مسئولیت عمل خود و مسئولیت چندین سال معطل شدن کشور در مذاکرات هسته‌ای و توافقی را که آمریکا بدون هزینه از آن خارج شد، نمی‌پذیرد، چنین موضوعاتی را مطرح می‌کند؟ آن هم برای حمایت از تصویب لوایحی که مدیران ارشد دولت از رئیس‌جمهور تا وزیر امور خارجه و دیگران به صراحت اعلام کردند هیچ تضمینی نمی‌دهند که تصویب و الحاق به این کنوانسیون‌ها نفعی برای کشور داشته باشد!

▼ اخبار ویژه                                 
این هم نواره!
پس از پیام فرح دیوانه به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ربع پهلوی در تازه‌ترین مصاحبه خود با رادیو فردا ارگان جاسوسی سیا در زمینه وضعیت فعلی ایران مدعی شده است، «شرایطی که اکنون در جامعه محسوس است، شبیه آخرین ماه‌های قبل از وارد شدن (امام)خمینی به تهران یا خروج پدرم می‌بینم!» معلوم نیست آیا پس‌مانده پهلوی از سر مستی یا عصبانیت نخواسته است راه‌پیمایی بی‌سابقه مردم را در چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران ببیند که چنین خود را به کوری و حماقت‌ زده است یا همچون اسلاف سابقش فکر کرده حضور بی‌سابقه مردم در راه‌پیمایی امسال که بر اثر تحریم‌های آمریکا در بدترین شرایط معیشتی به سر می‌برند، باز هم نوار است!

روزنامه‌هایی که حضور مردم را ندیدند!
تشییع پیکرهای مطهر ۲۷ شهید حادثه تروریستی زاهدان با حضور باشکوه و تاریخی اقشار گوناگون مردم اصفهان برگزار شد؛ اما متأسفانه این رویداد مهم هیچ جایی در صفحات برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب نداشت. روزنامه‌های اعتماد، شرق، سازندگی، ابتکار، آفتاب یزد، همدلی، صدای اصلاحات، دنیای اقتصاد و جهان صنعت هیچ کدام در صفحه اول خود مراسم تشییع باشکوه و تاریخی پیکرهای مطهر شهدای حادثه تروریستی زاهدان بر دستان مردم اصفهان را پوشش ندادند. گفتنی است، برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب در روزهای گذشته، از کنار خبر شهادت ۲۷ پاسدار جان بر کف و حافظ امنیت کشور نیز با سکوت گذشتند!

▼ اخبار
1ـ نتیجه نمایش مضحک آمریکا در ورشو!
شبکه خبری سی‌ان‌ان، در گزارشی با طرح این پرسش که هدف دولت ترامپ در ورشو از این نمایش تمسخرآمیز دقیقاً چه بود، اعلام کرد: در جریان این نشست دولت آمریکا به جای آنکه شرکایش را علیه ایران متحد کند، تنها نشان داد که چه اندازه شکاف میان واشنگتن و متحدانش در غرب اروپا در حال افزایش است و به‌طور ناشیانه مشخصه‌های توافق بر سر ایران را تحت‌الشعاع قرار داد. این شبکه در ادامه با اشاره به نشست سوچی، نوشت: «همزمان که آمریکا در مسیر نمایش دیپلماتیک خود قدم برمی‌داشت، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برنامه‌های خود را پیش برد و میزبان همتایان خود از ایران و ترکیه در شهر سوچی بود. نشستی که تنها خشم و ناراحتی اروپا از واشنگتن را تشدید کرد. رهبران اروپایی از تصمیم ناگهانی رئیس‌جمهور ترامپ برای خروج نیروهای آمریکا از سوریه با خشم حرف می‌زنند، اقدامی که فضای بیشتری برای ایران، روسیه و ترکیه برای شکل‌دهی آینده سوریه فراهم می‌کند.»

2ـ ‌حضور‌ نیروهای‌ فرامنطقه‌ای ‌را‌ قبول ‌نمی‌کنیم
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: مجموعه نیروهای دریایی ارتش و سپاه دوشادوش هم امنیت منطقه را تأمین کرده و به همین سبب حضور هیچ نیروی فرامنطقه‌ای را قبول نمی‌کنیم.  امیر دریادار حسین خانزادی در مراسم الحاق «فاتح» پیشرفته‌ترین زیردریایی کشور به نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: امروز شاهد خلق حماسه‌ای دیگر هستیم، زیردریایی فاتح این سلاح راهبردی حاصل ۱۰ سال تلاش شبانه‌روزی مهندسان، صنعتگران، وزارت دفاع، سازمان صنایع دریایی، متخصصان ارتش، مراکز علمی و صنعتی دانشگاهی بوده و امروز به عرصه ظهور رسیده و آماده است عازم مأموریت‌های محوله شود. خانزادی خاطرنشان کرد: این توفیق به برکت انقلاب، رهبر معظم انقلاب و همراهی مسئولان و دعای خیر مردم ایران حاصل شده و جهان نمی‌تواند امتیازات بزرگ و متعدد ایران را که امروز با انباشت تجربیات ۴۰ ساله حاصل شده، نادیده بگیرد.

3ـ تصحیح عبارات نتانیاهو!
خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» در مطلبی به امکان‌سنجی نتانیاهو برای جنگ با ایران پرداخت و نوشت: «پیش از افتتاح اجلاس ورشو درباره خاورمیانه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل طی مصاحبه‌ای گفت: گرد آمدن 60 کشور جهان از جمله کشورهای عرب، گام مهمی به سوی «پیگیری منافع مشترک در جنگ علیه ایران» است؛ اما یک ساعت بعد، گفته‌های نتانیاهو تصحیح شد و با حذف واژه جنگ، آن را به «منافع مشترک در مقابله با ایران» تبدیل کردند و گفته شد، این تصحیح به علت خطای ترجمه انجام شده است؛ اما نتانیاهو به صراحت از واژه «جنگ» استفاده کرده بود و منظورش نیز همین بود. واقعیت این است که  شاید نتانیاهو فکر می‌کند اسرائیل می‌تواند در نبرد علیه ایران پیروز شود؛ اما مصححان اظهارات او می‌دانند اسرائیل حتی برای حرکت به سمت مناطق محل استقرار نیروهای نزدیک به ایران در لبنان و غزه ناتوان است.»

4ـ دو قطبی‌سازی‌های دروغین!
روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «خطر لغو کانال مالی» نوشت: «اگر به FATF نپیوندیم علاوه بر اینکه احتمالاً مشکل برای تداوم فعالیت کانال مالی اتحادیه اروپا به وجود خواهد آمد، ریسک سرمایه‌گذاری در ایران بالا رفته و مسیر سرمایه در کشور محدود می‌شود. با کاهش ارزش ریال در برابر دلار، نرخ تورم افزایش می‌یابد. در شرایطی که امکان تعامل با کشورها از مسیرهای قانونی را نداریم، برای دورزدن تحریم‌ها باید از مسیرهای غیر شفاف حرکت کنیم که احتمال بروز تخلف و رانت را تشدید می‌کند... نپیوستن ایران به FATF می‌تواند به مفهوم پیوستن ایران به لیست سیاه مالی باشد.» ایجاد دوگانه دروغین «اف‌ای‌تی‌اف‌ـ معیشت» در حالی است که مردم به چشم خود نتیجه دوگانه دروغین «هسته‌ای‌ـ معیشت» را در برابر چشمان خود دارند!

▼ اخبار کوتاه
محمدجواد جمالی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: مطابق با بررسی‌های انجام شده و همچنین با توجه به تهدیدات قبلی بن‌سلمان مبنی بر اینکه اعلام کرده بود اغتشاش و ناامنی را به درون مرزهای ایران می‌کشاند، رد پای عربستان در حادثه تروریستی اخیر دیده می‌شود. وی افزود: در واقع تحلیل جمهوری اسلامی ایران این است که افزون بر عربستان، کشوری چون امارات هم به گروهک‌های تروریستی کمک‌های مالی و لجستیکی می‌کنند.
محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان مجلس به رئیس قوه قضائیه درباره طولانی شدن رسیدگی به پرونده حسین فریدون نامه نوشتند، سرانجام این پرونده چه خواهد شد، گفت: برای این پرونده پیش از نامه نمایندگان کیفرخواست صادر شده و به همین زودی اولین جلسه برگزار می‌شود. علنی یا غیر علنی بودن آن را هم قاضی مشخص می‌کند.
علی لاریجانی در جریان بررسی تبصره ۱ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در بخش درآمدی مربوط به سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت، گفت: رهبر معظم انقلاب که سیاست‌های صندوق توسعه ملی را بیان می‌کنند، امسال به صورت کتبی اعلام کردند، با توجه به شرایط خاص اقتصادی سهم صندوق توسعه ملی ۲۰ درصد باشد؛ این در حالی است که سهم صندوق هر سال افزایش سه درصدی داشت.
آیت‌الله شب‌زنده‌دار در جلسه درس خارج فقه خود با اشاره به دیدار اخیرش با رهبر معظم انقلاب، گفت: ایشان فرمودند: «من روی این بیانیه خیلی زحمت کشیدم و فرمودند من بنای بر این ندارم که اگر چیزی نوشتم یا مطلبی می‌گویم از دیگران درخواست کنم که روی آن کار کنند؛ ولی راجع به این می‌گویم این کار را بکنند...» این درخواست و مطالبه را ایشان دارند.
پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نگرانی درباره تولید لوازم خانگی وجود ندارد و صادرات لوازم خانگی امسال و سال آینده تقویت خواهد شد؛ بنابراین اظهارنظر واحد صنفی غیرکارشناسی بوده و مجلس پیگیری می‌کند که مشکلات صنف لوازم خانگی برطرف شود.

ترنم زندگی
* اگر می‌خواهید کودک شاد و خلاقی داشته باشید، اجازه بدهید گاهی اشتباه کند. اگر کودک به خاطر اشتباهاتش بیش از حد مؤاخذه شود، به دلیل ترس از اشتباه کردن، به هیچ کار تازه‌ای دست نمی‌زند و خلاقیت خود را می‌بازد *
*برای مطالعه بیشتر درباره سبک زندگی به پایگاه www.shamim.ir یا نشانی shamimeashena@ در پیام‌رسان ایتا و سروش مراجعه کنید*



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات