سیاسی >>  انقلاب اسلامی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۳۹۴۰

هفت دستاورد کليدي حماسه بزرگ

قدرت نرم از طريق نفوذ در ذهن ها بلکه در دل ها حاصل مي شود. آن سيل جمعيتي که در سراسر کشور به راه افتاد، چه انگيزه اي جز انگيزه هاي دروني داشت؟ چه کسي مردم را در سرما و زير بارش برف و باران به خيابان ها کشاند؟ آيا جز جذبه انقلاب عامل ديگري چنين توان و قدرتي دارد؟!
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / ايمان ايراني

هفت دستاورد کليدي حماسه بزرگجشن پيروزي انقلاب اسلامي و راهپيمايي 22 بهمن در سراسر کشور به باشکوه ترين شکل ممکن برگزار شد و از اين بابت بايد شکرگزار خداوند منان و قدردان ملت فهيم و بصير ايران بود. راهپيمايي ده ها ميليوني مردم در هزاران شهر و روستا در اقصي نقاط ايران اسلامي، پيام ها و پيامدهاي متعددي داشت و بار ديگر انقلاب را بيمه کرد که در ادامه به برخي از ابعاد اين حماسه بزرگ مي پردازيم؛

1- تقويت بنيه جمهوريت و قدرت نرم نظام

نظام جمهوري اسلامي برامده از نقشه راه و نسخه الهي اسلام است که با جمهوريت تجلي و معناي عملي مي يابد. نسخه اسلام، عمري 1400 ساله دارد اما تا وقتي مردم به ميدان نيامده و خواهان حکومتي بر اساس اين نسخه نباشند، صرفاً دستورالعملي در ذهن و روي کاغذ است. اين مردم هستند که با اراده و حضور خود، مي توانند آن را به عرصه ظهور برسانند. انقلاب اسلامي سال 1357 نقطه عطف اين انتخاب و حضور بود. مردم هر ساله و در 22 بهمن با برگزاري راهپيمايي، يکبار ديگر آن حرکت عظيم و تاريخ ساز را تاييد مي کنند و نشان مي دهند که انقلاب اسلامي و نظام برآمده از آن يعني جمهوري اسلامي، پشتوانه مردمي دارد. امسال و در چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب نيز بار ديگر مردم به صحنه آمدند و بر جمهوريت نظام مهر تاييد زدند و 22 بهمني تماشايي آفريدند. يکي ديگر از آثار اين حضور گسترده و بي نظير، تقويت قدرت نرم نظام است. قدرت نرم از طريق نفوذ در ذهن ها بلکه در دل ها حاصل مي شود. آن سيل جمعيتي که در سراسر کشور به راه افتاد، چه انگيزه اي جز انگيزه هاي دروني داشت؟ چه کسي مردم را در سرما و زير بارش برف و باران به خيابان ها کشاند؟ آيا جز جذبه انقلاب عامل ديگري چنين توان و قدرتي دارد؟!

2- نمايش قدرت و اتحاد مردمي به دشمن

از سوي ديگر حماسه 22 بهمن يک رزمايش ملي نيز بود. رزمايشي که همچون رنگين کماني از اقوام و اديان و سلايق مختلف بود و قدرت جمهوري اسلامي ايران را به رخ دشمن کشيد. مولفه هاي سخت قدرت اگر چه در تعيين جايگاه و ميزان اقتدار هر کشور جايگاه خاص خود را دارند اما مولفه کليدي و پايه اي قدرت محسوب نمي شوند. در حالي که دشمن به شدت بر اختلاف افکني و تحريک گسل هاي مختلف قومي، مذهبي، سياسي، اجتماعي، نسلي و ...- در کشور تمرکز کرده است، رنگين کمان زيباي 22 بهمن نشان داد، ملت ايران علي رغم تمام تفاوت هاي طبيعي و ظاهري، تجسم يک ملت واحد و متحد هستند که در بزنگاه ها و روزهاي ويژه، يکپارچه و يکصدا وارد ميدان مي شوند. اين اتحاد مردمي سرمايه اي بي بديل براي هرکشوري است که ايجاد و تعميق آن نياز به تلاش و هزينه بسيار دارد. چنين اتحادي که در جشن 22 بهمن متبلور شد، حاکي از نگاه ژرف و دقيق مردم به مسائل ملي است.

3- اميدواري دوستداران داخلي و خارجي انقلاب

اگرچه امت حزب الله و مردم انقلابي کشور به قدرت و اقتدار خود واقفند اما بمباران تبليغاتي و سياه نمايي و ياس پراکني دشمن گاهي چنان شديد و عميق مي شود که برخي دل هاي استوار را نيز مي لرزاند. 22 بهمن ميعادگاه و روزي براي اطمينان بخشي به دلهاي باايمان است. روزي که از بهم پيوستن قطره هاي ملت، سيلي خروشان ساخته شد و خس و خاشاک ناشي از تبليغات و عمليات رواني دشمن را با خود برد تا نشان دهد که علي رغم گذشت 40 سال از پيروزي انقلاب، مردم همچنان درصحنه و پاي کار انقلاب و نظام خود هستند. ديدن تصاوير و فيلم هاي اين حضور باشکوه براي هر ايراني غيوري، افتخار آفرين و اطمينان بخش است و دل هايي را که دچار ترديد شده اند، آرامش و سکينه مي بخشد.

اما انقلاب اسلامي محدود به مرزهاي جغرافيايي ايران نيست و رايحه آن دل هاي بسياري را در چهارگوشه جهان مجذوب خود کرده است. آنان نيز با ديدن اين تصاوير قوت قلب مي گيرند و در راه خود مصمم تر و مطمئن تر مي شوند. چه بسا دوستداران خارجي انقلاب، بيش از داخلي ها نيازمند اين شارژ روحي سالانه هستند. چرا که اولاً آنان از مرکز اين جوشش دورند و به نوعي در سرزمين خود اقليت محسوب مي شوند و دوم آنکه در معرض بمباران تبليغاتي بيشتري نيز قرار دارند و دسترسي شان به منابع اصلي و دست اول درباره انقلاب و جمهوري اسلامي کمتر است. پگس طبيعي است اگر نگراني شان بيشتر باشد. حضور ده ها ميليوني مردم در خيابان ها، لبخند بر لبان اين دوستداران و ياران صديق انقلاب مي نشاند و دل هاي آنان را در اين راه استوارتر مي سازد.

4- زمان شناسي ملت علي رغم مشکلات اقتصادي

يکي از نکات مهم و قابل توجه راهپيمايي امسال، تقارن آن با مشکلات خاص معيشتي اقشار مختلف مردم است. دشمن سال هاست که برنامه ريزي ويژه اي در راه اندازي جنگ اقتصادي عليه ملت ايران کرده و اين جنگ اقتصادي با برخي اهمال ها و کم همتي هاي دولتمردان نيز همزاه شده و ماحصل آن مشکلات اقتصادي براي مردم شده است. دشمن به صراحت و البته دروغ و فريب، به مردم مي گويد مشکلات اقتصادي ناشي از رويکرد انقلابي نظام است و راه آن نيز دست شستن از اين راه و سازش با آمريکا و هضم شدن در نظم مد نظر آمريکاست. راهپيمايي پرشکوه 22 بهمن در اين زمينه دو پيام کليدي و بسيار مهم داشت. اول آنکه ملت فريب اين ترفند دشمن را نخورده و مي داند که راه عبور از مشکلات، سازش و تسليم نيست که اگر چنين بود نشانه آن بايد کمرنگ شدن حضورشان در اين يوم الله مي شد که نه تنها چنين نشد بلکه اين حضور حماسي نشان داد نگاه ملت به مشکلات اقتصادي، درست برخلاف خواست و نظر دشمن است. نکته دوم آنکه مردم با حضور خود نشان دادند اگر چه گلايه هاي جدي در زمينه مسائل معيشتي دارند اما ميان عملکرد مسئولان و اصل نظام و انقلاب تفکيک قائل هستند و ناکارآمدي و اهمال برخي مسئولان را به پاي انقلاب اسلامي نمي نويسند.

5- افزايش اتحاد ملت در برابر تهديدات دشمن

دشمنان جمهوري اسلامي گمان مي کنند با افزايش فشارها و تهديدها، مي توانند بر مردم تاثيرگذاشته و آنان را از راه آمده خسته و در نهايت پشيمان سازند. اما راهپيمايي 22 بهمن نشان داد برخلاف تصور دشمن، فشار و تهديد نه تنها خللي در ايمان و عزم ملت ايجاد نکرده بلکه خود به عاملي براي افزايش اتحاد و انسجام ملي تبديل شده است.

اين واکنش تا حد زيادي طبيعي نيز هست چرا که تهديد و احساس خطر هر موجود جانداز و زنده اي را هوشيار کرده و به واکنش وامي دارد. انقلاب اسلامي نيز به عنوان پديده اي پويا و زنده از اين قاعده مستثني نيست و بخشي از عظمت و شکوه راهپيمايي 22 بهمن را بايد به اين حساب نوشت و از اين منظر تحليل کرد.

6- نمايش خطاي دوباره در محاسبات آمريکا

نمايش تماشايي ملت ايران در 22 بهمن سال 97 موردي تازه به ليست خطاهاي محاسباتي آمريکا افزود. آمريکايي ها از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي درباره انقلاب و ملت ايران دچار خطاي محاسباتي بوده اند و بر همين اساس تصميمات غلط و اشتباهي نيز گرفته اند که منجر به شکست هاي مفتضحانه اي شده است.

آنان در يک سال اخير از هيچ هزينه و تلاشي براي نااميد کردن مردم و دور کردن آنان از انقلاب فروگذار نکردند و منتظر بودند نتيجه اين همه تلاش و برنامه ريزي خود را در 22 بهمن ببيند اما نتيجه برخلاف تصور و انتظار آنان رقم خورد و مردم ايران يکبار ديگر نشان دادند دستگاه محاسباتي آمريکا دچار اشکال جدي است و بعيد به نظر مي رسد قابل تصحيح نيز باشد.

7- انجام وظيفه مردم و رسيدن نوبت مسئولان

مردم با حضور گسترده و خيره کننده خود در راهپيمايي 22 بهمن به وظيفه خود در قبال انقلاب و نظام جامه عمل پوشاندند و نشان دادند که علي رغم همه کاستي ها و مشکلات اي کار هستند و با گذشت 40 سال از پيروزي انقلاب اسلامي با همان شور و حال و انگيزه در ميدان دفاع و پشتيباني از انقلاب حاضر مي شوند.

حال که مردم اينچنين تماشايي و ميليوني به ميدان آمدند، وظيفه مسئولان است که همت خود را در راه انجام وظايف خود و حل مشکلات کشور دو چندان کنند. اين حضور باشکوه مردمي سرمايه و پشتوانه اي محکم و بسيار قوي براي مسئولان است که با اتکاي به آن مي توانند بسياري از مشکلات داخلي را پشت سر گذاشته و مقابل زياده خواهي و قلدري دشمن بايستند و با صلابت از مواضع نظام و انقلاب دفاع کنند. از اين منظر شايد بتوان اين راهمپايي را نوعي اتمام حجت با مسئولان نيز دانست. مسئولان با مضاعف کردن همت و تلاش خود بايد سعي کنند که از مردم عقب نمانند و به اين وسيله قدرداني عملي خود را نسبت به اين حضور نشان دهند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات